Gå til innhold

Mistanke om depresjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at jeg har depresjon. Har tidligere vært hos legen og fortalt litt og grenet osv, trygla om beroligende, men hun sa at hun ikke ville gi det pga avhengighetsfare. Ellers sa hun at det var mye stress i livet mitt. Okay, jeg håpte på en skikkelig diagnose, men det var visst bare stress. Hun sporte om jeg ville gå til psykolog, men det tror jeg blir for vanskelig for meg. Samtidig som jeg tror at psykologen vil hjelpe, tenker jeg bare "nei." Jeg orker ikke sitte der og fortelle alt om igjen og om igjen, spesielt når jeg tenker på det hver dag ellers. Lurer nå på om jeg skal spørre om en utredning for depresjon/psykiske lidelser. Er litt fortvila og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Anonym poster: eca18bb46e4464dca1db80e207104eee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, depresjon er ikke lett å håndtere, spesielt ikke på egenhånd.

Jeg forstår fastlegen din. Hun kan ikke foreskrive den type medikamenter på bakgrunn av en enkel konsultasjon, som er sikkert bakgrunnen for anbefaling om psykolog. Har selv slitt med depresjon, så vet hvor vanskelig det kan være å snakke med en totalt fremmed, men du skal vite at det hjelper å snakke med noen. Psykologer vet hvordan de skal hjelpe deg med å takle problemet.

Dersom du mot all formodning ikke skulle like psykologen kan du be om å få en ny som kanskje er bedre for deg. Så fortvil ikke, det finnes mange gode hjerter der ute - faglært eller ei. For deg tror jeg en utredning er for det beste. Det er ikke sikkert du trenger beroligende, men rett og slett noen å snakke med.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, depresjon er ikke lett å håndtere, spesielt ikke på egenhånd.

Jeg forstår fastlegen din. Hun kan ikke foreskrive den type medikamenter på bakgrunn av en enkel konsultasjon, som er sikkert bakgrunnen for anbefaling om psykolog. Har selv slitt med depresjon, så vet hvor vanskelig det kan være å snakke med en totalt fremmed, men du skal vite at det hjelper å snakke med noen. Psykologer vet hvordan de skal hjelpe deg med å takle problemet.

Dersom du mot all formodning ikke skulle like psykologen kan du be om å få en ny som kanskje er bedre for deg. Så fortvil ikke, det finnes mange gode hjerter der ute - faglært eller ei. For deg tror jeg en utredning er for det beste. Det er ikke sikkert du trenger beroligende, men rett og slett noen å snakke med.

Tusen takk for svar!

Grunnen til at jeg mistenker depresjon nå og vil gjøre noe med det er fordi jeg er sliten KONSTANT, og orker ikke gjøre noen ting. Snart vil jeg begynne å studere og jeg er utrolig redd for at jeg ikke kommer til å klare studiet, fordi jeg så vidt klarte det siste halve året på vgs. Derfor føler jeg at jeg må gjøre noe med dette NÅ, men samtidig har jeg ikke lyst til å "stresse" med utredningen, finne psykologer, snakke i mange timer, osv. Altså jeg vil ha en effekt NÅ, men er selvfølgelig klar over at det tar lang tid og derfor mister jeg motet. Det er liksom litt håpløst og ikke vits, samtidig som jeg vet at noe må bli gjort. Men jeg orker liksom ikke...

Skrevet

Det er godt å høre at du er bevisst på problemet. Det er første steg. Nå kommer det vanskelige steget - å oppsøke hjelp.

Var selv deprimert når jeg studerte. En blanding av stress, angst og depresjon gjorde at jeg ikke presterte så godt som jeg skulle ønsket. Det førte til at jeg kontaktet rådgiveren ved Universitetet. De fleste har rådgivere tilgjengelig som kan hjelpe deg, men som oftest må man oppsøke denne hjelpen selv. Min rådgiver ga meg ekstremt god oppfølging, samt ga meg råd og tips til hvordan jeg skulle takle studiene og overkomme depresjonen.

MEN, det finnes ingen quick fix på psykiske problemer. Det kan ta like lang tid å få bukt på problemene som det tok å utvikle depresjonen, så ta tiden til rådighet. Medikamenter vil ikke fikse problemet, men lindre symptomene på depresjon. I mange tilfeller vil medikamenter kunne forverre situasjonen. Det er derfor viktig å få utredning og oppfølging.

Mitt råd er å ta kontakt med skolens rådgiver når du starter studiene, dette gir deg god tid til å få hjelp med å takle utfordringene utover semesteret.

Gjest Gjest
Skrevet

Min lege nesten tvang meg til aa begynne med cipralex,gikk paa det 1 aar ,mange bivirkninger ,opp 10 kg paa kort tid ,laber sexlyst ,flat i humoret .saa leste jeg om 5 HTP det er noe natyrlig som stimulerer serotonin produksjon ,aldri hatt det bedre ,jeg kjopte det paa ebay.co.uk gjennom en som selger vitaminer og div ,men du kan ogsaa faa legen din til aa skrive det paa resept ,

AnonymBruker
Skrevet

Hva er 5htp?

Gjest Gjest
Skrevet

utvinnes av en Afrikansk plante som herer griffonia.

innerholder trytofan som omdannes til serotonin.

jeg har veldi god hjelp av det ,mer en kjemisk antidepressiva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...