Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

35+3

Kjønn: Jente?

Utålmodig?: Ja, trives ikke med kroppen. Samtidig er jeg livredd for at mageboeren skulle bestemme seg for å komme rundt/før uke 37 for jeg vil så gjerne få de tre permisjonsukene før termin til megselv, så jeg får slappet av og få skrevet ferdig masteroppgaven min.

Hodet ned: Ut fra sparkingen har trolig mageboeren ligget opp ned der inne fra rundt uke 28, fikk det bekreftet i uke 32, men fastlegen kunne ikke si noe om det var festet. Blir spennende å se hva jordmor sier på kontrollen neste uke.

Aktivitet i magen: Ja, men varierende. Noen ganger kraftige spark rettet direkte mot mine ømme ribbein, andre ganger glidende bevegelser som synes mer enn de kjennes. Masse hikking. Det går nok i arv

Navn: Ja.

Vektøkning: 14 kg

Vann i kroppen: Jepp, hovne bein, sælig hvis jeg står mye eller sitter med beina hengende ned. Føles tidvis som om jeg har puter under foten.

Kynnere: Ja, og de kommer i tak. Noen svært ubehagelige.

Humør: Har plutselig blitt skikkelig hormonella. Ikke slik at jeg blir sur, men lunta er vesentlig kortere og jeg veksler mer mellom latter og tårer enn jeg hadde forestilt meg at var mulig. Klarer heldigvis å kontrollere dette på jobb.

Barnerom: Har så lyst på ny leilighet med eget barnerom, men enn så lenge vil mageboeren dele rom med oss.

Utstyr: De store tingene er i hus. Klær - not so much, stellesaker - not so much.

Strekkmerker: Har ikke fått det enda.

Melk i brystene? Ja, joda de lekker fortsatt. Gøy å våkne av at noe renner nedover armen liksom...

Fødsel: Den kommer når den kommer, stiller meg åpen til at alt mulig kan skje og har derfor ikke lagt noen planer for hvordan jeg vil at det skal være. Gruer meg til tiden etter fødselen da. Har innsett at jeg ikke er spesielt vant med småbarn... jo mindre de er jo skumlere er de. Og så skal jeg plutselig få ansvar for en :sjokkert:

Plager: Uforskammet lite plaget. Kan få antydninger til bekkenløsning etter lange dager på jobb med mye gåing, blir forterer sliten, rammet av hetetokter, litt ubehagelig kynnere, litt halsbrann, stikking og mensmurringer.

Oppegående: Ja. I februar har jeg jobbet tilsvarende mange timer som en 100 % stilling. Jeg klarer fortsatt å trene, selv om jeg har måtte fire ned på kravene til hvor mange km jeg kan prestere å løpe på en halvtime.

Sulten: Både og. Nå jobber meg med mat og er sikker på at jeg får i meg nok næring ved å puste i lufta på jobben, så matlysten er lav når jeg jobber mye. Jobber jeg lite er matlysten på topp og jeg kunne spist hele dagen :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så gøy å se hvor mange uker dere er på vei - virkelig ikke lenge igjen, og tydelig at det begynner å bli tyngre for de fleste. Må si jeg misunner dere som legger på dere bare på mage og pupper, her er det bare 6 kg opp, men føler ca alt det er på lår og rumpe :fnise: Er blitt god og rund i ansiktet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 + 5

Kjønn: :babyjente:

Utålmodig? Begynner å bli klar til å hilse på lillejenta nå ja. ;) Har også endel plager som gjør det slitsomt om dagen. Men jeg håper hun holder seg der inne til termin. :)

Hodet ned: På forrige kontroll lå hun i seteleie. Føles som hun flytter mye på seg, akkurat nå tror jeg hun ligger på tvers.

Aktivitet i magen: Ja, mest åling og dytting. Endel harde spark ned i madrassen når jeg ligger på siden i senga. ;)

Navn: Vi har klart å kutte ned til 4 navn på lista, jobber fortsatt med saken.

Vektøkning: 7 kg sist jeg var på vekta. Mesteparten er på magen, føler meg ganske så framtung. :fnise:

Vann i kroppen: Ikke mye, men helt klart mer enn vanlig.

Kynnere: Ja, særlig ved stress.

Humør: Stort sett bra. :)

.

Barnerom: Holder på å fikse barnerom nå, koselig! :rodmer: Hun skal ligge på rommet vårt i starten, så vi stresser ikke.

Utstyr: Har det meste på plass, men mangler stelleutstyr, badebalje, dyne, babycall (usikker på om vi trenger det i vår lille leilighet), flasker, smokk og litt andre småting.

Strekkmerker: Ingen foreløpig! Krysser fingre og tær for at jeg slipper. Men det strekker og svir skikkelig nederst på magen til tider, så det spørs...

Melk i brystene? Når jeg klemmer, ja. Har lekket litt én gang bare.

Fødsel: Håper på en fin fødselsopplevelse. Prøver å ikke fokusere alt for mye på det, men er jo veldig spent. Skal på fødselsforberedende kurs om en uke.

Plager: Det verste nå er ryggen, den er konstant vond. Musklene er som fiolinstrenger fra setet og opp til nakken. :( Har ellers vondt i bekkenet, rastløse bein og halsbrann om natta. Til tider dårlig søvn pga vondt i rygg, hofter og bekken.

Oppegående: Jo da, og har jobbet 50 % fram til nå. Men nå er jeg usikker på om jeg får gjort noe nytte for meg på jobben med den ryggen....

Sulten: Ja, omtrent som vanlig. Men har et enormt søtsug! :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre timer tok kampen mot halsbrann inatt. Bah. Teller dager mot termin nå! :ler:

Når det gjelder endring i ansiktsform, takk gud for sminke. Litt triksing så ser man heller smalere ut enn pløsete. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre timer tok kampen mot halsbrann inatt. Bah. Teller dager mot termin nå! :ler:

Når det gjelder endring i ansiktsform, takk gud for sminke. Litt triksing så ser man heller smalere ut enn pløsete. ;)

Nattkamper er noe drit!

Jeg kan ikke sminke, men kjenner jeg skulle kunnet noen kunster nå ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattkamper er noe drit!

Jeg kan ikke sminke, men kjenner jeg skulle kunnet noen kunster nå ja:)

Jeg er veldig glad jeg da har dagen til å hente meg inn igjen. Sov til kl.13 jeg. :)

Man kan lære mye på youtube, har hentet en del triks fra to søstre som er makeupartister. Bare søk om Pixiwoo så finner du noe lurt. :) Men noe som er viktig er gode sminkekoster. Det gjør aaalt mye lettere og mer morsomt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 + 1

Kjønn: :babyjente:

Utålmodig? Både og. Gleder meg utrolig masse til å møte skatten vår, men med litt flytte stress så kan hun godt holde seg der til termin :) da er hun HJERTELIG velkommen :hjerte:

Hodet ned: Hun har lagt med hodet ned siden siste kontroll 29.januar, så jeg regner med hun blir liggende sånn.

Aktivitet i magen: Masse aktivitet. Har prøvd sånn sparketest på en av appene på mobilen, og den testen er over på 15 sek for da har hun allerede sparket 10 ganger!

Navn: Vi har hatt et i flere mnd, som vi er ganske sikker på men likevell klarer vi ikke si 100% at DET heter hun.

Vektøkning: 11 kilo til nå. (men hvooor er de? :klo: )

Vann i kroppen: Har ikke merket noe annet enn at jeg kanskje får litt mer merker etter sokkene.

Kynnere: Ja. Får en del på jobb når jeg bøyer meg eller stresser.

Humør: Tipp topp det :)

.

Barnerom: Er ikke klart. Satser på å flytte før hun kommer og da får hun eget rom :hjerte: selvom hun skal sove på vårt i begynnelsen.

Utstyr: Har vell egentlig alt nå. Mangler bare stellebord som vi venter med til vi vet om det blir på badet/rommet.

Strekkmerker: Ingen ennå!

Melk i brystene? Det kommer når jeg klemmer.

Fødsel: Er veldig spent på det. Vet ikke hva jeg skal forvente. Har kjøpt meg boken Föda utan rädsla, og mange har sagt at det er en fin forberedelse om man gruer seg :)

Plager: Har vell egentlig ingen plager! Glemmer nesten at jeg er gravid av og til. Eneste jeg merker er kynnerne, som er litt ubehagelig og selvfølgelig at ting er litt tyngre. Er jeg eneste som ikke har vært oppe om natten på toalettet ennå? Hørte jeg stor blære? :fnise:

Oppegående: Ja jeg er fortsatt i 100% jobb, uten store problemer så vil påstå det.

Sulten: Ja litt mer enn vanlig kanskje. Og søtsuget er helt ekstremt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva slags sprinkelbeskytter dere har kjøpt/ har tenkt å kjøpe? Dere som har barn fra før, hva har dere brukt?

Må man ta mål av sprinkelsenga for å finne en som passer, eller er de laget sånn at de passer alle sprinkelsenger?

Blir forvirret av å lese at det er en fare for krybbedød ved bruk av sprinkelbeskytter?! :sjokkert: Vet derfor ikke om man burde kjøpe høy eller lav eller bare droppe det? :klo:

Vi har den på KID og er veldig fornøyd med den. Tror de fleste er ganske likse i str. og skal passe de fleste senger. Den på IKEA var ikke god fordi den var så tynn og ble bare slapsete.

Fr. Vims: Hvorfor tror du at du blir sydd uten bedøvelse? Kjenner du folk som har blitt det? Regner med at du da mener ved vaginal fødsel og ikke keisersnitt?

Ang. babycall som noen nevnte de manglet, men var usikker på behoved. Med nr. 1 bodde vi i en liten leilighet og trodde ikke vi trengte. Men vi hadde baby som sov ute hele året og da ble det straks et behov likevel. Så hvis planen er at lille skal sove ute så kan det være lurt å ha :) Men vi hadde en billig en og den fungerte helt supert så trenger ikke koste så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 30+5

Kjønn: Jente! :babyjente:

Utålmodig?: Nei egentlig ikke. Gleder meg masse til å se ho, men vil ikke si jeg er utålmodlig. Vil kose meg med nr. 1 så lenge som mulig :)

Hodet ned: Var ikke det på kontroll for 2 uker siden. Ny kontroll om litt over en uke. Er spent da.

Aktivitet i magen: Ja er en del. Ikke like mye spark, men mye bevelgese.

Navn: Det er ikke så lett... Har vel 5 stk på lista, men får nok ikke noe navn før hun er født. Storebror helt lillegutt i 2 dager før han fikk navnet sitt :)

Vektøkning: 3 kg på siste kontroll.

Vann i kroppen: Litt på ettermiddag/kveld

Kynnere: Masse. Er derfor jeg er 50% sykemeldt nå.

Humør: Veldig bra. Har ikke vært noe hormontroll i noen av svangerskapa. Kan gråte lett av ting på tv, og ha litt kortere lunte når jeg er skikkelig trøtt. Men ellers bare godt humør.

Barnerom: Skal dele med eldstemann etter hvert,men ligge hos oss i starten. Må nok gjøre noe med rommet siden det er blått.... Men vi stresser ikke.

Utstyr: Har handlet litt jenteklær, men ikke noe mer. Skal ut å kjøpe seng m/utstyr, en dyne til vogna og etterhvert vognpose. Og ny gymmatte. Ønsker også nytt stellebord/kommode. Ellers så er det ikke så mye vi skal ha.

Strekkmerker: Har fra forrige gang og tror jeg dessverre har fått noen nye.. Men pytt pytt... er ikke så nøye på det.

Melk i brystene? Nei heligvis ikke :)

Fødsel: Tja.. Er litt redd for samme utfall som sist, så kjenner jeg er litt nervøs. Men skal komme gjennom det på den ene eller andre metoden. Belønningen er så god at dette skal gå bra.

Plager: Mye kynnere, hoster mye og veldig vond rygg.

Oppegående: 50% sykemeldt. Men er jo sliten så er glad for de dagene jeg kan slappe av etter levering i bhg.

Sulten: Har ikke matlyst, bare ,lyst på sjokolade dessverre.. Men får jeg maten servert er saken en annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fr. Vims: Hvorfor tror du at du blir sydd uten bedøvelse? Kjenner du folk som har blitt det? Regner med at du da mener ved vaginal fødsel og ikke keisersnitt?

Ja, jeg vet om flere som har blitt sydd uten bedøvelse og som synes det har vært ille. Selvfølgelig mener jeg vaginal fødsel og ikke keisersnitt.

Men nå er ikke jeg typen som ikke sier fra hvis noe er galt, så jeg regner ikke med at det blir et problem. Jeg skal også ha med i fødselsbrevet mitt at jeg vil ha bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet om flere som har blitt sydd uten bedøvelse og som synes det har vært ille. Selvfølgelig mener jeg vaginal fødsel og ikke keisersnitt.

Men nå er ikke jeg typen som ikke sier fra hvis noe er galt, så jeg regner ikke med at det blir et problem. Jeg skal også ha med i fødselsbrevet mitt at jeg vil ha bedøvelse.

Okay :) Har aldri opplevd noen som har sagt det skjønner du. De fikk alle bedøvelse uten å ha avtalt noe på forhånd. Men godt å vite :)

Er det mange som har fødslesbrev/plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaiks :sjokkert: Kjenner heller ikke noen som har nevnt dette - jeg vet faktisk ikke om jeg fikk bedøvelse eller ikke - var så mørbanket og hadde så vondt, vet ikke om jeg hadde reagert enten eller. Ble en del styr med å få ut morkake osv. Men regner med jeg fikk det, selv om det bare var grad 2 ruptur. Men forstår godt at du er nervøs for dette om du kjenner andre som har opplevd noe slikt - men jeg vil virkelig ikke tro at dette er normalen :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg faktisk ikke tenkt, er det bare noe man fyller ut og tar med egentlig? :vetikke: Kommer nok ikke til å skrive noe, tok lærdom sist av at ingenting ble slik jeg hadde tenkt, så denne gangen tenker jeg at alt kan skje :fnise: Men skulle jo ønske jeg denne gang kunne få tid til badekar, akupunktur, kanskje litt epidural etter hvert osv, men føler det kommer til å gå kjapt nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okay :) Har aldri opplevd noen som har sagt det skjønner du. De fikk alle bedøvelse uten å ha avtalt noe på forhånd. Men godt å vite :)

Jeg har ikke skrevet noe ennå, men regner med at jeg blir å gjøre det. Er bare veldig usikker på hvordan man skal skrive det osv. Mest pga angsten om å være på sykehuset.

Om noen har tips tar jeg gjerne imot de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen tips til slike brev. Har lest om noen som har det med, men kjenner ingen personlig. Har også tatt lærdom at ingen ting går som planlagt så må nesten ta det som det kommer.

Eneste jeg vet er JA til smertelinding resten får gå sin gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmoren som hadde det fødselsforberedende kurset jeg var på forrige uke sa at det kunne være lurt å ha med en lapp hvor man bare skrev punktvis hvilke tanker og eventuelle ønsker man hadde.

Jeg tenkte derfor å ha med en lapp hvor det står feks:

- Jeg ønsker å bruke badekar og akupunktur som smertelinding

- Jeg ønsker epidural

- Jeg ønsker bedøvelse dersom jeg eventuelt blir sydd nedentil etter fødsel

Kort og konsist altså :) Tenker det kan være greit å ha med, for jeg mistenker at min ellers så rolige kjære kommer til å bli relativt stresset når ting setter i gang :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35+0 i dag, termin 29. mars.

Kjønn: Vi er spente på å se hvem som bor i magen :)

Utålmodig? Nei, ikke egentlig. Utålmodig etter å hilse på og bli kvitt plagene, men klarer fint å vente noen uker til :)

Hodet ned: Både og, flytter fortsatt på seg, men ligger for øyeblikket med ryggen på min høyre side og hodet nedover.

Aktivitet i magen: En del, men ikke supermasse. Lite skikkelige spark, men kjenner ålende bevegelser og litt gnuing.

Navn: Navn ja, må vel ha det etterhvert ;) Vi har ikke helt bestemt oss, men har faktisk noen alternativer vi ikke er fullstendig fremmede for. Framskritt!

Vektøkning: 2,3 kg opp, alt på magen så vidt jeg kan se. Kommer mer nå som jeg spyr mindre :)

Vann i kroppen: Litt, får sokkemerker, kjenner det i fingrene og opplevde at vinterskoene som tidligere er store selv med ullsokker i plutselig var så trange at det var litt vondt! :sjokkert:

Kynnere: Litt, men ikke vondt. Merker bare at det strammer til og magen blir hard.

Humør: Humøret er bra det meste av tiden. Kjenner jeg har lett for å ta til tårer og når de først kommer har jeg særdeles liten kontroll på de. Rart...

Barnerom: Er fullt av babyting i skap og litt overalt, men babyen blir boende på vårt soverom i første omgang, så det er ikke så farlig. Foreløpig er det oppbevaringsrom til andre ting i påvente av at gjesterommet skal males ferdig.

Utstyr: Har vel alt utenom seng, madrass og babycall tror jeg.

Strekkmerker: Ingen nye, men kjenner at det klør mye på puppene, så de dukker vel opp. Får vel noen nye på magen og innen ungen kommer ut.

Melk i brystene? Ja, råmelk/heksemelk, men det lekker ikke. Kommer når jeg klør meg eller klemmer og våkner gjerne med krystaller på brystvortene.

Fødsel: Både gruer og gleder. Sykehuset snakker om igangsettelse før termin, noe som er greit nok, bare ikke helt enda. De snakker også om keisersnitt som er svært reell mulighet, noe jeg absolutt ikke vil, og det er vel det som plager meg mest med tanke på fødselen.

Plager: Kvalme, spyr litt, men mye mindre enn tidligere. Litt bekkenvondt i skambenområdet, høøøøy blodtrykk og går nå på medisiner etter et lite sykehusopphold, litt utslag på proteiner i urinen (får derfor ekstra oppfølging av sykehuset og må kanskje legges inn på nytt om det blir verre), litt hodepine, diare, heftig halsbrann. Har sikkert glemt noe, håper alt blir glemt når lille kommer ut ;)

Oppegående: Tildels, får ikke lov til å gjøre noe annet enn å slappe av, så føler jeg sløves både mentalt og fysisk.

Sulten: Ja, nå har matlysten kommet mer tilbake. Ikke supersulten og klarer ikke spise mye mat. Magen er mett leeenge før øynene og hjernen. Liten magesekk nå kanskje?? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og konsist altså :) Tenker det kan være greit å ha med, for jeg mistenker at min ellers så rolige kjære kommer til å bli relativt stresset når ting setter i gang :fnise:

:fnise: Ja, stakkars mannfolk. Selv jeg som er så redd for fødsel som jeg er, vil faktisk heller føde selv enn å skulle måtte være så tett på den type smerte hos personen jeg elsker. Det må være tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet noe ennå, men regner med at jeg blir å gjøre det. Er bare veldig usikker på hvordan man skal skrive det osv. Mest pga angsten om å være på sykehuset.

Om noen har tips tar jeg gjerne imot de. :)

Du kunne jo feks skrevet noen innledende ord før du satt opp en punktvis liste over helt konkrete ønsker. Feks:

Jeg sliter med angst knyttet til det å ligge på sykehus og er derfor sikkert noe mer engstelig og anspent enn "vanlige" fødende. Jeg hadde derfor satt stor pris på om jordmor er litt ekstra tolmodig med meg, at jordmor tar seg tid til å forklare og fortelle godt hva som skjer under veis i fødselen, og generelt hjelper meg til å føle meg mer trygg i det som oppleves som en veldig utrygg situasjon.

Utover dette så ønsker jeg:

- Å prøve badekar og akupunktur som smertelinding

- Epidural

- ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Ja, stakkars mannfolk. Selv jeg som er så redd for fødsel som jeg er, vil faktisk heller føde selv enn å skulle måtte være så tett på den type smerte hos personen jeg elsker. Det må være tøft.

Ja, det er sikkert veldig tøft... Jeg vil også heller føde selv enn at kjære skulle gått gjennom smertene for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...