Gå til innhold

Tenåring snuser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har oppdaga at min snart 17 år gamle datter snuser. Vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Er dette veldig skadelig?

Anonym poster: b7b8ca095afe69a610b54a6975513843

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det eneste som er skadelig her er din kontrolltrang over en 17åring.

Snus er helt ufarlig, ja man kan også si det er sunt. Fordi det har flere positive enn negative sider.

Det eneste påviste negative med snus er misfarging av tenner og at tannkjøtt kan krype. Men på den andre siden igjen så minsker det hull i tenner kraftig. Både fordi det dreper bakterier direkte, og fordi gir en mer basisk bh i munnen.

Endret av kråkefjas
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har oppdaga at min snart 17 år gamle datter snuser. Vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Er dette veldig skadelig?

Jeg opplevde det samme med mitt eldste som er enda yngre.

Jeg likte det ikke da og liker det ikke nå. Barnet får imidlertid lov av sin andre forelder så jeg kommer ingen vei. Min grense går på at jeg nekter å kjøpe snus ettersom det er 18-års grense. Jeg vil ihvertfall ikke gjøre det lettere å skaffe seg dette.

Jeg er usikker på hvor farlig det er, men samtidig glad for at det ikke er sigaretter. Det tror jeg både hadde vært farligere og kanskje ? mer vanedannende.

Skrevet (endret)

Vis henne skrekkbilder som følge av snusbruk, og nevn gjerne at huden etses over tid- spesielt ved hyppig snusing. (Tillegg: Men det blir som bildene på røykpakkene, de er der men om man røyker og ikke har planer om å slutte med det første, så har bilder ingen effekt.)

Om dette har noen effekt tviler jeg dessverre på, men du kan ihvertfall vise henne at du er tydelig skuffet for hennes del- kan ikke komme på noe som kunne fungert på en 17-åring.

Men som forelder så bør man ikke "bare godta det, for det er ingenting man kan gjøre med det uansett" for alt, og dette er kanskje en av de du ikke bør vise henne at du godtar- men med dette nevnt så tror jeg ikke hun slutter av den grunn heller.

Vet bare selv at det er vanskelig å slutte, og at tennene/huden under overleppa blir dårlig og det ser stygt ut.

Kryss fingre for at hun slutter meget snart ;)

Edit: la til en setning, jeg. ;)

Endret av minibelle
Skrevet (endret)

Å prøve å få en 17 åring til å slutte med snus ved tvang er nesten dødfødt, hvis du vil få hun til å slutte les deg opp litt vedrørende skadevirkninger og snakk med hun om det. Snus er uten tvil skadelig, men ikke i så stor grad som f.eks sigaretter.

Jeg er usikker på hvor farlig det er, men samtidig glad for at det ikke er sigaretter. Det tror jeg både hadde vært farligere og kanskje ? mer vanedannende.

Sigaretter er mye farligere enn snus, i all hovedsak så er det vel den mye større sjansen for kreft som gjør tobakk farlig, og snusbrukere har mye mindre sjanse for å utvikle kreft enn røykbrukere. Sverige har jo blant annet færrest tilfeller av lungekreft i Europa, nesten utelukkende på grunn av at det er færre røykere som et resultat av utbredelsen av snus, samtidig som at snus ikke har skapt noen nevneverdig økning av andre typer kreft.

Vis henne skrekkbilder som følge av snusbruk, og nevn gjerne at huden etses over tid- spesielt ved hyppig snusing.

Hadde foreldrene mine vist meg bilder av noen som har fått etset bort halve overleppa for å få meg slutte å snuse, helt hypotetisk, så hadde jeg bare ristet på hodet og gått. Hvis du skal snakke med han om det, vær da for all del objektiv. Ikke før samtalen ved en slik standard som flesteparten av naturfaglærere gjør ved skoletimer om rus, vanlig forløp er noenlunde slikt: "Røyker du en joint så ligger du på gata ved narkisene i Oslo innen maks en uke bla bla..." Skremselspropaganda får bare folk til å miste interessen.

Endret av meh
Skrevet

Tviler på at det er noe du kan gjøre faktisk. Er utrolig mange unge som snuser nå til dags, har gjort det selv også. Har en mindreårig bror som snuser, er ikke sjangs å få han til å slutte. Foreldrene mine vet om det, mamma synes selvfølgelig ikke noe om det og har prøvd å lure han til å slutte, men det funker dårlig når hun røyker og pappa både snuser og røyker. At man vil slutte å snuse må man faktisk finne ut selv, jeg sluttet da jeg ikke hadde råd til å prioritere snus når jeg flyttet for meg selv og skulle studere. Du kan evt. slutte å gi henne penger. Om hun jobber å tjener sine egne penger får hun bare vente til hun flytter ut å finner ut hvor dyrt det er å snuse. En boks på dagen snuset jeg på det meste, ikke hadde jeg råd til å bruke rundt 50-60 kr eller hva det kostet hver eneste dag.

Skrevet

Jeg begynte å snuse ganske tidlig.. Mamma likte selvsagt ikke dette, men da både hun og min far har vært røykere var det vanskelig for dem å "snakke vett til meg". Hun tok det med knusende ro, og dette synes jeg hjalp veldig. Hadde hun stått over meg kontinuerlig å mast på at jeg skulle slutte, hadde jeg nok ikke sluttet.

Long story short; jeg har nærmest sluttet. Rett og slett pga jeg respekterer min mor, og jeg ser ikke vitsen i å gjøre noe jeg vet hun misliker når jeg er såppas mye rundt henne.

Vis henne litt bilder av følgene ved langvarig og hyppig snusing, og bare gjør det klart for henne at dette ikke er bra(hun vet det sikkert, men uansett). Noe mer kan du desverre ikke gjøre, vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er fint lite du kan gjøre. Tenåringen gjør som h*n vil og du kan ikke fotfølge hvert minutt.

Det du kan gjøre er å inndra lommepenger og begrunne det med at du ikke vil finansiere dette og at tenåringen selv må jobbe for snusen sin.

Anonym poster: e8b7459d56c8ca96f72e04fd5298bb16

Skrevet

Snus inneholder 10x mer nikotin enn sigaretter og er mer vanedannende, men skadevirkningene er langt mindre. Snus gir dårlig ånde, brune tenner og koster skjorta. Om du tvinger noen å slutte med snus kan vedkommende fort starte med sigaretter i stedet...

hilsen snuser (som skal slutte om ei uke)

Skrevet (endret)

Snus inneholder 10x mer nikotin enn sigaretter og er mer vanedannende, men skadevirkningene er langt mindre.

Vås, avhengig av type snus så er det maks rundt 2-3 ganger mer nikotin enn i en sigarett.

Endret av meh
Skrevet

Ikke tving henne til å slutte. Det prøvde mine foreldre en gang i tiden og det ble bare til at jeg løy om det.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Snus

Kilde: Helsedirektoratet

gutter.jpgIllustrasjonsfoto: colourbox.com

Snus er et røykfritt tobakksprodukt som legges under leppen. Snus lages av finmalte tobakksplanter som tilsettes ulike stoffer. Det finnes flere ulike typer snus i verden, men i Norge selges det svensk snus. Nikotinet i snus gjør at det er lett å bli avhengig. Snus har også flere andre negative helseeffekter.

Innhold i snus

Snus er tobakk tilsatt vann, salter, smakstilsetninger og stoffer som skal bevare fuktigheten.

Snus inneholder mer enn 2500 kjemiske stoffer, deriblant nikotin. 31 stoffer i snus er identifisert som kreftfremkallende.

Tobakksspesifikke nitrosaminer er av størst betydning av de kreftfremkallende stoffene. Snusen som selges i Norge er enten løssnus eller porsjonssnus.

Snus og lover

Snus omfattes av tobakkskadeloven. Det medfører bla at det er forbudt å reklamere for snus og å selge snus til personer under 18 år. Boksene skal også være merket med tekst som forteller om helseskadene ved bruk av snus. EU har hatt et forbud mot å selge snus siden 1992. Sverige og Norge har et unntak fra dette forbudet, Danmark har et delvis unntak.

Snus og røykeslutt

Det pågår en diskusjon om hvordan de totale helseskadene av tobakk kan reduseres. Noen hevder at snus bør anbefales av helsemyndighetene som et alternativ til røyking. Helsedirektoratet anbefaler ikke snus som hjelp til røykeslutt. Dette begrunnes først og fremst med at snus er dokumentert kreftfremkallende og lett å bli avhengig av.

Relatert innhold

Aktuelle lenker

Helsenorge.no er en veiviser til helsetjenesten og informasjon om helse, sykdom, behandling og rettigheter. Innholdet leveres av ulike organisasjoner i helsesektoren, som har ansvar for at innholdet er oppdatert og holder faglig kvalitet. Helsedirektoratet er ansvarlig redaktør.

Endret av Arabella
Skrevet

Dessverre, så er det ikke noe du kan gjøre. Jeg snuser ikke selv, men logisk nok kommer hun ikke til å slutte uansett hva du gjør.

Skrevet

Vås, avhengig av type snus så er det maks rundt 2-3 ganger mer nikotin enn i en sigarett.

Hva slags sigaretter er dette? Fra en vanlig sigarett får du ca 1mg nikotin. I en snus finner du alt fra 7-20mg.

Skrevet

Om du har råd; si du dekker tannlege ut høgskolen om h*n slutter, tenna blir stygge av snus :P

Ikke gi lommepenger for snus får en jobbe andre steder for å tjene penger til ;)

Skrevet

Ikke skadelig? Man kan få kreft i bukspyttkjertelen ?

Du kan få kreft i tannkjøttet, svelget, ol.

Skrevet (endret)

Hva slags sigaretter er dette? Fra en vanlig sigarett får du ca 1mg nikotin. I en snus finner du alt fra 7-20mg.

Du har rett, var litt rask på avtrekkeren og hoppet over kildekritikk.

Ikke skadelig? Man kan få kreft i bukspyttkjertelen ?

Du kan få kreft i tannkjøttet, svelget, ol.

Snus øker ikke risikoen for kreftimunnhulen eller lungene. Men risikoen for å få kreft i bukspyttkjertelen er doblet hos dem som har snust, men aldri røykt, sammenlignet med som verken har røykt eller snust.

http://www.dinside.n...bukspyttkjertel

Samtidig så er også bukspyttkjertelkreft en veldig sjelden kreftform, snus er selvsagt skadelig det og, men ikke like skadelig som røyk. Tro hvorfor EU fortsatt holder det ulovlig, når den har hatt en dokumentert positiv effekt på forekomsten av flere typer kreft i de landene snus er mest utbredt?

Endret av meh
Skrevet

Tro hvorfor EU fortsatt holder det ulovlig, når den har hatt en dokumentert positiv effekt på forekomsten av flere typer kreft i de landene snus er mest utbredt?

Tobakksindustrien(sigarett) er mektig vet du. De vil også miste grunnlaget for avgifter skal de innrømme at det er ufarlig.

Gjest kittycat
Skrevet

Nei snus er ikkje bra, men evt skader kommer i så fall tregere enn med røyk. Siden røyk f eks går ned i lungene og kan forverre astma og sånn.

Klart man får etsede tenner og tannkjøtt. Ikke pent!! Tenner vokser ikke ut igjen. No spørs det jo veldig på jenten din.. først og fremst er det MEGET vanlig for både jenter og gutter på 17 å snuse. Mer vanlig enn røyk virker det som.

Jeg har bytta over til røyk igjen etter å ha prøvd å slutte ved å bruke snus i mellomtiden. Er 17 selv. Om hun gjør det for å være kul kan du ta en alvorsprat, men man blir rolig av det rett og slett. Støtter det ikke, men hun får tak i det om hun vil!

Fins verre ting. For å si det slik så oppdaget moren min at jeg nettopp er innlagt. Får sikkert snart vite at jeg røyker også, har selvmordstanker osv.. snus går ganske fint du, men ofc avhengighetsskapende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...