Gjest Tekola Skrevet 17. januar 2013 #1401 Del Skrevet 17. januar 2013 Akkurat nå er jeg virkelig sjeleglad for at jeg får penger fra Lånekassa og arbeidsgiver. Uff, så utrolig klønete systemer! Fikk brev fra St. Olavs i dag, hvor jeg ble undersøkt for virus på balansenerven før jul. Alt så visst normalt ut på undersøkelsen, så da er neste steg MR med kontrastvæske og det må jeg vente med til vesla er ute. Ryggen min har virkelig begynt å krangle denne uka! Godt jeg har igjen bare en uke med obligatorisk opplegg. Gjør mitt beste for ikke å vagge. Og så er jeg så lei av at jeg tydeligvis ikke ser gravid nok ut! Det er ganske mye mer mage der nå enn det har vært! "Nei, så langt? Du ser jo ikke så gravid ut!" Takk, jeg ser bare feit ut. Hyggelig. Dustefolk. Greit nok, jeg bruker mye av mine gamle klær, som alle er valgt ut fordi jeg prøver å se slankere ut til vanlig, men, allikevel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 17. januar 2013 #1402 Del Skrevet 17. januar 2013 Akkurat nå er jeg virkelig sjeleglad for at jeg får penger fra Lånekassa og arbeidsgiver. Uff, så utrolig klønete systemer! Fikk brev fra St. Olavs i dag, hvor jeg ble undersøkt for virus på balansenerven før jul. Alt så visst normalt ut på undersøkelsen, så da er neste steg MR med kontrastvæske og det må jeg vente med til vesla er ute. Ryggen min har virkelig begynt å krangle denne uka! Godt jeg har igjen bare en uke med obligatorisk opplegg. Gjør mitt beste for ikke å vagge. Og så er jeg så lei av at jeg tydeligvis ikke ser gravid nok ut! Det er ganske mye mer mage der nå enn det har vært! "Nei, så langt? Du ser jo ikke så gravid ut!" Takk, jeg ser bare feit ut. Hyggelig. Dustefolk. Greit nok, jeg bruker mye av mine gamle klær, som alle er valgt ut fordi jeg prøver å se slankere ut til vanlig, men, allikevel? Så bra at prøvene ser bra ut. Huff, folk sier så mye dumt. Skjønner virkelig ikke hvorfor man må ploppe ut med slike ting? Men jeg tror det er vanskelig alle veiene. Pappa kan si at nå vises magen godt og at jeg blir større og større for hver gang han ser meg, jeg blir stolt men ser at mamma tenker at hvorfor sier han sånt som om jeg skal bli lei meg. Men i min situasjon ønsker jeg jo å bli større for har alltid plagdes med å legge på meg. Kjenner å at jeg irriterer meg på lik linje med deg når folk kommenterer at man ser ikke så gravid ut. Blir sikkert helt det samme, men jeg skjønner hva du mener. Er det forresten noen som har forslag på hvor mye man skal legge i dåpsgaver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 17. januar 2013 #1403 Del Skrevet 17. januar 2013 Det viste seg at grunnen til at jeg å fikk penger sent og søknaden for foreldrepenger i retur, var pga lønnskontoret ikke gjorde det dem skulle gjøre! Og de ble kjempesure når jeg ringte for å etterlyse riktige papirer. Var er det med økonomiavdelinger? Først så sender ikke lønnskontoret inn inntektsopplysningene mine før etter 1,5 mnd og når de endelig klarte å sende de inn så sender de inn feil inntekt! Økonomiavdelinger er herved erklært udugelige! Og sånn ellers så er det for uke 30 i dag! (dumme tickeren er en dag bak) Håper de gjenstående 10 ukene går fort! For nå er jeg sånn passe babysjuk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 17. januar 2013 #1404 Del Skrevet 17. januar 2013 Igår fikk jeg vite av jordmor(som var så sjokkert over at den gravide skulle gå uten penger pga lang behandlingstid på nav) at det er arbeidsgiver som skal forskutere svangerskapspengene fram til søknaden er godkjent. Det sto det å forresten i papirene jeg fikk idag om at søknaden er godkjent. Ah, ja det høres jo helt logisk ut egentlig - kan jo bli fryktelig lang tid uten penger. Da har det jo blitt gjort litt feil i forhold til meg også, burde jo ikke gått på sykemelding nå egentlig... Men det er så få som kan noe særlig om disse svangerskapspengene, så ny info dukker opp hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 17. januar 2013 #1405 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Akkurat nå er jeg virkelig sjeleglad for at jeg får penger fra Lånekassa og arbeidsgiver. Uff, så utrolig klønete systemer! Fikk brev fra St. Olavs i dag, hvor jeg ble undersøkt for virus på balansenerven før jul. Alt så visst normalt ut på undersøkelsen, så da er neste steg MR med kontrastvæske og det må jeg vente med til vesla er ute. Ryggen min har virkelig begynt å krangle denne uka! Godt jeg har igjen bare en uke med obligatorisk opplegg. Gjør mitt beste for ikke å vagge. Og så er jeg så lei av at jeg tydeligvis ikke ser gravid nok ut! Det er ganske mye mer mage der nå enn det har vært! "Nei, så langt? Du ser jo ikke så gravid ut!" Takk, jeg ser bare feit ut. Hyggelig. Dustefolk. Greit nok, jeg bruker mye av mine gamle klær, som alle er valgt ut fordi jeg prøver å se slankere ut til vanlig, men, allikevel? Men, nå leser jeg litt vell mye her inne for tiden, men var det ikke du som hadde bilde av gravidmagen i dagbok for ikke så lenge siden? Det så da virkelig ut som en ordentlig flott gravidmage der:) Jeg forstår at det må være en kjip kommentar å få, her er det litt motsatt, der alle sier "åj, ja, nåååååå har du blitt stooooor ja - og så du som spyr så mye" Ikke alltid så artig, men det er helst på dager hvor jeg føler meg litt pløsete og drit. Endret 17. januar 2013 av Citrus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hymy Skrevet 17. januar 2013 #1406 Del Skrevet 17. januar 2013 Ja, svangerskapskurs er dyrt! Vi betaler 1000kr for vårt kurs, det er også kommunalt arrangert. Nå viste det seg at pga avlysninger er vi bare tre par på kurset og begge de andre parene har termin i begynnelsen og slutten av februar, så følte det var litt feil at vi skulle være på samme kurset med termin 29. mars, nesten to måneder mellom oss og ett av parene... Men, men. Jordmora var underholdende og flink, så gleder meg til de neste kursdagene. Huff Tekola, det er virkelig ikke greit at folk får seg til å si sånt. Jeg bruker også mine vanlige klær og ser nok bare feit ut, men har foreløpig sluppet unna de verste kommentarene. Syns gravidmagen din er nydelig! (Har sniklest i dagboka di ) Jeg vil også ha en sånn en! Syns så synd i dere som får så mye tull med NAV, gruer meg til det blir min tur. Nå når jeg er sykemeldt, men skal bytte jobb i månedsskiftet (ny kommune), blir det vel krøll. Er vel slik at begge kommunene må sende inn inntektsopplysninger i forhold til foreldrepenger? Gratulerer med 30 uker Little princess! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 17. januar 2013 #1407 Del Skrevet 17. januar 2013 Takk! Joda, den synes når jeg viser den frem for å motbevise kommentarene! Men ellers går jeg nok fort i klær som ikke viser den så mye. Jaja, tar seg vel opp nå fremover Sniklesing er bra! I helgen skal vi plutselig hente bil! Vår bil! Riktignok en Opel Astra fra tidlig nittitall, men vi får den av svigerfae/svigermorfar og den har så vidt passert 100 000 kilometer kjørt, og det er ren gubbekjøring. Så om vi får den til å holde i fem år uten dyrere ting så blir det nok bra. Men da blir det plutselig skaffing av bilsete også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hymy Skrevet 17. januar 2013 #1408 Del Skrevet 17. januar 2013 Grattis med bil!! Dere får kaste dere rundt å sjekke priser på bilsetene de har salg på nå i januar. Fikk sms fra Babyshop om at de startet bilstolsalg her nede i dag ihvertfall. Vet ikke om det er landsdekkende. Ellers har vel Barnas hus tilbud på visse bilstoler ut denne uka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 17. januar 2013 #1409 Del Skrevet 17. januar 2013 Supert! Det skal sjekkes ut! Jeg er sykt spent nå, har jo aldri eid bil før! Spent på hva det kommer til å koste oss i måneden også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 17. januar 2013 #1410 Del Skrevet 17. januar 2013 Grattis med bil! Kjempekjekt med bil som har gått så lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 17. januar 2013 #1411 Del Skrevet 17. januar 2013 Vi skal ikke på på fødselsforberedende kurs før i uke 35 vi, det var da Ullevål mente det var best å gå på et slikt kurs. Må si jeg er litt overrasket over kurstilbudet, for det første så koster det 750 kr (!!), og for det andre så stod det på påmeldingen at ved avbestilling så måtte det skje to uker før kurset, ellers måtte vi betale. Hvor andre steder enn i offentlig sektor møter man på sånne betingelser liksom?? Nå er det ikke sånn at vi ikke kan betale 750 kr for å gå på fødseslforberedende kurs, vi er tross alt to voksne i fast jobb, men jeg kan tenke meg at det ikke akkurat passer godt for lommeboka til en fattig student som har brukt sine siste kroner på en brukt duo-vogn på Finn. Synes rett og slett tilbudet var ganske usosiat, og ser for meg at man ikke finner mange "unge mødre" der. Ellers lurer jeg litt på dette med hvor mye klær man bør ha i de ulike størrelsene jeg også. Hittil har jeg kjøpt inn: Klær: Str 50 2 bodyer i bomull 1 body i ull 1 sparkedress uten føtter i ull 2 strømpebukser i bomull 3 par sokker Str 56 1 sparkebukse i ull 1 body i ull 1 body i bomull 1 bukse 1 par sokker Tenker å kjøpe inn bittelitt mer, men det er kanskje ikke nødvendig å ha så mye mer sånn i starten? Jeg bor jo tross alt 10 min gange fra et kjøpesenter... Ville ikke kjøpt så mye ull før du faktisk vet at babyen tåler det. Vi brukte ikke det i vår/sommer mnd uansett så kjøp heller noen flere i bomull og heller se an behovet. Ull er dyrt og absolutt ikke nødvendig.. Du trenger ikke mer i str 50. Skulle du trenge det så er butikkene åpne Noen flere i 56 og kanskje noen strømpiser kan være lurt. De ligger ofte i body og strømpebukse i starten. Her vil jeg satse på å ha en 3-5 bodyer i alle fall, går fort mange i starten pga gulping. Gjorde i alle fall det her. Det hadde vi også så enig i dette. Og gulpesmekker Så bra at prøvene ser bra ut. Huff, folk sier så mye dumt. Skjønner virkelig ikke hvorfor man må ploppe ut med slike ting? Men jeg tror det er vanskelig alle veiene. Pappa kan si at nå vises magen godt og at jeg blir større og større for hver gang han ser meg, jeg blir stolt men ser at mamma tenker at hvorfor sier han sånt som om jeg skal bli lei meg. Men i min situasjon ønsker jeg jo å bli større for har alltid plagdes med å legge på meg. Kjenner å at jeg irriterer meg på lik linje med deg når folk kommenterer at man ser ikke så gravid ut. Blir sikkert helt det samme, men jeg skjønner hva du mener. Er det forresten noen som har forslag på hvor mye man skal legge i dåpsgaver? Hvem er det dåpsgave til da? - Eget barn: varierer mye. Vi gav arvegods som derfor ikke kostet noe. en symbolsk gave holder i massevis. - Tantebarn og fadderbarn: Vi har gikk 1000 kr - Venners barn: 300-500 kroner. Kommer litt an på. Det er det vi har ligget på ihvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 17. januar 2013 #1412 Del Skrevet 17. januar 2013 Var på kurs med nr.1, men det var utrolig kjedelig. Var ikke dyrt, men 4 timer med å høre på ei dame snakke om amming, amming og mer amming. Video av amming og fødsler og annet som sikkert hører med var ikke verd pengene våre ihvertfall. Men følte liksom det var obligatorisk. Det som kanskje var mest interessant var snakk om parforhold og hvordan vedlikeholde det, Mannens følelser osv. var mer interessant. Har sett jordmødre på NRK og diverse andre programmer så følte liksom man hadde sett alt før Men alle kurs er vel forskjellige og på de store sykehusene så er det nok litt mer interessant siden det er så dyrt. Pusteteknikker ol? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 17. januar 2013 #1413 Del Skrevet 17. januar 2013 Det er dåpsgave til fadderbarnet mitt. Jeg blir så usikker for det er snakk om at foreldrene ønsker gavekort, noe som ikke er noe problem, men da blir jo å summen ganske tydelig. Har jo ikke den beste økonomien nå for tiden pga alt styret med jobb og Nav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 17. januar 2013 #1414 Del Skrevet 17. januar 2013 Vi begynte heller ikke med ull på eldstemann før han begynte i bhg i 10 måneders alder (og vinter), han er så varm av seg, og det var helt unødvendig med ull på han. Blir skikkelig klam av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 17. januar 2013 #1415 Del Skrevet 17. januar 2013 Det er dåpsgave til fadderbarnet mitt. Jeg blir så usikker for det er snakk om at foreldrene ønsker gavekort, noe som ikke er noe problem, men da blir jo å summen ganske tydelig. Har jo ikke den beste økonomien nå for tiden pga alt styret med jobb og Nav. Hva med en flott eventyrbok? Altså en mer ordentlig en, ikke 'Mamma mø' lissom, men en fin innbundet eventyrbok med alle de klassiske eventyrene i? Det har jeg planer om å ønske til vesla til dåpen hennes Eller hva med ting til å bruke ut på tur i skog og mark? Strikk en Mariusgenser, spleis med noen å kjøp en bæremeis eller noe liknende? Jeg er elendig i å kjøpe gaver, men leste noe av dette i en tråd her inne for en evighet siden og syntes det var gode råd Men angående dåp, er det vanlig å kjøpe dåpsgave til sitt eget barn? Jeg syntes det hørtes litt pussig ut bare, jeg har aldri reflektert over at det var en ting man kanskje burde gjøre? Når jeg skrev dette følte jeg meg helt håpløs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 17. januar 2013 #1416 Del Skrevet 17. januar 2013 Det blir gavekort da det er ønsket. Er bare summen jeg er litt usikker på. Vet ikke hva som er normalt i dåpsgave til sitt eget barn. Den lurer jeg å litt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 18. januar 2013 #1417 Del Skrevet 18. januar 2013 Vi har gitt 1000 kr ca (spørs jo litt hva vi vil gi) til fadderbarn/nære barn, og ville nok gitt kanskje rundt 500 til ikke like nære - men enig i at det er litt vanskelig når det er en sum. Eller forresten at vi gir 1000 kr stemmer kanskje ikke helt, sist vi gav til fadderbarn ble det 3 stk Roald Dahl bøker, tror det kostet ca 600 egentlig jeg. Men om det var snakk om å gi "rene penger" hadde jeg gått for det, om økonomien strakk til - man gir det man har råd til. Vi gav ikke vårt eget barn dåpsgave, annet enn selve dåpen da:) Men vi er kanskje ikke så flinke, fikk ikke 1 årsgave fra oss heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 18. januar 2013 #1418 Del Skrevet 18. januar 2013 Takk for innspill. Regner egentlig ikke med at foreldrene tenker at jeg er kjip om jeg ikke gir 1000kr. De vet jo godt selv hva det koster å kjøpe inn til et lite barn. Så for øyeblikket er økonomien stram hos meg. Idag skal vi forresten hente vognen og bedside crib. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 18. januar 2013 #1419 Del Skrevet 18. januar 2013 Dumme dumme lønningskontor som aldr klarer å sende inn opplysninger til NAV - argh! Har ikke annet å si enn at jeg kan risikere å få avslag på svangerskapspenger, men jeg har vært sykemeldt lenge nå + var syk en del før jeg ble gravid - og når jeg da opplevde å bli sykemeldt i forrige mammaperm blir jeg litt redd for å bruke opp sykepengene. Ellers er dagen i dag faktisk ganske ok, selv om jeg er trøtt etter en søvnløs natt så har jeg enda ikke kastet opp - seier! Og nei, jeg ville uansett aldri dømt noen for hvilken gave mitt barn fikk til dåpen - blir bare glad for at barnet har mennesker rundt seg som bryr seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 18. januar 2013 #1420 Del Skrevet 18. januar 2013 Er det mulig? Begynner å misslike økonomer. De kan jo virke så sparsomme at de ødelegger for andre. Lenge siden er det siden du søkte om svangerskapspenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå