Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har atopisk eksem og har hatt det siden jeg var 6 mnd gammel, så utslett og sår kan jeg dessverre mye om. Det jeg bruker når jeg blir plaget av kløende sår er Elocon, en kortisonkrem som jeg syntes er fantastisk, jeg vet ikke om det var den du fikk av legen? Og siden huden er tørr og kløende så vil det si at den mangler fuktighet og evnen til å holde på fuktighet, så da trenger huden din mer Karbamid (tror jeg) den hjelper huden i å holde på fuktigheten den mister.

Etter å ha prøvd flere hundre kremer oppover årene har jeg funnet en favoritt, ingen over og ingen ved siden. (Til og med min bror og tante som er ekstremt plaget av eksem sverget til disse) og den heter Carbaderm og ser slik ut: https://www.google.n...BLpZVedxuXAC7M:

Den er helt super! Den kan svi litt de første minuttene men etter det så gjør den underverker for huden din :)

Den rosa er med parfyme og den grønne er uten, jeg bruker begge litt om hverandre, men den rosa lukter best og den er ikke så parfymert at jeg reagerer, for jeg tåler i utgangspunktet ikke parfymerte kremer.

Håper det hjalp noe :)

Takket være din lille "forelesning" om eksem har jeg nå klart å få eksemet under kontroll - og det uten kortison! Jeg rakk ikke å kjøpe den kremen du anbefalte før jeg dro bort i helgen, men jeg kjøpte en kaldpresset jojobaolje som vissnok skulle være fin på eksem for et års tid siden som jeg har brukt i helgen. Jeg har smurt morgen, dag og kveld, og tror du ikke eksemen er borte? :nigo: Det har sikkert litt å si at jeg gikk over fra babyolje til jojobaolje også (eller jobajoba olje som jeg kalte det første gangen jeg skulle kjøpe :fnise:), for babyoljen gjorde det iallefall ikke noe bedre.

Jeg visste jo at huden var tørr, men jeg visste ikke at årsaken til at eksemen kom var tørrhet. Jeg trodde det var en sykdom eller noe i huden som gjorde det.

Jeg har til tider litt eksem i ansiktet, og får veldig tørre partier på armer, albuer og noen ganger på knærne, og etter råd fra legen har jeg alltid behandlet med kortisonkrem. Men nå skal jeg heller følge ditt råd og sørge for å tilføre nok fuktighet.

Utrolig deilig å slippe kortisonkremen altså! :jepp:

Atopisk eksem er noe dritt... Hos meg startet det ikke før jeg ble voksen men det har nok ligget der latent hele tiden. Håper ikke bebisene våre arver det nei. :(

Nei, håper ikke det.... Selv om jeg ikke er veldig plaget har jeg både eksem og psoriasis i slekta som jeg helst ikke vil føre videre...

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Takket være din lille "forelesning" om eksem har jeg nå klart å få eksemet under kontroll - og det uten kortison! Jeg rakk ikke å kjøpe den kremen du anbefalte før jeg dro bort i helgen, men jeg kjøpte en kaldpresset jojobaolje som vissnok skulle være fin på eksem for et års tid siden som jeg har brukt i helgen. Jeg har smurt morgen, dag og kveld, og tror du ikke eksemen er borte? :nigo: Det har sikkert litt å si at jeg gikk over fra babyolje til jojobaolje også (eller jobajoba olje som jeg kalte det første gangen jeg skulle kjøpe :fnise:), for babyoljen gjorde det iallefall ikke noe bedre.

Jeg visste jo at huden var tørr, men jeg visste ikke at årsaken til at eksemen kom var tørrhet. Jeg trodde det var en sykdom eller noe i huden som gjorde det.

Jeg har til tider litt eksem i ansiktet, og får veldig tørre partier på armer, albuer og noen ganger på knærne, og etter råd fra legen har jeg alltid behandlet med kortisonkrem. Men nå skal jeg heller følge ditt råd og sørge for å tilføre nok fuktighet.

Utrolig deilig å slippe kortisonkremen altså! :jepp:

Så bra at det har bedret seg! Ingenting er bedre enn at du slipper å bruke kortisonkremer :jepp:

Babyolje er noe herk... Jeg får konsekvent lyst til å hyle når hudleger anbefaler det til barn/babyer med tørr hud. Den tilfører nemlig ikke noe fuktighet, den bare "imprignerer" huden slik at den ikke får puste og man begynner dermed å klø enda mer. Jeg vet at hudspesialister sliter med å snu dette synet hos leger og hos oss andre dødelige ( ;) )

Men jojoba er supert! Bruker det selv i ansiktet over fuktighetskremen min hver dag, og et tips: den fjerner sorte prikker fra huden din! Etter at jeg begynte å ha på jojoba der jeg også hadde sorte hudormer som kom tilbake gang på gang på gang... så er de nå borte! :nigo: Jeg tvang sambo til å bruke det også, og hans forsvant også etter ett par uker :jepp:

Nå høres jeg ut som den hud-nerden :sjenert:

Endret av Little princess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyolje er noe herk...

Er det ikke noe med alt til sin bruk? Jeg mener å ha lest at babyhud kjennes så myk fordi den mister fuktighet mye raskere enn vår hud, og at mineralolje (som babyolje fra matbutikken består av) da vil hjelpe på å holde på fuktigheten. Det forklarer også hvorfor det ikke hjelper å smøre babyolje på allerede tørr hud, der er det ikke noe fukt å holde på. Mulig dette bare er tull, i såfall beklager jeg :)

Selv har jeg tenkt å kjøpe babyolje fra Lykkelig Som Liten eller TomTomBaby, disse skal være uten mineralolje og andre skumle ting, så jeg tror de kan være fine til bruk i badevannet. Hvis noen av dere vet noe om disse, positivt eller negativt, må dere gjerne si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg ante ikke at babyolje var dårlig for huden, har alltid trodd det tilførte masse fuktighet! Men da skal jeg teste jojoba olje istedenfor! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅH! Jeg er så drittlei av at alle skal legge seg borti hva slags vogn vi skal ha! "Kjøp for all del ikke firehjuling", "Du må ikke finne på å kjøpe trehjuling", "Ikke kjøp kombivogn", "du må ikke finne på å ikke kjøpe kombivogn!". Alle har en mening om det og ALLE føler seg forpliktet til å informere meg om det! Men når folk begynner med skrekkhistorier om en trehjuling som veltet på bussen fordi den ikke var ordentlig sikret og bussen bråbremset og bråsvingte samtidig, nei da får jeg nok, altså. :murvegg:

*kremt*

Så... Hormoner, anyone? :fnise:

Mannen fikk påvist lungebetennelse forrige uke, og nå ser det ut til at det kommer krypende hos meg også. Såå tungpustet! Og i går så var jeg så sliten at jeg begynte å gråte, og da fikk jeg ikke puste i det hele tatt, så jeg ble jo enda mer fortvilet! Godt at jeg har en engel av en mann som fikk roet meg ned igjen. Det er så typisk! Denne uken skal vi jo helst pakke ned leiligheten sånn at det er klart for flytting når vi kommer opp igjen i romjula! :bond:

Det som er morsomt er at det er meg som blir mest "mannesyk" av oss to. Han har vært tapper hele veien, jeg gir opp og går helt i "Mor, gi meg solen"-modus :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyolje som inneholder mineralolje er så fy som man kan få det til. Det legger seg som et lag på huden å blokker for luft og utrensning. Dere har vel opplevd å smurt vaselin på leppene å tenkt at dette er bra? Det er samme som blokker for alt slik at huden blir avhengig fordi det klarer ikke lengre å jobbe slik det skal. Så når man slutter med disse produktene så tørker huden fordi dens naturlige prosess har stoppet opp pga mineralolje og lanolin. Også et lite tips, de produktene som skummer mye inneholder ingredienser som kan føre til allergier og kløe. Lano for liten og lano for stor klør som bare pokker og tørker ut huden. Skjønner ikke at man kan anbefale dette til små barn?

Jojoba er kjempebra! Det tilfører fukt og jobber godt i huden med å styrke kapilærene. TomTom Baby og Mama har jeg veldig god erfaring med å kan anbefale disse produktene på det sterkeste. Bleiekremen til TomTom Baby er utrolig god, du trenger ikke bruke den hver dag om alt er som det skal og når utslette er der ved feks diare osv så reparer den fort en sår stump. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, når det er snakk om tørr hud, jeg holder på å dø! Albuene mine er så tørre at jeg ikke kan gå med strikkegensere, fordi de bare henger seg fast i dem :ler:

Fikk en krem på apoteket som er innmari god, da, fra... "La Roche-Posay"? anti-kløe og anti-irritasjon. Og så tilfører den fuktighet som en drøm. Deilig!

LIPIKAR-BAUME-AP.jpg

Friends-episodene som går på tv nå er de hvor Phoebe er gravid. Så mye man kjenner seg igjen i, og så mye man er glad for at man ikke er like rar som Phoebe på :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det har bedret seg! Ingenting er bedre enn at du slipper å bruke kortisonkremer :jepp:

Babyolje er noe herk... Jeg får konsekvent lyst til å hyle når hudleger anbefaler det til barn/babyer med tørr hud. Den tilfører nemlig ikke noe fuktighet, den bare "imprignerer" huden slik at den ikke får puste og man begynner dermed å klø enda mer. Jeg vet at hudspesialister sliter med å snu dette synet hos leger og hos oss andre dødelige ( ;) )

Men jojoba er supert! Bruker det selv i ansiktet over fuktighetskremen min hver dag, og et tips: den fjerner sorte prikker fra huden din! Etter at jeg begynte å ha på jojoba der jeg også hadde sorte hudormer som kom tilbake gang på gang på gang... så er de nå borte! :nigo: Jeg tvang sambo til å bruke det også, og hans forsvant også etter ett par uker :jepp:

Nå høres jeg ut som den hud-nerden :sjenert:

Det som er litt interessant ifht babyolje er at mitt utslett ikke kom før jeg begynte å smøre magen med babyolje. Tror det gikk 2-3 dager fra jeg begynte å smøre til utslettet kom. Nå skal det jo sies at grunnen til at jeg begynte å smøre var at jeg hadde blitt litt tørr, så hva som kom først av høna og egget er usikkert. Uansett ble det IKKE bedre av å smøre på mer babyolje.

Takk for tipset om sorte prikker! Jeg har aldri brukt den så lenge i ansiktet at jeg har sett sånne resultater, men da har oljen plutselig fått enda et bruksområde :jepp: Hvor kjøper du din jojobaolje forresten? Jeg bestilte den jeg har nå på Charlottes Urtekosmetikk, men er usikker på om det er den beste? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Det som er litt interessant ifht babyolje er at mitt utslett ikke kom før jeg begynte å smøre magen med babyolje. Tror det gikk 2-3 dager fra jeg begynte å smøre til utslettet kom. Nå skal det jo sies at grunnen til at jeg begynte å smøre var at jeg hadde blitt litt tørr, så hva som kom først av høna og egget er usikkert. Uansett ble det IKKE bedre av å smøre på mer babyolje.

Takk for tipset om sorte prikker! Jeg har aldri brukt den så lenge i ansiktet at jeg har sett sånne resultater, men da har oljen plutselig fått enda et bruksområde :jepp: Hvor kjøper du din jojobaolje forresten? Jeg bestilte den jeg har nå på Charlottes Urtekosmetikk, men er usikker på om det er den beste? Noen tips?

Ja, som sagt, babyolje er ofte ikke det beste for huden kan man si..

Jeg kjøper min jojoba på Sunnkost (trooor jeg det heter) på Storo senteret, men de selger den på helsekostbutikker overalt tror jeg. Jeg betaler 209,- for 100 eller 150 ml og den holder i månedsvis! :jepp:

Var faktisk mamma som fikk meg til å begynne å ha den i ansiktet også, hun hadde vist fått vite det av en naturprodukt-dame. Så etter hun syntes det var vellykket så tvang hun meg til å prøve også :fnise:

Begynte du å bruke olje på magen for å forhindre tørr hud eller prøver du å forebygge strekkmerker?

----------------------------------

I morgen skal jeg hjem til jul!! Å himmel som jeg gleder meg :strix: Mannen og jeg drar hver for oss for å feire jul også drar jeg å henter han nærmere nyttår, så feirer vi nyttår sammen med min familie. Neste år blir det andre boller, da skal vi feire sammen for første gang! Meg, kjære og den lille datteren vår :rodmer: (blir rørt bare ved tanken, hei hormoner! :ler: ) Gleder meg allerede :hjerte:

Feirer dere sammen med samboeren deres eller blir det ikke før babyen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også feiret hver for oss så lenge vi har vært sammen, men neste år starter vi ny tradisjon.

Nå skal det sies at våre familier bor ganske nære hverandre, så det er ikke slik at jeg ikke får sett ham på mange dager uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har feiret alle jul sammen, vi er annet hver år hos våre foreldre og regner med å være hos oss selv for første gang til neste år når lille er her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Vi har også feiret hver for oss så lenge vi har vært sammen, men neste år starter vi ny tradisjon.

Nå skal det sies at våre familier bor ganske nære hverandre, så det er ikke slik at jeg ikke får sett ham på mange dager uansett.

Våre familier bor 12 timer unna hverandre med bil.. Så fra og med i morgen går det 10 dager før jeg får se han igjen :( Det er så lenge! Blir litt furt av det hele... Men siste året da heldigvis! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte du å bruke olje på magen for å forhindre tørr hud eller prøver du å forebygge strekkmerker?

----------------------------------

I morgen skal jeg hjem til jul!! Å himmel som jeg gleder meg :strix: Mannen og jeg drar hver for oss for å feire jul også drar jeg å henter han nærmere nyttår, så feirer vi nyttår sammen med min familie. Neste år blir det andre boller, da skal vi feire sammen for første gang! Meg, kjære og den lille datteren vår :rodmer: (blir rørt bare ved tanken, hei hormoner! :ler: ) Gleder meg allerede :hjerte:

Feirer dere sammen med samboeren deres eller blir det ikke før babyen kommer?

Vil vel si jeg smører magen pga en kombinasjon av tørr hud og at jeg vil forhindre strekkmerker. Jeg VET jo at ingen verdens smøring kan forhindre strekkmerker, men samtidig så skader det jo ikke å smøre litt :fnise: Uansett så er jeg litt tørr og det klør litt i huden, og det hjelper å smøre.

Ja tenk, dette er siste julen uten barn :rodmer:

Vi feiret jul sammen for første gang i fjor, og vi har vært sammen i mange år. Nå bor begge familiene våre i nærheten, så vi rekker å legge inn et besøk både her og der i løpet av julen :)

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen feiret med familien min i fjor (også fordi det da bare var noen måneder igjen til bryllupet, sånn at vi fikk fikset litt ting på Røros samtidig) og så skal jeg feire med hans i år. Det var mest for at vi skulle få julefeiringen med mannens familie samtidig som storebroren og hans familie er der, så i år blir det feiring med to nydelige nieser :rodmer:

Og neste år blir det da hos min familie igjen, og første barnebarn for mine foreldre. Kunne jo ikke vært bedre planlagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange endringer i julefeiringen for våres del, da vi fram til nå har feiret hver for oss. Skal feire med hans familie i år og min til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen var vi fra hverandre på julaften, men nå feirer vi sammen. Annethvert år hos hver familie, i år er det hos hans familie. :) Drar til min familie på 1. juledag, de bor 10 min i bil fra svigerfamilien min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har feiret jul sammen siden vi ble sammen - kunne ikke tenke meg noe annet:) Familiene våre bor jo også i hver sin del av landet, så det er herlig å dra på "juleferie" sammen. Bytter annehvert år - superhyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...