AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Jeg er dessverre i en situasjon (helsemessig) der jeg ikke har mulighet til å bo i en egen bolig, i alle fall ikke uten noen form for oppfølging. Hva slags rettigheter har jeg i en slik situasjon? Kan jeg ha rett på all den hjelpen/oppfølgingen jeg trenger for å kunne bo i egen bolig, eller må jeg "kreve" av familiemedlemmer at de tar seg av meg? Hvor kan jeg finne konkret informasjon om dette, hva slags krav som gjelder etc.? (Trenger ikke beskjed om å kontakte kommunen, de har ikke svar på spørsmålene mine.) Anonym poster: 7f22c435cc7dd82dac553c140a75d9db
Sulosi Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 Hva med å ringe ULOBA? Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan kontakte kommunen, det er den kommunale helse og sosialenheten som har ansvar for oppfølging i saker som har med helse å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #3 Skrevet 17. juli 2012 Hva med å ringe ULOBA? Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan kontakte kommunen, det er den kommunale helse og sosialenheten som har ansvar for oppfølging i saker som har med helse å gjøre. Jeg har ikke noe kjennskap til Uloba, men etter å ha lest på sidene deres ser jeg at jeg ikke er i målgruppen for deres arbeid. Jeg kan allerede vært i kontakt med kommunen, og har fått beskjed om at de ikke har et tilbud som passer meg. Jeg er åpen for å flytte på meg, til en kommune der jeg kan få et tilbud, men da er jeg avhengig av å vite hva jeg har rett på. Anonym poster: 7f22c435cc7dd82dac553c140a75d9db
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #4 Skrevet 17. juli 2012 Hva er det du trenger? Blir lettere å komme med innspill da. Jeg vet om en som fikk bolig gjennom kommunen der det var oppfølging døgnet rundt. Prisen vedkommende betalte var at det bl.a. var forbudt med overnattingsbesøk. Dette gjaldt en psykisk diagnose. Anonym poster: 2c667268239b281e7b5df74bbf0c9db2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #5 Skrevet 17. juli 2012 Det er snakk om psykiatri her også, jeg vil ikke si så mye mer. Kommunen har et psykisk helseteam, men de kan ikke gi meg den grad av oppfølging jeg har behov for. Kommunen har ikke bolig med døgnbemanning, men jeg er villig til å flytte på meg for å få noe lignende. Problemet er at ingen kan svare meg på om jeg har rett på dette eller hvor jeg kan få det, og da er det vanskelig for meg å gå videre. Anonym poster: 7f22c435cc7dd82dac553c140a75d9db
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #6 Skrevet 18. juli 2012 Kanskje du kan ringe fylkesmannen i ditt fylke? Noen må jo vite hva som finnes i din kommune eller nabokommuner, men vil tru at hvis du går til psykolog så kan den personen hjelpe deg? Har du en individuell plan? Ansvarsgruppe? Regner med at du ikke har individuell plan eller ansvarsgruppe fordi da hadde du sikkert fått hjelp fra de Så lenge du er over 18 år så er ikke familie pliktig til å ta seg av deg, selvsagt kan en av de søke om å få pleielønn eller hva det heter for å være hjemme med deg, men jeg trur at det vil slite på vedkommende siden dere tross alt er i slekt, så vil ikke anbefale det. Og jeg vet ikke om de vil få pleielønn når det er psykiatri. Du kan fortelle hva du har behov for også får du den hjelpen de kan gi, når du har funnet de som kan hjelpe deg. Vet at noen har fått psykiatribolig etter å ha vært innlagt på psykiatrisk sykehus, men tviler for at man må være innlagt først for å få bolig. Merkelig at ikke kommunen kan veilede deg ang hvem du kan ringe. Lykke til!! Anonym poster: 5cfc665b73f9610d9b8ae1fe4c563da2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #7 Skrevet 18. juli 2012 Det er snakk om psykiatri her også, jeg vil ikke si så mye mer. Kommunen har et psykisk helseteam, men de kan ikke gi meg den grad av oppfølging jeg har behov for. Kommunen har ikke bolig med døgnbemanning, men jeg er villig til å flytte på meg for å få noe lignende. Problemet er at ingen kan svare meg på om jeg har rett på dette eller hvor jeg kan få det, og da er det vanskelig for meg å gå videre. Anonym poster: 7f22c435cc7dd82dac553c140a75d9db Siden det er psyk.sykdom, så vil vel de som behandler deg vurdere eks. hjemmebesøk av psyk. sykepleier. Helsevesenet som vurderer hva du trenger og varsler kommunen. Anonym poster: 0e45fdb6bbb2271815fbd27c7b49bd83
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #8 Skrevet 18. juli 2012 Kanskje du kan ringe fylkesmannen i ditt fylke? Noen må jo vite hva som finnes i din kommune eller nabokommuner, men vil tru at hvis du går til psykolog så kan den personen hjelpe deg? Har du en individuell plan? Ansvarsgruppe? Regner med at du ikke har individuell plan eller ansvarsgruppe fordi da hadde du sikkert fått hjelp fra de Så lenge du er over 18 år så er ikke familie pliktig til å ta seg av deg, selvsagt kan en av de søke om å få pleielønn eller hva det heter for å være hjemme med deg, men jeg trur at det vil slite på vedkommende siden dere tross alt er i slekt, så vil ikke anbefale det. Og jeg vet ikke om de vil få pleielønn når det er psykiatri. Du kan fortelle hva du har behov for også får du den hjelpen de kan gi, når du har funnet de som kan hjelpe deg. Vet at noen har fått psykiatribolig etter å ha vært innlagt på psykiatrisk sykehus, men tviler for at man må være innlagt først for å få bolig. Merkelig at ikke kommunen kan veilede deg ang hvem du kan ringe. Lykke til!! Jeg har ikke psykolog, ansvarsgruppe eller individuell plan. Ikke dumt å ta kontakt med fylket, jeg er absolutt flyttbar og trenger ikke bo i den kommunen jeg bor nå (eller det fylket heller for den saks skyld). Jeg har vært innlagt på psykiatrisk flere ganger, og jeg er over 18 år. Psykiatribolig er det alternativet jeg ser på som mest realistisk. Kommunen har ikke noe tilbud som passer meg, og siden de ikke vet hva som finnes i andre kommuner så er det lite hjelp å få der. Anonym poster: 7f22c435cc7dd82dac553c140a75d9db
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå