Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Du kunne jo feks skrevet noen innledende ord før du satt opp en punktvis liste over helt konkrete ønsker. Feks:

Jeg sliter med angst knyttet til det å ligge på sykehus og er derfor sikkert noe mer engstelig og anspent enn "vanlige" fødende. Jeg hadde derfor satt stor pris på om jordmor er litt ekstra tolmodig med meg, at jordmor tar seg tid til å forklare og fortelle godt hva som skjer under veis i fødselen, og generelt hjelper meg til å føle meg mer trygg i det som oppleves som en veldig utrygg situasjon.

Utover dette så ønsker jeg:

- Å prøve badekar og akupunktur som smertelinding

- Epidural

- ....

Flott tips. :) Jeg er så dårlig til å skulle forklare angsten uten at det blir en kjempe lang avhandling. :ler:

Når det gjelder sying uten bedøvelse så forklarte jordmor på kurset at ofte setter de ikke bedøvelse for området er såpass bedøvd og ømt etter all pressingen.

Og Hymy, vi har visst termin samme dag! Det har jeg ikke sett før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mange som har fødslesbrev/plan?

Jeg ble tatt inn til innskriving sist jeg satt på sykehuset og ventet på lege, da fikk jeg snakket litt med jordmora der om ønsker og hva man gjerne skriver i slike brev. Jeg fikk de også til å registrere et par av de viktigste punktene mine i den digitale journalen min og nå har jeg tenkt litt mer. Har ikke spikret lista, men dette er noen av mine tanker:

• Jeg vil ha ærlighet og åpenhet – klare og tydelige beskjeder om ting, enten positive eller negative så jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Spesielt om det skjer noe utenom det vanlige. Ingen hemmeligheter!
  • Jeg har lyst til å prøve badekar, massasje, akupunktur som smertelindring. Er ikke veldig interessert i lystgass, redd for å bli kvalm og dårlig, men liker tanken på pusteteknikken det gir, så kanskje bare/mest oksygen om det er mulig?
  • Ønsker helst ikke epidural, men kan ombestemme meg ved behov.
  • Er svært redd for rift/ruptur/revning og vil gjøre alt for å unngå dette, bare kommander meg!
  • Ønsker bedøvelse ved evt. sying etter fødsel.
  • Så mye hudkontakt som mulig med barnet etter fødsel, enten med meg eller med far (i tilfelle keisersnitt/hastesnitt hvor jeg ikke er helt med).
  • Om mulig la navlestrengen være intakt til den slutter å pulsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tips. :) Jeg er så dårlig til å skulle forklare angsten uten at det blir en kjempe lang avhandling. :ler:

Når det gjelder sying uten bedøvelse så forklarte jordmor på kurset at ofte setter de ikke bedøvelse for området er såpass bedøvd og ømt etter all pressingen.

Bare hyggelig :)

Det blir jo gjerne sånn at når man går rundt å tenker på noe mye så er det vanskelig å få det ned på et ark uten at det blir veldig omfattende, men det viktigste er jo at jordmor forstår at hun har med en ekstra engstelig fødende å gjøre.

En annen ting som jordmoren på det fødselsforberedende kurset jeg var på sa var at dersom man ikke føler at man har god kjemi med jordmor, så var det fullt mulig å be om en annen jordmor. Hun sa at jordmødrene ikke tok seg nær av dette, og at det var bedre å si ifra enn å enn å bare "holde" ut med en jordmor man ikke kom så godt ut med. Hun foreslo at da kunne barnefaren bare gå bort på pauserommet til jordmødrene å forklare saken, så ble det så lite pinlig og ubehagelig som mulig for alle parter.

Jeg tenker at det kan være lurt å ha i bakhodet, for hvis man er litt ekstra engstelig er det jo enda viktigere å ha en jordmor man føler seg trygg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite det med sying uten bedøvelse, kjenner også de som ikke har fått bedøvelse og synes selve syinga var sinnsykt vond og forstyrrende når de lå der med babyen på brystet. De hadde ønsket seg bedøvelse. Men for all del, de må bare prøve uten. Tviler på jeg holder kjeft om det gjør vondt og det ikke er bedøvd :P

Har vi? Så moro! Har ikke fått med meg det jeg heller! Blir spennende å se hvem som får først da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatt inn til innskriving sist jeg satt på sykehuset og ventet på lege, da fikk jeg snakket litt med jordmora der om ønsker og hva man gjerne skriver i slike brev. Jeg fikk de også til å registrere et par av de viktigste punktene mine i den digitale journalen min og nå har jeg tenkt litt mer. Har ikke spikret lista, men dette er noen av mine tanker:

• Jeg vil ha ærlighet og åpenhet – klare og tydelige beskjeder om ting, enten positive eller negative så jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Spesielt om det skjer noe utenom det vanlige. Ingen hemmeligheter!
  • Jeg har lyst til å prøve badekar, massasje, akupunktur som smertelindring. Er ikke veldig interessert i lystgass, redd for å bli kvalm og dårlig, men liker tanken på pusteteknikken det gir, så kanskje bare/mest oksygen om det er mulig?
  • Er svært redd for rift/ruptur/revning og vil gjøre alt for å unngå dette, bare kommander meg!
  • Så mye hudkontakt som mulig med barnet etter fødsel, enten med meg eller med far (i tilfelle keisersnitt/hastesnitt hvor jeg ikke er helt med).

Her var det noen punkter jeg skal legge til på lista mi :) Spesielt første og nest siste punkt skal med på lista mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten fått amme-bhene jeg bestilte fra Nelly forrige uke, og jeg må si jeg er ganske godt fornøyd! :jepp:

Jeg skal ikke påstå at de er direkte supersexy, men absolutt ikke så gale heller :) I tillegg så gir de brystene ganske fin form selv om det ikke er padding i de, og er gode å ha på. Absolutt et godt kjøp!

Siden de var på salg ble det ikke så dyrt heller :)http://nelly.com/no/mammaklær/undertøy/bh-topper/elle-macpherson-intimates-maternity-100390/nursing-bra-la-mere-8382-11/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hyggelig :)

Det blir jo gjerne sånn at når man går rundt å tenker på noe mye så er det vanskelig å få det ned på et ark uten at det blir veldig omfattende, men det viktigste er jo at jordmor forstår at hun har med en ekstra engstelig fødende å gjøre.

En annen ting som jordmoren på det fødselsforberedende kurset jeg var på sa var at dersom man ikke føler at man har god kjemi med jordmor, så var det fullt mulig å be om en annen jordmor. Hun sa at jordmødrene ikke tok seg nær av dette, og at det var bedre å si ifra enn å enn å bare "holde" ut med en jordmor man ikke kom så godt ut med. Hun foreslo at da kunne barnefaren bare gå bort på pauserommet til jordmødrene å forklare saken, så ble det så lite pinlig og ubehagelig som mulig for alle parter.

Jeg tenker at det kan være lurt å ha i bakhodet, for hvis man er litt ekstra engstelig er det jo enda viktigere å ha en jordmor man føler seg trygg på.

Jeg fant fort ut at samboer hadde en veldig god forståelse på hvorfor jeg ønsket hjemmefødsel. Så jeg tror han vil gjøre en veldig god jobb på sykehuset om det skulle være noe som gjør at han feks må prate med noen om angsten. :)

Har vi? Så moro! Har ikke fått med meg det jeg heller! Blir spennende å se hvem som får først da! :D

Du hadde noen veldig gode punkter her ja! Må nok stjele noen av de. ;)

Ja, det blir veldig spennende. :) Tenk å ikke ha fått det med seg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjel i vei ;)

Da jeg var på innskrivingen fikk jeg forresten med meg et ark som heter "Tanker om fødsel", tror det er spesielt for SUS. Vet ihvertfall at andre sykehus har lignende fødebrev til utfylling, men punktene er noe forskjellige. Tenkte jeg skulle legge inn punktene i det så dere kan se:

Målet er at dette skal bidra til å kunne gi deg den beste og mest personlige oppfølgingen under fødselsarbeidet. Samtidig blir det en måte å bevisstgjøre seg selv ifht. egne tanker og ønsker rundt det å bli foreldre. Det er ment å være et arbeidsredskap både for deg og oss, gjennom svangerskapet, fødsel og den første barseltiden.

• Er det noe som personalet bør vite om deg, for at de på best mulig måte skal kunne støtte og hjelpe deg under fødselen?
  • Har du erfaringer fra tidligere fødsler som du ønsker å fortelle om?
  • Har andres erfaringer og fortellinger påvirket din innstilling til fødselen og i tilfelle hvordan?
  • Hvilke tanker gjør du deg i forhold til smerte og smertelindring?
  • På hvilken måte tror du personalet kan støtte deg og din partner under fødselen?
  • Er det noe som tilsier at du kan ha behov for ekstra hjelp og oppfølging i forhold til amming og barseltiden på sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir veldig spennende. :) Tenk å ikke ha fått det med seg. :ler:

Ja, observante er vi ;) Vi skulle nesten hatt en skikkelig tydelig oversikt med type brukernavn - termin - evt. kjønn eller noe som kan oppdateres etterhvert som vi føder. Mener jeg har sett noe lignende her på forumet når jeg har rotet rundt. Noen som skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmoren som hadde det fødselsforberedende kurset jeg var på forrige uke sa at det kunne være lurt å ha med en lapp hvor man bare skrev punktvis hvilke tanker og eventuelle ønsker man hadde.

Jeg tenkte derfor å ha med en lapp hvor det står feks:

- Jeg ønsker å bruke badekar og akupunktur som smertelinding

- Jeg ønsker epidural

- Jeg ønsker bedøvelse dersom jeg eventuelt blir sydd nedentil etter fødsel

Kort og konsist altså :) Tenker det kan være greit å ha med, for jeg mistenker at min ellers så rolige kjære kommer til å bli relativt stresset når ting setter i gang :fnise:

Det var jo en bra liste da :)

Fødsel: Både gruer og gleder. Sykehuset snakker om igangsettelse før termin, noe som er greit nok, bare ikke helt enda. De snakker også om keisersnitt som er svært reell mulighet, noe jeg absolutt ikke vil, og det er vel det som plager meg mest med tanke på fødselen.

Kan jeg spørre om hvorfor de vurderer igangsetting eller keisersnitt?

Du kunne jo feks skrevet noen innledende ord før du satt opp en punktvis liste over helt konkrete ønsker. Feks:

Jeg sliter med angst knyttet til det å ligge på sykehus og er derfor sikkert noe mer engstelig og anspent enn "vanlige" fødende. Jeg hadde derfor satt stor pris på om jordmor er litt ekstra tolmodig med meg, at jordmor tar seg tid til å forklare og fortelle godt hva som skjer under veis i fødselen, og generelt hjelper meg til å føle meg mer trygg i det som oppleves som en veldig utrygg situasjon.

Utover dette så ønsker jeg:

- Å prøve badekar og akupunktur som smertelinding

- Epidural

- ....

Bra skrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvorfor de vurderer igangsetting eller keisersnitt?

Jo, altså, jeg ble innlagt på sykehuset på fredag formiddag. Blodtrykket var skyhøyt (122 og 116 i undertrykk, medisingrensa er 105), de fant proteiner i urinen, de fant også tegn til urinsyre som også er et litt dårlig tegn, jeg har litt hodepine om dagene - mao mulig begynnende svangerskapsforgiftning. Vekstestimering og UL viser at ungen foreløpig har det bra, om enn litt mindre enn gjennomsnittet. Er utskrevet fra sykehuset foreløpig (slapp ut lørdag kveld), har fått blodtrykksmedisiner (som foreløpig ikke har klart å holde meg stabilt under medisingrensa på 105, altså fortsatt for høyt bt med medisin). Jeg skal innen mandag 4. mars ha tre kontroller, en hos JM, en hos lege og en hos fødepol på sykehuset med "full pakke" (UL, ctg, vekstestimering, blodprøver, urin, blodtrykkskontroll osv) for å se an utviklingen. I tillegg da har jeg underlivsherpes med utbrudd for øyeblikket. De snakker KS hvis jeg har utbrudd, hvis ungen begynner å vise tegn på at ting ikke er ok og de ikke vil bruke tid på igangsetting eller hvis svangerskapsforgiftningen utvikler seg/oppstår. Igangsetting fordi de i utgangspunktet ikke vil jeg skal gå over termin uansett med dette, så må forberede meg på at det kan skje ting når som helst fra uke 37 av. Hvis igangsettingen ikke funker/funker kjapt nok, blir det igjen snakket om KS.

Jeg jobber nå med at jeg har null kontroll på dette med fødsel og det må jeg bare se til å godta :P

Btw, når jeg lå på fødeloftet fikk jeg jo testet ut denne berømte fødebagen (i redusert versjon), da oppdaget jeg at hengelås med kode er lurt for å kunne låse inn verdisaker de gangene en må forlate rommet sitt. Tips om deres sykehus har samme garderobeskapsløsninger som her på sus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, altså, jeg ble innlagt på sykehuset på fredag formiddag. Blodtrykket var skyhøyt (122 og 116 i undertrykk, medisingrensa er 105), de fant proteiner i urinen, de fant også tegn til urinsyre som også er et litt dårlig tegn, jeg har litt hodepine om dagene - mao mulig begynnende svangerskapsforgiftning. Vekstestimering og UL viser at ungen foreløpig har det bra, om enn litt mindre enn gjennomsnittet. Er utskrevet fra sykehuset foreløpig (slapp ut lørdag kveld), har fått blodtrykksmedisiner (som foreløpig ikke har klart å holde meg stabilt under medisingrensa på 105, altså fortsatt for høyt bt med medisin). Jeg skal innen mandag 4. mars ha tre kontroller, en hos JM, en hos lege og en hos fødepol på sykehuset med "full pakke" (UL, ctg, vekstestimering, blodprøver, urin, blodtrykkskontroll osv) for å se an utviklingen. I tillegg da har jeg underlivsherpes med utbrudd for øyeblikket. De snakker KS hvis jeg har utbrudd, hvis ungen begynner å vise tegn på at ting ikke er ok og de ikke vil bruke tid på igangsetting eller hvis svangerskapsforgiftningen utvikler seg/oppstår. Igangsetting fordi de i utgangspunktet ikke vil jeg skal gå over termin uansett med dette, så må forberede meg på at det kan skje ting når som helst fra uke 37 av. Hvis igangsettingen ikke funker/funker kjapt nok, blir det igjen snakket om KS.

Jeg jobber nå med at jeg har null kontroll på dette med fødsel og det må jeg bare se til å godta :P

Btw, når jeg lå på fødeloftet fikk jeg jo testet ut denne berømte fødebagen (i redusert versjon), da oppdaget jeg at hengelås med kode er lurt for å kunne låse inn verdisaker de gangene en må forlate rommet sitt. Tips om deres sykehus har samme garderobeskapsløsninger som her på sus.

Huff da. Jeg håper at du klarer å stabilisere det og at du omstilling til at du ikke har så mye kontroll på hva som skjer lengre.

Heldigvis er du i trygge hender da og at du blir fulgt godt opp.

Sender seg en stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. Jeg håper at du klarer å stabilisere det og at du omstilling til at du ikke har så mye kontroll på hva som skjer lengre.

Heldigvis er du i trygge hender da og at du blir fulgt godt opp.

Sender seg en stor klem

Håper også det stabiliserer seg så jeg kommer så nærme termin som mulig ihvertfall. Hadde vært fint å slippe KS, igangsetting skal jeg leve fint med ;) Jeg føler jeg blir veldig godt tatt vare på, både jordmødre og leger har vært særdeles tydelige, ærlige og konkrete i hva de mener om tilstanden slik den er nå og hvordan det kan utvikle seg, samt hva jeg må passe på selv mellom kontrollene. Det gjør det lettere å slippe kontrollen og er grunnen til første punktet mitt på "fødebrevet". Det gjør hverdagen så mye lettere for en som er over gjennomsnittet opptatt av å ha kontroll :P Jeg trivdes godt både på fødeloftet og på føden. Masse fantastiske jordmødre! Fordi jeg er risikopasient nå skal jeg føde på føden, ikke fødeloftet. Greit at det er bestemt for meg såpass tidlig, selv om fødeloftet i utgangspunktet fristet mest.

Takk Smørblomst82 :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ånei! Jeg har fått tanker som jeg lærte meg sist at jeg ikke skulle ha neste gang, og det er at jeg tror barnet kommer før termin :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei! Jeg har fått tanker som jeg lærte meg sist at jeg ikke skulle ha neste gang, og det er at jeg tror barnet kommer før termin :sjenert:

Litt før termin gjør jo ikke noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt før termin gjør jo ikke noe? :)

Nei, men problemet er jo at jeg tror det skal bli ferdig før - så kommer jeg sikkert til å sitte der 5 dager på overtid og gnu:) Det er for tidlig å bli utålmodig nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men problemet er jo at jeg tror det skal bli ferdig før - så kommer jeg sikkert til å sitte der 5 dager på overtid og gnu:) Det er for tidlig å bli utålmodig nå!

Ah sånn sett ja. Ser den. Har dessverre innstilt meg til å føde før eller etter fullmåne 27.Mars, så om det blir overtid blir jeg kjempeskuffet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det har jeg også. Nå som jeg er 37 uker og tassen ikke er prematur lenger så tenker jeg at han godt kan komme, og når du begynner å tenke sånn så er det ikke så langt fra "nå kan han godt komme" til "han kommer sikkert litt før, jeg har jo begynt å få mensensmerter sammen med kynnerne" :fnise:

Jordmor advarte meg i går mot at som førstegangs, og kombinert med at jeg ble flyttet frem 9 dager på ordinær ul, så er det en viss sannsynlighet for at jeg kommer til å gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke over at jeg har gått ned enda mer siden forrige kontroll. Fem kilo siden første kontrollen nå :ler:

29+4 nå, det går fremover! Er på besøk hos besteveninna mi på Hamar nå, og her har de en barneklesbutikk som er de eneste i Norge som fører Boboli-merket! Sååå nydelige klær! Og så var det salg, tror jeg sparte rundt 1300 kroner der og så var det opphørssalg på Hansen&Dysvik (eller hva det nå enn heter), 30% av på en del, så da ble det sprinkelbeskytter, et par håndklær og kluter, vogndyne (de var tomme for 80x100, men bestissen skal stikke innom til uka igjen og høre) og litt sengetøy. Tror jeg har spart nærmere 2000 kroner i dag :hoppendeglad:

Jeg er så innstilt på aprilbarn at jeg holder på å bli gal. Og verre skal det nok bli om jeg må gå på overtid i tillegg! 8. mai kan ta seg en bolle :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...