Citrus Skrevet 23. januar 2013 #1461 Del Skrevet 23. januar 2013 Beklager, innlegget over er ikke ferdig. Jeg kopierte et annet for å fylle inn mine svar og nå får jeg ikke slettet... Upraktisk å gjøre slikt på mobil tydeligvis... Synes det var voldsomt til likt vi hadde det ja:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusleline Skrevet 23. januar 2013 #1462 Del Skrevet 23. januar 2013 Hehe, de siste punktene ble nok dine og ikke mine ja...;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 23. januar 2013 #1463 Del Skrevet 23. januar 2013 Kjønn: Gutt Utålmodig?: Både ja og nei. Gleder meg til å møte tassen i tillegg til at det begynner å bli tungt, men på den andre siden så er det greit at det er noen uker igjen. Det er ikke alt som er klart enda. Hodet ned: Helsesøster mente så på forrige kontroll, og innimellom så merker jeg spark høyt oppe. Men andre ganger synes jeg det er mye aktivitet langt nede, så det er ikke helt lett å bli klok på Aktivitet i magen: Masse aktivitet daglig! Noen ganger så går det så hardt for seg at det er litt vondt Navn: Vi har noen kandidater klare, men lider av alvorlig forpliktelsesvegring Tipper vi ikke kommer til å bestemme oss før i siste liten. Vektøkning: + 12 kg hittil. Det aller meste har lagt seg på mage og pupper, men hvis jeg skal være helt ærlig med meg selv så kjenner jeg buksene strammer litt ekstra over rumpa også Men etter at jeg tok grep om sukkerinntaket etter jul føler jeg i det minste vektoppgangen er under kontroll Vann i kroppen: Litt kanskje, får bla. merker etter sokkene på bena. Men ikke noe å klage over foreløpig Kynnere: Hadde mye harde og ofte vonde kynnere en periode, men etter jeg ble sykemeldt 50% har det roet seg. Merker kynnerene har sammenheng med stress og bevegelse. Humør: Jeg er stort sett glad og fornøyd, men de siste ukene så har jeg begynt å merke mer til hormonene. Er nok litt grinete innimellom og tar lett til tårene, men det er ikke så galt at kjære har klaget enda Barnerom: Han skal sove på vårt rom den første tiden, og så får vi se om kontoret blir omgjort til barnerom eller om vi flytter til et større sted å bo innen den tid. Utstyr: Alle de store tingene er på plass: vogn, bilstol, seng, vugge, stellekommode, vognpose, stokke tripp trapp med newborn seat osv. Mangler litt stelleartikler, brystpumpe i tillegg til at jeg må ha litt mer klær. Strekkmerker: Ingen foreløpig, håper jeg slipper! Desverre så tror jeg nok jeg kommer til å få noen strekkmerker siden jeg har en stor mage som ligger øverst i normalsonen på symfysemålet Melk i brystene? Det kommer noen dråper hvis jeg klemmer på brystene, men har ikke hatt noen lekkasjer enda. Fødsel: Gleder meg! Ser for meg at det kommer til å bli en smertefull opplevelse, men jeg lar meg foreløpig ikke skremme av smertene. Mulig jeg er naiv, men det synes jeg er helt greit Plager: Kynnere, halsbrann, dårlig søvn, og vondt i korsryggen og halebenet. Har også hatt det veldig hektisk på jobb over lang tid og fått høyt blodtrykk, så er nå sykemeldt 50% pga det og kynnerene. Nå som søvnen også har blitt dårlig tipper jeg at jeg kommer til å bli 100% sykemeldt fremover, den siste uken har iallefall ikke vært noe god. Oppegående: Ja, så lenge ting foregår i et tempo som passer meg så fungerer jeg fint! Sulten: Det er litt opp og ned. Enkelte dager blir jeg aldri mett, mens andre dager er matlysten dårlig. Det jeg aldri blir mett på er appelsiner og smågodt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 23. januar 2013 #1464 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei solstråle87:) Nå skal det sies at mitt barn f.eks aldri har kunnet sove i vanlig pysjamas heller fordi han er så varm av seg (sovet i bleie alltid, ellers bare svetter han og sover ikke), så han er kanskje ikke normalen - normalen er vel mer at de fleste foreldre/brn bruker ull. Det skal jo liksom være best! Jeg er glad i ull på meg selv, det er bare på sønnen min det ikke var aktuelt i starten. Han bruker ullstrømpebukse o.l nå i bhg når de er -10 grader. Men for osssom er vant til vårt barn tenker vi alltid "ååååjh, stakkars det barnet som har såå mye klær på seg" og glemmer helt at det barnet kanskje er en frysepinne:) Hehe.. så like barn vi har Bruker også ofte ull nå i barnehagen, men ikke vår/sommer Tusen takk for velkomsten alle sammen Kanskje jeg skal beholde ullen da har kjøpt inn 2 ullbodyer, 2 par ullsokker, 2 par ullstrømpebukser, 1 ullpysjamas (veldig tynn ull altså! ) i tilegg til ullfleecedressen, ullfleecelua og ullfleecevottene.. og lammeskinn og ullfleece babyteppe (men de to brukes jo igjen til vinter). Velkommen hit Bare pass på at babyen ikke blir for varm. Kommer også an på hvilken pose du har i vogna og hvor mange lag du tar på. Kjenn ofte så finner du ut hva som er passe for din lille Påkledning er ikke lett og alle barn er jo så forskjellige. Jeg syns fremdeles det er vanskelig med storebror for været skifter jo hele tiden Bare behold det du har også så ser du jo hva du får brukt. Kan jo hende du får bytta det til større str. hvis du ser at du ikke trenger alt sammen Grunnen til at jeg først og fremst vil ha hjemmefødsel er pga en angst som er så sterk. Jeg tror ikke nødvendigivs at den vil være der under selve fødselen, men den kan lett trigges på et sykehus om jeg er der eller vet at jeg må dit. Den trigges av sykdom, brekninger, lyder og oppkast/kvalme. Så for min egen opplevelse og ro samt at jeg skal få til det jeg skal ønsker jeg å føde hjemme under trygge omgivelser der det ikke er noen andre fødende enn meg selv. Når man føder hjemme vet man å hvilken jordmødre som vil være der så man kan bygge opp tillit på en annen måte som for meg er viktig for å kontrollere angsten. I artikler jeg har lest er det ofte at de som har feks ansgt får en lettere fødsel uten komplikasjoner om man føder hjemme istede for på et sykehus der angsten kan trigges fram. Nå idag er det egentlig veldig lett å få føde hjemme så lenge man har et friskt svangerskap og alt ser bra ut med barnet. Det som ødelegger for meg er faktisk bare at den jordmoren skal ha fri i påsken. Det irriterer meg mer og mer, samtidig så skjønner jeg jo at man kan ikke jobbe alle helligdager og ferier. Men så sier foreldrene mine at denne jordmoren ALLTID har fri og er på hytta i typ påsker ol ferier. Jeg har lest lenge om hjemmefødsler så har vel egentlig funnet informasjonen selv. Sa bare til jordmoren jeg går til kontroll at jeg ønsket det og hun tok det videre med de det trengtes. Håper det løser seg da. Syns du er tøff som ønsker hjemme fødsel:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 23. januar 2013 #1465 Del Skrevet 23. januar 2013 Kjønn: Jente Utålmodig?: Tja. nei egentlig ikke. Gleder oss veldig, men er ikke utålmodig enda. Begynner jeg med det nå så blir ventetiden enda lengre. Hodet ned: Aner ikke, men tror ikke det. Aktivitet i magen: Ja masse aktivitet, men ikke så mye som storebror og det er deilig Navn: Vi har noen vi liker og som vi stadig kommer tilbake til, men ender nok opp som med storebror - å ikke få navn før etter fødsel ihvertfall. Vektøkning: +3 kg Vann i kroppen: Nei Kynnere: Ja innimellom hvis jeg stresser eller er sliten Humør: Stort sett bra, men har liten tålmodighet.. Er mye aleine på ettermiddagen og da hjelper det ikke med en sliten og sutrete barnehage unge Barnerom: Skal sove i sprinkelseng på vårt rom i starten og så forhåpentligvis dele med storebror etter det. Hvis ikke så må vi ta gjesterommet og gjøre om til et barnerom etter hvert. Utstyr: Må ha seng med tilbehør, tvillingvogn, gymmatte/krabbeteppe, ammemadrass og litt klær. Skal gå gjennom hva vi har etter storebror som kan brukes. Strekkmerker:Har fra forrige gang, Melk i brystene? Nei Fødsel: Gruer meg litt siden det ble keisersnitt sist. Men det er jo noe man må gjennom så skal nok gå greit. Takker med glede ja til epidural Plager: Halsbrann, bekkenplager og småting Oppegående: Ja egentlig, bare litt sliten. Jobber 100% enda. Sulten: JA.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 23. januar 2013 #1466 Del Skrevet 23. januar 2013 Så gøy det er å lese utviklingen til dere alle! Værtfall nå som terminen nærmer seg med stormskritt og alle er gode og runde Men jeg lurer på en ting, vi mangler hovedsakelig ting til stell, bad og amming (og alt det igjen innebærer...) og da lurer jeg på, hva er det man egentlig trenger? Og hvilke merker er best? Har dere skapt dere noen meninger om det? For eksempel, Ammeinnlegg (engangs innenfor ull har jeg lest.) Tåteflaske Smokker Såpe til baby (eller hva man bruker? ) Ammebh'er Badebalje Nesesuger Brystvortekrem Bleier Trenger man brystpumpe? Hva annet? Noen som har noen innspill? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 23. januar 2013 #1467 Del Skrevet 23. januar 2013 Så gøy det er å lese utviklingen til dere alle! Værtfall nå som terminen nærmer seg med stormskritt og alle er gode og runde Men jeg lurer på en ting, vi mangler hovedsakelig ting til stell, bad og amming (og alt det igjen innebærer...) og da lurer jeg på, hva er det man egentlig trenger? Og hvilke merker er best? Har dere skapt dere noen meninger om det? For eksempel, Ammeinnlegg (engangs innenfor ull har jeg lest.) Tåteflaske Smokker Såpe til baby (eller hva man bruker? ) Ammebh'er Badebalje Nesesuger Brystvortekrem Bleier Trenger man brystpumpe? Hva annet? Noen som har noen innspill? Det er slike ting jeg å mangler. Føler nesten at det er verst å handle. Jeg blir å kjøpe manuell brystpumpe, har god lekkasje allerede nå så regner med at ammingen skal gå bra. Kjøpte to ammebher idag faktisk og hun i kassa sa at jeg skulle bare huske kvitteringen så fikk jeg bytte str uansett siden man ikke helt kan være sikker på str nå. Litt sånn andre småting som flaske og smokk får man jo litt av i de gratispakkene man kan hente. Så tror jeg venter mer med det til etter lille er kommet kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusleline Skrevet 23. januar 2013 #1468 Del Skrevet 23. januar 2013 Ser både i denne tråden og andre at mange snakker om brystpumpe - er dette noe man bør ha? Forutsatt at ammingen går greit da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 23. januar 2013 #1469 Del Skrevet 23. januar 2013 Gleder meg til å høre fra de med barn fra før, men jeg kan jo skrive om det jeg har tenkt så langt. Ammeinnlegg: Jeg har kjøpt engangs ammeinnlegg fra Medela og to par største type ullinnlegg fra Ullrik på apoteket (kan vaskes på 60 grader). Tåteflaske: Usikker på om jeg kommer til å kjøpe noen flasker, har hørt at det er lurt å komme ordentlig i gang med ammingen før man gir flaske. Har tenkt å kjøpe drikkebeger fra Medela for å ha i bakhånd hvis ammingen blir vanskelig. Smokker: Får kanskje noen i gratispakkene? Ikke noe jeg har tenkt så mye på. Det er vel også lurt å vente litt med smokk. Såpe: Har kjøpt olje fra TomTomBaby for å ha i badevannet, denne kan også brukes ved gjenstridig bæsj. Amme-bh: Bruker faktisk amme-bh nå, jeg vokste ut av alle bh'ene mine og fant ut at jeg like gjerne kunne kjøpe amme-bh. Det er en Bravado seamless, uten spiler og komfortabel. Antar jeg må opp en størrelse etter hvert. Badebalje: Har kjøpt flexibath, det er sammenleggbart så tar ikke så mye plass. Nesesuger: Kjøpte nesesuger fra Otri-Baby på apoteket. Brystvortekrem: Bestilte i dag faktisk, klarte ikke bestemme meg så ble både fra TomTomMama og Lykkelig som liten. Bleier: Her er det visst veldig forskjellig hva folk liker, så vi må vel bare prøve oss frem. Brystpumpe: Tenker å se an behovet, og håper jeg ikke sitter lørdag kveld med brystspreng og angrer på det valget. Ellers har vi tenkt å bruke Mesoft kompresser ved bleieskift (engangskluter), gazkluter fra Sparkjøp til bad og potetmel hvis huden blir sår på grunn av fuktighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 23. januar 2013 #1470 Del Skrevet 23. januar 2013 Anbefaler TomTom-produktene både til mor og barn. Jeg har jo ikke brukt TomTomBaby selv ennå, men kunder har skrytt de opp i skyene. Da særlig bleiekremen. Blir å bruke de produktene selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 23. januar 2013 #1471 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Anbefaler TomTom-produktene både til mor og barn. Jeg har jo ikke brukt TomTomBaby selv ennå, men kunder har skrytt de opp i skyene. Da særlig bleiekremen. Blir å bruke de produktene selv. Ja, de produktene har jeg hørt mye skryt om, hvor er det man får tak i dem? Har ikke kommet over de enda.. Syntes disse innkjøpene er veldig vanskelige ja, føler det er litt slik at enten er man storfornøyd med det man har skaffet eller så fungerer det ikke i det hele tatt og man må ut på leting. Bleiemerker foreksempel, Libero eller Pampers til den nyfødte? Hadde jeg/vi vært modige nok så skulle vi gått for tøybleier, meeeen jeg tør faktisk ikke Isrose: Har du testet ut flexibath'et selv? Jeg har veldig lyst på det selv men lurer på om deg er litt for dypt å ha sånn helt i begynnelsen? Har ikke sett det irl selv så hadde vært fint om du kunne fortelle litt? (Edit: måtte legge til noe) Endret 23. januar 2013 av Little princess Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 23. januar 2013 #1472 Del Skrevet 23. januar 2013 Ja, de produktene har jeg hørt mye skryt om, hvor er det man får tak i dem? Har ikke kommet over de enda.. Syntes disse innkjøpene er veldig vanskelige ja, føler det er litt slik at enten er man storfornøyd med det man har skaffet eller så fungerer det ikke i det hele tatt og man må ut på leting. Bleiemerker foreksempel, Libero eller Pampers til den nyfødte? Hadde jeg/vi vært modige nok så skulle vi gått for tøybleier, meeeen jeg tør faktisk ikke Isrose: Har du testet ut flexibath'et selv? Jeg har veldig lyst på det selv men lurer på om deg er litt for dypt å ha sånn helt i begynnelsen? Har ikke sett det irl selv så hadde vært fint om du kunne fortelle litt? (Edit: måtte legge til noe) http://greenspirit.mamutweb.com/Shop/List/TOMTOMBABY-TOMTOMMAMA/25/1 Her er dem. Det er for øyeblikket 20% på gavesettene som er veldig fine. Bleiene er vanskelig. Det jeg har fått råd om er at man må bare prøve seg fram å se hva som passer. Det er fult mulig at vi blir å bruke engangsbleier til å begynne med om det blir sinnsyke mengder med bytt og dårlig på vasking. Så jeg samler inn disse prøvepakkene med forskjellige bleier i. Det er jo ingen som sier at det bare er mor som kan hente? Så her i huset har samboer å hentet noen pakker slik at vi har fått to av de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 23. januar 2013 #1473 Del Skrevet 23. januar 2013 Å forresten, det er best å bruke babyolje i starten framfor lotion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solstråle87 Skrevet 24. januar 2013 #1474 Del Skrevet 24. januar 2013 Kjønn: Gutt Utålmodig?: Jeg føler nesten at jeg er sånn utålmodig som når man har reisefeber.. det er fortsatt straks 8 uker til termin, men jeg er veldig ivrig på at alt skal være klart NÅÅ med en gang, ift utstyr, klær osv. Har t.o.m begynt å planlegge fødebagen.. herre! Hodet ned: På forrige kontroll lå han med hodet ned.. men ikke nå lenger tror jeg. Aktivitet i magen: Masse! Spesielt om nettene. Navn: Vi har tre navn vi står mellom. Tror vi bestemmer oss når vi får se han. Vektøkning: Ja, 10 kg hittil. Men er kun magen og puppene som er blitt synlig større. Vann i kroppen: Nei. Kynnere: Har kun hatt det to ganger. Håper ikke det er unormalt (?) i uke 31/32. Humør: Har ikke merka noe til at humøret har blitt påvirket av graviditeten.. eneste er at jeg blir fortere sliten, og da påvirkes jo humøret av at jeg er så sliten.. Barnerom: Ikke enda, flytter til sommeren. Skal sove på vårt rom til da. Utstyr: Mangler barnevogn, badekar og vippestol. Har ikke kjøpt ammebh, ammetopper o.l - venter til etter fødselen tilfelle størrelsen på puppene endrer seg mye når melka kommer.. Strekkmerker: Ingen på magen (enda!), men er forbredt på at de kan komme når som helst.. puppene derimot! Der har jeg desverre fått noen ja.. kjedelig!! Melk i brystene? Nja, har hatt litt råmelk (?, noe gjennomsiktig væske hvertfall), men da må jeg klemme på dem for at det skal komme (og det gjør jeg ikke), det lekker ikke. Fødsel: Jeg gruer meg skikkelig.. :omg: har lest ALTFOR mange skrekkhistorier om fødsler, om revning fra A til Å osv. Ikke lurt! Er nesten forbredt på at jeg skal dø jeg! Men er alikevel ikke der at jeg vil ha keisersnitt. Er (om mulig) enda reddere for keisersnitt, da jeg har skrekk for alt som har med leger, operasjoner, bedøvelser, og narkoser å gjøre, huff.. Plager: De første månedene: ekstremt kvalm! Nå: vondt i skambeinet, problemer med å gå fort/i trapper - da "låser" det seg, litt vondt i korsryggen, blir ekstremt fort sliten og må ha sittepauser ofte.. INGEN sexlyst Slitt med søvnen siden uke 29. Våken til langt på natt og oppe grytidlig (våkner før klokka...). Oppegående: Ja, klarer å gå på jobb osv, har en butikksjef som passer veldig godt på at jeg tar pause ofte slik at jeg får sitte litt, at jeg spiser/drikker nok osv - skikkelig hønemorsjef men koselig da. Men sånn ellers sliter jeg fryktlig med trapper og jeg orker ikke gå veeldig lange turer o.l. Sulten: Ja, men spiser ikke noe mer en normalt egentlig. Men hender jeg får akutte cravings (selv nå i uke snart 32!) på klementiner, salt lakris, appelsinjuice og grønne epler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solstråle87 Skrevet 24. januar 2013 #1475 Del Skrevet 24. januar 2013 Velkommen hit Bare pass på at babyen ikke blir for varm. Kommer også an på hvilken pose du har i vogna og hvor mange lag du tar på. Kjenn ofte så finner du ut hva som er passe for din lille Påkledning er ikke lett og alle barn er jo så forskjellige. Jeg syns fremdeles det er vanskelig med storebror for været skifter jo hele tiden Bare behold det du har også så ser du jo hva du får brukt. Kan jo hende du får bytta det til større str. hvis du ser at du ikke trenger alt sammen Ja, er litt bekymret for at han skal bli for varm, jeg har lest/hørt at mange kler på barna aaaltfor mye, må passe på at jeg ikke blir sånn jeg også Men lurer på noe, jeg har fått høre at man ikke trenger vognpose til vårbaby, men at det holder med ull og lammeskinn + dyne over. Hva syntes dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 24. januar 2013 #1476 Del Skrevet 24. januar 2013 Isrose: Har du testet ut flexibath'et selv? Jeg har veldig lyst på det selv men lurer på om deg er litt for dypt å ha sånn helt i begynnelsen? Har ikke sett det irl selv så hadde vært fint om du kunne fortelle litt? Må fortsatt vente et par måneder før jeg får testet det Det er under 25 cm høyt så tror ikke dybden er noe problem, men har egentlig ikke grunnlag for å si så mye om det. Det er i hvert fall propp i bunnen som er veldig praktisk når man skal helle ut vannet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 24. januar 2013 #1477 Del Skrevet 24. januar 2013 Men jeg lurer på en ting, vi mangler hovedsakelig ting til stell, bad og amming (og alt det igjen innebærer...) og da lurer jeg på, hva er det man egentlig trenger? Og hvilke merker er best? Har dere skapt dere noen meninger om det? For eksempel, Ammeinnlegg (engangs innenfor ull har jeg lest.) Tåteflaske Smokker Såpe til baby (eller hva man bruker? ) Ammebh'er Badebalje Nesesuger Brystvortekrem Bleier Trenger man brystpumpe? Hva annet? Noen som har noen innspill? Ammeinnlegg: Brute bare engangs fra Medela tror jeg det var, men hadde aldri mye melk og lite lekkasjer. Klistret seg av og til fast til brystvorter i starten da de var såreog full av skorper/sår, men da måtte jeg gå "bar" mye og lufte uansett, så bare kuttet de ut en stund. Ser for meg at ull er deilig for å beskytte mot kulde/vind ute, det gjør vondt i brystene når det er melk der og det er kaldt ute! Tåteflaske: Er ikke nødvendigvis et must å ha i starten, vår måtte få noe mme i starten, men brukte da drikkebeger så han ikke skulle lære seg feil sugeteknikk. Greit å i alle fall ikke kjøpe mange, varierer veldig hvilke flasker barn "tar". Vår har aldri villet ta Avent flaskene f.eks. Smokker: Gav vår smokk fra dag 3 ca, hadde et ekstremt sugebehov, og jeg ikke melk enda - jeg er personlig veldig glad for at han tok smokk:) Såpe til baby: Ikke nødvendig, kjøp inn en god olje som man kan bruke i badevannet, evt til å fjerne mekonium. Ammebh'er: Brukte det allerede på sykehuset, så jeg skal kjøpe inn på forhånd. Hadde ingen gode sist, bare billige fra H&M som var slappe og lite lekre. Badebalje: Greit å ha fra starten av, vi har vanlig badebalje fra Ikea og stativ til å sette det på. Brukte stativet en del i starten, men det er ganske lavt så man må uansett bøye seg, altså ikke mindre tung stilling enn om baljen står på gulvet. Nesesuger: Haqr i skapet fra forrige mann, uåpnet. Aldri brukt/hatt behov. Brystvortekrem: Kjekt å ha de første ukene når brystvortene er i sjokktilstand. Bleier: Handler mye om barnets fasong/størrelse. Pampers har aldri fungert på vår f.eks, men er det eneste som fungerer for andre. Pampers er tynnere og lettere, derfor håpet vi at disse skulle fungere, men blir bare lekkasje. Libero brukes her. Trenger man brystpumpe? Kjøpte 2 mnd etter fødsel, manuell, måtte pumpe en del av diverse grunner - kjøpe elektrisk pumpe fra Medela en uke etter - den manuella knirket noe voldsomt og jeg fikk det aldri helt til, elektrisk var så avslappende, og fikk i gang utdrivingsrefleksen til og med hos meg. Ingen krise å ikke ha det i starten, kan bare håndmelke om det er pga spreng man vil pumpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 24. januar 2013 #1478 Del Skrevet 24. januar 2013 (endret) Kjønn: Ei sjenert jente, kanskje. Utålmodig?: Ja. Kjenner at jeg ikke føler meg tilpass med voksende mage, men gleder meg veldig til å møte den lille da. Hodet ned: Ja, og ifølge legen nesten festet seg. Aktivitet i magen: Masse aktivitet både dag og natt. Særlig mye sparking på venstre side oppunder ribbeina. Og så MASSE hikking. Navn: Hvis det blir jente er navnet på plass. Hvis det blir gutt har vi ingen anelse. Vektøkning: Ca. 10 kg. Men tror at det primært har lagt seg på magen og puppene. Jeg får fortsatt på meg de vanlige buksene mine. Vann i kroppen: Nei. Kynne: Ja. Særlig når jeg blir stressa på jobb eller når jeg går mye. Når jeg trener er de i midlertid fraværende. Humør: Skiftende. Forsøker å holde humørsvingningene på et minimum når jeg er blant folk, så da lar jeg muren falle litt når jeg kommer hjem, og da går det utover mannen (stakkars). Barnerom: Ordner vi ikke med før vi skal flytte, noe vi mest sannsynlig kommer til å gjøre til sommeren. Bitteliten skal dele rom med oss. Utstyr: Seng, bilstol, vogn, stellematte og sammenbrettbart badekar. Utover dette har vi ikke handlet noe enda.. har liksom ikke hatt tid. Strekkmerker: Nei. Melk i brystene? Huff, ja. De lekker! Fødsel: Verken gruer eller gleder meg. Merker at jeg er mer bekymret for tiden som kommer etterpå, plutselig skal det bo enda en person sammen med oss. Plager: Sliten, litt vondt i bekken fra tid til annen og vondt i ryggen pga. at kroppsholdningen endrer seg med tyngden på magen. Oppegående: Ja. Fortsatt i full jobb og trener 2-3 ganger i uka. Sulten: Både ja og nei. Noen dager er matlysten på topp andre dager kan jeg holde meg igang uten å ha spist noe som helst. Endret 24. januar 2013 av Myrvandrer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hymy Skrevet 24. januar 2013 #1479 Del Skrevet 24. januar 2013 Så gøy det er å lese utviklingen til dere alle! Værtfall nå som terminen nærmer seg med stormskritt og alle er gode og runde Men jeg lurer på en ting, vi mangler hovedsakelig ting til stell, bad og amming (og alt det igjen innebærer...) og da lurer jeg på, hva er det man egentlig trenger? Og hvilke merker er best? Har dere skapt dere noen meninger om det? For eksempel, Ammeinnlegg (engangs innenfor ull har jeg lest.) Tåteflaske Smokker Såpe til baby (eller hva man bruker? ) Ammebh'er Badebalje Nesesuger Brystvortekrem Bleier Trenger man brystpumpe? Hva annet? Noen som har noen innspill? Jeg kan fortelle hva som står på min innkjøpsliste: Brystpumpe (fikk en manuell avent gratis av ei venninne sammen med microsterilisator, ellers hadde jeg ventet) Gaskluter fra Barnas hus (de er så myke og suger faktisk til seg en del væske i motsetning til andre typer) Vaskekluter/gaskluter fra sparkjøp mesoftkluter 10x10cm fra apoteket Babyolje Våtservietter til turer og som backup Sinksalve (prøver fra diverse gratisbokser) Stellesalve (Bepanthen/inotyol/aloe propolis - fått diverse prøver, men vet at aloe propolis fungerer!) Badebalje fra IKEA Flanellsbleier til gulp, stellebeskyttelse og diverse søl ved amming Ullinnlegg Engangsinnlegg Tåteflaske (fikk en i babybox fra apotek 1, holder lenge det til behovet melder seg) Morsmelkerstatning som backup hjemme Smokker (usikker på hvor mange, fått en prøve hittil og venter på en til prøve) Purelan for såre brystvorter Myk hårbørste Febertermometer + plasthylser Neglesaks/negleklipper for små fingre Paracet for barn + engangssprøyter Nesesuger en suger med selv for å kunne ha kontroll på trykket og kjenne når det løsner Klorhexidin Ammebh'er - kjøper 1 før fødsel, resten etterpå Noe av dette har jeg fått som prøver, noe har jeg fra før og mye kjøpes inn nytt. Sinnsyk liste innså jeg... Har en del kunnskapsrike mennesker rundt som har gitt tips, så håper den er brukbar og noenlunde fullstendig uten for mange bomkjøp. Mangler jeg noe som dere andre har kjøpt inn/bestemt dere for?? Noe dere ser som fullstendig unødvendig i listen min? (Elsker at listemanien min får leve sitt eget liv i denne graviditeten!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 24. januar 2013 #1480 Del Skrevet 24. januar 2013 Så heldig alle dere er hvor vekten bare er på pupper og mage, her er det kommet å mage/lår/ansikt - ah, skal bli litt deilig å få kroppen sin tilbake snart! Har blitt så sulten i det siste, prøver å begrense inntaket og hva jeg spiser (ikke slik at jeg blir kvalm så klart, skal være glad for matlyst endelig, men prøver i alle fall å spise sunt), men klarer ikke helt å ha oversikt over hvor mye som er for mye. Hva spiser dere ila en dag ca? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå