Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg vet at man kan søke om internflytting hos sio på "Mine sider" inne på sio.no. Men hvor trykker jeg etter det? Finner det ikke ut! Noen som vær så snill kan hjelpe meg? :)

Anonym poster: 681611f4e781a4c39cea0956411a4db1

Videoannonse
Annonse
Gjest hva som helst
Skrevet

Gå til forsida hos SiO og trykk "bolig". Der søker du bolig akkurat slik du gjorde første gangen du søkte, med samme bruker som du bruker til vanlig (om jeg ikke husker helt feil). Da vil du få nytt tilbud på min side (du får også varsel på epost).

Skrevet

Det er som Flyndrefisken sier - du søker bolig med den eksisterende SiO-brukeren din, ellers er fremgangsmåten den samme :happy:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpen! Fikk søkt nå, og har også fått bekreftelse via mail ang søknad om internflytting. Noen som vet om det tar veldig lang til å få til slik slytting? Vet jo at det er mange søkere, og semesterene starter nå....men jeg har vel førstpri, siden jeg allerede er sio-beboer, right? :) Har det mye å si på ventetiden?

-ts

Skrevet

Min erfaring er at det lønner seg å mase på de i skranken, I prinsippet går interflytting først, men hender de lar nye komme foran i køen i august/januar rushet. Jeg fikk iallfall beskjed om at jeg var heldig og at de brøt prosedyre når jeg fikk internflytte sist.

Skrevet

Det kommer helt an på hvor du har søkt deg til. Internflyttere har førsterett, og dersom du ringer og maser på dem med jevne mellomrom får du nok bolig relativt kjapt. Ei venninne av meg som søkte utenfra (og ikke engang var førsteårssøker) fikk tildelt leilighet mens det var 28 stk (meg selv inkludert) på internflyttelista. Da ble jeg såpass forbanna at jeg gikk opp på SiO og sa dem noen sannhetens ord, og sim sala bim så hadde jeg også leilighet (selv om jeg var ca nr 15 i køen).. :fnise:

Skrevet (endret)

Vet at en venninne av meg fikk leilighet relativt fort, og hun internflytta. Men det kommer veldig ann på hvor du søker. Der du deler med andre er vel lettere å få, enn der du bor alene.

Endret av xavi
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd! Men har dere noen tips til hva jeg evnt kan si til dem når jeg ringer/går i skranken, slik at ting skal gå fortere? Må jeg ha noen grunn liksom, eller holder det at jeg spør hvor på ventelisten jeg er, og om det er mulig å flytte meg hurtigere frem? Har søkt på ettroms på st.hanshaugen, bjølsen, tullinløkka og ullevaal. Vet det er mye kamp om akkurat disse, men det er vel fortsatt en mulighet for at jeg får byttet før semesterstart, eller er det nesten en umulig sak? Takk igjen :)

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Meg igjen. Leste i tillegg nå at intern flyttere IKKE har førsteprioritet i perioden 15.juli - 1.sep. Jeg søkte jo for bare noen dager siden...tror dere det vil gjøre det tusen ganger vanskeligere å få ny hybel til skolestart, eller bare litt vanskeligere? merker jeg begynner å bli nervøs....har så lyst til å flytte ut, nå!

Skrevet

Hvis du ikke har søkt før nå tror jeg dessverre at sjansen din er veldig liten for å få, spesielt på de stedene du nevner. Det er også sånn at de fleste kontraktene tildeles i april/mai. Det du eventuelt kan gjøre er å ringe SiO i morgen og forklare situasjonen, si at du vil flytte, og spør hvor det er mest sannsynlig å få leilighet kjapt. Vet de har noe ledig på Bjølsen, men det er stort sett hybler, og det kan hende det er fullt nå. Jeg vil tro at dersom det skulle være noe ledig, er det antageligvis hybler på Kringsjå og Sogn (mindre populære, men veldig nært Blindern), men dette vet jeg selvsagt ikke sikkert. Det lureste er nok å ringe dem happy.png

AnonymBruker
Skrevet

Ringte og spurte dem idag, og slik det ser ut nå så blir det veldig vanskelig å få bolig til skolestart. Han på tlf sa at første mulige dato for tildelig ville være 1.oktober, siden de i perioden frem til da prioriterer de som ikke har noe sted å bo at all. Jeg sendte dem senere en mail og spurte om det samme, men ønsket i tillegg å vite hvor jeg stod på venteliste osv. Da fikk jeg svar tilbake at første mulige dato var 15.sep. Uansett hvem som har rett, så blir det altså ikke med det første dessverre :( De ville heller ikke svare på hvor det var lettest å få, hva annet jeg kunne gjøre, eller hvor på ventelistene jeg stod. Synes dette var litt dårlig service, ettersom jeg vet at flere jeg kjenner har fått vite både ventelistenr og hvor det lønte seg å søke. Blæ, liker ikke SiO nå!

Skrevet

Du kommer til å få helt ulike svar avhengig av hvem av dem du snakker med. En av dem prøvde seg på meg med at "vi lar ikke folk vite hvor de står på listene", mens en annen påstod at "de hadde da ikke lister". Jeg fikk nå både vite hvor jeg stod på lista hver gang jeg ringte etter det, samt at damen som hevdet at lister ikke eksisterte fikk passet sitt rimelig påskrevet - hvordan i all verden kan hun ha ment at de ellers delte ut boliger, loddtrekning? Du kan tro dama ble stille da jeg spurte om det.. :fnise:

De har ikke fullmakt til å bortprioritere internsøkere. Det står i klartekst i Tildelingsreglementet at internsøkere har førsterett. Der står det heller ikke noe om at internsøkerførsteretten bortfaller i sommerferieperioden, noe jeg allerede har minnet dem på ved flere anledninger.

Den eneste måten å få bolig på er å holde på rettighetene dine. Henvis til reglementet, påpek at du allerede har fått vidt forskjellige svar fra dem, og generelt mas hull i hodet på dem. Dersom du har mulighet, er det absolutt best å møte opp i egen person i skranken. Da er det ikke så lett for dem å avvise deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...