Gå til innhold

anbefaling av prevensjon!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke prevensjon syns dere er best? Jeg er ikke særlig glad i å ta pillen(pga jeg reagerer på det) eller sprøyte(angst for nåler)! så jeg vurderer P- ring. Har en venninne som går på det og anbefaler det. Men er det trygt og anbefaler dere det? Tror det blir enten det eller minipillen!

Anonym poster: 8e03da439e8f53cfe4447ba7335a822a

Videoannonse
Annonse
Gjest _La Femme
Skrevet

Kondomen er ganske genialt med at det både fungerer som prevensjon, og samtidig beskytter mot mange kjønnssykdommer. Og med kondomen trenger man ikke påvirke kroppen med hormoner.

Skrevet

Jeg foreslår egentlig at du prøver ut forskjellige midler i samråd med legen din og finner det som passer best for deg. Vi er alle så forskjellige at det blir litt vanskelig å anbefale et prevensjonsmiddel sånn uten videre. Bare fordi jeg har gode erfaringer med et prevansjonsmiddel, så betyr ikke det at det har samme effekten for deg.

Skrevet

Kondomen er ganske genialt med at det både fungerer som prevensjon, og samtidig beskytter mot mange kjønnssykdommer. Og med kondomen trenger man ikke påvirke kroppen med hormoner.

hva hvis det går hull på kondomen da? er enig med deg, men hvis partneren ber meg om å begynne på prevensjon.. så hva da liksom..

Gjest _La Femme
Skrevet

hva hvis det går hull på kondomen da? er enig med deg, men hvis partneren ber meg om å begynne på prevensjon.. så hva da liksom..

Ja det er jo synd. Det skal jo ikke gå hull på kondomen om man bruker den riktig, men det kan jo skje. Da får man ta en angrepille.

Hvis partneren ber deg om å begynne på prevensjon, si fuck off - du bestemmer over din egen kropp.

Skrevet

Om du har fast kjæreste (og derav ikke trenger å tenke på faren med kjønnssykdommer) vil jeg iallfall anbefale p-stav basert på egne erfaringer. Jeg vet at det finnes flere forskjellige erfaringer med denne, også negative, men selv har den vært utelukkende positiv.

Staven varer i 3-5 år (avhenger av hvilket merke du velger). Jeg vet at man er nødt for å gå på en spesifikk minipille/p-pille i 3 mnd før man setter den inn for å sjekke at man ikke får konstante blødninger, ettersom det er mulig for noen at det blir tilfellet. Staven settes inn med lokalbedøvelse i armen. Om legen ikke sier det til deg selv, si at du vil ha den under biceps (iallfall om du trener). Jeg er også veldig redd for sprøyter og slikt, men syntes ikke at det gjorde vondt. Hadde heller ikke menstruasjon de første 12 mnd, etterfulgt av en ganske forutsigbar syklus etter det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ble en halvtjukk heks av p-piller, drypp blødde konstant av p-ring. Nå har jeg brukt Evra p-plaster i 9 år, uten en eneste bivirkning. Lett og bruke - putter på en under truse kanten så ikke den synes med bikini f.eks, byttes en gang i uken , en uke pause hvor du får mensen. Altså trenger ikke huske den hver dag. Sitter bra , selv om jeg trener og tar badstu mye,på badeferie osv.

Men selvsagt , så er det sikkert individuelt hva som passer for en.

Gjest Skaret
Skrevet

Jeg er også veldig fornøyd med p-stav. Svært enkelt inngrep og deretter slipper man å tenke på prevensjon i 3 år (Utenom kondom om man trenger det). Jeg hadde noen småblødninger i starten, men har ikke hatt ordentlig mensen ennå. P-staven inneholder forresten ikke østrogenliknende stoff, så om det var det du "reagerte på" i p-pillene, så er jo det bra...

Men uansett, alle reagerer forskjellig på hormonprevensjon, så du må neste prøve deg fram litt. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...