Gå til innhold

Angående placebo-testing...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det ofte foregår slike placebotester på sykehus, hvor enkelte pasienter blir gitt ekte medisin mens ande kun får placebo. Men er dette testing som pasienten samtykker til å være med på?

Det å fortelle pasienten at "medisinen du får er kanskje placebo", vil sannsynligvis ha en negativ effekt på testingen, så det er vel uaktuelt? Men er det ikke slemt å lure pasienten til å tro at h*n får medisin, når medisinen kanskje kunne hjulpet pasienten til å bli bedre...?

Nå er det jo sånn at medisinene som placebotestes ofte er relativt nye og "eksperimentelle", så kanskje pasienten kun trenger å samtykke til å være med på "testing" av ny medisin (uten at placebo kanskje ikke nevnes direkte)? Jeg har alltid lurt litt på dette, blir glad hvis noen kan opplyse meg litt! :)

Anonym poster: 51dc357df0aa1f0272e2ed2cf29f6648

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle forsøkspersoner samtykker selvsagt til å teste medisinen, det vanlige er da en blindtest hvor en gruppe blir gitt narremedisin mens en annen gruppe blir gitt medisinen som skal testes ut, som du sier så kan det å si at en gruppe vil gis narremedisin påvirke resultatet, derfor er det vanlige å få forsøkpersonene til å tro at alle får den faktiske medisinen.

Så lenge praksisen hvor forsøkspersonene samtykker for testing av medisin føres så ser jeg personlig ikke på det som galt å gi noen narremedisin, de har jo tross alt ikke fått noen garanti for positiv virkning, og narremedisinen har jo heller ikke noen som helst negativ effekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, meh, det gir veldig mening at det er sånn :)

Anonym poster: 51dc357df0aa1f0272e2ed2cf29f6648

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...