Gjest Tekola Skrevet 6. januar 2013 #1301 Del Skrevet 6. januar 2013 Jeg har gitt opp å skjønne sidene deres Lurer på om jeg skal sende mail eller om det er bedre å troppe opp der og snakke med noen? Eller ringer man og "booker" en person først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 6. januar 2013 #1302 Del Skrevet 6. januar 2013 Skjønner meg ikke på NAV og permisjonsstyret jeg. Synes liksom ikke info siden er spesielt informativ.. ehh. Først og fremst, jeg har i løpet av de 6 av 10 påkrevde månedene med pensjonsgivende inntekt hatt tre forskjellige arbeidsgivere. Regner de da gjennomsnittet ut fra disse månedene eller for hele året? Jeg skjønte ikke så mye jeg heller, så jeg tenkte at jeg skulle spørre om hjelp på det lokale Nav kontoret. Da fikk jeg forklart at jeg måtte lese på nett, de hadde jo ikke mulighet å hjelpe meg der! Forstå systemet den som vil. Men ja, jeg tror de regner ut gjennomsnittet for hva du har tjent også regnes det pr dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 7. januar 2013 #1303 Del Skrevet 7. januar 2013 "Alle" som kan noe om dette sier jo at økonomisk sett så vil det alltid lønne seg å ta 100% og heller noe ulønnet etterpå, enn 80%. Hvorfor det er slik er jeg ikke sikker på, men det var senest i høst en artikkel om det i VG eller Dagbladet. Vi blir nok til å ta 100%, og heller ulønnet etterpå. Vi må også søke om at jeg får mannes del av permisjonen da han er student og ikke har mulighet for å ta sin del.. Får vi ikke det så må vi finne på noe lurt, for han kan ikke ta sin del. Det irriterer meg litt at disse reglene er så utrolig firkantet! Jeg er for at mannen skal ta ut sin del av permisjonen sånn i utgangspunktet, men jeg misliker at det er pålagt av staten i så høy grad som det er, uten at man kan vise skjønn i de forskjellige sakene. Min kjære har enda igjen 3,5 år igjen på skolebenken og med mindre NAV er snille og lar meg få hans del så faller de 12 ukene helt bort. Jeg syntes det er litt pussig at de heller velger å la barnet miste 12 uker hjemme enn å kunne gi dem til mor. Standardmalen fungerer ikke for alle.. Det sies at man sparer ca 10000 på å velge 100 % fremfor 80% hvis man likevel skal ha ulønnet etter på. Hvorfor ikke velge gradert eller ta å bruke permisjon i stedet for å jobbe? Vi syns også at det var litt kronglete med pappaperm med nr. 1 men nå ville vi ALDRI funnet på å gjort noe for å forandre dette. Dere kommer til å angre på at far ikke tar permisjon av flere grunner: - Han får et helt annet forhold til barnet - Han skjønner mer om hvordan det faktisk er å gå hjemme (er ikke bare en fryd som mange tror) - Han tar automatisk mer ansvar etter han har vært i permisjon - Det er faktisk utrolig deilig å begynne å jobbe igjen etter å ha vært hjemme i 10 mnd - og vite at barnet koser seg hjemme med far og at alle vokser på det Så var jeg dere så ville jeg gjort alt for at han skulle tatt sine uker. Reis ned på nav og snakk litt med dem. Kanskje dere får noen råd. Er enig i at standardmalen ikke passer for alle - absolutt, men å si at de (NAV) heller velger å la barnet miste 12 uker med far er helt feil. Dette finnes det mange løsninger på og som student og deltidsarbeider så burde det ikke være så vanskelig. Se på de som er selvstendignæringsdrivende - når de klarer å finne løsninger så burde alle klare det Kan han la være å jobbe noen måneder før permisjonen slik at han mister rett til fedrekvote? Skulle tro det var mer lønnsomt enn om dere mister ukene og du må ta ulønnet permisjon. Dette syns jeg blir så feil..Hvis han mister sine 12 uker så er det jo heller ingen rett at mor får dem. Finnes mange andre løsninger. Tror det er 6 av 10 måneder før hans permisjonstid, men spør NAV for å være sikker. Far kan i hvert fall tjene opp rettigheter etter at mor har begynt permisjonen, men kanskje NAV er "greie" og lar ham beholde rettigheter som er tjent opp før mors permisjon begynner. Det er før hans permisjon Jeg får f.eks full opptjening av feriepenger i min permisjon, har utbetalt lønn fra arbeidssted og ikke NAV og har vanlig opptjening. Men får ikke det om jeg går ut i ulønnet perm. Samme er det med meg. I fjor fikk jeg utbetalt fra nav, men i år fra arbeidsgiver. Kjekt i forhold til feriepenger. Jeg har gitt opp å skjønne sidene deres Lurer på om jeg skal sende mail eller om det er bedre å troppe opp der og snakke med noen? Eller ringer man og "booker" en person først? Ta å bestil et møte med dem. Det er mye enklere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 7. januar 2013 #1304 Del Skrevet 7. januar 2013 Vi hadde 80% sist og syns det fungerte helt greit. Da slapp jeg å tenke og spare til ulønnet. Han var 13 mnd når han begynte i bhg og det passet oss fint. Far hadde sine 12 uker etter fellesperioden. Far koste seg masse, men skal si pipa fikk en annen tone underveis i permisjonen sin.. Han skjønte fort at det ikke bare var å sove, sitte på kafe og se på tv hele dagen Vet ikke hvordan vi skal gjøre det enda. Jeg har mest lyst til 80 %, men må se om vi klarer det økonomisk. Mulig far også vil ta gradert og da kan jeg gjerne jobbe en dag i uka. Bare deilig å få litt annet enn pupp, bæsj, mat og babysnakk i løpet av en uke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 7. januar 2013 #1305 Del Skrevet 7. januar 2013 Dette syns jeg blir så feil..Hvis han mister sine 12 uker så er det jo heller ingen rett at mor får dem. Finnes mange andre løsninger. Hvis han mister ukene sine blir de overført til mor. Jeg er veldig for pappapermisjon og synes i de fleste tilfeller at det er helt supert at man må planlegge litt ekstra for å få det til å gå opp, men i dette tilfellet virker det som den beste løsningen er at Little Princess får pappakvoten. Selvfølgelig vil jeg også oppfordre til at far og barn får tid alene, men kanskje de kan gjøre det i sommerferien når studenter likevel har fri? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 7. januar 2013 #1306 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Hvis han mister ukene sine blir de overført til mor. Jeg er veldig for pappapermisjon og synes i de fleste tilfeller at det er helt supert at man må planlegge litt ekstra for å få det til å gå opp, men i dette tilfellet virker det som den beste løsningen er at Little Princess får pappakvoten. Selvfølgelig vil jeg også oppfordre til at far og barn får tid alene, men kanskje de kan gjøre det i sommerferien når studenter likevel har fri? Får mor automatisk pappakvoten hvis han ikke har opparbeidet rett? Syns ikke det virker som den beste løsningen i dette tilfellet. Når man er student og deltidsarbeider så burde det jo ikke være noe problem. Hvorfor skal det være så enkelt for mødre å ta permisjon når de er studenter og ikke far? Bare spør fordi jeg er nysgjerrig. Alle må finne den løsningen som passer familien best naturligvis. I sommerferien er jo mor hjemme så da blir det likevel ikke det samme som å være helt aleine hele dagen - mange dager på rad Litt tid aleine og være i permisjon er helt forskjellig, men det vil du merke selv etterhvert Endret 7. januar 2013 av Smørblomst82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 7. januar 2013 #1307 Del Skrevet 7. januar 2013 Får mor automatisk pappakvoten hvis han ikke har opparbeidet rett? Syns ikke det virker som den beste løsningen i dette tilfellet. Når man er student og deltidsarbeider så burde det jo ikke være noe problem. Hvorfor skal det være så enkelt for mødre å ta permisjon når de er studenter og ikke far? Bare spør fordi jeg er nysgjerrig. Alle må finne den løsningen som passer familien best naturligvis. I sommerferien er jo mor hjemme så da blir det likevel ikke det samme som å være helt aleine hele dagen - mange dager på rad Litt tid aleine og være i permisjon er helt forskjellig, men det vil du merke selv etterhvert Det står på NAV sine sider om fedrekvote at de overføres til mor hvis far ikke har rett til foreldrepenger. Jeg tenker tilbake på da jeg var student og da hadde det ikke vært enkelt å ta permisjon med mindre jeg var borte fra studiet et år. Hvis jeg mistet et semester ville jeg også hatt problemer med neste siden fagene gjerne er avhengig av hverandre. Å ta en/to dager permisjon hadde heller ikke gått siden jeg hadde forelesninger/øvinger hver dag. Nå er det ikke nødvendigvis slik for alle, men jeg ser at det kan skape problemer. Fellesperioden til Little Princess vil være over en gang på våren 2014, og noen må da passe barnet på dagtid frem til barnehagestart. Hvis det blir mannen kan det få ganske store konsekvenser for studiene hans videre. Hvis det blir Little Princess og hun ikke får pappakvoten må hun ta en del ulønnet og det er ikke sikkert det passer så bra i en økonomi der den ene er student. En student har ganske mye lengre ferie enn en vanlig arbeidstaker, så far vil jo få en tid alene med barnet (håper jeg, uten at jeg vet konkret hvordan de har tenkt å legge det opp). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 7. januar 2013 #1308 Del Skrevet 7. januar 2013 Det står på NAV sine sider om fedrekvote at de overføres til mor hvis far ikke har rett til foreldrepenger. Jeg tenker tilbake på da jeg var student og da hadde det ikke vært enkelt å ta permisjon med mindre jeg var borte fra studiet et år. Hvis jeg mistet et semester ville jeg også hatt problemer med neste siden fagene gjerne er avhengig av hverandre. Å ta en/to dager permisjon hadde heller ikke gått siden jeg hadde forelesninger/øvinger hver dag. Nå er det ikke nødvendigvis slik for alle, men jeg ser at det kan skape problemer. Fellesperioden til Little Princess vil være over en gang på våren 2014, og noen må da passe barnet på dagtid frem til barnehagestart. Hvis det blir mannen kan det få ganske store konsekvenser for studiene hans videre. Hvis det blir Little Princess og hun ikke får pappakvoten må hun ta en del ulønnet og det er ikke sikkert det passer så bra i en økonomi der den ene er student. En student har ganske mye lengre ferie enn en vanlig arbeidstaker, så far vil jo få en tid alene med barnet (håper jeg, uten at jeg vet konkret hvordan de har tenkt å legge det opp). Men å si opp jobben for å miste permisjon er vel litt drøyt.. Men må man så må man. Men håper saksbehandleren er snill da Ja alle mine venninner som har vært studenter og fått barn har jo måtte ta seg fri de mnd man er i permisjon - det er jo også et krav fra NAV. Så da trodde jeg også at far kunne tilrette legge det. Men er vel kanskje anderledes å ta 1- 2 semester i forhold til 12 uker.. Håper ihvertfall Little Princess og mannen finner en løsning for er uansett ikke noe gøy å sitte å tenke for mye på dette heller. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 7. januar 2013 #1309 Del Skrevet 7. januar 2013 Skal alles mannfolk bare ta ut fedrekvoten her egentlig? Utenomsnakk og litt sutring: ligger fortsatt i sengen - hvor lei jeg er kvalmen nå. 3 mnd til frihet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hymy Skrevet 7. januar 2013 #1310 Del Skrevet 7. januar 2013 Min skal i utgangspunktet bare ta fedrekvoten og evt. plusse på med ferie/ulønnet permisjon for å forlenge tiden vi er hjemme med barnet. Jeg tar min del og fellesdelen + ferie/ulønnet for å få det til å å opp i opp med bhgplass i august.. Slik tenker vi foreløpig, har ikke sendt inn papirene enda. Citrus, jeg føler med deg I dag har jeg spydd, dusjet, spydd og kommet meg i sofaen. Har siste sykemeldingsdag i dag og ny legetime i morgen, men kan ikke si jeg ser for meg å begynne i jobb sånn som jeg har det nå, så blir vel sykemeldt litt til... Håper jeg får meg en henvisning til fysio/manuellterapeut å få sjekket ut bekkenet også. Interessant å være gravid og ikke ha kontroll over egen kropp... 81 dager igjen til termin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 7. januar 2013 #1311 Del Skrevet 7. januar 2013 Men å si opp jobben for å miste permisjon er vel litt drøyt.. Men må man så må man. Men håper saksbehandleren er snill da Ja alle mine venninner som har vært studenter og fått barn har jo måtte ta seg fri de mnd man er i permisjon - det er jo også et krav fra NAV. Så da trodde jeg også at far kunne tilrette legge det. Men er vel kanskje anderledes å ta 1- 2 semester i forhold til 12 uker.. Håper ihvertfall Little Princess og mannen finner en løsning for er uansett ikke noe gøy å sitte å tenke for mye på dette heller. Lykke til Jeg håper også de finner en god løsning, og at far får være hjemme med barnet alene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 7. januar 2013 #1312 Del Skrevet 7. januar 2013 Skal alles mannfolk bare ta ut fedrekvoten her egentlig? Utenomsnakk og litt sutring: ligger fortsatt i sengen - hvor lei jeg er kvalmen nå. 3 mnd til frihet. Mulig min skal ta ut litt fra felleskvoten også. Jeg syns det var veldig lenge å gå hjemme sist, så vi må se det litt an. Hvis vi tar litt gradert begge to så blir det nok bare fedrekvoten på han. Hvis ikke han ønsker mer naturligvis.. Med nr. 1 så sa han at egentlig ville har mer enn 12 uker så ved neste svangerskap ville han har mer.. Men etter å ha vært hjemme i 12 uker så hadde han ombestemt seg...hehe.. Holdt vist med 12 uker Syns så synd på deg og den dårlige formen din altså.. Godt det ikke er så lenge igjen Vi har full barnehage dekning så får nok plass uansett når på året vi søker. Men regner ikke med at vi kan forlenge så mye med ferie. Samboer må ta ut ferie i sommer og da er jo jeg også hjemme så er eventuelt min ferie. Usikker på hvor mye jeg får.. Min skal i utgangspunktet bare ta fedrekvoten og evt. plusse på med ferie/ulønnet permisjon for å forlenge tiden vi er hjemme med barnet. Jeg tar min del og fellesdelen + ferie/ulønnet for å få det til å å opp i opp med bhgplass i august.. Slik tenker vi foreløpig, har ikke sendt inn papirene enda. Citrus, jeg føler med deg I dag har jeg spydd, dusjet, spydd og kommet meg i sofaen. Har siste sykemeldingsdag i dag og ny legetime i morgen, men kan ikke si jeg ser for meg å begynne i jobb sånn som jeg har det nå, så blir vel sykemeldt litt til... Håper jeg får meg en henvisning til fysio/manuellterapeut å få sjekket ut bekkenet også. Interessant å være gravid og ikke ha kontroll over egen kropp... 81 dager igjen til termin! God bedring til deg også Husk å få legen til å skrive "Bekkenplager med gangvansker" for er bare da du får dekt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hymy Skrevet 7. januar 2013 #1313 Del Skrevet 7. januar 2013 God bedring til deg også Husk å få legen til å skrive "Bekkenplager med gangvansker" for er bare da du får dekt det Takk, og takk for tips! Hvis han er villig til å gi meg henvisning (at han ikke tror det er noe annet som gjør at jeg går som ei kråke for tida), så skal jeg få han til å skrive det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 7. januar 2013 #1314 Del Skrevet 7. januar 2013 Er det noen av dere andre i bartebyen som vet når NAV holder neste infomøte om foreldrepenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 7. januar 2013 #1315 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Skal alles mannfolk bare ta ut fedrekvoten her egentlig? Utenomsnakk og litt sutring: ligger fortsatt i sengen - hvor lei jeg er kvalmen nå. 3 mnd til frihet. Min skal ta ut fedrekvoten på 12 uker. Jeg skal ha resten Jeg var åpen for at vi kunne dele permisjonen mellom oss, men det blir vanskelig for han siden han driver for seg selv. Og det er jeg kjempefornøyd med siden jeg helst ville ha så mye permisjon som mulig Endret 7. januar 2013 av Frøken Vims Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 7. januar 2013 #1316 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Hurra, da har jeg funnet ut at jeg får full lønnsutbetaling fra jobben i permisjonstiden, dvs. at jeg slipper unna med å forholde meg til NAV til et minimum! Fantastisk!!!! Jeg har nemlig gruet meg i lang tid til å måtte forholde meg til NAV, har nemlig ikke inntrykk at utbetalinger kommer når de skal eller at de yter god service..... Nå er det bare å finne ut av HVA jeg å sende til NAV... Endret 7. januar 2013 av Frøken Vims Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 7. januar 2013 #1317 Del Skrevet 7. januar 2013 Ååh du er så heldig! Missunnelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 7. januar 2013 #1318 Del Skrevet 7. januar 2013 Er det noen av dere andre i bartebyen som vet når NAV holder neste infomøte om foreldrepenger? Nei, visste ikke at de hadde infomøte om det engang. Eneste jeg vet om er at helsestasjonene har samlingsmøter for gravide hvor det opplyses om slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 7. januar 2013 #1319 Del Skrevet 7. januar 2013 Nei, visste ikke at de hadde infomøte om det engang. Eneste jeg vet om er at helsestasjonene har samlingsmøter for gravide hvor det opplyses om slike ting. Har sett oppslag om to forskjellige møter hos legen og helsestasjon, men var ingen sist jeg var hos jordmor. Møtene har vært hos NAV Østbyen, men finner selvfølgelig ingenting om det på NAVs nettsider. Rop ut hvis dere ser noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 8. januar 2013 #1320 Del Skrevet 8. januar 2013 Er det noen av dere som vet om fars permisjonutbetaling også blir 80% dersom mor velger 80% varianten? Hos oss skal far kun ha fedrekvoten på 12 uker, men betyr det allikevel at hans utbetalinger blir 80% når jeg har valgt 80%? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå