Gå til innhold

Ta blodprøve på legevakt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp byttet fastlege, men han hadde ikke mulighet til å gi meg time før i midten August. Jeg sliter med at jeg får flere blodtrykksfall daglig, og dette påvirker meg og arbeidet mitt voldsomt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal holde ut med dette i en måned til. Jeg mistenker at jeg har jernmangel, og dette kan jo på på påvises av blodprøve.

Har legevakt mulighet til å undersøke meg og ta blodprøve,selv om det ikke er så akutt? Jeg føler meg litt rådvill her kan man si, jeg føler meg virkelig syk nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo få en akuttime hos legen din, enten av en annen på samme senter eller evt. vikar. Bare å gå på legekontoret når de åpner om morgenen.

Skrevet

Du kan jo prøve, men du må belage deg på å bli nedprioritert og at ventetiden kan bli lang. Andre med mer akutte plager/skader går før deg.

Skrevet

Jeg får ikke få til min nye fastlege før tidligst 1.august, og jeg bor ikke der hvor min gamle lege befinner seg. Jeg er i fastlege-limbo, haha...

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mistenker jernmangel kan du vel allerede nå spise jernrik kost. Tar du feil er uansett ingen skade skjedd.

Anonym poster: e558197191a6aac74abf38d1db760e24

Skrevet

Det er vel bare å møte opp hos fastlegen å ta blodprøver der? Det trenger man vel ikke time for. Det er jo sykepleier som tar blodprøvene. Så får du svar i posten.

Skrevet

Hvis du mistenker jernmangel kan du vel allerede nå spise jernrik kost. Tar du feil er uansett ingen skade skjedd.

Anonym poster: e558197191a6aac74abf38d1db760e24

jeg spiser allerede jernrik kost, så jeg vet ikke hvorfor jeg har det sånn...

Det er vel bare å møte opp hos fastlegen å ta blodprøver der? Det trenger man vel ikke time for. Det er jo sykepleier som tar blodprøvene. Så får du svar i posten.

Ja, men akkurat nå står jeg uten fastlege. Jeg får ikke gå til han jeg meldte meg opp på før 1.august (er sikkert noe saksbehandlingstid eller noe), og jeg bor ikke der hvor min gamle fastlege er.

Det er derfor jeg lurer på om jeg kan gå til legevakt.

Skrevet

Ja, men akkurat nå står jeg uten fastlege. Jeg får ikke gå til han jeg meldte meg opp på før 1.august (er sikkert noe saksbehandlingstid eller noe), og jeg bor ikke der hvor min gamle fastlege er.

Det er derfor jeg lurer på om jeg kan gå til legevakt.

Åå sånn. Men kan du ikke ringe dit og spørre om du bare kan få ta en blodprøve? Mange fastleger er grei å gir deg time før den 1. og du er inne i systemet, og i ditt tilfelle er det jo bare snakk om en blodprøve.

AnonymBruker
Skrevet

På mitt legekontor kan man ikke bare møte opp og be om å få tatt blodprøve av uten å ha hatt en time hos legen først eller har avtalt det med legen (så det står i journalen) noen dager/uker tidligere.

Men ring! Ring et legekontor og spør, jeg har selv fått time på dagen på andre legekontor når jeg har vært bortreist og blitt syk. Og blir du bare avvist så ring et annet legekontor eller legevakten og spør om du kan komme eller om de syns at du kan vente. Men jeg trur at det er mindre sjanse for å bli avvist på legevakta hvis du møter opp uten å ringe.

Har fått sjekket jernlagret mitt mange ganger selv. Du kan der og da når du har tatt en blodprøve få svar etter få minutter på blodprosenten, og er den lav så begynner du på jerntabletter, men det vil legen si mer om. Og de sender også en blodprøve bort som du får svar på om 1-2 uker, da får du vite om du har nok jern i jernlagret eller ikke. Men kanskje du allerede vet dette, hehe ;)

Men hvis du spiser mye med jern i kosten og det ikke hjelper på formen så er det neppe det. Husk å ikke drikke melk til mat med jern, melk hindrer jernopptaket i kroppen, drikk heller appelsinjuice, C-vit hjelper opptaket av jern. Jeg har også slitt med lavt blodtrykk og hatt noen blodtrykksfall, det er ekkelt :( Har du blodtrykksmåler? Det kan jo hende at blodtrykket ditt er lavt hele tiden + blodtrykksfall i blant.

God bedring!

Anonym poster: 7c34ef2a1a1abe1bbeee3de6ef4ef2b2

Skrevet

Jeg ville sendt en melding til fastlegen der du forklarer situasjonen. Blodtrykksfall kan være svært farlig dersom trykket faller for mye. Eventuelt oppsøke legevakten. Du bør ikke vente for lenge med dette!

God bedring og lykke til!

Skrevet

Takker for svar!

Jeg mailer litt med legevakten nå for å finne ut hva jeg bør gjøre.

Er nok ikke noe alvorlig galt med meg, men er bare så fryktelig surt å ikke klare å gjøre jobben min ordentlig. Og har gått med dette så lenge at nå må jeg gjøre noe.

Men takk for at dere bryr dere, kjekt å ha kvinneguiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...