Gå til innhold

NAV, arbeidspraksis i ordinær virksomhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger noen råd her nå......

Har dessverre stått utenfor det ordinære arbeidslivet en stund nå. Ser at jeg trenger hjelp for å komme meg i arbeid igjen og må vel krype til NAV for å be om hjelp.....

Er det noen der ute som har erfaringer med å bruke NAVs bistand for å komme seg ut i arbeidslivet igjen?

Anonym poster: ed4467cab8c3f45e55ffcf9db74d5395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er i samme situasjon, har vært utenfor arbeidslivet i noen år og sliter med å komme tilbake..Min erfaring er at du må klare deg selv, NAV hjelper deg ikke i stor grad, men de stiller en hel del med krav. Har vært i noen praksisplasser hvor jeg har jobbet fulltid, men kun med støtte fra NAV, slik at bedriften har sluppet å betale lønn, har i de tilfellene kjent meg ganske utnyttet. Bor i Bergen, her virker det som det er enormt vanskelig å få til praksisplasser hos bedrifter man senere kan ansettes i

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kan få spørre, hva er grunnen til at du har stått utenfor? Sykdom?

Det har litt med hvilken hjelp du kan forvente av NAV skjønner du.

Jeg har selv stått utenfor i tre år på grunn av psykisk sykdom. Fikk hjelp av NAV, kom inn i et opplegg med arbeidsavklaringspenger, fikk arbeidspraksis i ordinær bedrift hvor jeg jobbet "gratis" i ett år (med stønad fra NAV) og har nå blitt ansatt i firmaet.

Hvis du kan avklare din egen situasjon litt på forhånd, altså finne ut av om du trenger ekstraordinært tiltak på grunn av sykdom eller bare kan begynne rett på jobbsøkerkurs, så går det ganske mye fortere når du tar kontakt med NAV. Du får som regel ikke så god hjelp til å finne ut av hva du har rett på av tiltak og ytelser, men hvis du gir meg litt detaljer om situasjonen din (du trenger ikke å utlevere deg selv altså) kan jeg hjelpe deg litt på vei. Har vært så lenge i systemet nå at jeg nesten er utdannet sosionom :fnise:

Send meg gjerne en PM!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ab som svarte sist her, er utenfor pga psykisk sykdom, men har ikke fått noe opplegg eller arbeidspraksis, NAV sier at jeg må søke ordinært arbeid, de har ingen praksisplasser eller lignende å tilby(dette gjelder Bergen). Derfor blir jeg litt i tvil, hvis jeg bare hadde kunnet søke ordinære jobber, hadde jeg vel i grunn ikke hatt behov for å være under NAV..

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du til behandling for psykisk sykdom kan du ha krav på arbeidsavklaringspenger, og dermed også en aktivitetsplan. Les om krav og vilkår her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aap og en aktivitetsplan men der står det at ordinært arbeid er målet. Får bare beskjed om ¨å søke ordinære jobber fordi de ikke har noe annet å tilby,de har ingen praksisplasser sier de. synes det er rart i en så stor by som Bergen

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er veldig rart. Men NAV sitter som regel ikke klare med arbeidsplasser/praksisplasser for deltakerne. I Kristiansand har vi en attføringsbedrift som heter Varodd, som kun arbeider med å finne praksisplasser for deltakerne. De samarbeider med NAV, men man må som regel finne ut av det selv, NAV opplyser ikke om det. Jeg anbefaler deg å google "attføringsbedrift Bergen", og hvis du ikke finner noe på den måten kan du kontakte Varodd i Kr. Sand for å høre om de kan hjelpe deg med å finne en attføringsbedrift i ditt område.

Min vei ut av sørpa kom tilfeldig, ved at en i familien min tipset meg om en skole med individuell tilrettelegging (og ingen opptakskrav). Etter ett år på den skolen (hvor jeg spant videre på utdannelsen min) kom jeg i kontakt med min nåværende arbeidsplass da de tok kontakt med skolen fordi de trengte arbeidstakere innenfor det faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint å høre at tilfeldigheter plutselig kan få en ut av sørpa! det føles til tider nemlig helt håpløst synes jeg. NAV mener jeg skal søke jobber, og at man da kan høre om praksis der er mulig. selv sliter jeg sånn med psyken og selvtilliten at jeg mister helt motet bare av å lese jobbannonser, tenker at det er supermennesker de skal ha og ikke sånne som meg..For jeg skjønner ikke hvordan vanlige ordinære jobber plutselig kan bli om til praksisplasser uten at NAV ordner det, er de utlyst som ordinære jobber kan man vel ikke bare be om at de gjøres om til praksis? det virker som om det er det NAV mener jeg skal gjøre

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ser svart ut nå, så kan det veldig fort snu seg! Har du vært i møte med psykolog og NAV samtidig? Snakk med psykologen din og si at du trenger hjelp med å søke jobb.

Det finnes også mange arbeidsgivere som er villige til å gi mennesker et dytt i riktig retning. Når du er i arbeidspraksis slipper bedriften å betale deg lønn, og de får i tillegg tilskudd fra NAV for å ha deg der. Selv om det kanskje viser seg at du ikke kan bli ordinært ansatt i bedriften til slutt, så sitter du like vel igjen med en referanse og noe å vise neste arbeidsgiver. Et hull i CV'en trenger ikke bety så mye hvis du greier å vise at du nå er frisk nok til å jobbe, og har jobbet stabilt en liten stund.

Etter å ha jobbet nærmere ett år "gratis" begynte jeg å føle meg litt utnyttet. Men så "tok jeg meg sammen" og tenkte som så at uansett om jeg ikke oppnår noe her, så har jeg like vel jobbet stabilt i ett år, jeg har en helvetes god referanse, og gode muligheter til å få meg jobb et annet sted. Jeg var plutselig i form til å kjempe, og det jeg hadde oppnådd var verdt så mye mer enn penger. Plutselig hadde jeg ett liv igjen! Og så ordnet det seg jo veldig greit, fordi arbeidsgiveren min, i likhet med veldig mange andre, er et realt menneske som ser at jeg er flink til å jobbe, og ikke har lyst til å utnytte folk. Ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint å høre at tilfeldigheter plutselig kan få en ut av sørpa! det føles til tider nemlig helt håpløst synes jeg. NAV mener jeg skal søke jobber, og at man da kan høre om praksis der er mulig. selv sliter jeg sånn med psyken og selvtilliten at jeg mister helt motet bare av å lese jobbannonser, tenker at det er supermennesker de skal ha og ikke sånne som meg..For jeg skjønner ikke hvordan vanlige ordinære jobber plutselig kan bli om til praksisplasser uten at NAV ordner det, er de utlyst som ordinære jobber kan man vel ikke bare be om at de gjøres om til praksis? det virker som om det er det NAV mener jeg skal gjøre

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Jeg har hatt praksisplass i Bergen. NAV foreslo at jeg kontaktet bedrifter selv, der jeg kunne tenke meg å jobbe, og tilbød arbeidskraften min og opplyste om at NAV var villig til å gi meg 3 måneders praksisplass hos dem. Dette gjorde jeg, skrev åpne søknader og opplyste om dette med praksisplass. Det virket, og jeg fikk praksisplass. Er det slik at du trenger spesielt tilrettelagt arbeidsplass, eller kan du jobbe som vanlig arbeidstaker, bare f.eks. med redusert arbeidstid? I så tilfelle kan du opplyse om dette i søknaden. Bedriften vil jo tjene på det uansett, de får gratis arbeidskraft, og du får arbeidserfaring samt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nok jobbe som vanlig arbeidstaker med redusert arbeidstid. Mitt inntrykk er at bedrifter er skeptiske til folk som har støtte fra NAV. Det er det med å ta kontakt selv, og selge seg selv og sin arbeidskraft til bedrifter det butter i mot for min del, har liten selvtillit på det området og skulle gjerne ha visst om bedrifter som har erfaring med praksisplasser fra før av

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt praksisplass i Bergen. NAV foreslo at jeg kontaktet bedrifter selv, der jeg kunne tenke meg å jobbe, og tilbød arbeidskraften min og opplyste om at NAV var villig til å gi meg 3 måneders praksisplass hos dem. Dette gjorde jeg, skrev åpne søknader og opplyste om dette med praksisplass. Det virket, og jeg fikk praksisplass. Er det slik at du trenger spesielt tilrettelagt arbeidsplass, eller kan du jobbe som vanlig arbeidstaker, bare f.eks. med redusert arbeidstid? I så tilfelle kan du opplyse om dette i søknaden. Bedriften vil jo tjene på det uansett, de får gratis arbeidskraft, og du får arbeidserfaring samt penger.

Det høres fantastisk ut ,men jeg syns faktisk ikke det. Jeg ser gang etter gang at bedrifter har "praksisplass" til folk. Nav betaler lønnen. Bedriften har bruk for arbkraften,men vil ikke ansette folk som de må betale. Når tre mnd er gått, så kommer en ny person inn. Slik kan private,små (ofte) melke sysytemet for lønn til sine ansatte.

Nav har dette systemet,men det ser jo fint ut da....færre ledige på statistikken.

Anonym poster: 69dfab6c8378fbc5042d100d36189b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til forrige AB, hvor ser du disse praksisplassene? har aldri sett at de skriver det i annonser

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

noe av vitsen må jo være at det skal lede til videre ordinær lønnet stilling i bedriften, hvis ikke risikerer man jo å bli "evig" i praksis da? Synes det høres ut som en situasjon det er lett for en arbeidsgiver å utnytte

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nok jobbe som vanlig arbeidstaker med redusert arbeidstid. Mitt inntrykk er at bedrifter er skeptiske til folk som har støtte fra NAV. Det er det med å ta kontakt selv, og selge seg selv og sin arbeidskraft til bedrifter det butter i mot for min del, har liten selvtillit på det området og skulle gjerne ha visst om bedrifter som har erfaring med praksisplasser fra før av

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Det er vel uansett verdt et forsøk? Jeg er klar over at det er vanskelig å "selge" seg selv, det synes jeg også, men prøv. Det kan være at du lykkes.

Det høres fantastisk ut ,men jeg syns faktisk ikke det. Jeg ser gang etter gang at bedrifter har "praksisplass" til folk. Nav betaler lønnen. Bedriften har bruk for arbkraften,men vil ikke ansette folk som de må betale. Når tre mnd er gått, så kommer en ny person inn. Slik kan private,små (ofte) melke sysytemet for lønn til sine ansatte.

Nav har dette systemet,men det ser jo fint ut da....færre ledige på statistikken.

Anonym poster: 69dfab6c8378fbc5042d100d36189b82

Jeg fikk i alle fall jobb etter praksisplassen, og jobber der enda. Det må da være bedre enn å gå ledig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kanskje dumt, men det er et eller annet som gjør at jeg ikke har så lyst til å sende masse søknader til bedrifter som ikke har utlyst med opplysninger om at jeg får støtte fra NAV og lignende, for meg blir det litt utleverende på en måte..

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det er kanskje dumt, men det er et eller annet som gjør at jeg ikke har så lyst til å sende masse søknader til bedrifter som ikke har utlyst med opplysninger om at jeg får støtte fra NAV og lignende, for meg blir det litt utleverende på en måte..

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Men du må kanskje svelge noen kameler og gjøre det du egentlig ikke tør for å få klaff. Det er ikke lett, men jeg synes du bør gjøre en innsats likevel, så langt du klarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er vel det, føler meg liksom bare i en veldig sårbar situasjon, og at det å sende søknader på den måten gjør det enda verre. Jeg hadde syntes det hadde vært trygt å komme til et arbeidssted hvor de var kjent med prakisplasser fra før av

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en bedrift som tar inn forholdsmessig mange (flere i året) i praksisplass gjennom NAV, så kanskje det kan være nyttig å høre litt om hvordan det fungerer hos oss?

NAV-praksisplasser er ikke stillinger som kunngjøres, det er ikke reelle stillinger. NAV, etterutdanningsinstitusjoner personen tar kurs hos eller personen selv tar kontakt med oss, og vi ser om vi har kapasitet til å dekke opplærings- og arbeidstreningsbehov for vedkommende på feltet det gjelder. Har vi kapasitet inviterer avdelingen det gjelder vedkommende til en prat for å fortelle om hva vi kan tilby, få høre om hva vedkommende har av styrker og utfordringer, og la begge parter se de tror de kan trives sammen.

Den samtalen er ikke et intervju hvor praksiskandidaten skal selge seg inn, det er for å bli kjent. Vi har forståelse for at ikke alle gjør seg så godt på et vanlig intervju, for eksempel på grunn av sjenanse eller sosial angst, og det kan til og med være det som gjør at personen har problemer med å komme seg inn i arbeidslivet. Det er ikke noe problem hos oss, vi har lang erfaring med å lære praksisplassfolka våre å klare å formidle egen dyktighet.

Vi kan ikke uten videre tilby jobb etter praksisperioden. Vi er en offentlig bedrift og har begrenset med skattepenger å rutte med, og vi har regler for hvordan ansettelse skal foregå. Det vi forsøker å gjøre er å sette praksisplassfolka våre i stand til å søke jobber på vanlig måte, naturligvis med attest og referanser fra oss, og tipse dem om ledige stillinger hos oss vi tror de har mulighet til å få gjennom en ordinær ansettelsesprosess. Det er ikke sjelden at vi kan gi veldig gode referanser, og det er ikke sjelden at de faktisk får jobb hos oss etter en vanlig ansettelsesprosess.

Alt er ikke bare solskinn, og vi har for eksempel opplevd at den som kommer i praksis har urealistiske forventninger selv etter at vi har forklart hvordan det virker her, men jeg kjenner til veldig få tilfeller hvor en som har vært i praksis hos oss ikke kommer seg videre i vanlig arbeid etter hvert. Jeg vet om en som kom i en ny praksisplass et annet sted før det løsnet på arbeidsmarkedet, men det gikk til slutt det også. Dessverre har jeg også vært borti en som ble veldig ulykkelig av å være hos oss. Vi var helt feil for vedkommende, så det kan skje det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh det hørtes veldig bra ut, er det mest vanlig at personen selv eller NAV tar kontakt? Har dere noen faste avtaler med NAV? Det er noe slikt jeg hadde håpet de kunne ha i Bergen, men når jeg snakker med NAV eller veileder sier de ikke fins noe sånt, har spurt flere ganger om det er bedrifter de har erfaring med praksisplasser i men får alltid til svar at det bare er vernede eller skjermede bedrifter og ikke ordinære.

Anonym poster: 47e1756ffa47e97a0537ae81c8ba9816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...