Gå til innhold

Årsstudium. Hvor mye poeng får jeg?


Mitone

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta et årsstudium, siden jeg antagelig ikke kommer inn der jeg vil. Det står jeg får 60 studiepoeng. Men hva vil det egentlig si? Får jeg noen poeng som styrker søknaden min til neste års opptak? Folk som går folkehøyskole får jo 2 poeng, og folk i millitæret får 3(???) poeng. Men hvor mye får man for et årsstudium?

Og et spørsmål til. Hvis jeg søker om en plass på restetorget. Blir jeg da trukket fra ventelisten jeg står på, for det jeg egentlig vil inn på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det får man 2 poeng for både militærtjeneste, folkehøyskole og årsstudium.

Om du mister plassen på ventelisten vet jeg ikke, men det burde vel være relativt enkelt å finne ut ved å kontakte eller lese på hjemmesidene til SO ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poengene beskriver studiebelastningen.

Anonym poster: 111220363f76a64c98212cf5f1281b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, takk :) Men er det sånn at selv om jeg har får maksimalt antall alderspoeng neste år (8poeeng), så får jeg likevel de 2 poengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Caroline55

Du burde gå inn på Samordnaopptak.no og lese deg til svarene der, for å få 100% korrekt informasjon om viktige ting som dette. Siden deres er veldig grei å finne fram på.

For øvrig er det de andre her sier riktig, du får 2 poeng for å ha bestått 60 studiepoeng (gis kun 1 gang), deretter 2 alderspoeng i året fram til du fyller 23. Du kan altså maks få 10 poeng sammenlagt i ordinærkvote for full pott alderspoeng + for å ha vært 1 år i militæret/folkehøgskole/årsstudie.

Du kan jo også få noen ekstrapoeng for realfag/fordypning fra vgs, men dette skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde gå inn på Samordnaopptak.no og lese deg til svarene der, for å få 100% korrekt informasjon om viktige ting som dette. Siden deres er veldig grei å finne fram på.

For øvrig er det de andre her sier riktig, du får 2 poeng for å ha bestått 60 studiepoeng (gis kun 1 gang), deretter 2 alderspoeng i året fram til du fyller 23. Du kan altså maks få 10 poeng sammenlagt i ordinærkvote for full pott alderspoeng + for å ha vært 1 år i militæret/folkehøgskole/årsstudie.

Du kan jo også få noen ekstrapoeng for realfag/fordypning fra vgs, men dette skal jeg ikke uttale meg om.

Takk, virker som du har peiling:) Sitter og vurderer om jeg skal ta et årsstudium, eller halvårig realfagskurs. Realfagskurset gir meg meg bare realfagspoeng i matte og fysikk (0,5 + 0,5), mens årsstudium gir 2, men blir mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Realfag er jo kjekt dersom du vurderer et studie der det faktisk er en del av inntakskravet.

På den andre siden kan et årsstudiet være gull verdt dersom du velger noe som kan være ettertraktet på jobbmarkedet. Tenker da i retning feks rene språkkurs, bedriftsøkonomi og slike ting. Men dette er kanskje ikke så relevant siden du kanskje allerede har kommet inn på noe til våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realfag er jo kjekt dersom du vurderer et studie der det faktisk er en del av inntakskravet.

På den andre siden kan et årsstudiet være gull verdt dersom du velger noe som kan være ettertraktet på jobbmarkedet. Tenker da i retning feks rene språkkurs, bedriftsøkonomi og slike ting. Men dette er kanskje ikke så relevant siden du kanskje allerede har kommet inn på noe til våren?

Fordelen med realfagsskurs er som du sier, at det åpner døren til andre studier, men det studiet jeg aller helst vil inn på manglet jeg under ett poeng i år, så 2 alderpoeng + 2 studiepoeng er jeg mest sannsynlig sikret innpass neste år.

Blir nok engelsk eller matte studium hvis jeg tar et årsstudium. Blir ikke direkte relatert for det jeg vil studere neste år, men det er uansett ikke noen ulempe og bli flinkere i disse fagene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg blander meg inn, men hvis jeg allerede har gått et år på folkehøgskole, og går et årstudium nå, får jeg ingen poeng for årstudiumet til neste års opptak da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg blander meg inn, men hvis jeg allerede har gått et år på folkehøgskole, og går et årstudium nå, får jeg ingen poeng for årstudiumet til neste års opptak da?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caroline55

Nettopp. Man får 2 poeng enten ved å ta 1 år i militæret, 1 år på folkehøgskole, eller 1 årsstudie med 60 studiepoeng bestått.

2 poeng er en engangssum, og dersom man skulle gå 1 år i militæret, så 1 år på folkehøgskole, og til slutt 1 år årsstudium, får man ikke 6 poeng, men 2 poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...