Gå til innhold

Litt om ordbruk!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Go' Siri

Hvilke forskjellige ord bruker du mest når du skal beskrive en attraktiv mann?

Bruker du forskjellige ord om forskjellige typer? I så fall, hvorfor bruker du noen ord om en viss type menn, og andre ord om andre typer menn?

Bruker du andre ord til å beskrive attraktive menn enn de ordene du bruker om attraktive kvinner?

Og sist men ikke minst, tilhører du den gruppen som kun bruker ordet "kjekk" fordi du da ikke risikerer å stikke deg for mye frampå med komplimentene? Ordet kjekk er jo so smertefullt nøytralt at det er helt vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg skal beskrive en attraktiv mann, bruker jeg de ordene som best beskriver den mannen jeg snakker om.

Er han kjekk, så sier jeg at han er kjekk, men jeg utdyper det ofte ved og beskrive hvorfor jeg syns han er kjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En attraktiv mann kan være attraktiv utseendemessig, da er han kjekk å se på.

Han kan også ha en personlighet som gjør han attraktiv uten at utseendet nødvendigvis er like attraktivt, men jeg bruker ordet attraktivt om utseendet.

Har en mann en attraktiv personlighet, kan jeg bruke ord som spennende, vinnende, utrolig personlighet.

Bare for å gi et lite bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uttrykkene jeg kommer på i øyebliket er: "Fin", "Rå", "Mystisk", "Skjønn", "Mannemann", "Kjekk".

Jeg bruker ordene etter hva jeg synes passer på det aktuelle "sikleobjektet" ,:wink:, og beskriver gjerne nærmere hva som gjør at jeg ser dem sånn. F.eks øyne, holdning

Noen er jo fine på en veldig mandig måte, uten å nødvendigvis være så billedskjønne, mens andre kanskje er mer "pene".

Jeg liker ofte de litt "Råe"typene, som f.eks Spike,- i "Buffy". :sjarmor:, og Lex Luthor,- I "Smallville". :sjarmor:

..men også de mystiske; kjekke- Legolas i "L.O.T.R." :ekstra kul:

..og de skjønne; Frodo i "L.O.T.R." :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Go' Siri

Ser ut til at "kjekk" vinner så langt når det gjelder mest brukte.

Er ikke "kjekk" litt svakt da?

"Kjekk" betyr jo så mye annet som ikke har noe med utseende å gjøre.

Hvordan beskriver dere andre kvinners utseende da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du andre ord til å beskrive attraktive menn enn de ordene du bruker om attraktive kvinner?

Jeg kaller pene menn for nettopp pene, selv om menn ikke liker det så godt selv. Det er visst ikke så mandig. Men på samme måte som en dame er pen, er noen menn pene. Jeg bruker kjekk som en generell term hvis jeg bare skal kaste ham oppi en samlekategori. Ellers pleier jeg å si mer hva som er attraktivt med ham; fint hår, fin bygning, fint smil, sjarmerende ansikt, morsom, interessant. Når det er sagt, så er ikke de pene mennene nødvendigvis de mest attraktive..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ofte de litt "Råe"typene, som f.eks Spike,- i "Buffy". :sjarmor:, og Lex Luthor,- I "Smallville". :sjarmor:

..men også de mystiske; kjekke- Legolas i "L.O.T.R." :ekstra kul:

:enig_animasjon:

Lex og Spike er litt sånn fandenivoldsk rå...rive av klærne og kose seg med kjekk. *sikle*

Legolas er som Naken sier mystisk attraktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg bruker stort sett kjekk eller søt når jeg snakker om attraktive fyrer.

Kjekk går vel mest på utseendet, søt går på utseendet og personlighet. (joda, har fått med meg at fyrer ikke liker å bli kalt søte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Kjekk" betyr jo så mye annet som ikke har noe med utseende å gjøre.  

Kanskje for mange, men jeg bruker kun kjekk om utseende.

Tror det har litt med dialekt å gjøre.

Føler ikke så mange her rundt Kr.sand, sier kjekk for å beskrive annet enn utseende.

Kanskje det er flere i vest og nord norge som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Go'Siri

Kanskje for mange, men jeg bruker kun kjekk om utseende.

Tror det har litt med dialekt å gjøre.

Føler ikke så mange her rundt Kr.sand, sier kjekk for å beskrive annet enn utseende.

Kanskje det er flere i vest og nord norge som gjør det?

Det har nok som du sier med dialekt å gjøre, men uansett hvordan du vrir og vender på det er ikke ordet "kjekk" like sterkt som "vakker".

Det er ikke noe feminint over ordet "pen". "Søt" derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mannfolket

Det er jammen ikke rart menn ofte lurer på om de får komplimenter eller ikke!

Dere damer sier jo ting som kan tolkes på minst fem andre måter!

Rå? Kjekk? Mystisk? f.eks.?

Alle disse ordene kan snus til å være noe negativt!

Vakker, pen derimot, er entydig og klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...