Gå til innhold

Bo hjemme hos foreldre om sommeren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på når det er vanlig at man slutter med det? Jeg studerer i en annen by, leier en leilighet sammen med samboeren min. Jeg merker at det kan være krevende å vær hjemme i mange uker om sommeren. Jeg velger det jo selv, men samtidig forventer de det. Denne sommeren er det bare tre uker (mot 8 forrige sommer!) og jeg merker at det er nok. De ville gjerne hatt med lenger.

Det føles bare slitsomt av og til å ha noen som bestemmer over deg. "nå må du legge deg", "ikke drikk Pepsi Max- det er skadelig" osv.... Det er godt ment, men irriterende også.

Jeg er forresten 24, og har bodd hjemmefra i snart 6 år.

Bor dere hjemme i lengre perioder om sommeren? <br /><br /> Anonym poster: e000f339a029054a87e448cd37a89775

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få deg sommerjobb på studiestedet, så ordner det seg, dvs du har gyldig grunn til å tilbringe sommeren der, og bare ta en svipptur hjem. :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hadde gjort som Aricia foreslår, dersom foreldrene mine hadde lagt seg oppi mitt liv/mine saker når jeg var hjemme (noe de ikke gjør, med mindre det går utover dem eller meg i noen stor grad).

Endret av madison rose
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vel bare forventet at unger kom hjem i sommer dersom de selv ønsket det og pga sommerjobb og venner. Sagt med andre ord. De er velkomne hjem med alt det det medfører å bo i sammen med voksne barn. Har man samboer så har man allerede etablert et liv et annet sted. Hadde overhode ikke regnet med at unger kom hjem, men hadde vært utrolig koselig om de ville være en langhelg hjemme.

Anonym poster: a2285fd281b42df2273ffe1ef658fd15

Gjest Solsmil
Skrevet

jeg orker ikke å være hjemme hos foreldrene mine mer enn et par dager av gangen. og jeg har bare bodd borte halvannet år, og er ikke fylt 20 enda. selv om de ikke mener noe vondt med det, så blir det liksom sånn at de ubevist prøver å bestemme over meg, og det klarer jeg bare ikke. jeg er så vant til å være selvstendig nå, og noe annet er utelukket. jeg føler meg som en liten shitkid hvis foreldrene mine skal begynne å bestemme over meg igjen. jeg føler meg nesten litt umyndiggjort, og det er ikke noe jeg liker. selv om jeg egentlig ikke er det, så er det vel bare følelsen fra da jeg bodde hjemme som fortsatt henger igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjort som Aricia foreslår, dersom foreldrene mine hadde lagt seg oppi mitt liv/mine saker når jeg var hjemme (noe de ikke gjør, med mindre det går utover dem eller meg i noen stor grad).

Det kan faktisk være rimelig tøft for foreldre å få voksne barn hjem også. Man faller litt tilbake til gamle roller og husregler må følges. Det kan være en prøvelse for begge parter.

Husreglene er fordi vi rett og slett er flere som bor i sammen og hensyn må tas. Jeg spør deg om du kommer hjem til middag for det har noe med om jeg skal lage til flere. Jeg vil vite om du kommer hjem eller ikke, men jeg dr*** i hvor du sover og hvem du har sex med. Du må gjerne feste rundt og styre med ditt. Jeg gir avkall på mitt privatliv når du bor hjemme. Jeg kan ikke ha en jentekveld hos meg dersom du er hjemme. Jeg blir kanskje uglesett dersom jeg nyter et glass hvitvin (og kanskje hele flaska) på terrassen en sommerdag. Lar jeg være å komme hjem en natt så får jeg garantert spørsmål. Slutt med å invitere daten min hjem.

Det jeg vil med dette er at det er en utfordring for både voksne barn og foreldre å bo sammen over tid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe behov for å bo hos foreldrene mine i flere uker. I det jeg flyttet ut så ble mine foreldres hus ikke lenger "hjemme". Jeg har mitt eget liv uavhengig av dem og jeg tror alle er mye mer fornøyde med en helg dann og vann enn å tråkke oppå hverandre en halv evighet.

Anonym poster: 977eda3905ff2f08990f5d614b382cb4

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er vanlig når man kjøper egen leilighet.

Jeg studerer i en annen by, men jeg kommer hjem til mamma og pappa til jul og sommer, og iblant noen helger i semesteret avhengig om jeg har tid. Syns det er utrolig hyggelig å være her, og det gjør de også. Men vi har ingen regler her som voksne mennesker. Det eneste jeg syns er rart er å "rapportere" hvor jeg er hvis jeg blir borte over lenger tid- men det gjør jeg mest slik at mamma skal vite hvem som kommer til middag.

Når jeg flytter tilbake og kjøper egen leilighet, så blir det nok slutt på feriering hos dem i flere uker.

Skrevet

Reiser samboeren din hjem da? For det ville kanskje være unaturlig om han reiste vekk fra studiestedet og du satt igjen der alene (hvis du ikke hadde hatt sommerjobb som noen allerede har nevnt). Foreldre flest vil jo se barnet sitt ofte, og vel at de skal føle at de alltid kan komme hjem. Det kan jo være derfor du føler de vil ha deg der lengre :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor hos foreldra mine om sommeren, og søker sommerjobb i denne byen. Det er lite sommerjobber å få der jeg studerer, i tillegg drar alle vennene mine hjem de også. Så er mye bedre å være hos foreldra mine da.

Man blir litt begrenset ja, men jeg tenker jeg får gratis mat, og de kjører meg steder og sånn så da er det greit :P

Kommer nok til å bo her om sommeren noen år til tenker jeg. Jeg er 23. Har 2 år igjen av bacheloren. Skal nok studere litt til etter det.

Gjest Magdalene
Skrevet

Har aldri bodd hjemme hos foreldrene mine om sommeren.

Når jeg flyttet ut etter videregående, og sammen med kjæresten min, var det jo det som var vårt hjem.

Hjem på ferie en kort periode; ja, men, men jeg jobbet jo og slikt der jeg studerte.

Skrevet

Jeg lurer på når det er vanlig at man slutter med det? Jeg studerer i en annen by, leier en leilighet sammen med samboeren min. Jeg merker at det kan være krevende å vær hjemme i mange uker om sommeren. Jeg velger det jo selv, men samtidig forventer de det. Denne sommeren er det bare tre uker (mot 8 forrige sommer!) og jeg merker at det er nok. De ville gjerne hatt med lenger.

Det føles bare slitsomt av og til å ha noen som bestemmer over deg. "nå må du legge deg", "ikke drikk Pepsi Max- det er skadelig" osv.... Det er godt ment, men irriterende også.

Bor dere hjemme i lengre perioder om sommeren? <br /><br /> Anonym poster: e000f339a029054a87e448cd37a89775

Skulle tro du var meg. Det med pepsi max og maset om natten haahaha. Det er alltid en lettelse å komme seg hjem og bort fra mas. Jeg orker som regel bare max 2 uker, men i sommer har jeg vært lenger, for broren min har kjøpt bolig i byen, så jeg hjelper han å pusse opp. For et slit, men fint blir det. Jeg tåler maset for broren min sin skyld :hjerter_rundt:

Skrevet

jeg har to barn og mann, og synes også det er slitsomt å være hjemme hos mine foreldre i lengden... Men pga avstand så må vi overnatte noen netter når vi først kommer.

Synes foreldrene mine bryr seg litt for mye med barneoppdragelsen - eller dvs de tillater at barna gjør alt hjemme hos de.. Deres hus deres regler...

Men jeg som mor synes ikke det er greit at poden står opp kl 5 sammen morfar og spiser is, for å så ikke spise frokost. :sjenert:

Vi har løst dette med å komme til hjemstedet 3-4 dager før mine foreldre selv skal på ferie. Barna får litt tid sammen med sine besteforeldre, og akkurat passe lenge til at vi ikke irriterer oss for mye over hverandre. Jeg og familien blir ofte boende i huset en uke eller to til. Besøker venner, søsken, kan ha besøk på kvelden av mine gamle venner som enten bor på hjemstedet eller som er hjemme på besøk :)

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg bor hos foreldra mine om sommeren, og søker sommerjobb i denne byen. Det er lite sommerjobber å få der jeg studerer, i tillegg drar alle vennene mine hjem de også. Så er mye bedre å være hos foreldra mine da.

Man blir litt begrenset ja, men jeg tenker jeg får gratis mat, og de kjører meg steder og sånn så da er det greit :P

Kommer nok til å bo her om sommeren noen år til tenker jeg. Jeg er 23. Har 2 år igjen av bacheloren. Skal nok studere litt til etter det.

Du er sikkert hyggelig å ha på besøk, med din beregnende tankegang. Pytt pytt, hva har man foreldre til?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet 5 år i hjembyen om sommeren, derfor har jeg bodd hjemme. Hvis jeg jobber et annet sted bor jeg jo der. Som student er jeg nødt til å jobbe hele sommeren, så det er det som bestemmer hvorvidt jeg bor hos mamma og pappa eller ikke. Ikke så veldig komplisert løsning, akkurat. For meg handler det ikke om alder, det handler om hva som er praktisk. Nå som jeg har fulltidsjobb og ikke trenger å jobbe hele sommeren kommer jeg nok til å ta ei uke hjemme på ferie hvert år.

Anonym poster: 284ebde4df8a32622a714bc69a474ae3

Gjest Eurodice
Skrevet

Det kan faktisk være rimelig tøft for foreldre å få voksne barn hjem også. Man faller litt tilbake til gamle roller og husregler må følges. Det kan være en prøvelse for begge parter.

Husreglene er fordi vi rett og slett er flere som bor i sammen og hensyn må tas. Jeg spør deg om du kommer hjem til middag for det har noe med om jeg skal lage til flere. Jeg vil vite om du kommer hjem eller ikke, men jeg dr*** i hvor du sover og hvem du har sex med. Du må gjerne feste rundt og styre med ditt. Jeg gir avkall på mitt privatliv når du bor hjemme. Jeg kan ikke ha en jentekveld hos meg dersom du er hjemme. Jeg blir kanskje uglesett dersom jeg nyter et glass hvitvin (og kanskje hele flaska) på terrassen en sommerdag. Lar jeg være å komme hjem en natt så får jeg garantert spørsmål. Slutt med å invitere daten min hjem.

Det jeg vil med dette er at det er en utfordring for både voksne barn og foreldre å bo sammen over tid.

Slike ting (det uthevede) tror jeg mange unge ikke tenker over engang, Foreldre er alltid foreldre og har ikke andre ønsker enn at voksne barn skal bo hjemme hos dem i ferier. De forventes å stille seg til rådighet med kjøring hit og dit og det ene med det andre.

Som singel forelder har man gjerne et annerledes liv enn da man var i parforhold med

ektemake/samboer. Man vil være fri til å utforske hva annet livet har å by på, reise andre steder i ferier, treffe andre, date, få en kjæreste kanskje. Det er det ikke alle voksne barn som tåler.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner det er nok med en uke hjemme om sommeren. Det kommer også an på hvordan været er og om det er andre venner som er hjemme på samme tid.

Før jeg ble samboer og før jeg fikk jobb tilbragte jeg hele sommeren hjemme hos foreldrene mine.

Skrevet

Be dem slutte å se på deg som en drittunge?

Gjest chiki
Skrevet

Jeg har bodd hjemme om sommeren fra jeg var 18 år til jeg ble 21 år pga sommerjobb, og fordi vi flyttet til ny leilighet.

Samboeren min reiste hjem til sin familie. Så bodde vi hos hverandres familier litt også.

Nå er jeg 22 år og vi har fått en datter og kjøpt hus på hjemstedet mitt, så nå blir det ikke slike sommerferier lenger:p

Gjest Lisbeth Salander
Skrevet
Få deg sommerjobb på studiestedet, så ordner det seg, dvs du har gyldig grunn til å tilbringe sommeren der, og bare ta en svipptur hjem. :)

ENIG! Min erfaring er at det er definitivt det smarteste...med mindre du vil bli gæren! :murvegg: Enkelte foreldre vil aldri slutte å behandle barna sine som de var 10 år, og da bør en bare holde avstand. De kan jo komme en tur opp/ned til deg, så får de en liten ferie også, og kan ta inn på hotell eller liknende. Det gjorde svigerforeldra mine en del da jeg og kjæreste bodde i en annen by, og det var faktisk ganske koselig å møte de på den måten enn å trøkke hjemme!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...