Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Gjest Little princess

Nurket mitt har kommet etter en veldig rask og fin fødsel. 3,5 time etter vi ankom sykehuset med 2 cm åpning !!var hun ute:)

Alt er bra og vi koser oss.

Gratulerer så mye! Det var litt av en rask fødsel! :) Håper det går bra med dere begge.

------------

Litt pussig egentlig å tenkte over, men jeg hadde rier i 16 timer før lille A kom ut og jeg syntes egentlig ikke det var lenge i det hele tatt.. Tiden fløy mens jeg lå i min egen smerterus. Så dere som hadde korte fødsler må jo ha følt at det hele var over på null komma niks? Eller er det slik at dere som har korte fødsler (nå tenker jeg under 10 timer fra begynnelsen til slutt) har mer vondt siden alt skjer i et mindre tidsrom? Jeg skjønner at dette blir bare spekulering siden vi ikke kan måle smerten vår opp mot hverandre, men lurer litt allikevel :) Har dere noen mening om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye smørblomst :rodmer:

Jeg gleder meg også sååå masse når jeg leser alt dere skriver om de små her inne :hjerte:

Idag er jeg 7 dager på overtid og har vært på kontroll. Alt er bare bra og har gode sammentrekninger så de tror hun kommer av seg selv. Hvis ikke blir jeg satt igang i helgen. Håper virkelig jeg slipper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg også sååå masse når jeg leser alt dere skriver om de små her inne :hjerte:

Idag er jeg 7 dager på overtid og har vært på kontroll. Alt er bare bra og har gode sammentrekninger så de tror hun kommer av seg selv. Hvis ikke blir jeg satt igang i helgen. Håper virkelig jeg slipper det!

Du har virkelig noe å glede deg til! :hjerte:

Og de første dagene på barsel var iallefall for meg helt fantastiske, på tross av at jeg var i ganske dårlig form.

Krysser fingrene for at kroppen din starter av seg selv! Jeg gikk 6 dager på overtid og hadde ingen spesielle tegn på at noe skulle skje før vannet plutselig gikk på morgenen når jeg stod opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner triks når det trengs. ;)

Hvordan er deres små når de er våken?

Synes lillesnuppa er litt vrien og finner ikke roen om hun ligger alene. Hun ligger få minutter alene så kommer noen skrik.

Hvis tassen vår er våken, og ikke trøtt, vil han ofte ikke ligge alene han heller, og da har newborn setet til tripp trapp stolen vært veldig greit å ha. Når han sitter i det så kan han følge med litt på det som skjer rundt seg, og så tar vi det av stolen og bærer det med oss rundt i leiligheten hvis vi skal inn i et annet rom. Feks så har jeg hatt det med meg inn på kjøkkenet og satt han på kjøkkenbenken når jeg lager mat. Veldig praktisk! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nurket mitt har kommet etter en veldig rask og fin fødsel. 3,5 time etter vi ankom sykehuset med 2 cm åpning !!var hun ute:)

Alt er bra og vi koser oss.

Gratulerer så mye! :rodmer: Herlig med raske fødsler! :)

Kos dere masse. :hjerte:

Man finner triks når det trengs. ;)

Hvordan er deres små når de er våken?

Synes lillesnuppa er litt vrien og finner ikke roen om hun ligger alene. Hun ligger få minutter alene så kommer noen skrik.

Det er litt varierende, men hun er veldig kontaktsøkende og vil som oftest være i nærheten av oss. Noen ganger kan hun ligge i ro i vognbagen i stua en stund og bare kikke rundt seg da. :) Signerer det frøken Vims sier om at newborn seat er supert når bebis er våken og selskapssyk. ;) Vår lille sover jo veldig mye på dagen da, men merker at hun har lengre og lengre våkne perioder. :)

Litt pussig egentlig å tenkte over, men jeg hadde rier i 16 timer før lille A kom ut og jeg syntes egentlig ikke det var lenge i det hele tatt.. Tiden fløy mens jeg lå i min egen smerterus. Så dere som hadde korte fødsler må jo ha følt at det hele var over på null komma niks? Eller er det slik at dere som har korte fødsler (nå tenker jeg under 10 timer fra begynnelsen til slutt) har mer vondt siden alt skjer i et mindre tidsrom? Jeg skjønner at dette blir bare spekulering siden vi ikke kan måle smerten vår opp mot hverandre, men lurer litt allikevel :) Har dere noen mening om saken?

Jeg hadde også en relativt rask fødsel, hadde 7-8 cm når jeg kom til sykehuset, og 3,5 time senere var snuppa ute. Men fra jeg begynte å kjenne noe som liknet på rier gikk det jo nesten 14 timer, men i starten skjønte jeg ikke at det var rier for de var så svake. Når det begynte å ta seg opp så hadde jeg vondt hele tiden, med smertetopper innimellom. Søsteren min fødte også fort, og hun hadde også konstante smerter under fødselen. Men ja, jeg føler på en måte at det gikk på null komma niks. :jepp: Fra det begynte å gjøre ordentlig vondt gikk det jo ikke mer enn 6 timer.

Håper du kommer igang av deg selv! :) Du har så masse å se fram til! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Jeg bruker newborn-sete en del, men det er ikke godt nok lengre selv om jeg har det i sofan rett ved siden av meg. Selv om jeg ligger sammen med henne på gulvet så blir del galt.

Men men, jeg er iallefall blitt mer effektiv på husstell, klesvask og matlaging. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kan vesla ligge en del alene, kikke rundt seg, har en flott uro med moxart musikk og noen svart/hvite dyr som snurrer rundt og rundt - de kan hun (så lenge hun ikke har mageknip/er sulten eller lignende) ligge leenge å bare se på og til og med sovne til. Men gidder ikke ligge så lenge på magen enda, blir fort ganske lei av å holde hodet og da er det grining (ta meg opp!!!!). Bruker vippestol på det laveste ved matlaging/lek med eldstemann/ved uro når vi skal spise, når jeg dusjer - fungerer godt!

I forhold til fødsel - jeg hadde regelmessige rier (men bare hvert 10 minutt) i ca 24 timer før det sa PANG. Fikk da rier som kom heeele tiden og var superkraftige. Måtte selvfølgelig tilbake på sykehuset med en gang (trodde hun skulle komme i bilen) - da jeg kom på sykehuset hadde jeg 3-4 cm, gikk til full åpning på noen intense 45 minutter og 1 time senere var hun ute. De er veldig intense de åpningsriene når man går til full åpning så fort - er konstante og beinharde. Men åj så deilig det var når kroppen av seg selv begynte å presse! Så ja, det gikk fort (som sist, sett bort i fra maseriene) - men kan ikke si at jeg synes tiden bare fløy. Det er vel få timer jeg var så intenst med i hvert eneste minutt som da.

Note to self: sterk mat + amming = dårlig kombo med denne lillesnuppa. Gikk uproblematisk med eldstemann, så tenkte egentlig ikke over det når jeg fråtset en frekk curry i går kveld. Det skulle jeg angre på... har hatt voldsomt vondt i magen siden tidlig idag, puh! Og så perfekt kombinasjon med at eldstemann er hjemme og syk - men ekstremt aktiv. Og jeg er superpjusk selv og på lite søvn. Så nå har jeg tatt meg en stille stund på rommet for meg selv og mannen tatt over (bitchen kom fram et øyeblikk....grrr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rier i ca 21 timer, hvorav 5 av timene var med lette til moderate rier, og 16 timer var med dritvonde rier av typen som gjorde at jeg ikke klarte å ligge, ikke sitte, ikke prate, ikke spise og drikke osv. Jeg hadde også vondt mellom riene. Og etter 5 timer med denne type rier hadde jeg bare åpnet meg 1 cm fra 3-4 cm til 4-5 cm. Heldigvis så kom endelig anestesilegen og gav meg epidural rett etter den beskjeden, for da så jeg virkelig svart på livet en liten stund :(

Epiduralen gjorde så jeg ikke hadde vondt mellom riene mer, og at den verste toppen på riene ble borte. Det var jo vondt fortsatt, men sammenlignet med før jeg fikk epiduralen så var det som himmelriket. Men når jeg endelig hadde fått epidural så var helt utkjørt, og kroppen ristet i mange timer etterpå fordi jeg hadde spent musklene sånn under riene.

Desverre så responderte ikke kroppen min særlig effektivt på riene, så jeg hadde ikke fått full åpning når jeg fikk beskjed om å begynne å presse i halv åtte tiden på morgenen. Og det gikk jo ikke noe særlig bra, så etter en time med pressing så ble tassen tatt med vakum, og det med beskjeden om at hvis han ikke kom ut NÅ så ble det keisersnitt.

Så det viste seg at jeg er ikke noe særlig til fødekvinne :( Heldigvis så hadde jeg på sett og vis forberedt meg mentalt på at jeg ikke hadde noe kontroll over fødselen (jeg er nemlig vanligvis en kontrollfrik ;) ), så jeg sitter ikke med mye vonde følelser knyttet til opplevelsen i etterkant allikevel. Selv om jeg skal innrømme at jeg ikke er av de som sa at "dette gjør jeg om igjen anytime" etter fødselen. Faktisk så ropte jeg ut at jeg ALDRI skulle ha sex igjen når tassen var på vei ut :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var flott med rask fødsel, men veldig intenst. Lystgassen var min bestevenn siden de ikke rakk noe annet. Og det er tungt, vondt og slitsomt å gå fra 3 til 10 cm uten pause mellom riene. Men bedre med effektive og gode rier enn det motsatte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var flott med rask fødsel, men veldig intenst. Lystgassen var min bestevenn siden de ikke rakk noe annet. Og det er tungt, vondt og slitsomt å gå fra 3 til 10 cm uten pause mellom riene. Men bedre med effektive og gode rier enn det motsatte:)

Det er helt sant :) åh lystgass ja, det vil jeg også ha men de har ikke det på Haukeland :( syntes det er veldig kjipt å ikke få muligheten til det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgassen redda meg også, hjalp å ha den å konsentrere seg om under de verste riene. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Jeg hadde skikkelig vondt på nesa etter masken fra lystgassen. :fnise: Det var det jeg merka til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Åh, jeg skulle ønske de hadde lystgass på Ullevål. Min plan var egentlig å klare meg uten epidural, men med de smertene jeg hadde så kunne jeg tatt omtrent hva som helst :fnise: Men uansett, siden epiduralen kun funket på den ene siden av kroppen så kunne jeg like gjerne spart anestesilegen bryderiet med å ta turen innom rommet mitt.. Så da hadde det vært fint med lystgass :)

Men, -jeg må bare skryte av et kjøp! A har vært mye tett i nesen siden fødselen og jeg hadde i utgangspunktet kjøpt en ballongsuger til det formålet, men jeg kunne like gjerne satt fyr på den hundrelappen.. Fy for noe søppel! Funket ikke til noe som helst..

Så vi kjøpte Otribaby nesesuger (sånn med slange som man suger selv med) og den får ut ALT! -og det er ikke lite..- så nå klarer hun å puste ordentlig og hun slipper å være irritert over det.

Så bare et tips om noen av dere har snørrete babyer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde rier i ca 21 timer, hvorav 5 av timene var med lette til moderate rier, og 16 timer var med dritvonde rier av typen som gjorde at jeg ikke klarte å ligge, ikke sitte, ikke prate, ikke spise og drikke osv. Jeg hadde også vondt mellom riene. Og etter 5 timer med denne type rier hadde jeg bare åpnet meg 1 cm fra 3-4 cm til 4-5 cm. Heldigvis så kom endelig anestesilegen og gav meg epidural rett etter den beskjeden, for da så jeg virkelig svart på livet en liten stund :(

Epiduralen gjorde så jeg ikke hadde vondt mellom riene mer, og at den verste toppen på riene ble borte. Det var jo vondt fortsatt, men sammenlignet med før jeg fikk epiduralen så var det som himmelriket. Men når jeg endelig hadde fått epidural så var helt utkjørt, og kroppen ristet i mange timer etterpå fordi jeg hadde spent musklene sånn under riene.

Desverre så responderte ikke kroppen min særlig effektivt på riene, så jeg hadde ikke fått full åpning når jeg fikk beskjed om å begynne å presse i halv åtte tiden på morgenen. Og det gikk jo ikke noe særlig bra, så etter en time med pressing så ble tassen tatt med vakum, og det med beskjeden om at hvis han ikke kom ut NÅ så ble det keisersnitt.

Så det viste seg at jeg er ikke noe særlig til fødekvinne :( Heldigvis så hadde jeg på sett og vis forberedt meg mentalt på at jeg ikke hadde noe kontroll over fødselen (jeg er nemlig vanligvis en kontrollfrik ;) ), så jeg sitter ikke med mye vonde følelser knyttet til opplevelsen i etterkant allikevel. Selv om jeg skal innrømme at jeg ikke er av de som sa at "dette gjør jeg om igjen anytime" etter fødselen. Faktisk så ropte jeg ut at jeg ALDRI skulle ha sex igjen når tassen var på vei ut :fnise:

Fødselen din høres helt utrolig tøff ut, og synes du er en ordentlig fødekvinne som ikke sitter igjen med mye vonde følelser etter fødselen likevel. Jeg satt igjen med mye mye negativt etter første fødsel (som sammenlignet med din nærmest blir "lett") - og beundrer de som klarer å ikke ha det. Jeg hadde ingen kontroll i første fødsel, og ingenting fungerte - men det var ikke det som gjorde at det har satt så dype sport tror jeg, heller det at jeg var så livredd som jeg aldri før har vært i mitt liv før. Var 100% overbevist om at jeg eller barnet skulle dø. Dramaqueen?

Men om du skulle føde igjen: min andre fødsel var en ekstremt positiv opplevelse, hvor alt fungerte og jeg virkelig følte at jeg mestret fødselen.

Og ja, lystgass = min helt! Epidural får jeg aldri forsøkt.

Var det ikke noen andre som skulle føde på ahus her forresten? Hvordan synes du det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo absolutt noe til en fødende kvinne og du bør være kjempe stolt. Er enig med citrus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillegutt kom til verden 30. april. Vi koser oss for tiden på barselhotellet og blir tatt utrolig godt vare på her :)

Gratulerer Smørblomst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt kom til verden 30. april. Vi koser oss for tiden på barselhotellet og blir tatt utrolig godt vare på her :)

Gratulerer Smørblomst!

Gratulerer så mye:) Håper alt står bra til med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Gratulerer til Smørblomst og Isrose! Kos dere med de små nurkene!

Vi skal på seksukers kontroll i dag, tiden går virkelig fort. Jeg vet ikke helt hvor dagene blir av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Smørblomst!

Gratulerer så mye! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...