Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Veldig bra skrevet, Lutetium 71. Du har absolutt rett. Men jeg vil si at de blant sigøynerne som virkelig vil jobbe, mangler utdanning, kvalifikasjoner, kunnskaper og alt som man får mens man går på skole og universitet. Da er de ikke like attraktive på arbeidsmarkedet og det at de får avslag etter avslag på søknadene sine skyldes ikke rasisme og diskriminering, men mangel på kvalifikasjoner og utdanning. Da har de ganske få muligheter å finne jobb uansett hvilken europeisk land det er snakk om - selv deres eget hjemland. Hvis de finner noe, så er det ganske lavt betalt stilling hvor det ikke stilles noen som helst krav til dem. Men jeg ser at det flommer av folk i Norge som mangler utdanning og kvalifikasjoner - asylsøkere, flyktninger, andre. Mange av de har lært seg norsk og har fått lavbetalte jobber. Hva er det da som gjør akkurat disse sigøynere attraktive i arbeidsmarkedet? Ingenting jeg kan tenke på.

Glemte å si - for å øke sjansene sine å bli integrert i samfunnet, må de begynne å gå på skole. Ja, barneskole, ungdomsskole, hele veien. Så kan de havne på en yrkeskole eller universitet hvis de vil. Da får de samme forutsetningene å bli attraktive som jobbsøkere, som alle de andre. Ja, de kan gå på skole selv om de er 20-30+ i alder, men vil de? Lar de barna sine gå på skole og bryte den onde sirkelen?

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Skrevet

Vel, jødene var som oftest vellykkede og suksessrike og oppnådde derfor en del forakt gjennom misunnelse, noe som nazistene og Hitler sanket masse stemmer på. Propagandaen skulle ha det til at jødene var kjeltringer som stjal og lurte folk, mye av det som er den vanlige oppfattelsen av sigøynerne her. Forskjellen er altså at sigøynerne faktisk lurer folk og stjeler, der jødene istedet var offer for propaganda.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Usunn mat er som oftest billigst. Blant annet i enkelte plasser av Latin-Amerika er overvekt vanligst hos folk som er relativt fattige, dette på grunn av nettopp det.

Dette er en myte. En klisje hentet fra USA eller kanskje, som du nevner, Latin-Amerika eller andre steder....

Coca Cola og hamburgere er ikke akkurat rimelig her i Norge. Det er derimot kål, bønner, havregryn, byggryn, -og prisen er overkommelig på ost, melk, egg og frossenvarer som fisk og grønnsaker (ja, disse kan brukes samme dag av teltbeboerene som liker å koke/grille). Usunn mat er ikke billig i Norge!

Dessuten har vi sett at de røyker som svamper. Det er jo spesielt rimelig, ikke sant? Eller dreier det seg kanskje om smuglergods eller tyvgods?

Gjest Gjest
Skrevet

Egentlig har jeg mye bredere erfaring med søppelkulturen enn nordmenn flest. Så jeg har full rett å uttale meg. Selvfølgelig er det ikke alle sigøynere som følger søppelkulturen, det er sikkert mange som er godt integrerte i sine respektive land, men her er det snakk om de alle fleste som ikke er det og som mangler vilje til å bli en del av samfunnet. På grunn av ønske å bevare kulturen sin. Jeg kaller det for søppelkultur, fordi i svært stor grad dreier det seg om verdier som er i strid med verdiene i samfunnet jeg lever i og som jeg har adoptert som mine verdier. De norske sigøynerne er noe forskjellig enn de som kommer fra Øst Europa. Norge har klart, mer eller mindre, å integrere sine egne (som ikke er så stor andel av befolkningen som i andre land). Fordommene mine gjelder bare de blant sigøynerne og den delen av kulturen deres som ikke er tilpasset det moderne demokratiske samfunnet. Det er ingen rasisme å mislike kulturer som går i strid med din egen og som ødelegger alt samfunnet har oppnådd fram til nå.

Jaså. så Kapital tok fullstendig feil da de for noen år siden skrev:

Alle mann på trygd

500 norske sigøynere er blitt til en stat i staten: Drøyt 500 sigøynere har bostedsadresse i Norge. Men ingen av dem er i arbeid. Enten mottar de uføretrygd eller sosialstønad. Samtidig svindles det over en lav sko.

A-magasinet hadde også en artikkel en innsatt sigøynerkvinne som hadde klart å svindle til seg store summer ved å heve barnetrygd for fiktive barn. Det kom frem at nordmenn forøvrig ble betraktet som naive og at slik svindel var utbredt.

Se også f.eks.

http://www.dagbladet.../17/532845.html

http://www.vg.no/nyh...hp?artid=512528

http://www.vg.no/nyh...hp?artid=134956

Ja nå fant jeg artikkelen fra A-magasinet som PDF-fil. Verdt å lese!

– Da du gikk til legen med barna dine, visste du vel at de ikke var så

syke? Og du visste jo at barna du fikk støtte for, ikke fantes?

– Ja, jeg visste det. Barna mine var ikke så syke, men jeg tenkte på frem-tiden deres. Jeg visste at de ikke kom til å få noen jobb. Min far var uføre-pensjonist, min mor, mine tanter, alle søsknene mine er uførepensjonister.

Det finnes ikke én sigøyner i Norge som ikke er ufør.

– Hvordan går det an? De er vel ikke syke alle sammen?

– Ikke spør meg. Nei, de er ikke syke alle sammen. Men vi får ikke jobb, fordi vi ikke kan lese eller skrive.

BYTTET NAVN.

Det er også vanlig å motta sosialstøtte i flere land, under ulike navn, forteller Sissy.

– Men Norge er det dummeste landet. Ingen steder er det så lett å få støtte som her, sier hun.

Gjest Gjest
Skrevet

Og forøvrig er hele tråden fra TS' side et forsøk på å "hitle" debatten!

(Hersketeknikk m.a.o!)

Skrevet

A-magasinet hadde også en artikkel en innsatt sigøynerkvinne som hadde klart å svindle til seg store summer ved å heve barnetrygd for fiktive barn. Det kom frem at nordmenn forøvrig ble betraktet som naive og at slik svindel var utbredt.

Se også f.eks.

Så du mener at å naske lommebøker og å tigge penger ikke er å betrakte som arbeid da dette er deres hovedinntektskilde?

Skrevet

Se også f.eks.

Du, jeg skrev ikke at de er helt integrerte. Jeg skrev mer eller mindre. 500 sigøynere for 5 millioner befolkning er ingenting og jeg mener at de få norske sigøynere er mer integrerte i det norske samfunnet enn de et par millionene i Romania og Bulgaria for eksempel.

AnonymBruker
Skrevet

Limer inn denne fra en annen tråd her jeg...

"På utryddingslisten

For sigøynerne sto sammen med jødene på Adolf Hitlers utryddingsliste. Bare en håndfull norske sigøynere - eller rom som de ønsker å kalles i dag - overlevde nazistenes dødsleire. Men i motsetning til andre nordmenn som hadde overlevd i tyske konsentrasjonsleirene var ikke rom-folket velkomne tilbake i Norge når krigen var slutt.

Den såkalte ”sigøynerparagrafen” i fremmedloven satte en stopper for dem. Den ble innført i 1927, og sto ved lag helt til 1956. Paragrafen var kort og brutal:

”Sigøynere og andre omstreifere som ikke kan godtgjøre å ha norsk statsborgerskap, skal nektes adgang til riket”.

Og det var denne paragrafen som ble brukt da de norske sigøynerne ville søke tilflukt i Norge etter at Hitler kom til makten i 1933. Midt på vinteren, den 23. januar 1934, kom et tog med store deler av den norske sigøynerbefolkningen til grensebyen Padborn, mellom Danmark og Tyskland. 68 stykker, menn kvinner og barn fra to av de største norske familiene, Josef og Karoli. Flere av sigøynerne hadde norske pass.

Sendt til nazi-Tyskland

Det som nå skjedde er hovedgrunnen bak rom-lederen Andreas Müllers ønske om en offisiell norsk unnskyldning, nesten på dagen 78 år senere.

For de danske grensevaktene hadde fått beskjed fra norske myndigheter om ikke å slippe sigøynerne gjennom. Det oppsto hjerteskjærende scener på jernbanestasjonen i Padborg. Kvinnene gråt og truet med selvmord.

Men danskene var ubøyelige. De norske passene var til ingen hjelp.

Ubøyelige

I det danske riksarkivet ligger dokumentene som forteller hva som egentlig skjedde. Danskene var ubøyelige fordi norske myndigheter ba dem være det.

- Danskene rapporterte til det norske politiet at mange av sigøynerne snakket norsk, og at de hadde foreldre som var født i Norge. Ingenting nyttet. De skulle sendes tilbake uansett, forteller historiker Johanne Bergkvist ved Oslo byarkiv. Hun har forsket på de norske sigøynernes holocaust.

Utryddelsesleire

Dagen etter ble sigøynerne stuet inn i en jernbanevogn og fraktet sydover - inn i Tyskland. Der ble de internert i en tvangsarbeidsleir utenfor Hamburg. Etter en tid på frifot ble de fleste norske sigøynerne på ny arrestert, og denne gangen ble de sendt til utryddelsesleire. I følge Johanne Bergkvist kan så mange som 100 sigøynere med norsk tilknytning ha blitt drept.

Bare et fåtall av sigøynere fra de norske familiene overlevde krigen.

- Etter krigen tenkte vi ofte på at mye ville vært annerledes om vi hadde sluppet inn i Norge den gangen. Mange av dem som ble igjen i konsentrasjonsleirene ville ha vært i live i dag, sa to av de overlevende, Milos Karoli og Frans Josef, da de ble intervjuet om det de hadde vært gjennom."

(...)

"På midten av 50-tallet klarte representanter for Josef- og Karoli-familien å komme seg inn i Norge. Etter flere rettssaker ble de omsider tildelt norsk statsborgerskap.

- De norske sigøynerne har et like stort krav på en unnskyldning fra myndighetene som jødene. Avvisningen i 1934 var den direkte årsaken til at de havnet i tyskernes klør. Og det skjedde mens Norge var en fri nasjon - ikke under tysk okkupasjon. Det er en skam for Norge at det ikke har vært gjort mer for å kaste lys over denne hendelsen. For rom-folket vil en slik unnskyldning være svært viktig for å reparere forholdet til myndighetene. I dag er det preget av mistenksomhet, sier Johanne Bergkvist."

http://m.nrk.no/m/ar..._id=18025306

<br /><br /> Anonym poster: 4dd1be9fe77392037059ffee65c23607

• Liker 5
Skrevet

Veldig bra AB, sitatene er helt korrekte. Jeg GREMMES over folks holdninger her, og over den grad av uvitenhet som vises i innleggene.

Det går ikke an å "sende de hjem", de er et folk uten land. Er ikke det helt allminnelig viten?! De er reisende, hva er galt med det. Denne debatten ligner så mye på den debatten som raste i norge fra 1900 og fram til etterkrigstiden at jeg får helt vondt i meg her jeg sitter. Er dere klar over hva disse folkene har måtte holde ut med av overgrep fra myndighetenes side? For ikke å snakke om fra nordmenn. Les dere opp på fakta før dere tyr til ord som "parasitter" osv.

At noen ikke følger de trauste norske bønders levesett gjør dem ikke nødvendig vis til noe mindreverdig. Skam dere!

Hvor mange av dere har blitt rundsjålet av en sigøyner? Hm? Tenker det er omtrent like mange av dere som har blitt bitt i beinet "til det knaser" av en grevling. Myter og overtro...

Mange hadde hatt godt av å utvide horisontene sine og dratt nisselua litt opp fra øya.

• Liker 4
Skrevet

Dette temaheftet om antisiganisme og diskriminering av de forskjellige grupperingene av romfolk bøe leses av alle som vil uttale seg om hvordan man forholder seg til rom. Se f.eks side 46-50.

http://www.hlsenteret.no/publikasjoner/digitale-hefter/pdf/hl_temahefte_14_digital.pdf

Utdrag:

Som vi ser av Brattvågs kategoriseringer, er det stereotypien av rom som

kriminelle som går igjen i bruk av ord som organisert, mafia og tiggerbande. Beskrivelsen av rom som en masse, altså som noe ukontrollerbart

og som «tyter ut», minner om de sosiale forestillingene om de farlige,

ukontrollerbare, lavere klassene i mellomkrigstiden (se kapittel 2).

Sommeren 2009 gikk avisene enda lenger. Morgenbladets Simen

Sætre løftet 31. juli 2009 frem problematikken ved å sette fingeren på

hvordan oppslag i VG og Aftenposten systematisk hadde en dobbeltmoral. Hver gang artiklene omhandlet rom i utlandet, ble de fremstilt som

ofre, og journalistene påpeker rasismen mot folkegruppen. Men når så

journalistene skriver om rom i Norge,

er det kritiske perspektivet mot politi og offentlighet borte. Rumenerne fremstår ikke lenger med navn og bilde, de avbildes på avstand med telelinse. Der

de i utenriksreportasjene blir fremstilt som verdige ofre i kamp mot en mobbende offentlighet, fremstår de her som uverdige og konspiratoriske.

Både Sætre og Brattvåg understreker at representanter for tiggerne og/

eller romfolket ikke er intervjuet i artiklene.

Sommeren 2010 rettet media igjen søkelyset mot tiggerne fra

Romania. Nok en gang så vi samme mønster som Sætre problematiserte

i 2009. Rom i Romania er verdige ofre, mens i Norge fremstår de som

organiserte kriminelle. Selv når Frankrikes president Nicolas Sarkozy

bestemte seg for å utvise rom tilbake til Romania og å rasere hundrevis av

ulovlige oppsatte leire, ble rom fra Romania beskrevet som verdige ofre,

og norsk presse sier seg enige i den norsk-franske presidentkandidaten

Eva Jolys utspill om at den franske regjeringen driver «statsrasisme».

• Liker 3
Skrevet

Veldig bra AB, sitatene er helt korrekte. Jeg GREMMES over folks holdninger her, og over den grad av uvitenhet som vises i innleggene.

Det går ikke an å "sende de hjem", de er et folk uten land. Er ikke det helt allminnelig viten?! De er reisende, hva er galt med det. Denne debatten ligner så mye på den debatten som raste i norge fra 1900 og fram til etterkrigstiden at jeg får helt vondt i meg her jeg sitter. Er dere klar over hva disse folkene har måtte holde ut med av overgrep fra myndighetenes side? For ikke å snakke om fra nordmenn. Les dere opp på fakta før dere tyr til ord som "parasitter" osv.

At noen ikke følger de trauste norske bønders levesett gjør dem ikke nødvendig vis til noe mindreverdig. Skam dere!

Hvor mange av dere har blitt rundsjålet av en sigøyner? Hm? Tenker det er omtrent like mange av dere som har blitt bitt i beinet "til det knaser" av en grevling. Myter og overtro...

Mange hadde hatt godt av å utvide horisontene sine og dratt nisselua litt opp fra øya.

To spørsmål:

Hva skal vi gjøre?

Hva skal vi gjøre med de neste som kommer?

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Dette temaheftet om antisiganisme og diskriminering av de forskjellige grupperingene av romfolk bøe leses av alle som vil uttale seg om hvordan man forholder seg til rom. Se f.eks side 46-50.

http://www.hlsentere..._14_digital.pdf

Utdrag:

Som vi ser av Brattvågs kategoriseringer, er det stereotypien av rom som

kriminelle som går igjen i bruk av ord som organisert, mafia og tiggerbande. Beskrivelsen av rom som en masse, altså som noe ukontrollerbart

og som «tyter ut», minner om de sosiale forestillingene om de farlige,

ukontrollerbare, lavere klassene i mellomkrigstiden (se kapittel 2).

Sommeren 2009 gikk avisene enda lenger. Morgenbladets Simen

Sætre løftet 31. juli 2009 frem problematikken ved å sette fingeren på

hvordan oppslag i VG og Aftenposten systematisk hadde en dobbeltmoral. Hver gang artiklene omhandlet rom i utlandet, ble de fremstilt som

ofre, og journalistene påpeker rasismen mot folkegruppen. Men når så

journalistene skriver om rom i Norge,

er det kritiske perspektivet mot politi og offentlighet borte. Rumenerne fremstår ikke lenger med navn og bilde, de avbildes på avstand med telelinse. Der

de i utenriksreportasjene blir fremstilt som verdige ofre i kamp mot en mobbende offentlighet, fremstår de her som uverdige og konspiratoriske.

Både Sætre og Brattvåg understreker at representanter for tiggerne og/

eller romfolket ikke er intervjuet i artiklene.

Sommeren 2010 rettet media igjen søkelyset mot tiggerne fra

Romania. Nok en gang så vi samme mønster som Sætre problematiserte

i 2009. Rom i Romania er verdige ofre, mens i Norge fremstår de som

organiserte kriminelle. Selv når Frankrikes president Nicolas Sarkozy

bestemte seg for å utvise rom tilbake til Romania og å rasere hundrevis av

ulovlige oppsatte leire, ble rom fra Romania beskrevet som verdige ofre,

Ja da må det klart være den eneste og den objektive fulle sannhet, siden det står skrevet et sted.. Sikkert av noen med forskertitler og med offentlig finansiering. Jeg gadd ikke en gang å lese ditt utklipp!

Du får ta deg bryderiet med å forfatte et innlegg selv, hvis du krever andres oppmerksomhet.

Skrevet

@Larseren:

Gjøre? Hva mener du, må noe gjøres?

Heri ligger jo problemet. Sigøynere er ikke et "problem" som må ordnes opp i. De er folk som du og jeg, vis litt gangsyn. De er ikke noe som skal "integreres", det er ikke opplest og vedtatt at alle må bo i hus og gå på bedehuset! Gjenfør samene!

For å dra en rimelig teit parallell: Hva med bobilturistene. Hva skal vi gjør med de? Huff og huff, kommer hit i bilene sine som de bor i, ikke jobber de og ikke kjøper de øllet sitt i norge.

Visste du at de norsk myndigheter forbød reisende å ha hest til å dra vognene sine i et forsøk på å bli kvitt de. Hva gjorde de så? Kjøpte biler. Altså, det ligger MYE rart bak fra styresmaktene for å hindre de reisende i å opprettholde sin livsstil. Da tilpasser de seg, naturlig nok.

Hva med å begynne å tenke på alle mennesker som mennesker? Hvorfor er folk så redd for det som ikke faller innenfor deres komfortsone?

Jeg bifaller ikke brudd på norges lover, jeg bare setter spørsmålstegn ved den massesuggusjon som jeg ser tegn på her.

Kjenner dere noen reisende? Har dere pratet med de og fått se deres side ved saken? Jeg er vokst opp med "tatere" som ble tvangsplassert i sosialboliger på 70-tallet. De var svært hyggelige og inkluderende mennesker som jeg likte svært godt. Men de ble ikke pent behandlet av myndighetene, de ville jo ikke bo i en sosialbolig, det er ikke deres levemåte.

Dette minner sterkt om den behandling samene fikk før i tiden i norge, en skamplett i norges historie...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er ikke at journalister blir tvunget til å være litt mer redelige når man får problemene i fanget i Norge. Dobbeltmoralen er at journalistene forsøker å tegne et annet bilde når det er franskmenn eller andre som må stri med disse menneskene.

Men at "forskere" og "eksperter" på venstresiden som har hovedfag i "teknikker for å gi nordmenn dårlig samvittighet" mener det motsatte er jo helt forutsigbart.

Anonym poster: 1153d73885773751678527238eb19202

AnonymBruker
Skrevet

Det er mangel på respekt overfor nordmenn når man utnytter nordmenns grunnleggende gavmildhet og gjestfrihet på den frekkeste måten. Få folk har mer grunnleggende godhet enn det norske folk. Det er ikke tilfeldig eller flaks at vi i Norge har skapt et godt samfunn å leve i. Det skyldes bevisste valg gjort av det norske folk gjennom hundrevis av år. Vi gir kvinner frihet, vi står opp om morgenen, religion og overtro er skjøvet vekk.

De fleste nordmenn ønsker at Norge skal fortsette å være et bra samfunn å leve i. Og da må utenforstående tilpasse seg norsk skikk og bruk og umiddelbart respektere det norske folk. Ran, trusler og kravmentalitet er resultat av forakt for nordmenn. De kan ikke kreve å leve som de vil, legge samfunnet til bry, og samtidig kreve fruktene av det norske folks arbeid. De må tilpasse seg eller forsvinne til et annet sted.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Vi gir kvinner frihet, vi står opp om morgenen, religion og overtro er skjøvet vekk.

Ehhh, må bare pirke på denne. Religion og overtro skjøvet vekk? Hvilken planet lever jeg på da, synes jeg opplever religiøse og overtroiske folk daglig jeg...

Debatt er viktig, men det må baseres på fakta og viten. Ikke synsing og selvforherligelse.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Alltid skal folk blande inn dette med rase og hvor rastiske alle er. Herregud. Poenget er at de lever på snylting, tigging og stjeling, og det er ikke OK uansett hvilken etnisk bakgrunn de har.

Jeg kan forsikre deg, TS, om at pipa får en annen lyd om noen av de hadde brytt seg inn i huset ditt og rundstjålet deg. Men de er nok harmløse de, siden de smiler til kamera mener jeg.

:sprettoy:

AnonymBruker
Skrevet
Ehhh, må bare pirke på denne. Religion og overtro skjøvet vekk? Hvilken planet lever jeg på da, synes jeg opplever religiøse og overtroiske folk daglig jeg...

Debatt er viktig, men det må baseres på fakta og viten. Ikke synsing og selvforherligelse.

Religion og overtro er skjøvet vekk fra styringen av samfunnet og preger ikke samfunnsutviklingen slik den gjør i middelaldersamfunnene og ørkenkulturene i andre deler av verden som du liker så godt. Norge er et av de mest tolerante samfunnene i verden, og nordmenn er også svært lite opptatt av religiøse lover fra steinalderen. Det bidrar til å gjøre Norge et godt samfunn å leve i. Men om man ikke setter foten ned snart for denne masseinnvandringen av mennesker fra de mest religiøse, kvinnefiendtlige, og dysfunksjonelle kulturene i verden, så blir Norge et verre sted for alle.

• Liker 2
Skrevet

Hm, du tillegger meg meninger. Det er jo sjarmerende. Jeg sier ikke at jeg er for verken det ene eller det andre, jeg prøver kun til å mane til en nyansert debatt. OG må jeg legge til, jeg er voksen nok til ikke å gjemme meg bak "anonym" bruker. Skal man debattere noe må man først og fremst tørre stå for det man sier. Jeg står her jeg, hva med deg?

AnonymBruker
Skrevet

Dere som mener de skal dre hjem?? Hvor er det? Sygøynerene stammer sansynligvis fra India, hvor de ble jaget på flukt ca rundt år 800. Etter det har de vært uønsket hvor enn de har vært..

Visste dere forresten at både Mor Teresa ( et avskum av et skadedyr!!!) og Charlie Chaplin var romanifolk, og både Elvis og Eric Cantona er av sigøyneravstammelse?

Førøverif står dette på wikipedia. :

"Forfølgelse, holocaust og diskriminering

De første, organiserte sigøynerforfølgelsene man kjenner til startet i 1498. Da vedtok Riksdagen at alle sigøynere skulle utvises fordi de var forrædere av kristendommen. Det ble også lov å ta sigøynere som slaver, og i Russland ble denne loven opphevet først i 1861. Trolig ble så mange som 500 000 sigøynere drept i konsentrasjonsleirer under andre verdenskrig. De gjenlevende fikk utbetalt erstatninger fra Forbundsrepublikken Tyskland etter krigen.

I Norge har sigøynerne ofte feilaktig blitt kalt tatere, og mennesker med disse gruppenavnene har begge fått lide under fordommer.[6] I etterkrigstiden foregikk det sterilisering av norske sigøynere («tatere» og «taterjenter») utført ved norske sykehus og ved institusjoner i norsk psykiatri, under dekke av at disse menneskene var «åndssvake», «asosiale», eller «omstreifere».

I alt 2-3 000 sigøynerbarn ble skilt fra foreldrene og tvangsplassert i barnehjem, fosterfamiler, og i tvangsleire drevet av norske misjonsorganisasjoner, spesielt Norsk misjon blant hjemløse. Denne misjonsorganisasjonen fungerte i etterkrigstiden i praksis som et semi-offisielt «direktorat» som skulle kristne og fornorske sigøynerbarna, men som ikke ga dem noen adekvat utdanning. Interneringen og atskillelsen av sigøynerbarn fra foreldre var et overgrep mot barna det rammet, og i 1998 uttrykte Regjeringen en uforbeholden unnskyldning overfor de rammede."

Her har vi virkelig en fortid og en menneskebehandlung å være stolte av, mine kjære landsmenn... Og for all del, la oss videreføre denne holdningen!!

Tror dere virkelig at en sigøyner ville fått jobb noe som helst sted her i kandet, med de fordommene og holdningene vi har?!?

Så dere mener vel at den eneste riktige handlingen en sigøyner kunne gjort er selvutslettelse?

<br /><br /> Anonym poster: 4dd1be9fe77392037059ffee65c23607

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...