sol87 Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Jeg er ei jente på 24 som har hatt migreneanfall siden jeg var 7 år. I tillegg har jeg siden da ofte hatt perioder med vanlig hodepine, en hodepine som kan vedvare hver dag i tre uker eller til og med mer. Migrenen har jeg medisiner for, og da er det jo bare å legge seg ned. Men den "vanlige" hodepinen er det verre med. Hvis jeg skulle vært borte fra jobb og skole hver gang den kom, da hadde jeg ikke gjort mye mer enn å være hjemme. Det sier seg selv at jeg ikke kan poppe en ibux hver gang jeg har hodepine, da det ikke er bra for helsa. Migrenemedisinen kan jeg naturligvis bare ta når jeg har migrene (og den virker bare av og til. hvis den virker, virker den på den måten at den mest intense smerten går over, slik at jeg bare har vanlig hodepine.) Nå er jeg i en sånn hodepineperiode igjen. Jeg hadde sett frem til en dag med avslapping og trening, samt at jeg skulle lese litt på studiene mine, men nå orker jeg nesten ingenting. Trening forverrer hodepinen, og egentlig burde jeg ikke sitte foran denne skjermen heller. Jeg er så drittlei dette, og er redd for at hodepinen skal invalidisere meg til slutt. Har tatt CT og det er ingenting i veien med hodet mitt. Jeg er nok bare arvelig belastet egentlig. Annen relevant informasjon: Bruker p-piller. Tar antidepressiva mot depresjon og angst. Fungerer godt når jegi kke har hodepine, studier med gode resultater og en ekstrajobb jeg trives greit i. Trener mellom to og fire ganger i uken, avhengig av form og tid. Har gått til fysiterapeut for nakken, som av og til forverrer hodepinen. Det hjelper, men etter noen måneder stivner den igjen, på tross av at jeg gjør nakkeøvelsene mien. Nå er jeg frustert og veldig lei, så jeg lurer på om mine medsøstre og -brødre med kronisk hodepine gjør for å mestre plagene. Jeg prøver å være positiv og drite i det, men av og til blir det for mye. :/ Noen tips?
Marsipan Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 Jeg ble kvitt mye av hodepinen da jeg begynte å kjøre beinharde rutiner på meg selv. Dvs stå opp til samme tid hver dag, enten jeg hadde fri eller ei, og sørge for å få i meg frokost, kaffe og nok vann. Ble tipset om dette av en kollega, da jeg fikk hodepine og/ eller migreneanfall så og si hver eneste helg, men sjelden på hverdagene. Det kan også være en ide å føre hodepinedagbok, hvor du loggfører søvn, alt du spiser og drikker, mens-syklus osv for å se om du finner et mønster. Kanskje er det noe du ikke tåler. Selv får jeg drepende hodepine av f.eks dispenserbrus, type sånn de har på mcDonalds og av koffeinfri kaffe (aner ikke hvorfor), så det holder jeg meg unna. Har prøvd et par ganger, og det skjærer seg hver gang.
Bedreviterinne Skrevet 17. juli 2012 #3 Skrevet 17. juli 2012 Jeg var fryktelig plaget med hodepine i mine tenåringsår. Det som hjalp meg var å endre kostholdet mitt. Kuttet ut hvetemel bl.a. Nå spiser jeg moderat lavkarbo, og har så og si aldri vondt i hodet lenger. Føler veldig med deg
skruf Skrevet 17. juli 2012 #4 Skrevet 17. juli 2012 Jeg reagerer litt på kombinasjonen p-piller og migrene...... Var mye plaget med hodepine før (til tider nå også), og veldig hyppige migreneanfall. Fikk ny fastlege, og han seponerte p-pillene tvert da jeg var til han med et helsikes migreneanfall som hadde vart i 3 dager og som ikke ga seg med migrenemedisin. Så jeg kan aldri ta hormonprevensjon. Har du frisk luft på soverommet om natta? Jeg får iallefall hodepine hvis vinduet er lukket og det blir for tung luft. Likedan er kosthold viktig, spis regelmessig, få i deg nok vitaminer og drikk nok vann. Ibux gir og hodepine, paracet kan og gjøre det, men ibux er verstingen. Har du sjekket nakke og skuldre at du ikke har noen låsninger? Kanskje en tur til kiropraktor kan hjelpe. Hos meg låser nakken seg av og til, og da får jeg hodepine som varer helt til jeg har vært hos kiropraktor og knekt opp. Rart egentlig, for hodepina er borte før jeg har kledd på meg og betalt! Balansert søvn er også viktig for å forebygge hodepine, kan få hodepine av både å sove for lite og for lenge.... Lykke til, hodepine er fælt!
sol87 Skrevet 17. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2012 Jeg vet at jeg reagerer mot ujevnt søvnmønster i alle fall, så det prøver jeg å holde stabilt. Ellers prøver jeg å spise jevnt og sunt, for lavt blodsukker er kriiise. Kiropraktor er en mulighet, og det samme er en hodepinedagbok, jeg har jo hørt det før, men fint å bli minnet på det igjen.
Avalon Skrevet 17. juli 2012 #6 Skrevet 17. juli 2012 Jeg har også kronisk migrene og spenningshodepine, og har det slik som deg. Det lengste jeg har gått med kontinuerlig migrene der migrenemedisiner ikke har fungert er 3 mnd i strekk. Spenningshodepine kan vare lengre. Så er det bedre i noen perioder. Mine medisiner fungerer også bare av og til. Spenningshodepinen er det ingen smertestillende som tar knekken på. Jeg har prøvd følgende: - kiropraktor, uten hell - flere år med fysioterapi, uten hell - endre kosthold, uten hell - har god døgnrytme, står opp og legger meg til samme tid, allikevel utgjør det ingen forskjell. - Latt være å ta noen form for smertestillende i 1år (en idè fra en lege, for da virket sikkert medisinene bedre), fungerte ikke. + så mye mer. Det som har fungert, eller iallefall lindrer er: - tigerbalsam <3 - Naprapat, men det er dyrt så har ikke hatt råd til å gå på en god stund. - "spikerpute" sånn shaktimatte greie, bare i puteform - manuellterapeut. Jeg bruker også p-piller, men de jeg bruker gir meg hverken mer eller mindre hodepine, så har vært heldig der. Det er ikke mye som virker eller lindrer, men litt iallefall... ellers lærer jeg vel fortsatt å leve med det. Mitt tips er å mase på legen, prøve og feile med medisiner, prøve ut andre behandingsformer enn hva som er "normalt" 1
Marissa Skrevet 17. juli 2012 #7 Skrevet 17. juli 2012 I likhet med med Maya76 ble mine hodepineanfall betratelig redusert når jeg kuttet ut p-piller. Færre og kortere migreneanfall og mindre "vanlige" hodepine. Anbefaler absolutt å forsøke det. Eller sjekk tannstilling/bittvansker hos tannlege, å bytt evt amalganfyllinger kan også hjelpe, sjekk synet ditt, bytt hodepute, og kutt aspartam. Vet dette har hjulpet mange.
sol87 Skrevet 17. juli 2012 Forfatter #8 Skrevet 17. juli 2012 Jeg har spesialhodepute, briller/linser og ingen amalgamfyllinger og spiser/drikker lite kunstlig sukker. P-piller kan være en indikator, men kan ikke huske å ha hatt noen forskjell i tetthet av anfall på og av p-piller. Siden jeg har behov for p-piller og ikke ser på kondom som noe godt alternativ i et fast forhold, så blir nok ikke det noe av. Av og til lurer jeg på om hodeamputasjon er det eneste jeg kan gjøre! hehe. Men dere har helt rett, livsstil har alt å si for helsa, også for hodepine. Jeg kan definitivt bli enda flinkere til å sove nok og ikke for mye, samt å drikke mer vann...og kanskje flinkere til å stresse mindre...
Gjest LadyAntebellum Skrevet 17. juli 2012 #9 Skrevet 17. juli 2012 Jeg bruker p-pillen cerazette fordi jeg da alltid hopper over mensen og det vist er den beste p-pillen for migrenikere. Men, jeg har fått et nytt liv etter st jeg begynte med blodtrykksmedisinen atacand. Begynte med 8 mg i 1 mnd og deretter 16 mg som jeg tar hver dag på samme tidspunkt (jeg har lest at det har litt og si). Jeg har aldri vanlig hodepine lenger, og migrene har jeg kanskje bare 1-2 ganger i mnd men da er de mye mildere enn før. Jeg var såpass plaget før at jeg hadde ikke noe liv. Om du ikke har prøvd atacand bør du prøve, ingen bivirkninger! Samtidig tar jeg magnesium morgen og kveld dette er påvist lavt hos mange med migrene og jeg kjente også en bedring etter og ha begynt mer dette. Håper du blir bedre, migrene er så grusomt:(
sol87 Skrevet 18. juli 2012 Forfatter #10 Skrevet 18. juli 2012 Ja, jeg gikk på betablokkere da jeg var barn, men for mange bivirkninger! Men hvis dette er en annen type, så kanskje jeg kunne prøvd det. Magnesium har jeg heller ikke prøvd. Godt tips! Jeg håper virkelig at det blir bedre, og ikke verre, for med mamma har det blitt bare verre med årene. For ikke lenge siden hadde hun så ekstreme smerter at hun endte på legevakta. Der satte de TO sprøyter morfin uten virkning. Det ga seg ikke før de ga henne en sprøyte med muskelavslappende. Crazy stuff!
Gjest juvelia Skrevet 18. juli 2012 #11 Skrevet 18. juli 2012 Kjøp en sånn " ice gel hatt". Legges i frysern å ta den fram når hidepinen melder seg.. Hjelper utrolig mye,serlig ved hodepine fra for mye varme om sommern.
Gjest LadyAntebellum Skrevet 18. juli 2012 #12 Skrevet 18. juli 2012 Ja, jeg gikk på betablokkere da jeg var barn, men for mange bivirkninger! Men hvis dette er en annen type, så kanskje jeg kunne prøvd det. Magnesium har jeg heller ikke prøvd. Godt tips! Jeg håper virkelig at det blir bedre, og ikke verre, for med mamma har det blitt bare verre med årene. For ikke lenge siden hadde hun så ekstreme smerter at hun endte på legevakta. Der satte de TO sprøyter morfin uten virkning. Det ga seg ikke før de ga henne en sprøyte med muskelavslappende. Crazy stuff! Som sagt atacand, har fått et nytt liv! Den er kjent for lite bivirkninger!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå