Gå til innhold

Frisk fra spiseforstyrrelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig mulig å bli HELT frisk fra en spiseforstyrrelse? Min opplevelse er at tankene aldri blir helt borte..selvom man kan lære seg å kontrollere dem bedre.. :/

Anonym poster: 7dba539ffebd1d8b0d86838d7f7054bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er helt mulig. Det man må gjøre, er å få bukt med årsaken til spiseforstyrrelsene. Det er stort sett noe underliggende som er problemet, det kan være alt fra mobbing, traumer fra barndommen, føle seg avvist, hva som helst. Det som er essensiellt, er å finne en terapeut/terapiform som fungerer, og ha tålmodighet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig klar over årsaken(e) til spiseforstyrrelsen min.. har vært hos ulike terapeuter osv..Har jobbet mye med tankesett, kognitiv terapi osv. Likevel er det vanskelig å bli kvitt den "vanen" som spiseforstyrrelsen er blitt til etter alle disse årene.. Forholdet til mat er liksom blitt ødelagt, og det selvom man ikke er så redd for å legge på seg lenger..

men det handler vel mye om å være villig til å gi slipp på spiseforstyrrelsen..og det er jo skremende..:/

TS

AnonymBruker
Skrevet

Tror du kan finne råd og støtte hos iks. De har noen kurs og slikt.

Anonym poster: f652b6090c8e6578dc8870c34c94e82b

Skrevet

Jeg er veldig klar over årsaken(e) til spiseforstyrrelsen min.. har vært hos ulike terapeuter osv..Har jobbet mye med tankesett, kognitiv terapi osv. Likevel er det vanskelig å bli kvitt den "vanen" som spiseforstyrrelsen er blitt til etter alle disse årene.. Forholdet til mat er liksom blitt ødelagt, og det selvom man ikke er så redd for å legge på seg lenger..

men det handler vel mye om å være villig til å gi slipp på spiseforstyrrelsen..og det er jo skremende..:/

TS

Men har du jobbet mest med selve årsaken til spiseforstyrrelsene da, og ikke bare kognitiv terapi i forhold til å endre tankemønster?

Det finnes mange terapi-former i dag, personlig har jeg dårlig erfaring med tradisjonell terapi, ingen effekt på meg. Det jeg derimot har hatt god effekt av, tankefeltterapi og hypnoterapi. Psykomotorisk terapi er også for mange mye mer effektivt. Hvis du har prøvd en terapiform i 1-2 år uten noe som helst effekt, så er du enten hos feil terapeut, eller du trenger en alternativ/supplementerende form for terapi.

Skrevet

Ja, det er mulig.. Tviler selv ofte på det, men kjenner flere som er blitt helt friske. Inspirerende og motiverende! Det tar lenge tid for noen enn for andre... Og husk at det er forskjell på å være symptomfri, og på å være frisk, om det gir noen mening :)

Skrevet

Jeg ble helt frisk. Sitter her og mumser ostepop uten å ofre en tanke en gang. Lagt på meg litt i sommer men shit au liksom. Vil ikke tilbake til det helvete der uansett hva..

Skrevet

Jeg ble helt frisk. Sitter her og mumser ostepop uten å ofre en tanke en gang. Lagt på meg litt i sommer men shit au liksom. Vil ikke tilbake til det helvete der uansett hva..

Hvordan ble du helt frisk?

AnonymBruker
Skrevet

Det man må gjøre, er å få bukt med årsaken til spiseforstyrrelsene. Det er stort sett noe underliggende som er problemet, det kan være alt fra mobbing, traumer fra barndommen, føle seg avvist, hva som helst. Det som er essensiellt, er å finne en terapeut/terapiform som fungerer, og ha tålmodighet.

Jeg vil ikke si jeg er uenig med deg, for jeg tror det du sier er riktig for veldig mange.

Men selv har jeg en helt annen erfaring (har hatt både anoreksi og bulimi), nettopp det motsatte- jeg ble så lei av meg selv, og så lei av mine egne problemer, at jeg en dag bestemte meg for at nå er nok nok.

Deretter var det ca hundre tilbakefall, bare så det er sagt ;)

Men jeg er tilnærmet frisk i dag, og veldig glad for at jeg bare ga meg selv på båten og sluttet å grave i ting. Jeg kunne holdt på den dag i dag med og gnure og tenke og terapeutisere, for det er selvsagt årsaker til at jeg ble som jeg ble også. Og ting er ikke 100% perfekt, og jeg har en shaky selvfølelse, og er ikke superfornøyd med kroppen min. Men jeg har sluttet å gjøre min egen kropp og mine egne følelser til livets hovedarena. Det er også en form for befrielse.

Anonym poster: 7273b5ae1e1568832ee100a8d63cb3d2

Skrevet

Jeg vil ikke si jeg er uenig med deg, for jeg tror det du sier er riktig for veldig mange.

Men selv har jeg en helt annen erfaring (har hatt både anoreksi og bulimi), nettopp det motsatte- jeg ble så lei av meg selv, og så lei av mine egne problemer, at jeg en dag bestemte meg for at nå er nok nok.

Deretter var det ca hundre tilbakefall, bare så det er sagt ;)

Men jeg er tilnærmet frisk i dag, og veldig glad for at jeg bare ga meg selv på båten og sluttet å grave i ting. Jeg kunne holdt på den dag i dag med og gnure og tenke og terapeutisere, for det er selvsagt årsaker til at jeg ble som jeg ble også. Og ting er ikke 100% perfekt, og jeg har en shaky selvfølelse, og er ikke superfornøyd med kroppen min. Men jeg har sluttet å gjøre min egen kropp og mine egne følelser til livets hovedarena. Det er også en form for befrielse.

Anonym poster: 7273b5ae1e1568832ee100a8d63cb3d2

Jeg forstår hvordan du tenker, for jeg gjorde det samme. Etter lengre tid med å sulte meg selv, overtrene, stikke fingeren i halsen, overspise, osv, så "tok jeg meg sammen". Jeg gadd ikke leve sånn lenger, og ble "frisk". Jeg skriver "frisk" fordi jeg fikk andre avhengigheter etter noen år, de hadde bare gått fra mat til noe annet.

Det tok mange år før jeg forstod sammenhenger. Tradisjonell terapi gjorde ingenting for meg, jeg måtte finne noe annet. Men det tok som sagt årevis før jeg skjønte at det ikke hjalp å "fikse selv".

Ofte er det ikke en enkeltstående hendelse som fører til spiseforstyrrelse, men spiseforstyrrelsen kan være utløst av en hendelse. Elementer som kan føre til spiseforstyrrelser kan være sorg, sinne, mobbing, høye krav til seg selv, tap av nære relasjoner, stress, lav selvfølelse, overgrep, skyld og skam følelse, ensomhet og flere andre ting. Fokus på mat, vekt og kropp blir en måte å mestre livet på, i mangel av andre måter å klare det vanskelige på.

Spiseforstyrrelsen kan sammenlignes med en ventil eller en redningsvest. Spiseforstyrrelsen blir en måte å mestre livet på, for å holde seg "flytende" i en vanskelig livssituasjon. Maten kan døyve følelser, å kaste opp kan virke rensende og gi korvarig lettelse. Å mestre livet på denne måten er lite hensiktsmessig. Følelsene som er den virkelige årsaken til utviklingen av spiseforstyrrelsen, kommer ikke frem. Følelsene forblir ubearbeidet.

Mange med spiseforstyrrelser vet ikke årsaken til at de har utviklet et anstrengt forhold til mat, vekt og kropp.

Jeg ante ikke den underliggende årsaken for meg selv, det tok 15 år før jeg fant det ut.

Skrevet

Er det virkelig mulig å bli HELT frisk fra en spiseforstyrrelse? Min opplevelse er at tankene aldri blir helt borte..selvom man kan lære seg å kontrollere dem bedre.. :/

Jeg tror spiseforstyrrelser er som alkoholisme. Jeg har det resten av livet, men symptomene vil variere og bli svakere.

Skrevet

Jeg tror spiseforstyrrelser er som alkoholisme. Jeg har det resten av livet, men symptomene vil variere og bli svakere.

Sånn jeg opplever det og.. Tror det er litt individuelt, at noen kan bli helt friske, men ikke alle...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker, har ikke møtt noen enda som er blitt 100% friske(også i tankemønster og selvbilde).

Jeg har flere voksne venninner med ulike grader og former av SF, de har hatt det siden tidlige tenår.

Terapi og behandling har absolutt hjulpet en hel masse, men etter lengre perioder uten behandling(flere år) så har de fått tilbakefall i tunge stressperioder.

Tilbakefallet har jo gått på matdelen/oppkast etc, men tankene har de der alltid.

De har dog kalt seg friske, og blitt ganske demotiverte når tilbakefallet har kommet.

Jeg tror det er litt som for dem som det er for mange med angst; men kan ha kortere/lengre perioder uten merkbare symptomer, men uansett hvor bra man blir så er det akkurat som om det alltid er en liten flik av det som henger igjen - type mønstre man har vent seg til etc.

Anonym poster: 93495f6242dfcb9c9daaa985853137c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...