Gå til innhold

LCHF er ikke for alle!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg en venninne på besøk noen dager, og hun spiser LCHF.

Hun er bestemt på å vise meg hvor bra hennes kosthold er, og insisterer på å lage alle måltider, slik at jeg "får sett hvor bra det er".

Jeg har prøvd lavkarbo før, for mange år siden, og fant da ut at det ikke passer for meg, men hun mener at "da spiste du ikke riktig lavkarbo".

Jeg fant ut at jeg holdt ut disse dagene så lenge hun godtok at jeg tar noen karbohydrater ved siden av hennes kosthold, noe hun aksepterte under tvil, men jeg har regnet ut at jeg ligger på godt under 100 g om dagen.

Resultatet etter 5 dager: Jeg tisser hele tiden, jeg er oppblåst, og har fettdiaré. Så nå er hun en tur i byen, mens jeg flyr på do. :(

Jeg gleder meg ikke til hun reiser, men jeg gleder meg til å spise det som er normalt for meg igjen.

Anonym poster: 314f7d0941df369680146186dc2133eb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

:fnise: LCHF-sekten er på tur igjen ja..

Det er slettes ikke for alle, nei. Jeg klarte aldri å spise meg mett på lavkarbo, så det resulterte i vektøkning laugh.png LCHF er jo i tillegg en av de mest "ekstreme" formene for lavkarbo også.

Hvorfor kan du ikke bare fortsette å spise det hun lager, bare i mindre mengder, og sper på med en grovskive, ris, eller pasta? Så spiser du nok litt mer det du er vant med :)

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig jeg er treg, men jeg ser ikke problemet. Kan du ikke bare styre kostholdet ditt selv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen din er på besøk hos deg, og hun "aksepterer under tvil" at du spiser noe ved siden av det hun spiser? Det synes jeg du bestemmer selv :)

Skal ikke være nødvendig å tre maten sin over hodet på andre mennesker vel? Er det jeg får inntrykket av at venninnen din driver med, spesielt når du har sagt at du har prøvd og det ikke var noe for deg... Nei, spis det som passer deg og din kropp, du :)

Anonym poster: 1adeea8cb7ceaabec3a2b5606b714a7a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

:fnise: LCHF-sekten er på tur igjen ja..

Det er slettes ikke for alle, nei. Jeg klarte aldri å spise meg mett på lavkarbo, så det resulterte i vektøkning laugh.png LCHF er jo i tillegg en av de mest "ekstreme" formene for lavkarbo også.

Hvorfor kan du ikke bare fortsette å spise det hun lager, bare i mindre mengder, og sper på med en grovskive, ris, eller pasta? Så spiser du nok litt mer det du er vant med :)

Jeg gjør det, men hun er veldig påpasselig på mengden, og sier at et er for at hun vil at jeg skal få oppleve den gode virkningen lavkarbo har for meg.

Den gode virkningen? Vil jeg ha fettdiaré, klarer jeg det utmerket godt uten hennes hjelp!

Når jeg sier at hennes kosthold ikke passer meg, sier hun bare at jeg må gi det litt tid. Hun hadde det også slik, men hun fortsatte.

Anonym poster: e13a0c58660a0fa0bc8c202aac82743d

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg er treg, men jeg ser ikke problemet. Kan du ikke bare styre kostholdet ditt selv?

Det er ikke noe problem, jeg opplever bare et øyeblikks frustrasjon over at hun ikke respekterer at jeg ønsker å spise det som passer meg.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg gjør det, men hun er veldig påpasselig på mengden, og sier at et er for at hun vil at jeg skal få oppleve den gode virkningen lavkarbo har for meg.

Den gode virkningen? Vil jeg ha fettdiaré, klarer jeg det utmerket godt uten hennes hjelp!

Når jeg sier at hennes kosthold ikke passer meg, sier hun bare at jeg må gi det litt tid. Hun hadde det også slik, men hun fortsatte.

Hører dette argumentet hele tiden, men jeg tenker at om dersom det var dette kroppen foretrakk, så hadde man ikke trengt å "gi det tid".. For da hadde kroppen tilpasset seg automatisk ;)

Nei be henne holde snavla. Du er jo et voksent menneske som klarer å bestemme slikt selv!

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen din er på besøk hos deg, og hun "aksepterer under tvil" at du spiser noe ved siden av det hun spiser? Det synes jeg du bestemmer selv :)

Skal ikke være nødvendig å tre maten sin over hodet på andre mennesker vel? Er det jeg får inntrykket av at venninnen din driver med, spesielt når du har sagt at du har prøvd og det ikke var noe for deg... Nei, spis det som passer deg og din kropp, du :)

Anonym poster: 1adeea8cb7ceaabec3a2b5606b714a7a

Det er nok litt at jeg har gitt meg litt for husfredens skyld. Hun skal bare være her noen dager til, og inntil da klarer jeg nok å leve med hennes nykker.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg har sagt hele tiden, man skal passe seg for disse lavkarbofanatikerene! Ser at det er en god del av dem på KG (uten å nevne nick, men vedkommende vet selv hvem h*n/de er).

Jeg lever ikke på lavkarbo, men respekterer de som gjør det, og er sunn, uansett hva disse lavkarbofanatikerene måtte mene om det.

Anonym poster: 6afe5b9e3bed43fef7eea3fd2fb4f972

Gjest villrev
Skrevet

Nei det er ikke for alle. Det er hvertfall ikke for de som har prøvd det og ikke liker det.

• Liker 3
Skrevet

Helt normalt den første tiden, det går over :)

Gjest _La Femme
Skrevet

:fnise:

Kjære trådstarter, du har rett. Lavkarbo er ikke for alle. Det kan være effektivt ift. vektnedgang, ikke rart egentlig siden det er helt normalt at man har fettdiarè, men.. det finnes da ting som er viktigere enn å gå ned i vekt! Du har min største medfølelse, TS. Folk som prøver å pushe andre til å spise det samme som dem er utrolig irriterende. Kan man ikke respektere at folk er forskjellige? Karbohydrater er jo tross alt en stor del av den norske kosten. Vi er vant fra vi er unger til karbohydrater, og det er en essensiell matgruppene. Så, ja...

Fortell venninna di på en streng, men ordentlig måte at lavkarbo ikke passer alle. At du ikke ønsker å tilbringe dagen din på dass, og at du ikke ønsker eller trenger å kutte ut karbohydrater for å leve et sunt liv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg en venninne på besøk noen dager, og hun spiser LCHF.

Hun er bestemt på å vise meg hvor bra hennes kosthold er, og insisterer på å lage alle måltider, slik at jeg "får sett hvor bra det er".

Jeg har prøvd lavkarbo før, for mange år siden, og fant da ut at det ikke passer for meg, men hun mener at "da spiste du ikke riktig lavkarbo".

Jeg fant ut at jeg holdt ut disse dagene så lenge hun godtok at jeg tar noen karbohydrater ved siden av hennes kosthold, noe hun aksepterte under tvil, men jeg har regnet ut at jeg ligger på godt under 100 g om dagen.

Resultatet etter 5 dager: Jeg tisser hele tiden, jeg er oppblåst, og har fettdiaré. Så nå er hun en tur i byen, mens jeg flyr på do. :(

Jeg gleder meg ikke til hun reiser, men jeg gleder meg til å spise det som er normalt for meg igjen.

Anonym poster: 314f7d0941df369680146186dc2133eb

Dere kan ikke være gode venner... Snakk sammen for tusan! Kanskje dere da hadde funnet ut at hun kanskje ikke burde gjøre det på en måte som du føler som tvang og du hadde funnet ut at hun vil det beste for deg.

Og en annen ting, får man fettdiaré, så bør man være obs på at det kan være andre ting galt med kroppen. Cøliaki, cystisk fibrose, kreft i bukspyrtkjertelen, blokkerte galleveier, Crohns sykdom, hjertesvikt blant annet... Det er ikke vanlig å få fettdiaré på LCHF med mindre man har kjørt kroppen ned i grøfta med ekstrem lavfett over mange år. Og da har du deg selv og takke for fettdiaréen. Og statens ernæringsråd.

Så lenge du spiser mange karbohydrater i tillegg, så kan du ikke klage på effektene av LCHF. Du spiser medium carb og ikke LCHF. Spis ren LCHF og så skal du heller få lov til å klage litt.

Anonym poster: 14f09764dda012c6c4d89bce138e4c5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva går over?

Fanatismen, og trangen til å presse sitt kosthold på noen som ikke ønsker å leve slik, eller å måtte løpe på toalettet hvert 15. minutt for å kvitte seg med luft, urin og/eller avføring?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper du forstår at det heter LOW carb og ikke NO carb. Ts sier hun ligger godt under 100 gr, og det vanlige er vel mellom 20-60g.

Anonym poster: 697786a1588b6ff4ab1b9745ec98fc47

AnonymBruker
Skrevet

LCHF er ikke for alle, nei. Men de aller, aller fleste. Fett er en mye bedre energikilde enn sukker. En mann på ca 80 kg har ca 100.000 kcal lagret som fett på kroppen. Og de fleste organer foretrekker fett. Men så har det seg slik at høyt blodsukker er giftig, så sukkeret må ut av blodet og brukes derfor først. Dette har blitt mistolket til at det er kroppens foretrukne energikilde. Skal man gå etter den logikken, så er det faktisk alkohol som er kroppens foretrukne energikilde siden alkohol er enda mer skadelig enn høyt blodsukker og kroppen forbrenner alkohol før den forbrenner sukker.

Hun venninna di kunne gjort det på en annen måte da. Jeg synes ikke noen skal tvinge andre til å spise på en spesiell måte. Man må finne et kosthold man kan leve med, ellers er det dømt til å mislykkes.

Anonym poster: fec27e4bae7cea36a60dac2ac394daa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du spiser mange karbohydrater i tillegg, så kan du ikke klage på effektene av LCHF. Du spiser medium carb og ikke LCHF. Spis ren LCHF og så skal du heller få lov til å klage litt.

Jeg skrev vel i første innlegg at jeg har prøvd lavkarbo (LCHF) tidligere, og funnet ut at det ikke var for meg.

Jeg var for øvrig verre da enn jeg er nå.

AnonymBruker
Skrevet

LCHF er ikke for alle, nei. Men de aller, aller fleste. Fett er en mye bedre energikilde enn sukker. En mann på ca 80 kg har ca 100.000 kcal lagret som fett på kroppen. Og de fleste organer foretrekker fett. Men så har det seg slik at høyt blodsukker er giftig, så sukkeret må ut av blodet og brukes derfor først. Dette har blitt mistolket til at det er kroppens foretrukne energikilde. Skal man gå etter den logikken, så er det faktisk alkohol som er kroppens foretrukne energikilde siden alkohol er enda mer skadelig enn høyt blodsukker og kroppen forbrenner alkohol før den forbrenner sukker.

Dette må du gjerne vise kilder til, for dette er en påstand som høres mer enn drøy ut.

Anonym poster: 7bd0356d40122af1ff314f59a7e07145

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev vel i første innlegg at jeg har prøvd lavkarbo (LCHF) tidligere, og funnet ut at det ikke var for meg.

Jeg var for øvrig verre da enn jeg er nå.

Lavkarbo er ikke ensbetydende med LCHF. LCHF er en retning innen lavkarbo. Ikke lett å vite hva du mener når du blander begrepene. Du sa bare at du hadde prøvd lavkarbo før. Lavkarbo er et vagt begrep som bare sier noe om karbohydratene, ikke noe om proteiner eller fett. PSMF er lavkarbo, skaldeman er lavkarbo, paleo er lavkarbo, primal blueprint er lavkarbo, fedon er lavkarbo, ketolyse er lavkarbo, LCHF er lavkarbo, atkins er lavkarbo, south beach er lavkarbo og mange flere finnes også.

Men jeg er enig i AB som sier at ett eller annet ikke er som det skal. Friske mennesker får ikke fettdiare. Begynnende gallestein kanskje? Det er ikke uvanlig å få gallestein på fettfattig kost.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du gjerne vise kilder til, for dette er en påstand som høres mer enn drøy ut.

Anonym poster: 7bd0356d40122af1ff314f59a7e07145

Du trenger kilde på at høyt blodsukker er giftig?!? Det er slettes ikke noe kontroversielt. Google høyt blodsukker giftig og du vil få maaange sider på det.

La oss ta de første resultatene på søket:

1

2

3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...