AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #1 Skrevet 14. juli 2012 Da jeg var hos legen her om dagen, fikk jeg utskrevet Vival 2 mg mot flyskrekk. Jeg sliter fra før med dødsangst, og opplever ofte panikkanfall. Paradoksalt nok gjør dødsangsten min at jeg rett og slett ikke tør å ta Vival (som jo skal hjelpe mot denne angsten), så jeg føler meg ganske "stuck". Er redd for evt reaksjoner på pillene, og bivirkninger. Noen med erfaring fra Vival som har råd eller noen hjelpende ord, så jeg forhåpentligvis kan slippe 4 timer med angstanfall på flyet? Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #2 Skrevet 14. juli 2012 Fikk du nok tabletter til at du kan prøve å ta de en gang før du skal ut og reise for å se hvordan du reagerer? Anonym poster: a318534a120fe3989e2f337fce3e6564
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #3 Skrevet 15. juli 2012 Jeg fikk 20 stk, men hele poenget er jo at jeg er redd for å ta dem, uansett om jeg er hjemme eller i et fly. Det er selvfølgelig tryggere å teste en gang hjemme, hvor alt av leger er 1 min unna, men jeg tør bare ikke :/ hvor lang tid vil det ta før evt reaksjoner/bivirkninger kommer? Leste blant annet at man kan kunne oppleve å få problemer med å puste. -TS<br /><br /> Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6
Gjest Pheel Skrevet 15. juli 2012 #4 Skrevet 15. juli 2012 Du skulle selvsagt ha diskutert dette med legen din. Har dessverre ikke noen gode råd å komme med, men er ikke alltid en skal henge seg for mye opp i evt. bivirkninger, ofte er det svært sjelden, og leser du selv om det på f.eks vanlige smertestillende kan det virke "farlig" å ta noe så harmløst som det. Men vet selvsagt ingenting om dette preparatet, du kan jo bare ringe legen din og slå av en prat over tlf.? :-)
Gjest Candy Pie Skrevet 15. juli 2012 #5 Skrevet 15. juli 2012 Kanskje du kan prøve å ta en like før du legger deg ? Da kan ikke dagen din bli ødelagt, og du får alikevel prøvd de. Kan jo hende du blir veldig trøtt av de også. Nå har jeg ikke prøvd vival, men sobril, truxal og atarax. Og Truxal er det eneste jeg virkelig aldri vil ta igjen. Men av sobril ble jeg bare litt små trøtt og rolig, som man skal. Ataraxen merket jeg ikke stort til, ble trøtt. Av truxal blir jeg stresset, tung i kroppen ( men hjernen er fremdeles like opplagt) klarer ikke snakke ordentlig, blir trøtt og våkner ikke ordentlig opp før et døgn etterpå... Så var jeg deg ville jeg tatt den litt før jeg skal sove, bare for å teste den ut. Og som du skrev, du har leger og alt mulig i nærheten OM det skulle skjedd noe. Forresten, er det mulig å dele en pille i to? Kanskje det føles trygger da Lykke til, det kommer til å gå helt fint. Det er ikke morsomt å engste seg
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #6 Skrevet 15. juli 2012 2 mg er svært lite, det er personer som går på 5 mg 3 ganger daglig. Hva er det du er redd for? Bivirkningene er jo at angsten slipper, og at du blir litt trøtt men det er jo bare godt på flyet. Spesielt om man har lyst til å sove igjennom flyturen. Anonym poster: ac784232015685694f340a4a7995b1b0
Gjest Eurodice Skrevet 15. juli 2012 #7 Skrevet 15. juli 2012 Les pakningsvedlegget. Der står det om bivirkninger og forskjellig. Jeg kan ikke tenke meg at du får noen bivirkning av en 2 mg tablett. Det er de svakeste.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #8 Skrevet 15. juli 2012 Test en pille en kveld (i tilfelle du blir veldig trøtt) og ha en venn eller et familiemedlem sammen med deg og som kan overnatte hvis du ønsker det. Kanskje det føles tryggere da? Anonym poster: 0afb5f49d252e7eed29046501159165d
Gjest Miranda2011 Skrevet 15. juli 2012 #9 Skrevet 15. juli 2012 Da jeg var hos legen her om dagen, fikk jeg utskrevet Vival 2 mg mot flyskrekk. Jeg sliter fra før med dødsangst, og opplever ofte panikkanfall. Paradoksalt nok gjør dødsangsten min at jeg rett og slett ikke tør å ta Vival (som jo skal hjelpe mot denne angsten), så jeg føler meg ganske "stuck". Er redd for evt reaksjoner på pillene, og bivirkninger. Noen med erfaring fra Vival som har råd eller noen hjelpende ord, så jeg forhåpentligvis kan slippe 4 timer med angstanfall på flyet? Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6 Ei venninne av meg brukte vival ei stund, hun var også redd for å ta tablettene, det hun gjorde, var å begynne å vaske eller noe annet som gjorde at hun var i aktivitet til tabletten virket. Hun fikk da noe annet å tenke på enn tabletten, hvis du skjønner, dette hjalp godt for henne. Tablettene virket ganske fort.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #10 Skrevet 15. juli 2012 Du skulle selvsagt ha diskutert dette med legen din. Har dessverre ikke noen gode råd å komme med, men er ikke alltid en skal henge seg for mye opp i evt. bivirkninger, ofte er det svært sjelden, og leser du selv om det på f.eks vanlige smertestillende kan det virke "farlig" å ta noe så harmløst som det. Men vet selvsagt ingenting om dette preparatet, du kan jo bare ringe legen din og slå av en prat over tlf.? :-) Ja, snakket litt med legen om det, men hun var ikke stort til hjelp. Jeg spurte om det kunne være noen farlige bivirkninger, og at jeg var veldig redd for piller. Da sa hun bare at hun ikke kunne garantere noe. Ikke så veldig hjelpsomt med andre ord. Men det med smertestillende, har jeg ikke tenkt på. Jeg tar jo dem, uten å ofre bivirkninger en tanke. Men takk for tips Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #11 Skrevet 15. juli 2012 Ei venninne av meg brukte vival ei stund, hun var også redd for å ta tablettene, det hun gjorde, var å begynne å vaske eller noe annet som gjorde at hun var i aktivitet til tabletten virket. Hun fikk da noe annet å tenke på enn tabletten, hvis du skjønner, dette hjalp godt for henne. Tablettene virket ganske fort. Det var et godt tips Jeg får finne noe å gjøre i kveld som holder tankene vekk fra frykten! -TS Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #12 Skrevet 15. juli 2012 Test en pille en kveld (i tilfelle du blir veldig trøtt) og ha en venn eller et familiemedlem sammen med deg og som kan overnatte hvis du ønsker det. Kanskje det føles tryggere da? Anonym poster: 0afb5f49d252e7eed29046501159165d Ja, jeg bor med kjæresten. Og han har tilbudt seg å ta en sammen med meg, for å vise at det ikke er noe farlig. Men hvis begge to ender opp livløse på gulvet, så er det jo ikke mye vi får gjort. Haha.. Neida. Men det hjelper godt å ha han her mens jeg skal ta dem. Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #13 Skrevet 15. juli 2012 2 mg er svært lite, det er personer som går på 5 mg 3 ganger daglig. Hva er det du er redd for? Bivirkningene er jo at angsten slipper, og at du blir litt trøtt men det er jo bare godt på flyet. Spesielt om man har lyst til å sove igjennom flyturen. Anonym poster: ac784232015685694f340a4a7995b1b0 Det er jo flere bivirkninger enn bare at angsten slipper, som med alle andre legemidler. Det kan være allergiske reaksjoner osv. Det er jo det jeg er redd for. Man vet jo aldri hvordan man reagerer før man har tatt dem. -TS Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #14 Skrevet 15. juli 2012 Kanskje du kan prøve å ta en like før du legger deg ? Da kan ikke dagen din bli ødelagt, og du får alikevel prøvd de. Kan jo hende du blir veldig trøtt av de også. Nå har jeg ikke prøvd vival, men sobril, truxal og atarax. Og Truxal er det eneste jeg virkelig aldri vil ta igjen. Men av sobril ble jeg bare litt små trøtt og rolig, som man skal. Ataraxen merket jeg ikke stort til, ble trøtt. Av truxal blir jeg stresset, tung i kroppen ( men hjernen er fremdeles like opplagt) klarer ikke snakke ordentlig, blir trøtt og våkner ikke ordentlig opp før et døgn etterpå... Så var jeg deg ville jeg tatt den litt før jeg skal sove, bare for å teste den ut. Og som du skrev, du har leger og alt mulig i nærheten OM det skulle skjedd noe. Forresten, er det mulig å dele en pille i to? Kanskje det føles trygger da Lykke til, det kommer til å gå helt fint. Det er ikke morsomt å engste seg Tusen takk for støttende ord! Synes jo nesten det er litt komisk selv. Angst for å ta angstdempende medisin. Er visst ikke så lett å kontrollere frykten sin. Men har bestemt meg for å ta en i kveld. Bedre å få en reaksjon her, enn høyt oppe i lufta. -TS Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2012 #15 Skrevet 15. juli 2012 Du kan jo gjøre som en venninne av meg gjør. Hun har kraftige allergier mot diverse medisiner, men blir sjelden hørt på av legene. Så når hun MÅ ta noe hun frykter hun kan reagere på så bunkrer hun opp på legevakten eller parkeringsplassen til sykehuset sammen med et par venner. Merk at dette er snakk om bekreftet sterk allergi, så forhåndsregler har vist seg å være nødvendige.
Metamorf Skrevet 15. juli 2012 #16 Skrevet 15. juli 2012 Ja, jeg bor med kjæresten. Og han har tilbudt seg å ta en sammen med meg, for å vise at det ikke er noe farlig. Men hvis begge to ender opp livløse på gulvet, så er det jo ikke mye vi får gjort. Haha.. Neida. Men det hjelper godt å ha han her mens jeg skal ta dem. Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6 Skjønner at det er godt ment av kjæresten din, men det høres ikke ut som en god idé at dere begge tester det ut samtidig. Man skal for det første ikke gi reseptpliktige medisiner til andre, og som sagt gjør det jo ingen nytte for dere om begge skulle reagere negativt på medisinen. Test ut en i kveld mens han passer på deg. Man har aldri noen garanti for at man ikke skal få bivirkninger av en medisin, men hadde det vært en stor sjanse for det, hadde ikke legemidlet vært i salg.
Gjest Eurodice Skrevet 15. juli 2012 #17 Skrevet 15. juli 2012 (endret) Vival Actavis Anxiolytikum. Antiepileptikum. ATC-nr.: N05B A01 Indikasjoner | Dosering | Kontraindikasjoner | Forsiktighetsregler | Interaksjoner | Graviditet / Amming | Bivirkninger | Overdosering / Forgiftning | Egenskaper | Pakninger, priser og refusjon TABLETTER 2 mg og 5 mg: Hver tablett inneh.: Diazepam. 2 mg, resp. 5 mg, lactos. monohydr., const. q.s. Dosering: Individuell. Nervøse tilstander og muskelspasmer: Voksne: Initialt små doser, f.eks. 2 mg 1-3 ganger daglig. Ved behov, økende til 5 mg 1-3 ganger daglig. Ved stor angst og uro, ev. alvorlige spastiske tilstander 30-60 mg daglig ved stasjonær behandling. Mindre doser til eldre og svakelige. Til eldre og svake personer bør en sjelden over skride 2 mg 2 ganger daglig. Ammende ikke over 10 mg daglig. Barn: 0,1-0,8 mg/kg fordelt på 1-3 doser. Ved nervøse tilstander initialt små doser, økes gradvis etter behov. Hvis ikke bedring i løpet av 1 uke overveies annen terapi. Maks. effekt etter senest 4-6 uker. Seponering bør skje gradvis over 2-3 uker. Søvnløshet: 5-10 mg like før sengetid. Eldre og svakelige vanligvis 2 mg. Forsiktighetsregler: Fare for tilvenning og avhengighet. Bør derfor brukes i et begrenset tidsrom og fortrinnsvis i lave doser. Forskrives med stor forsiktighet til alkohol- og medikamentmisbrukere, ved kroniske eller langvarige nevrotiske forstyrrelser og ved mistanke om psykose. Forsiktig dosering til eldre og svakelige, pasienter med kronisk leversykdom, kardiorespiratorisk svikt og hjerneskade. Gir nedsatt toleranse overfor alkohol. Kan innvirke på reaksjonsevnen; forsiktighet ved bilkjøring og betjening av maskiner inntil reaksjonen på preparatet er kjent. Ved brå seponering etter lengre tids bruk av doser over 15-30 mg daglig kan abstinenssymptomer oppstå etter 2-5 dager, av og til mer, ev. med kramper. Vis DRUID-interaksjoner for N05B A01 (utvid) Bivirkninger: Tretthet, søvnighet, muskelsvakhet, mild ataksi er mest vanlig, spesielt hos eldre. Forsvinner gjerne ved fortsatt bruk eller redusert dose. Paradoksale reaksjoner som forvirring, eksitasjon og dysfori kan forekomme (barn og eldre særlig). Respirasjonshemning. Sjeldne bivirkninger er blodtrykksfall, hodepine, svimmelhet, dysartri, tåkesyn, munntørrhet, inkontinens, obstipasjon. Overdosering/Forgiftning: Symptomer på overdosering: Somnolens, ataksi, muskulær hypotoni, respirasjonshemning, moderat blodtrykksfall. Behandling: Overvåkning av respirasjon og blodtrykk, ev. aspirasjon. Stor terapeutisk virkningsbredde; letal dose som eneste medikament ukjent. Se Giftinformasjonens anbefalinger N05B A01. Egenskaper: Klassifisering: Benzodiazepinderivat. Angstdempende, spenningsløsende, sedativ-hypnotisk, antikonvulsiv og muskelrelakserende effekt. Absorpsjon: Raskt og fullstendig. Maks. serumkonsentrasjon etter 30-90 minutter, med store individuelle forskjeller. Sist endret: 16.11.2010 (priser og ev. refusjon oppdateres hver 14. dag) Endret 15. juli 2012 av Arabella 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #18 Skrevet 15. juli 2012 Skjønner at det er godt ment av kjæresten din, men det høres ikke ut som en god idé at dere begge tester det ut samtidig. Man skal for det første ikke gi reseptpliktige medisiner til andre, og som sagt gjør det jo ingen nytte for dere om begge skulle reagere negativt på medisinen. Test ut en i kveld mens han passer på deg. Man har aldri noen garanti for at man ikke skal få bivirkninger av en medisin, men hadde det vært en stor sjanse for det, hadde ikke legemidlet vært i salg. Nei, han skal jo selvfølgelig ikke ta en pille selv. Han sa det nok bare for å vise at han mener det er såpass liten sjanse for noen farlig reaksjon. Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6
Gjest Candy Pie Skrevet 15. juli 2012 #19 Skrevet 15. juli 2012 Du får fortelle oss hvordan det går da
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #20 Skrevet 15. juli 2012 Du får fortelle oss hvordan det går da Det gikk veldig fint. Unødvendig bruk av tid på å være så redd, som vanlig. Jeg ble rolig, og litt likegyldig. Ingen ubehagelige overraskelser. Så satser på det skal gå greit på flyturen i morgen! -TS Anonym poster: 891301c978c8dfca8370f2aeb9e11cd6 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå