Gå til innhold

Hva er folat godt for?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig folat godt for? Jeg ser og hører at en bør ta det når man er gravid eller prøver å bli det, men jeg har hatt hjerneblødning og fått beskjed helt siden det at jeg må ta folat som tilskudd. Glemmer å spørre legen hvorfor, så gjør egenltig bare det jeg får beskjed om.

Noen som vet?

Anonym poster: 5684c0244499402f3f8cab3b01ca5e8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For hud, hår og negler. Og for nervesystemet, det er et B-vitamin :)

Endret av bobbi
AnonymBruker
Skrevet

Og hva har det med graviditet å gjøre da? Nerver, hud og hår?

Skrevet (endret)

Ved graviditet er det bra for å forebygge ryggmargsbrokk hos fosteret, og det hjelper for fosterutviklingen ellers også.

Siden du ikke postet det i graviditets- eller prøveforumet trodde jeg ikke du lurte ifht det, men sånn generelt.

Endret av bobbi
Skrevet

Reduserer risikoen for ryggmargsbrokk betraktelig.

Skrevet

Dersom du planlegger å bli gravid, eller kan regne med å bli det, bør du ta folattilskudd. Folat er viktig for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet, og mangel på folat er knyttet til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen.http://www.lommelegen.no/artikkel/derfor-b%C3%B8r-du-ta-folat

AnonymBruker
Skrevet

Neida, jeg planlegger overhode ikke å bli gravid. Det er derfor jeg lurer på hva folat skal være godt for når jeg hverken har problemer med hud, hår og nerver, men har hatt en hjerneblødning (anurisme som sprakk). Skulle derfor tro det hadde noe med blodstrømmen eller tap av hjerneceller å gjøre (hehehe), men jeg finner ikke noe om det når jeg søker på nettet.

AnonymBruker
Skrevet

Neida, jeg planlegger overhode ikke å bli gravid. Det er derfor jeg lurer på hva folat skal være godt for når jeg hverken har problemer med hud, hår og nerver, men har hatt en hjerneblødning (anurisme som sprakk). Skulle derfor tro det hadde noe med blodstrømmen eller tap av hjerneceller å gjøre (hehehe), men jeg finner ikke noe om det når jeg søker på nettet.

Både nerver og hjernen (hvor du hadde en blødning) er en del av nervesystemet , så da har det vel med det å gjøre :) Hjernen er veldig komplisert så vil tippe at det er vanskelig for oss å skjønne hvorfor hvis vi ikke har fått det forklart selv av en lege eller nevrolog.

Anonym poster: 4d39b09366386ba839ee47c5b381868d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...