Gå til innhold

Spiseproblemer

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har lenge hatt et stort problem, og i det siste har jeg begynt å merke at dette bare blir verre og verre og at dette faktisk er alvorlig.

I 3 år har jeg kastet opp store deler av det jeg har spist omtrent hver dag. Jeg spiser utrolig mye mat og i det jeg spiser kjenner jeg ingenting, jeg bare nyter maten. Men med en gang jeg er ferdig med å spise dukker disse forferdelige følelsene opp. Jeg føler meg feit, og jeg føler/ser at hele kroppen min har blitt feitere. Med tanke på hvor utseendefiksert jeg er, gjør dette at jeg blir deprimert og får dårligere selvtillit. Jeg føler meg bare helt forferdelig! Derfor ender det med at jeg spyr maten opp igjen. Etter å ha kastet opp føler jeg at jeg blir tynnere og jeg føler meg bedre. Det gjør meg på en måte lykkelig, selvom jeg vet hvor skadelig det er. Det har blitt så vanlig for meg å kaste opp, det har blitt like vanlig som å gå do, vaske seg osv. Det er på en måte en del av hverdagen min. Og jeg kan vel si at jeg klarer å leve med dette problemet, siden det er så vanlig for meg.

Men når jeg er med andre mennesker, får jeg på en måte kontroll. Jeg kan fint gå ut å spise med venner, uten å føle noe trang til å laste opp.

Disse spiseproblemene dukker bare opp når jeg er alene for meg selv.

Men nå i ferien hvor jeg er mye alene, har dette blitt veldig ille. Jeg klarer ikke lenger å ha kontroll!! i tillegg har jeg utrolig dårlig selvbilde. Hvis det går flere dagen uten at jeg kaster opp føler jeg meg så ekkel og feit, og bare helt forferdelig. Derfor er jeg redd for å oppsøke hjelp for å bli "frisk", og bli tvunget til å sutte å kaste opp siden jeg ikke klarer å leve med denne følelsen..

i det siste har jeg begynt å innse at jeg må søke hjelp, men hvis jeg forteller dette til legen, hva vil skje da?

Jeg er forresten 18år, så jeg er vel for gammel til bup?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

jeg synes du skal starte med en (anonym hvis du vil) telefonsamtale til iks...de er flinke til å vite hva du bør og ikke bør gjøre. Det er sterkt av deg og innse dine problemer, og enda sterkere av deg å gjøre noe med dem :) Lykke til ts!

Skrevet

Legen din vil se at du har en alvorlig spiseforstyrrelse og at du behøver hjelp for dette. Sannsynligvis vil h*n henvise deg til et DPS/en psykolog så du kan få kyndig hjelp.

Det er ingenting å være redd for, legen din er profesjonell og vet hva h*n skal si og gjøre. Det eneste du trenger å gjøre i første omgang er å bestille time og fortelle dette du har skrevet her/skriv ut hovedinnlegget og gi det til legen din.

Det er flott at du innser at du har et problem og er innstilt på å søke hjelp for dette. Masse lykke til! :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det akkurat på samme måte som deg TS..

Føler meg så mye bedre etter at jeg har kastet opp. Jeg har i tillegg blitt avhengig av avføringstabletter..

Problemet er at jeg tørr ikke kontakte legen min, selv om jeg egentlig vet at jeg trenger hjelp med dette.. Er redd han skal se dumt på meg fordi jeg er jo langt ifra tynn! Er 168 cm, og 61-62kg.

Uff, vanskelig dette :cry:

Anonym poster: 980371e87105d0a70b5e1a261c404c7c

AnonymBruker
Skrevet
Problemet er at jeg tørr ikke kontakte legen min, selv om jeg egentlig vet at jeg trenger hjelp med dette.. Er redd han skal se dumt på meg fordi jeg er jo langt ifra tynn! Er 168 cm, og 61-62kg.

Man trenger IKKE å være tynn for å ha en spiseforstyrrelse! Spiseforstyrrelser handler om hvordan man tenker om mat, kropp og vekt og ikke om hva man spiser eller hvorvidt man er under- over- eller normalvektig.

Jeg råder både deg og trådstarter til å ta kontakt med IKS (www.iks.no) eller fastlege.

Anonym poster: 8863fbe6e7e6a8a6f49cb52f6745f075

Skrevet

Du kan bli sendt til behandling, mest sannsynlig vil jeg tro legen spør deg om du ønsker det. Jeg hadde spiseproblemer da jeg var yngre og mamma sa ifra til legen da hun var med meg inn (jeg turte ikke si det selv). Og han spurte om jeg ønsket behandling og sendte en henvisning til bup (jeg var som sagt yngre). Når jeg ble eldre har jeg hatt andre problemer så jeg har også fått samme type henvisning til voksen poliklinikk og gått der. Jeg ville absolutt anbefale deg å søke hjelp!

Jeg begynte å kaste opp da jeg ble innlagt fordi jeg ikke spiste i det hele tatt, og det som tærer på selvtilliten nå er vel heller at tennene mine ble ødelagt av alt oppkastet og jeg har sprengte blodkar i ansiktet som kan sees noen steder. Det er ikke noe kjekt å få "bivirkninger" fordi man ikke turte å oppsøke hjelp - og det er ingenting galt ved å gjøre det! Lykke til :-)

Skrevet

Du burde absolut oppsøke hjelp ja! Kjempebra at du klarer innse at du trenger det... Du er "for gammel" for BUP ja, så fastlege vil nok henvise deg til vop. Ellers vil jeg også anbefale å ta en telefon eller sende en mail til IKS, fine mennesker som vet hva de driver med, og kan komme med gode råd og støtte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...