Gå til innhold

ang. sykemelding

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykemeldt på fredag og til og med i morgen (skulle jobb fredag, lørdag, søndag og mandag). Jeg har fri fra jobb fra tirsdag og ut uken, er ferievikar så det er tilfeldig fri, ikke avtalt ferie. Jeg kan jobbe hvis de ringer meg pga andres sykdom den uken, men er jeg syk så kan jeg jo ikke. (dette er ikke vanlig influensa eller lignende) Resten av vaktene fremover er avtalt skriftlig. Så jeg og legen avtalte at jeg skal holde meg i ro og heller ta kontakt i slutten av neste uke hvis jeg ikke er bedre, for videre sykemelding. Uken etter der skal jeg altså jobbe igjen og da i 4 uker.

Det jeg ikke tenkte på er arbeidsgiverperioden, for arbeidsgiver sin fordel så er det best om jeg er sammenhengende sykemeldt, for å slippe å kanskje begynne på en ny arbeidsgiverperiode på 16 dager fra mandagen jeg skal jobbe, hvis jeg ennå er syk. Jeg har vært syk på samme viset før og da var jeg sykemeldt og dårlig i over en mnd. Jeg håper selvsagt at jeg er frisk den mandagen jeg skal jobbe igjen, spesielt siden jeg har dårlig samvittighet, de har tross alt betalt meg for opplæringsvakter og jeg er vikar for noen som har ferie! Føler meg veldig dum..Men kan ikke noe for at jeg er syk.

Har skjønt det sånn at arbeidsgiverperioder automatisk nullstilles hvis det går flere dager mellom to sykemeldinger?

MEN det jeg lurer på er, jeg har krav på sykepenger sånn generelt (var vikar i en annen jobb frem til dagen før jeg begynte i sommerjobben), men har jeg krav på det når det bare er snakk om en uke mellom arbeidsvakter og det er innenfor arbeidsgiverperioden? Vil tru at jeg ikke har det, selv om jeg har null inntekt for disse dagene. Det er ikke krise økonomisk sett, jeg har oppsparte penger, så vurderer å la vær å søke om sykepenger, men tenker at jeg skal ringe NAV i morgen men kanskje noen her vet?. Men etter at arbeidsgiverperioden er over så må jeg ha sykepenger kanskje, fra i morgen er det 13 dager igjen av arbeidsgiverperioden hvis jeg ordner videre sykemelding fra tirsdag.

Noen som vet noe om dette? Hva hadde dere gjort?

Håper som sagt at jeg blir frisk fort og slipper mer sykemelding :)

Anonym poster: e5cffde85b30f6928ea24cc2404cd508

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha jobbet i bedriften i 4 uker for å ha rett på sykepenger ved sykemelding, 8 uker for å bruke egenmelding.

Anonym poster: 0a3d297b950afd0516978171d38e9832

AnonymBruker
Skrevet

Les innlegget mitt på nytt, jeg har krav på sykepenger og det skrev jeg :) Trudde ikke at jeg MÅTTE utdype det.

Men kan jo det, jeg har jobbet sammenhengende siden sommeren 2004, måtte si opp min siste faste jobb for et par år siden pga nettopp helsen. Men har jobbet siden i div vikariater og sommerjobber. Har hatt samme arbeidsgiver nå siden desember 2011, så har krav på egenmeldinger og, men det ble sykemelding siden jeg var hos legen. Hadde jeg tenkt meg om så hadde jeg brukt egenmeldinger uansett. Jobber i en annen avdeling så derfor måtte jeg ha opplæring og er "ny".

AnonymBruker
Skrevet

Ingen? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Forresten kan legen tilbakeskrive sykemeldingen til tirsdag hvis jeg feks ringer torsdag? Siden jeg allerede har vært der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...