Gå til innhold

Visdomstenner!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt forferdelig vondt i øvre venstre visdomstann i det siste og vurderer nå å få den trekt. Problemet er bare at jeg har sånn sinnssyk tannlegeskrekk! Ikke bare litt en gang, det er så ille at jeg griner bare jeg tenker på det og griner når jeg kommer inn på venterommet.

Jeg vet hvordan det er sånn generelt, at det går fort og alt det der, men er det noen som vet om bedøvelse man kan få, kan man evt be om annen, sterkere bedøvelse om man er veldig nervøs som meg?

:(

Anonym poster: 080d5a58a404b2828381446ffe94dd4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bedøver deg godt. Du kommer ikke til å kjenne noe. Gå og trekk tanna og slutt og uro deg. Er fort gjort det der.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan hos noen tannleger få lystgass i tillegg til vanlig bedøvelse. Du kan også avtale med tannlegen at du tar beroligende rett før timen, f.eks. valium. Snakk med tannlegen på forhånd og fortell at du er fryktelig nervøs, og prøv å finn en måte å gjøre opplevelsen mer håndterbar for deg. Men ja, tanntrekking går stort sett veldig fort og smertefritt for seg.

Anonym poster: 863848416bf0337e6c24eebe081d0ba7

Gjest Gjest
Skrevet

Det er faktisk bedre å trekke en å borte. Sliter på samme måte som deg, men det gikk veldig fint. Er ikke så redd for sprøyter men siden det var i munnen så og jeg var så redd fikk jeg barnebedøvelse først. Da kjente jeg ikke at de satt den vanlige bedøvelsen heller. Også er det så verdt det å reise. Det blir bare værre om du venter. Og når du skjønner at dette er er en bra ting, å reise og få det unna, så hjelper det på skrekken også. Og om du vil får du lov å ha med deg noen. :)

Skrevet

Noen steder kan du få sedasjon, altså at du får beroligende intravenøst, slik at du fortsatt puster selv og er våken, du bare er for borte til å bry deg om hva de gjør i munnen din :)

Skrevet

Jeg trakk øvre, venstre visdomstann og det gikk over all forventning! jeg hadde aldri trukket før og grudde meg så jeg var kvalm flere dager før.

Nå skal det være sagt at det er mye enklere å ta øvre tennene enn nedre. Jeg gikk inn, fikk bedøvelse og så vippet tannlegen tannen ut! Ingen trekking/vingling/stor tang å greier.. Det var gjort på to sek og gjorde ikke vondt! Så det er faktisk ikke så fælt! Som noen sa så er det mindre behagelig å bore!

Ring tannlegen asap og få det overstått! Det å grue seg på forhånd er det verste av alt!!! Lykke til!

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg har måtte trekke flere visomdomstenner og det er mer tanken på det enn selve opplevelsen som ofte skremmer. I det tanna ble trukket ut så kjente jeg ingenting :)

Men snakk med tannlegen din. De har nok mange som deg og vet hva de skal gjøre for at det skal bli minst mulig traumatisk :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde visdomstennene mine i flere år før jeg turte meg til tannlegen.

Det var meget dumt av meg, 3 ble trukket kjempelett, heldigvis for det, fikk bedøvelse og kjente ingenting. I ettertid hadde jeg et digert krater som klødde litt mens det grodde, men overlevde det og.

Den fjerde og siste tanna, derimot, hadde viklet seg godt inn i kjeven min med vridde røtter, den slet tannlegen med lenge før han sendte meg til sykehus for å operere den ut. Det gikk jo greit, var kjempeskummelt, men gikk helt fint.

Men de 3 ukene etter det var et helvete! Spiste kun det som kunne drikkes, hadde uutholdelige smerter dag og natt hvis jeg glemte å ta smertestillende, og hovnet opp som bare juling.

Anbefaler deg å be tannlegen sjekke tennene fort som mulig, hadde jeg gått dit litt tidligere, hadde jeg ikke trengt den operasjonen.

Anonym poster: ab75961a485d2733f026b9b63c81863f

Skrevet

Velvel, men sprøytene i tannkjøtet er vondt! Tannlegen spør som oftes "Kjenner du noe nå?" før han/hun ignorerer svaret og røsker til så blodet spruter og pasienter hyler så høyt av smerte at tannlegen nesten mister hørselen. Det er nok grunnen til at han ignorerer svarene også. Han hører ikke så godt.

Gjest Quake
Skrevet

Jeg har tannlege skrekk, og jeg fikk i februar trekt ut begge mine nedre visdomstenner.

Var aldeles ikke ille... måtte bare være forsiktig med å spise den første uka.

Men selve trekkingen gikk helt fint, kjente ingenting og spøytene gjorde ikke vondt heller =)

Skrevet

Jeg fulgte en venninne til å trekke en betent visdomstann. Har selv ENORM (!!!) type: gjør ting i narkose og likevel angst når jeg våkner... Det gikk kjempefort. Selve trekkingen tok kanskje bare 3 minutter... Og hun fikk VIRKELIG MYE MER ENN NOK bedøvelse og kjente ingen verdens ting. Det første hun sa etterpå var om hun kunne trekke den på andre siden i samme slengen og hun var helt seriøst. Det tror jeg ikke hun hadde sagt om det var fælt. Og hun er ikke akkurat verdens tøffeste på sånne ting heller :) Så slapp av!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...