Gå til innhold

Til dere med hest på mindre områder...


StjernePerle

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe to hester som skal gå på utegang. Har ikke alt for mye av plass til de hjemme der de skal stå (om sommeren skal de være på store beiter..)

Tenkte rundt ved stallen og fôringsplass å legge grus/sand og drenere plassen.. Hvordan drenerer man egentlig et slikt området? Tenker at et stykke utenfor grusen går det over til beitet. Noen med like forhold til sine hester? Erfaringer, tips anyone?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du ha dem på utegang eller i stall om natta? Det er to forskjellige ting...

Hvis du skal ha dem på utegang (=ute hele døgnet) må du ha et skjul de kan gå inn i, slik at de får ly for nedbør og vind.

Hvis området er under to mål ville jeg drenert hele området de skal gå i. Det tar ikke mange dager med regn før det er 10-20 cm gjørme.

Her er en artikkel jeg fant om drenering.

Anonym poster: 3508d1a24298b34b99f34e7a2ff31c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha dem på utegang eller i stall om natta? Det er to forskjellige ting...

Hvis du skal ha dem på utegang (=ute hele døgnet) må du ha et skjul de kan gå inn i, slik at de får ly for nedbør og vind.

Hvis området er under to mål ville jeg drenert hele området de skal gå i. Det tar ikke mange dager med regn før det er 10-20 cm gjørme.

Her er en artikkel jeg fant om drenering.

Anonym poster: 3508d1a24298b34b99f34e7a2ff31c48

Åja, tusen takk for artikkelen! Jeg tenker å ha en liten stall på 15 kvm (for da slipper jeg å byggemelde den) og denne stallen skal være kombinert med utegang. På en måte fungere som skuret ved at dørene bare står åpne om natten osv. Men samtidig vil jeg ha mulighet til å lukke de inne der om det skulle være noe. Jeg bare er litt i tvil om jeg kan ha gress over der det er drenert. Men det finner jeg vel kanskje ut av i annonsen ved litt grundigere lesning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lese forskrift om velferd for hest og passe på at du oppfyller alle krav. Tror ikke det er lov å lukke hestene inne i et leskur, i hvert fall ikke hvis det ikke er stort nok til at de begge kan ligge flatt ut, begge veier, begge to. Og da burde det vel minst være 18 kvm (3x3 meter/9kvm på hver hest, som er ganske lite).

Gress kan du uansett glemme, for det blir fort borte... Gi hestene en ukes tid, i en mindre innhegning, så er det uansett bare jord der. Jeg husker vi trodde vi skulle ha stor nok plass til at hestene kunne stå ett sted, og så bli flyttet over etter en stund, og at gresset ville ha tid til å vokse igjen. Må le av det nå... Det skjer ikke, med mindre du har en goood del mål å ta av.

Anonym poster: 3508d1a24298b34b99f34e7a2ff31c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Dropp gress. Hold deg til drenert og grusa plass. Siden det er såpass liten plass, så drener og grus hele hagen.

Lag også en foringsmekanisme, så du slipper å ha høysøl utover. Finnes mange gode forhekker. Høy på bakken tråkkes bare ned og blir gjørme. Du må også møkke hele uteplassen hver dag. Om ikke så tar det ikke mangen dagene, før det er en skikkelig møkkahaug av hele hagen.

La også begge hestene komme seg ut av hagen dagelig, så de får strukket på bena. Hester er skapt for å bevege seg over lange distanser hver dag og trenger mye bevegelse. Å ri med en i leietomme er gull om du lærer de til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lese forskrift om velferd for hest og passe på at du oppfyller alle krav. Tror ikke det er lov å lukke hestene inne i et leskur, i hvert fall ikke hvis det ikke er stort nok til at de begge kan ligge flatt ut, begge veier, begge to. Og da burde det vel minst være 18 kvm (3x3 meter/9kvm på hver hest, som er ganske lite).

Gress kan du uansett glemme, for det blir fort borte... Gi hestene en ukes tid, i en mindre innhegning, så er det uansett bare jord der. Jeg husker vi trodde vi skulle ha stor nok plass til at hestene kunne stå ett sted, og så bli flyttet over etter en stund, og at gresset ville ha tid til å vokse igjen. Må le av det nå... Det skjer ikke, med mindre du har en goood del mål å ta av.

Anonym poster: 3508d1a24298b34b99f34e7a2ff31c48

Hehe.. okey :) Da vet jeg det. Hvor stort område var det snak om den gangen for deg?

Jeg har selvsagt snakket med mattilsynet og kjenner godt til kravene deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...