positivitet Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 Dette er vel et spørsmål som dukker opp hele tiden rundt på forumer. Jeg har slitt med mye luft i magen og rumlelyder i magen over lengre tid. Nå har det forverret seg og jeg må på toalettet opp til 7 ganger til dagen. Var hos legen i februar og tok noen blodprøver, men disse så helt fine ut. Jeg var tilbake hos legen i dag etter å ha over en lenger periode prøvd å kutte ut forskjellige matvarer. Han har nå bestilt en ultralydtime til meg, men dette kan altså ta tid. I mellomtiden lurer jeg på om det er noen her som sliter med det samme som har tips til hva jeg kan spise eller hva jeg bør holde meg unna? Jeg får luft i magen av absolutt alt jeg spiser. Det kan være salat, en drue, en plomme, brød, knekkebrød osv. Har kuttet ut brød nå i en måned og spiser kun knekkebrød. Jeg har over lengre periode spist havregryn til frokost. Dette har jeg hørt at skaper mye luft i magen. Jeg spiser dette fordi det metter lenge. Så jeg lurer på om noen har tips til noe som metter lenge som jeg kan erstatte havregryn med? Hilsen sliten jente som er lei av at magen skal ta alt for mye energi i hverdagen
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #2 Skrevet 19. juli 2012 druer gir i allefall luft i magen. jeg reagerer spesielt på melk feks har du vurdert å fjerne det fra maten? Anonym poster: 40750a5ccfec32bcbd0e962d1bffbdce
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #3 Skrevet 19. juli 2012 jeg glemte å si at dill og gulrot skal hjelpe mot luft i magen. Anonym poster: 40750a5ccfec32bcbd0e962d1bffbdce
Gjest avocadoen Skrevet 19. juli 2012 #4 Skrevet 19. juli 2012 Har litt luft-problemer jeg og. Noen dager verre enn andre. Når det er ille, tar jeg et glass nyco, eller et glass vann blandet med en teskje ingefær. (Gjerne begge sammen). Det smaker forferdelig, men det funker! Knekkebrød gir mindre luft enn brød etter det jeg har opplevd. Ellers er det lurt å ikke spise fort. Da svelger man mer luft.
Måndagsbarn Skrevet 19. juli 2012 #5 Skrevet 19. juli 2012 *Spis når du er sulten, ikke la magen gå tom lenge. Om du har problemer med luft i magen kan det (men det MÅ ikke være sånn) bli verre om du går sulten lenge *Prøv å kutte ut havregryn til frokost en periode, spis noe uten så mye fiber/karbohydrater, f.eks omelett, kokt egg, middagsrester fra igår (type kylling, kjøtt e.l.) *Test ut hvilke matvarer du evt. kan reagere på ved å ta de ut av kosten og gjeninnføre 1 og 1. Jeg har på den måten funnet ut at pasta, brød og andre melprodukter ikke fungerer i kroppen min. Jeg har det best på grønnsaker, kjøtt og frukt - ikke nødvendigvis et lavkarbo/LCHF-kosthold, men et kosthold med minimalt av hvetemel og gluten. Alle er forskjellige, så du må nesten belage deg på å prøve å feile litt, men jeg har slitt med magekatarr og IBS i noen år og synes disse enkle triksene har gitt meg et helt annet liv
positivitet Skrevet 19. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2012 *Spis når du er sulten, ikke la magen gå tom lenge. Om du har problemer med luft i magen kan det (men det MÅ ikke være sånn) bli verre om du går sulten lenge *Prøv å kutte ut havregryn til frokost en periode, spis noe uten så mye fiber/karbohydrater, f.eks omelett, kokt egg, middagsrester fra igår (type kylling, kjøtt e.l.) *Test ut hvilke matvarer du evt. kan reagere på ved å ta de ut av kosten og gjeninnføre 1 og 1. Jeg har på den måten funnet ut at pasta, brød og andre melprodukter ikke fungerer i kroppen min. Jeg har det best på grønnsaker, kjøtt og frukt - ikke nødvendigvis et lavkarbo/LCHF-kosthold, men et kosthold med minimalt av hvetemel og gluten. Alle er forskjellige, så du må nesten belage deg på å prøve å feile litt, men jeg har slitt med magekatarr og IBS i noen år og synes disse enkle triksene har gitt meg et helt annet liv Takk for tips. Kan du nevne ting du kanskje spiser til frokost, lunsj, middag, mellommåltider, kvelds?
positivitet Skrevet 19. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 19. juli 2012 Har litt luft-problemer jeg og. Noen dager verre enn andre. Når det er ille, tar jeg et glass nyco, eller et glass vann blandet med en teskje ingefær. (Gjerne begge sammen). Det smaker forferdelig, men det funker! Knekkebrød gir mindre luft enn brød etter det jeg har opplevd. Ellers er det lurt å ikke spise fort. Da svelger man mer luft. Har prøvd Nyco, men det funket ikke så bra på meg. Takk for tips:)
Måndagsbarn Skrevet 19. juli 2012 #8 Skrevet 19. juli 2012 Takk for tips. Kan du nevne ting du kanskje spiser til frokost, lunsj, middag, mellommåltider, kvelds? Nå holder jeg på å gå ned i vekt, så jeg spiser en del annerledes enn før, men jeg spiser fortsatt proteinrik mat generelt. Jeg spiser ikke frokost for tiden, men det er ikke lenge siden jeg pleide å spise det Jeg begynner gjerne dagen med kokte egg og litt avocado, stekt kylling/kjøttdeig fra dagen før - eller en fruktsalat de dagene jeg vil ha noe veldig lett (jordbær, kiwi, blåbær melon f.eks) med mager vaniljekesam, eller en boks med cottage cheese med bær og sukrin i (men det er altså fordi jeg ikke spiser sukker). Omelett er en helt genial frokost, gjerne med ost og skinke (eller bare skinke om du vil holde det magert). Ellers er det jo fullt mulig å spise middagsrester til frokost, og heller spise annen mat til lunsj Eller både til frokost og lunsj. Det viktigste er at du finner noe som du synes er godt, mettende og som gir deg den mengden energi du trenger. Håper magen din blir bedre!
Måndagsbarn Skrevet 19. juli 2012 #9 Skrevet 19. juli 2012 Nå holder jeg på å gå ned i vekt, så jeg spiser en del annerledes enn før, men jeg spiser fortsatt proteinrik mat generelt. Jeg spiser ikke frokost for tiden, men det er ikke lenge siden jeg pleide å spise det Jeg begynner gjerne dagen med kokte egg og litt avocado, stekt kylling/kjøttdeig fra dagen før - eller en fruktsalat de dagene jeg vil ha noe veldig lett (jordbær, kiwi, blåbær melon f.eks) med mager vaniljekesam, eller en boks med cottage cheese med bær og sukrin i (men det er altså fordi jeg ikke spiser sukker). Omelett er en helt genial frokost, gjerne med ost og skinke (eller bare skinke om du vil holde det magert). Ellers er det jo fullt mulig å spise middagsrester til frokost, og heller spise annen mat til lunsj Eller både til frokost og lunsj. Det viktigste er at du finner noe som du synes er godt, mettende og som gir deg den mengden energi du trenger. Håper magen din blir bedre! *så at du også spurte om resten av måltidene mine nå Det aller aller viktigste for meg er det at jeg må spise når jeg er sulten. Går jeg lenge sulten, får jeg gjerne sure oppstøt eller vondt/luft i magen når jeg vel spiser. Mine dager ser for tiden gjerne slik ut: Lunsj: 150-300 g Ovnsbakt fisk med persillesmør, brokkoli og asparges Middag: 2-300 g Biff, kylling, fisk eller karbonadedeig med salat (isberg, tomat, løk, mais, asparges f.eks) med litt saus. Velger gjerne pesto, bbq-saus, rødvinssaus eller bare mager kesam-dressing 1-2 ganger i uken spiser jeg poteter, men ris og pasta spiser jeg ikke. Ris er nok ikke så farlig mtp luft i magen, så det kan jeg fint spise. Er jeg sulten utover det jeg spiser her, kan jeg gjerne ta en frukt, noen kokte egg e.l. som mellommåltid. Men som sagt, jeg spiser ganske spesielt for tiden og vil vel ikke anbefale noen andre å ligge så lavt på kaloriene uten at man skal gå ned (mye) i vekt og har lest en del om PSMF-dietten Jeg er supernøye på å regne ut kalorier og veie maten min, så om du har et normalt og sunt kosthold bør du rett og slett bare fokusere på å prøve å finne løsninger som passer deg matvaremessig. Er du stresset/har en stressende jobb? Prøv å tenk på hva du har spist/gjort den dagen de gangene du har fått vondt, evt. skriv det ned ned om du har lett for å glemme. Kanskje finner du ut hva det er
positivitet Skrevet 19. juli 2012 Forfatter #10 Skrevet 19. juli 2012 *så at du også spurte om resten av måltidene mine nå Det aller aller viktigste for meg er det at jeg må spise når jeg er sulten. Går jeg lenge sulten, får jeg gjerne sure oppstøt eller vondt/luft i magen når jeg vel spiser. Mine dager ser for tiden gjerne slik ut: Lunsj: 150-300 g Ovnsbakt fisk med persillesmør, brokkoli og asparges Middag: 2-300 g Biff, kylling, fisk eller karbonadedeig med salat (isberg, tomat, løk, mais, asparges f.eks) med litt saus. Velger gjerne pesto, bbq-saus, rødvinssaus eller bare mager kesam-dressing 1-2 ganger i uken spiser jeg poteter, men ris og pasta spiser jeg ikke. Ris er nok ikke så farlig mtp luft i magen, så det kan jeg fint spise. Er jeg sulten utover det jeg spiser her, kan jeg gjerne ta en frukt, noen kokte egg e.l. som mellommåltid. Men som sagt, jeg spiser ganske spesielt for tiden og vil vel ikke anbefale noen andre å ligge så lavt på kaloriene uten at man skal gå ned (mye) i vekt og har lest en del om PSMF-dietten Jeg er supernøye på å regne ut kalorier og veie maten min, så om du har et normalt og sunt kosthold bør du rett og slett bare fokusere på å prøve å finne løsninger som passer deg matvaremessig. Er du stresset/har en stressende jobb? Prøv å tenk på hva du har spist/gjort den dagen de gangene du har fått vondt, evt. skriv det ned ned om du har lett for å glemme. Kanskje finner du ut hva det er Takk for gode tips! Har du tips til pålegg som en kan ha på knekkebrødet som er bra for magen?
positivitet Skrevet 19. juli 2012 Forfatter #11 Skrevet 19. juli 2012 Hvordan er det med brunost f.eks? Og vanlig hvitost?
positivitet Skrevet 19. juli 2012 Forfatter #12 Skrevet 19. juli 2012 Og er activia/biolayogurter bra? Jeg har spist det over lengre tid, men føler ikke magen blir mer i balanse av det.
Måndagsbarn Skrevet 19. juli 2012 #13 Skrevet 19. juli 2012 Takk for gode tips! Har du tips til pålegg som en kan ha på knekkebrødet som er bra for magen? Det er som sagt opp til hver enkelt, men kjøttpålegg fungerer fint for meg. Jeg får aldri vondt i magen av kjøtt:) (rent kjøtt, altså, som kalkun, kylling, skinke) Prøv deg frem litt. Ost får jeg heller ikke vondt av, brunost liker jeg ikke, men gulost har jeg heller aldri hatt problem med.
Gjest *Maja* Skrevet 19. juli 2012 #14 Skrevet 19. juli 2012 Om du har irritabel tarm så er det en del du skal kutte ut. *Grønnsaker *Frukt *Bær *Gjær *Laktose *Løk/hvitløk *Hvitt mel(noen tilfeller alt gluten) *Sukker erstaninger(du skal kunne tåler aspartam, sånn som er i Sukkerfrie brus), men IKKE xylitol etc) *Krydderblandinger som inneholder løk/hvitløk Ville prøvd dette kostholdet: Frokost: KOKT havregrøt(ukokt havregryn eser i magen) Lunsj: 2 egg med Ryvita knekkebrød og magert skinkepålegg(er ikke gjær i Ryvita og ikke ha krydret pålegg) Mellom: En neve valnøtter/mandler Middag: Karbonadedeig/kylling/fisk med brun ris. Kvelds: Omelett med skinke Prøv dette i noen dager og se om det blir bedre. Om du føler deg bedre så kan du introdusere en og en matvare fra "Nei" lista og finne ganske fort ut hva du reagerer på. Jeg har levd med dette i en del år. Litt tøft i starten, men det blir lettere når en vet hva matvarer en tåler/ikke tåler
positivitet Skrevet 19. juli 2012 Forfatter #15 Skrevet 19. juli 2012 Om du har irritabel tarm så er det en del du skal kutte ut. *Grønnsaker *Frukt *Bær *Gjær *Laktose *Løk/hvitløk *Hvitt mel(noen tilfeller alt gluten) *Sukker erstaninger(du skal kunne tåler aspartam, sånn som er i Sukkerfrie brus), men IKKE xylitol etc) *Krydderblandinger som inneholder løk/hvitløk Ville prøvd dette kostholdet: Frokost: KOKT havregrøt(ukokt havregryn eser i magen) Lunsj: 2 egg med Ryvita knekkebrød og magert skinkepålegg(er ikke gjær i Ryvita og ikke ha krydret pålegg) Mellom: En neve valnøtter/mandler Middag: Karbonadedeig/kylling/fisk med brun ris. Kvelds: Omelett med skinke Prøv dette i noen dager og se om det blir bedre. Om du føler deg bedre så kan du introdusere en og en matvare fra "Nei" lista og finne ganske fort ut hva du reagerer på. Jeg har levd med dette i en del år. Litt tøft i starten, men det blir lettere når en vet hva matvarer en tåler/ikke tåler Takk for svar! Men skal en kutte ut absolutt alle grønnsaker og frukt? :/ Det er jo litt kjipt da. Og spiser du alltid brun ris til middag?
positivitet Skrevet 19. juli 2012 Forfatter #16 Skrevet 19. juli 2012 Om du har irritabel tarm så er det en del du skal kutte ut. *Grønnsaker *Frukt *Bær *Gjær *Laktose *Løk/hvitløk *Hvitt mel(noen tilfeller alt gluten) *Sukker erstaninger(du skal kunne tåler aspartam, sånn som er i Sukkerfrie brus), men IKKE xylitol etc) *Krydderblandinger som inneholder løk/hvitløk Ville prøvd dette kostholdet: Frokost: KOKT havregrøt(ukokt havregryn eser i magen) Lunsj: 2 egg med Ryvita knekkebrød og magert skinkepålegg(er ikke gjær i Ryvita og ikke ha krydret pålegg) Mellom: En neve valnøtter/mandler Middag: Karbonadedeig/kylling/fisk med brun ris. Kvelds: Omelett med skinke Prøv dette i noen dager og se om det blir bedre. Om du føler deg bedre så kan du introdusere en og en matvare fra "Nei" lista og finne ganske fort ut hva du reagerer på. Jeg har levd med dette i en del år. Litt tøft i starten, men det blir lettere når en vet hva matvarer en tåler/ikke tåler Og hvordan lager du havregrøten?
Gjest *Maja* Skrevet 20. juli 2012 #17 Skrevet 20. juli 2012 (endret) Og hvordan lager du havregrøten? Enten koker du den i gryte med litt kanel eller så kan du faktisk putte den i mikroen om du har dårlig tid Står på pakningen hvor mye vann du trenger per dl med havregryn (Kan også bruker kokosmelk; det er nam!) Endret 20. juli 2012 av *Maja*
Gjest *Maja* Skrevet 20. juli 2012 #18 Skrevet 20. juli 2012 Takk for svar! Men skal en kutte ut absolutt alle grønnsaker og frukt? :/ Det er jo litt kjipt da. Og spiser du alltid brun ris til middag? Jeg blir så dårlig i magen om jeg spiser det. Tåler kun 2 ting og det er tomater og ananas. Men som sagt: det kostholdet jeg nevnte er for å stabilsere magen. er godt mulig du tåler grønnsaker, men først må magen stabiliseres og så introduserer du som sagt en og en matvare om gangen. Når magen føles fin så merker du fort hva magen reagerer på. Er ikke sikkert du reagerer på alt som er på listen. Det er forskjellige grader på irritabel tarm. Jeg tåler ikke poteter i det hele tatt; da blir jeg faktisk syk. Gluten er en av tingen mange reagerer på, men jeg tåler grovt mel i moderate mengde; hvitt mel blir jeg dårlig i magen av. Prøv deg litt frem, men få først og fremst magen stabil
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå