Gjest GetOverIt Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Noen her som har fjernet fire på en gang? Skal inn om en måned og fjerne alle fire og merker at jeg gruer meg noe voldsomt. Har lest om flere som har trukket/operert ut, men da er det alltid snakk om en eller to tenner. Ser for meg at jeg ikke skal klare å få i meg mat eller noe. Så er det noen som har erfaring med dette? Hvordan var det isåfall i ettertid?
Gjest avocadoen Skrevet 13. juli 2012 #2 Skrevet 13. juli 2012 Er det ikke mulig å ta en side om gangen? Er vel det som er vanlig. Du må sikkert leve på suppe og smertestillende, og så kommet du til å bli en ballong i fjeset. Var ikke mye trøst her i gården, men det å fjerne visdomstennene er helt jævlig for å si det rett ut. Men lykke til!
Gjest GetOverIt Skrevet 13. juli 2012 #3 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Takk for svar Skal ta i narkose og da tar de alle 4 på en gang. Så merker jo ikke noe til at det skjer, men gruer meg til etterpå. Endret 13. juli 2012 av GetOverIt
Gjest Blubberella Skrevet 13. juli 2012 #4 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har fjernet tre av mine, men bare en og en i slengen. En ble trukket og to ble operert ut. Ingen av dem var helt jævlig å få fjernet. Trekkinga gikk fort og greit, og ingen hevelse eller smerter å klage over. Første operasjonen (hos en tannlege) gikk greit den også, selv om tannlegen brukte slitsomt lang tid og holdt på å vri kjeven ut av ledd fordi hun tok så i når tanna skulle ut. Jeg fikk minimalt med smerter og bare en liten hevelse som gikk bort etter ett døgn. Den andre ble operert ut hos kjevekirurg og det gikk som smurt. Jeg var inne i knapt 12 minutt og mesteparten av tiden gikk med til å vente på bedøvelsen og sy noen sting etterpå. Jeg tok ikke smertestillende før etter at bedøvelsen hadde gått ut, og selv da var det bare en murrende smerte. Ingen store smerter. Denne gangen fikk jeg ingen hevelse i det hele tatt. Men selv om alle gangene gikk greit kunne jeg ikke ha tenkt meg til å fjerne alle på en gang. Ihvertfall ikke dersom en eller flere må opereres. Det kan fort bli et problem å spise når begge sidene er såre og har blodige kratere som fylles med matrester. Men jeg har hørt om dem som fjerner alle fire i en smell og synes det gikk høvelig greit.
Silfen Skrevet 13. juli 2012 #5 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har bare fjernet en. Selve prosedyren gikk veldig lett. Den var ute på få minutter. Den hadde rett og liten rot og tannlegen sa den var superenkel å fjerne. Det var ikke smerter i ettertid annet enn at det var litt ekkelt med hullet der, men det grodde fort. 4 tenner på en gang høres litt overkill ut.
Gjest GetOverIt Skrevet 13. juli 2012 #6 Skrevet 13. juli 2012 Huff, virker ikke noe kjekt å ta alle på en gang nei. Men var slik de ville gjøre det, skal opp på sykehuset og fjerne de. Får bare satse på at jeg ikke blir super hoven, og så får jeg leve på suppe noen dager.
Gjest Sissa Skrevet 13. juli 2012 #7 Skrevet 13. juli 2012 Når jeg skulle borre i visdomstennene, tok hun bare en side av gangen fordi hun ikke kunne bedøve begge sider på en gang! Så tviler på at de tar alle sammen på en gang
Gjest Blubberella Skrevet 13. juli 2012 #8 Skrevet 13. juli 2012 Hvis du skal til kjevekirurg på sykehus tror jeg du er i de beste hender! De pleier å være kjempeflinke. Som sagt fikk jeg latterlig lite smerter og ingen hevelse etter å ha operert ut visdomstann hos kjevekirurg. Jeg spiste flytende mat (smoothie) samme dagen for å unngå biter med mat i krateret (de snurper ikke helt tett når de syr), men dagen etter begynte jeg å spise mer normalt. Det blir muligens litt verre når du har fire kratere å ta hensyn til, men hvis de mener det går greit gjør det sikkert det. fordelen er jo at du blir ferdig med alle fire i én smell!
Gjest Blubberella Skrevet 13. juli 2012 #9 Skrevet 13. juli 2012 Når jeg skulle borre i visdomstennene, tok hun bare en side av gangen fordi hun ikke kunne bedøve begge sider på en gang! Så tviler på at de tar alle sammen på en gang Hun skulle i narkose og da har det ikke noe å si.
Auroressa Skrevet 13. juli 2012 #10 Skrevet 13. juli 2012 Hvor går du for og få narkose ? Hvilken del av landet er dette i? Jeg har sterk tannlege angst, og kunne absolutt tenkt meg narkose selv for og fjerne to visdomstenner og fikse et par hull som har kommet. PM meg gjerne ! 1
Gjest GetOverIt Skrevet 13. juli 2012 #11 Skrevet 13. juli 2012 Hvis du skal til kjevekirurg på sykehus tror jeg du er i de beste hender! De pleier å være kjempeflinke. Som sagt fikk jeg latterlig lite smerter og ingen hevelse etter å ha operert ut visdomstann hos kjevekirurg. Jeg spiste flytende mat (smoothie) samme dagen for å unngå biter med mat i krateret (de snurper ikke helt tett når de syr), men dagen etter begynte jeg å spise mer normalt. Det blir muligens litt verre når du har fire kratere å ta hensyn til, men hvis de mener det går greit gjør det sikkert det. fordelen er jo at du blir ferdig med alle fire i én smell! Tusen takk Dette hjalp, ser litt lysere på det nå
Gjest GetOverIt Skrevet 13. juli 2012 #12 Skrevet 13. juli 2012 Hvor går du for og få narkose ? Hvilken del av landet er dette i? Jeg har sterk tannlege angst, og kunne absolutt tenkt meg narkose selv for og fjerne to visdomstenner og fikse et par hull som har kommet. PM meg gjerne ! Jeg bor i Bergen. Vanlige hull og annet tar jeg hos tannlegen med lystgass, dette funker kjempe bra Vet ikke helt hvordan det er med å få dekket narkose. Jeg skulle egentlig på privat klinikk og da måtte jeg ha betalt alt selv. Men pga en sykdom jeg har så ønsket de å gjøre det på sykehuset og da blir alt dekket
mariposaa Skrevet 13. juli 2012 #13 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har fjernet alle på én gang, gjorde det for rundt 2 måneder siden. Gruet meg som bare det etter å ha lest at det gjorde såå vondt etter å ha fjernet 1-2, da skal jeg love deg at jeg var nervøs for å trekke alle fire! Du skriver at du skal ha narkose, da trenger du ikke grue deg til tannlegen skal trekke dem. Da må du bare huske på å ta pillene du får til riktig tid, også må du bruke ispose i 10 min, vente rundt en time, bruke ispose 10 min igjen ++. Det sa i hvertfall tannlegen til meg. Det kan også hende at du hovner opp, det kommer litt ann på hvor vanskelig/lett tennene ligger til. Jeg hadde to tenner på samme side som lå skeivt som måtte jekkes ut (kjente det ikke noe spesielt), så da hovnet jeg opp på den siden, men det går bra! Ikke ta inni munnen, spis flytende mat som yoghurt, kald suppe, gele/mousse. Den største smerteperioden min var da jeg kom hjem fra tannlegen og bedøvelsen begynte å gå ut. For å si det sånn, så har jeg opplevd større smerte enn det Og det gikk over samme kvelden! Lykke til!
Gjest GetOverIt Skrevet 13. juli 2012 #14 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har fjernet alle på én gang, gjorde det for rundt 2 måneder siden. Gruet meg som bare det etter å ha lest at det gjorde såå vondt etter å ha fjernet 1-2, da skal jeg love deg at jeg var nervøs for å trekke alle fire! Du skriver at du skal ha narkose, da trenger du ikke grue deg til tannlegen skal trekke dem. Da må du bare huske på å ta pillene du får til riktig tid, også må du bruke ispose i 10 min, vente rundt en time, bruke ispose 10 min igjen ++. Det sa i hvertfall tannlegen til meg. Det kan også hende at du hovner opp, det kommer litt ann på hvor vanskelig/lett tennene ligger til. Jeg hadde to tenner på samme side som lå skeivt som måtte jekkes ut (kjente det ikke noe spesielt), så da hovnet jeg opp på den siden, men det går bra! Ikke ta inni munnen, spis flytende mat som yoghurt, kald suppe, gele/mousse. Den største smerteperioden min var da jeg kom hjem fra tannlegen og bedøvelsen begynte å gå ut. For å si det sånn, så har jeg opplevd større smerte enn det Og det gikk over samme kvelden! Lykke til! Takk for gode tips Merker at jeg ikke er fullt så nervøs nå lenger, skal nok komme meg igjennom dette
mariposaa Skrevet 13. juli 2012 #15 Skrevet 13. juli 2012 Det går nok bra skal du se Dessuten så er det bedre å ta alle fire på én gang - da er det første og siste gang du skal igjennom trekkinga, smerten og tablettene. Det var sånn jeg tenkte, for da må man aldri gjennom det samme igjen! :D
Portvinpiken Skrevet 13. juli 2012 #16 Skrevet 13. juli 2012 Kan man velge å få narkose? Jeg har en visdomstann som visstnok må ut, men jeg har sånn sinnsyk tannlegeskrekk at jeg orker ikke engang tenke på det, så har utsatt og utsatt og utsatt... Har ikke vondt i tannen (enda), men fikk beskjed om at det er et lite hull - og det var 3 år siden, så jeg tror jeg snart MÅ...:-(: Bare skjønner ikke hvordan jeg skal tørre...
Gjest GetOverIt Skrevet 13. juli 2012 #17 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Kan man velge å få narkose? Jeg har en visdomstann som visstnok må ut, men jeg har sånn sinnsyk tannlegeskrekk at jeg orker ikke engang tenke på det, så har utsatt og utsatt og utsatt... Har ikke vondt i tannen (enda), men fikk beskjed om at det er et lite hull - og det var 3 år siden, så jeg tror jeg snart MÅ...:-(: Bare skjønner ikke hvordan jeg skal tørre... Tror ikke det skal være noe problem om du oppsøker en privat klinikk som tilbyr dette. Koster nok en god del, men det er kanskje verdt det? Nå er jeg så heldig å få gjort det på sykehus og da blir det dekket, men tror ikke det er så vanlig. Lykke til ihvertfall Endret 13. juli 2012 av GetOverIt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå