Gå til innhold

Hva har man til grillmaten..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...når man ikke kan fordra potetsalat?:P Vanlig salat eller stekte grønnsaker er jo greit men synes det blir litt kjedelig:\

Anonym poster: a9ea6177645172f79a9e3a8c6d8eafa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her - kan ikke fordra potetsalat! Jeg pleier å lage enten gratinerte poteter eller potetbåter av amaldine/mandelpoteter (stekes med basilikum, hvitløk, salt, pepper, olje, evt. annet krydder).

Skrevet

Ganske godt å koke halve nypoteter i litt salt vann, kok til de er nesten ferdige, risle litt god olje over og grill dem ferdig sammen med resten av maten. Da har du varmt tilbehør uten å måtte stå og passe både grill og kjeler. Potetene kan godt kokes litt i forveien, men bør ikke være helt kjøleskapskalde heller.

Gjest Cuntzilla
Skrevet (endret)

Jeg har ikke noen veldig radikale tips, personlig elsker jeg tradisjonelt amerikansk tilbehør som coleslaw, grillet mais og barbecue/chili beans (mange oppskrifter på det på nettet).

Ellers kan man som Kvist foreslår hive noen (delvis kokte) amandine-poteter på grillen, det er godt. Er grønnsakene kjedelige kan man alltids stappe noe fyll i paprikaen eller tomaten og grille den, det er også kanongodt å grille jalapeno fylt med ost :) Eller så kan man rulle bacon eller serrano-skinke rundt asparges og diverse. Alt blir bedre med bacon.

Og halloumi-ost er også godt å hive på grillen og er noe ikke alle har prøvd før.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tabbouleh. Dvs salat av couscous eller bulgur, tomater, rødløk, bladpersille, mynte, sitron og olivenolje.

Ellers kommer det jo også an på hva man griller - ikke alt passer like godt sammen.

Anonym poster: 08808a675609f58e149fe3416490c8d8

Skrevet (endret)

Foccacia og aioli/tzatziki, maiskolber, hul ut sjampinjong, tomat eller paprika og putt masse andre ting i (ost, karbonadedeig, chili), "spice" opp salaten ved å lage mangosalat, tomatsalat osv, i stedet for den vanlig tradisjonelle grønne salaten.

Endret av BoringMachines
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noen veldig radikale tips, personlig elsker jeg tradisjonelt amerikansk tilbehør som coleslaw, grillet mais og barbecue/chili beans (mange oppskrifter på det på nettet).

Ellers kan man som Kvist foreslår hive noen (delvis kokte) amandine-poteter på grillen, det er godt. Er grønnsakene kjedelige kan man alltids stappe noe fyll i paprikaen eller tomaten og grille den, det er også kanongodt å grille jalapeno fylt med ost :) Eller så kan man rulle bacon eller serrano-skinke rundt asparges og diverse. Alt blir bedre med bacon.

Og halloumi-ost er også godt å hive på grillen og er noe ikke alle har prøvd før.

Har du en ok oppskrift på coleslaw? Har knapt smakt det men mange sier det er godt:) Vil helst ikke ta sjansen på noe jeg finner på nettet om noen ikke her anbefaler akkurat den oppskriften:P

Hender jeg lager potetbåter(bruker nå bare vanlige poteter jeg da), men synes det tar så lang tid:P

Men fylte grønnsaker har jeg ikke tenkt på!:D Skal jeg jaggu prøve:)

Foccacia og aioli/tzatziki, maiskolber, hul ut sjampinjong, tomat eller paprika og putt masse andre ting i (ost, karbonadedeig, chili), "spice" opp salaten ved å lage mangosalat, tomatsalat osv, i stedet for den vanlig tradisjonelle grønne salaten.

Skulle nok laget en mer spennende salat enn den typiske isbergsalat, agurk, mais, tomat og paprika som jeg pleier å bruke:P Har dessverre ikke så god fantasi på akkurat det punktet.

Anonym poster: a9ea6177645172f79a9e3a8c6d8eafa5

Skrevet

Pleier å lage potetbåter og en god salat.

Tzatziki (?) er også godt til grillmat!

Skrevet

Liker heller ikke potetsalat.

Her lager jeg en enkel salat, pastasalat, grillspyd med grønnsaker, eller marinerte potetbåter.

Har prøvd meg på hjemmelaget potetsalat, og den var mye bedre enn den i butikk, men synes fortsatt det er noe rart med den dressingen. Men er absolutt bedre :)

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Har du en ok oppskrift på coleslaw? Har knapt smakt det men mange sier det er godt:) Vil helst ikke ta sjansen på noe jeg finner på nettet om noen ikke her anbefaler akkurat den oppskriften:P

Min matlaging er ofte litt på slump og etter filosofiene "man tager hvad man haver" og "lurer meg på om dette kunne vært godt i", så coleslawen blir noe forskjellig hver gang (og jeg husker jo aldri hva jeg gjorde den gangen den ble SYKT god, haha). Men jeg kan prøve:

For dressing bland en boks med rømme eller creme fraiche (eller kesam for den saks skyld, eller bland litt rømme med fløte om du vil ha den søtere) med en kopp majones (altså kanskje 0,5 dl mindre majones enn rømme).

Tilsett 1 ts skarp sennep, 1 ts worchestershire eller HP sauce (den smaken du liker best), 1 ts eplecidereddik. Krydre med salt og pepper, og så smaker du til med sukker etter hvor søtt du vil ha det. Jeg bruker bare en klype. Dressingen kan du lage lenge før, den har godt av å stå i kjøleskapet litt.

Så finhakker du kål (ett kålhode), 1 grønn paprika, 1 bunt vårløk og rasper 5-6 gulerøtter. Alt kan egentlig raspes/kastes i foodprosessoren, men jeg liker coleslaw som ikke er helt shredded men som man knasker litt på. Og så er det godt med en kopp finhakkede peanøtter eller cashewnøtter i. Jeg vet noen også liker eple i, men jeg bruker det ikke siden jeg hater eple i mat.

Måtte google oppskrifter nå for å huske hva jeg bruker, og jeg ser sylteagurk også er populært. Det skal jeg teste neste gang tror jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...