Gå til innhold

Jack russell/chihuahua mix


Gjest Elissima

Anbefalte innlegg

Gjest Elissima

Noen som har erfaring med blanding av jack russell/chihuahua? Så noen til salgs som var utrolig søte, de ser så snille ut! Vet at jack russell hunder kan være vanskelige å ha med å gjøre, men er de ok hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mix er mix. Selv om samme kombinasjon har blitt gjort før betyr det ikke at resultatet vil bli det samme hver gang. Det er umulig å si hva en valp etter en slik kombinasjon vil arve fra de forskjellige rasene. Og det sansynligheten for varierende resultat er stor da det er to forskjellige raser. At noen andre har fått ett resultatet etter den mixen, vil ikke indikere at du kan forvente samme resultat etter parring av to andre individer, selv om det er samme raser involvert. En rase skal passe en spisifik profil, og det er en grunn til at en rase ikke regnes som en rase før etter flere generasjoner - som gjør at individene blir mere like hverandre, som gjør at man kan definere en standard man/skal kan forvente fra akkurat den rasen.

Hvis du ønsker å kjøpe ett spesifikt gemytt, kjøp renraset. Hvis du kun kjøper for utseendet, go for it. Men hjelper ikke at hunden er søt hvis den ikke passer din livsstil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste man gjør i slike tilfeller er å lese seg opp på begge raser, både på godt og vondt og tenke at du får en kombinasjon på disse to! Du kan være heldig og få kun de positive sidene, men du må også være forberedt på at du får negative trekk fra begge raser og kun de negative!

Så må du vurdere om du faktisk greier å håndtere dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres ut som en mix jeg personlig ville ungått ihvertfall. Begge rasene trenger mye oppfølging, og min erfaring er at begge har mye lyd og bjeffing. Begge rasene er aktive/energiske, tøffe og modige. Det er jo vel og bra, men det krever nok endel hjernetrim for å få en slik blanding rolig.

Les deg opp på begge rasene (overraskende nok har ikke Chihuahua raseklubben noe om hva rasen og hva den ble brukt til osv da men...). En skal ihvertfall være ganske aktiv om man kan tilfredsstille en Jack Russel sitt aktivitetsnivå så å blande den med en annen liten aktiv og "tøff" hund kan jo være en utfordring...

Alle valper er søte. Kunsten er å finne en rase som passer den livsstilen man har.

Anonym poster: bde1497a4b9808a38f1bfdcf45de591b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elissima

Takk for svar. Jeg har lest mye om begge rasene, da jeg tenker på å skaffe meg en liten hund etterhvert. Virker som jack russell krever ekstremt mye, så mulig en chihuahua passer bedre for meg. Vil ha en hund jeg kan ta med på tur, men ikke en rase som er for stri. Noen som har erfaringer med blandingshunder generelt? Hvordan kan man vite om det er en bra hund man har fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri vite om man får en bra hund når man kjøper en blandingshund. Du kan ende opp med en utrolig ustabil hund som har fått det verste fra de to rasene. Selvfølgelig er det som oftest ikke slik, men det er det som er det positive med rasehunder fra en skikkelig oppdretter; man kan følge linjene flere generasjoner tilbake (pluss avkom etter disse og søsken), man vet at hundene er friske, hundene har helseattest og er muligens mentaltestet.

Finnes utrolig mange små raser å velge mellom da. Jeg har falt for dansk svensk gårdshund, men vet ikke hvordan de er irl da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jack russel trenger mye. de er smarte å tar ting kjempe fort. men det krever at du har tid til det. de er fulle av energi. kan gå lange turer. å han vil leke like mye når vi kommer inn.

har hengt opp bjelle ved døra. så når han må tisse eller bæsje ringer han i den,med snuten eller labben.

har kjøpt noen hjernetrim leker til han i tillegg til alle øvelsene vi gjør. han kan gi lab med begge for potene,rulle til høyre eller til venstre. hoppe gjennom ringer,leke død,+++++

jeg vet ikke hvordan en blanding vil være.

Anonym poster: 4d0e5ac1837b674646cf4eaa32db9109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med blandingshunder generelt? Hvordan kan man vite om det er en bra hund man har fått?

Kjenner flere med blandingshunder og de er like individuelle som rasehunder! Man kan få bare positivt og rolige hunder, og man kan få de negative som aldri roer seg! Det er det som er med blandingshunder, man må regne med å få litt av hver rase! Har opplevd drever/border collie blanding, begge er hunder som krever en del, denne krevde enda mer, hjernetrim slet han ikke ut i heletatt så man måtte ty til lange turer i krevende terreng med hjernetrim i løpet av turen! Hvis ikke endte det opp med at han bråkte inne, markerte inne, tygde i stykker ting o.l!

Det kan man ikke vite før hunden er eldre! Valper som er verdens største bråkmakere har jeg sett endt opp som verdens roligste hund! Og andre veien og! Mye av det går på trening, hva du legger i det og hvordan du gjør det, mens noe også bare er der! Gener, oppvekst og miljø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...