Gå til innhold

Man tager en boks Creme Fraiche.....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Lettrømme:

Pasteurisert, homogenisert lettfløte syrnet med melkesyrekultur. Fettinnhold 20 %.

Brukes til kalde retter.

Creme Fraiche:

Pasteurisert, homogenisert kremfløte syrnet med melkesyrekultur. Fettinnhold 35 %.

Til matlaging. Skiller seg ikke ved koking.

Hva er da forskjellen på rømme og CF?

Sannelig om jeg er helt sikker, men jeg innbiller meg at CF er litt mildere og mer "kremet". Men i praksis har det ikke så stor betydning, står det CF i en oppskrift og jeg bare har rømme i kjøleskapet, går jeg ikke ut og handler... :wink:

Lettrømme:

Pasteurisert, homogenisert lettfløte syrnet med melkesyrekultur. Fettinnhold 20 %.

Brukes til kalde retter.

Man kan godt bruke lettrømme til varme retter. Det du kan risikere er at sausen ser litt rar ut, men det skjer i praksis svært sjelden. Så med mindre du skal ha gjester og vil være helt sikker på at sausen skal se bra ut, kan du gjerne bruke lettrømme i sauser og gryter.

Det er det som står på produsentens side' date=' så lettrømme er ment å brukes til kalde retter mens creme fraiche er ment til varme retter.[/quote']

Ja, jeg vet at det er det Tine skriver, men i praksis går det alldeles utmerket an å bruke lettrømme i varme retter.

Eller du kan lage en typ dressing som er kjempegod!

1 bk CF

Hvitløk etter smak

Riv skallet (fint), av 1 lime og 1 sitron

Press saften ut av lime og sitron ha oppi.

----pisk kraftig til den får et skummende lag på toppen-------

Stavmikser er fint, men for hånd er heller ikke noe problem.

Masse frisk persille

Salt og pepper

Rør om litt.

Denne bruker jeg til nesten alt av kjøtt og kylling retter, fungerer fint til fisk å, kan da ha i dill i stedet.

Den holder en stund i kjøleskapet.

Perfekt oppå pizza!

Jeg er tilbehørsfrik, så jeg må alltid ha masse rare sauser og dressinger.

Denne fikk jeg av kokken på jobben!

Annonse

Jeg synes crème fraîche er altfor fet og fyldig på smak til å bruke i dressinger/diper, men bruker den gjerne i gryteretter, stuinger, supper og sauser. Noen ganger lager jeg hjemmelagede salatpålegg og da er det godt med litt crème fraîche i.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...