Gjest villrev Skrevet 16. juli 2012 #1 Skrevet 16. juli 2012 Hvis man har føflekker som har mange av symptomene på føflekkreft, har man mest sannsynlig føflekkreft og da? Eller kan friske føflekker også ligne på kreft-føflekker, noen ganger?
Gjest gjest17 Skrevet 16. juli 2012 #2 Skrevet 16. juli 2012 (endret) Om du har mange av indikasjonene samtidig ville jeg nok kommet meg til legen, men man kan helt klart ha en føflekk som har ujevn ytterkant eller litt merkelig farge uten at det er noe galt med dem. Som sagt, er du i tvil, gå til legen å få sjekket det opp. Endret 16. juli 2012 av delirious
Gjest villrev Skrevet 16. juli 2012 #3 Skrevet 16. juli 2012 Skal til legen. Men må vente noen uker til timen min, og så må jeg jo vente noen uker etter det på svar, så jeg gruer meg.
2shy Skrevet 17. juli 2012 #4 Skrevet 17. juli 2012 Jeg har hatt noen mistenkelige føflekker. Jeg ville at en hudlege skulle se på det fremfor fastlege, så jeg fikk henvisning (man kan jo også gå privat). Føflekker som de mener bør sjekkes, fjernes og sendes til analyse. jeg skjønner at du gruer deg for man tenker jo ofte det verste. Men det beste du kan gjøre er å sjekke det så fort du har anledning så du får ro i sjela. For det går nok heeeelt fint
Avalon Skrevet 17. juli 2012 #5 Skrevet 17. juli 2012 Alle føflekker, uansett om de ser suspekte ut eller ei blir sendt inn til histologi. En føflekk kan se suspekt ut, uten å være det akkurat som en føflekk som ser uskyldig ut kan være full av kreft. Det er derfor alle blir sendt inn. Ingen leger, fastlege, hudlege, private leger kan si noe sikkert. Fordi alt de kan er å se føflekken makroskopisk (det betyr det du kan se med det blotte øye). For å være sikker på om det er kreft må føflekken støpes, skjæres, eventuelt også farges for så å bli undersøkt under mikroskop. Det ser de da etter f.eks kreftceller. Da kan de også se om alt er fjernet eller om mer må fjernes.
Gjest villrev Skrevet 17. juli 2012 #6 Skrevet 17. juli 2012 Gleder meg til å få de fjernet, bryr meg ikke om det blir stygge arr heller. Men det blir nervepirrende å vente på svar, tror jeg. Hufff
2shy Skrevet 17. juli 2012 #7 Skrevet 17. juli 2012 Gleder meg til å få de fjernet, bryr meg ikke om det blir stygge arr heller. Men det blir nervepirrende å vente på svar, tror jeg. Hufff Det gikk veldig fint å vente på svar altså. Man får liksom ikke gjort noe fra eller til uansett, og å bekymre seg gjør det bare verre. Ikke ta sorgene på forskudd
Gjest villrev Skrevet 17. juli 2012 #8 Skrevet 17. juli 2012 Det gikk veldig fint å vente på svar altså. Man får liksom ikke gjort noe fra eller til uansett, og å bekymre seg gjør det bare verre. Ikke ta sorgene på forskudd Ja, det er sant. Får prøve å ikke tenke på det så mye.
Mafalda Skrevet 17. juli 2012 #9 Skrevet 17. juli 2012 Er det fremdeles slik at føflekker må skjæres ut, eller kan de fjernes med laser? Har en "suspekt" føflekk som sitter veldig dårlig plassert, slik at skjæring vil bety to ukers bevegelsesforbud. Men det har kanskje kommet ny teknologi på området? (ikke for å kuppe tråden, men her er det jo opptil flere føflekk-eksperter Håper det er greit, TS!)
Lammelåret Skrevet 17. juli 2012 #10 Skrevet 17. juli 2012 Hvis man har føflekker som har mange av symptomene på føflekkreft, har man mest sannsynlig føflekkreft og da? Eller kan friske føflekker også ligne på kreft-føflekker, noen ganger? Hva slags kompetanse har den som har vurdert at føflekkene har mange symptomer på kreft? Det er lett å tro det verste, men det er tross alt større sannsynlighet for at det ikke er kreft i dem enn at det er det. Føflekker kommer i alle slags former og størrelser. Prøv å slappe av og ikke tenke så mye på dette her.
Gjest villrev Skrevet 17. juli 2012 #11 Skrevet 17. juli 2012 Hva slags kompetanse har den som har vurdert at føflekkene har mange symptomer på kreft? Det er lett å tro det verste, men det er tross alt større sannsynlighet for at det ikke er kreft i dem enn at det er det. Føflekker kommer i alle slags former og størrelser. Prøv å slappe av og ikke tenke så mye på dette her. Det er bare meg som har sjekket symptomene, den ene har ujevne kanter, er litt stor i størrelse, stikker ut, er svart/blålig og brun, har blødd og klødd. :/ men det MÅ jo ikke være kreft for det, håper jeg. Og hvis det er kreft så håper jeg det ikke sprer seg, har ikke lyst til å dø.
Lammelåret Skrevet 17. juli 2012 #12 Skrevet 17. juli 2012 Det er bare meg som har sjekket symptomene, den ene har ujevne kanter, er litt stor i størrelse, stikker ut, er svart/blålig og brun, har blødd og klødd. :/ men det MÅ jo ikke være kreft for det, håper jeg. Og hvis det er kreft så håper jeg det ikke sprer seg, har ikke lyst til å dø. Ta det med ro, symptomene du nevner trenger ikke bety noe i det hele tatt, men det er lurt å be legen fjerne de. Det går helt sikkert bra!
Honnikorn Skrevet 17. juli 2012 #13 Skrevet 17. juli 2012 Er det fremdeles slik at føflekker må skjæres ut, eller kan de fjernes med laser? Har en "suspekt" føflekk som sitter veldig dårlig plassert, slik at skjæring vil bety to ukers bevegelsesforbud. Men det har kanskje kommet ny teknologi på området? (ikke for å kuppe tråden, men her er det jo opptil flere føflekk-eksperter Håper det er greit, TS!) Fjernet en i dag jeg, med en type radiolaser (elektromagnetiske bølger) som svidde av hele dritten. Har fra før fjernet 11 stk, aldri funnet noe rart med noen av de og de har alle vært "mistenkelige" så jeg tror du kan slappe av TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå