Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var hos tannlegen i dag og fikk puttet litt gørr i en tann jeg har knekt fyllingen på. Det er visstnok blitt hull helt ned til nerven.

Da jeg var hos tannlegen for snart fjorten år siden og han sa at den tannen måtte fikses etterhvert, så gikk jeg simpelthen aldri tilbake og det har holdt helt til nå.

Jeg klarte meg forholdsvis bra hos tannlegen i dag, men jeg kjenner at jeg har smått panikk ved å skulle hive meg ut i dette grusomme ukjente.

Jeg spurte tannlegen om de ikke bare gikk an å trekke tannen. Jeg har liten plass i munnen som det er så litt bedre plass mellom tennene hadde jo bare vært fint. Han anbefalte det ikke, siden det er en jeksel.

Men; jeg klarer jo ikke helt la vær å tenke at trekking er best og jada, jeg vet det er fordi jeg leter etter enkleste utvei.

Så om noen har noen virkelig rosenrøde rotfyllingshistorier, kom med dem her. Har du derimot en eneste liten negativ ting, vær vennlig å ikke del.

Eller har du trukket jeksel og det har fungert fint?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får jo bedøvelse Silfen! Er ikke vondt i det hele tatt ! Jeg har rotfylt én gang - det gikk som fot i hose. Og dette sier jeg ikke bare for å være snill!

• Liker 1
Skrevet

Bedøvelsen gjør vondt. Og det er vondt selv om man har bedøvelse. Jeg merket iallfall godt når han var nedi tannen min i dag og da han var ferdig og jeg turte å puste, så tror jeg at jeg sank 15 cm ned i stolen.

Skrevet

Du som har født flere barn og virker som ei skikkelig tøff dame, kan vel ikke være så pysete?

Skrevet

Jeg hater smerte. Virkelig. Og har tannlegeskrekk. I dag er faktisk første gang hos tannlegen der jeg ikke har måttet legge meg ned etterpå fordi jeg holder på å besvime.

Skrevet

Jeg har også rotfylt og synes ikke det var noe verre enn ved vanlig fylling. Hvis du kjenner noe har du ikke fått nok bedøvelse, da må du rett og slett gi tegn til at tannlegen må stoppe og gi deg mer.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du er en av dem som bør få narkose under tannlegebesøk? Jeg har et par venninner som er som deg, de har det helt jævlig når de skal til tannlegen.

Snakk med tannlegen din om hvordan du har det og hør om det finnes måter å bedøve deg på som ikke gjør vondt. :kose:

• Liker 1
Skrevet

Nei, narkose er nok ikke en option. Akkurat som ks ikke var det etter traumatisk fødsel. Såpass mye logikk er det dessverre i hodet mitt at jeg ikke velger å utsette meg for noe mer skadelig bare fordi jeg er redd.

Han stakk meg to ganger, så jeg er sikkert egentlig nok bedøvet. Men jeg har alltid kjent ting når jeg har fått lokalbedøvelse, selv om de pøser på, så det er sikkert meg det er noe galt med. Ikke det at det gjør VONDT, i tennene altså, men det er ubehagelig og det gir meg hetta og da tenker jeg at det blir verre om jeg må rotfylle.

AnonymBruker
Skrevet

Hepp! :) jeg har reparert på en gammel rotfylling i disse dager, dvs, tok ut den gamle og fikk en ny, samt slipt ned tanna forbrede en krone. Når jeg begynte å reparere var tanna betent i bunn og gode greier.

Poenget er at jeg ikke trengte bedøvelse i det heletatt! Enig i at bedøvelsen er noe herk, og vond å få i seg selv.

Jeg har i utgangspunktet hatt tannlegeskrekk, og likevel gikk det supert uten bedøvelse. Husk å puste med magen og slappe av i kroppen. Good luck!<br /><br /> Anonym poster: 8f4a51bdf9dcd7bec9da9b143e68fb9b

Skrevet

Jeg har og hatt en rotfylling fra helvete der jeg kjente smerte hele tiden og så har jeg hatt en der jeg ikke la merke til hvas han holdt på med.

Den siste gjorde jeg hos en spesialist, han var fantastisk flink, jeg kunne virkelig ikke kjenne noe som helst.

Skal jeg noengang ha en ny rotfylling så skal jeg tilbake til han, eller en annen spesialist :Nikke:

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Hepp! :) jeg har reparert på en gammel rotfylling i disse dager, dvs, tok ut den gamle og fikk en ny, samt slipt ned tanna forbrede en krone. Når jeg begynte å reparere var tanna betent i bunn og gode greier.

Poenget er at jeg ikke trengte bedøvelse i det heletatt! Enig i at bedøvelsen er noe herk, og vond å få i seg selv.

Jeg har i utgangspunktet hatt tannlegeskrekk, og likevel gikk det supert uten bedøvelse. Husk å puste med magen og slappe av i kroppen. Good luck!<br /><br /> Anonym poster: 8f4a51bdf9dcd7bec9da9b143e68fb9b

Hvis den allerede var rotfylt slapp du selvsagt bedøvelse siden ingen røtter betyr ingen smerte. Silfen sin tann er vel ikke allerede rotfylt, men bare blitt boret på vanlig måte og fått midlertidig fylling? Eller har jeg misforstått?

Jeg har prøvd begge deler. Første gang jeg fikk hull i en 12-årsjeksel helt ned til roten, fikk jeg valget mellom å reparere tannen for 12.000 kr eller trekke den. Siden jeg var student og ikke eide sparepenger valgte jeg å trekke. Tannlegen så ikke noe problem med det valget og jeg har heller ikke hatt noen problemer i ettertid med å mangle jekselen. Neste gang jeg fikk så stort hull at det hadde utviklet seg til betennelse i rota valgte jeg å rotfylle. Nå synes jeg ikke bedøvelse er så ille, så det hjelper kanskje ikke at jeg sier det ikke gjorde vondt. Men helt ærlig synes jeg rotfylling var mye greiere enn å bore i tenner. Bedøvelsen slo godt inn og det eneste jeg kjente av ubehag var et bittelite stikk i ene roten når tannlegen fjernet røttene. Men det var ikke sånn ekkel tannpine-smerte, mest bare et bittelite klyp langt nede i rota. Mer rart enn vondt egentlig, og gikk over med en gang. Det eneste negative med rotfylling er prisen (spesielt hvis man må ha krone) og det at ting kan ta tid så man blir sittende og gape seg stiv og støl i kjeven.

Silfen, du må bare vurdere om du kan klare deg fint uten jekselen. Hvis det er den første tanna du trekker har du jo tross alt nok av andre tenner å tygge med. Jeksler er jo også såpass langt bak i munnen at det ikke vil vises at man mangler ei tann. Rotfyllinger kan ta tid og i verste fall fungere så dårlig at man må inn og rense nedi røttene flere ganger før man får den endelige rotfyllinga. I tillegg kan tanna bli porøs og knekke sund, og kroner har en tendens til å løsne på verst tenkeligste tidspunkt. I bunn og grunn kan det bli mange tannlegeturer og store utgifter for én tann. Det positive er at man kan få en fin og velfungerende tann som varer. Mange rotfyllinger går bra og gir ingen eller få problemer i ettertid. Min rotfylling har fungert bra da jeg slapp unna med to turer til tannlegen før den var ferdig rotfylt. Jeg fikk midlertidig fylling som jeg har ennå, etter tre år. Jeg har mistet et lite stykke av selve tanna, men tannlegen bare slipte kanten bort og sa at fyllinga var så tett og fin at det ikke hastet med å få på krone. Krone er svindyrt, så jeg kommer nok til å vente i det lengste :rolleyes:

• Liker 1
Skrevet

Takk for godt svar, Ylvina. Jeg kjenner jeg må diskutere dette med tannlegen når jeg skal tilbake. Og ja, dette er bare en midlertidig fylling jeg fikk hos tannlegevakten.

Jeg har trukket før. En gang når jeg måtte fjerne tann for å få bedre plass og en visdomstann. Denne tannen er en seksårsjeksel og eneste tannen jeg enn så lenge har fylling i, så jeg er ikke så godt kjent med hvordan ting fungerer. Men jeg regner med tannlegen kan bidra med hva jeg trenger og ikke trenger.

Tannlegen jeg går til er offentlig, om der har noe å si. Hun pleier jobbe med folk med tannlegeskrekk og det gikk veldig greit sist jeg var der, men da sjekket hun jo bare ting. Uff.

Gjest babyfirefly91
Skrevet

jeg skulle også rotfylle en tann,men siden det er så dyrt anbefalte hun å trekke den og evt.lage bro når de andre tennene ved siden av er mer gamle (ville ikke file ned friske tenner) så tannlegen min anbefalte å bare trekke tannen siden de andre tennene vil flytte seg litt slik at mellomrommet blir mindre. så jeg skal trekke gjekselen min :)

• Liker 1
Skrevet

Har rotfylt to tenner to ganger. (Fortenner.) Første gang som barn etter en ulykke, etter 20-30 år gikk det betennelse i rotspissen og de gamle fyllingene måtte ut, bakterier kverkes og ny fylling på plass. 3 av 4 ganger gikk det så godt som helt smertefritt for seg. Den 4. gangen (en av førstegangsfyllingene) så gjorde det litt vondt i starten, men en ekstra dose bedøvelse fikset saken.

Det er litt ubehagelig, men ikke vondt. Derimot er det grusomt kjedelig å sitte der mens de driver på med rensejobben og fjerner nerven. Lengste opphold i stolen var ved 2. gangs rotfylling av den ene tanna. Da satt jeg pal i over en og en halv time.

• Liker 1
Skrevet

Hmm, så lenge? Det bekymrer meg altså. Jeg må jobbe ganske heftig med meg selv for å ikke freake helt ut.

Skrevet

Sjekk ut denne lasertannlegene.no

Man kan bruke laser istedet for bor samt noen har noe som heter Wand? som bedøvelse, ingen sprøyter, ikke et bor.

Skrevet

Hmm, så lenge? Det bekymrer meg altså. Jeg må jobbe ganske heftig med meg selv for å ikke freake helt ut.

Hør om du kan ta med deg noe musikk og ha på øret. Da blir det ikke så gruelig kjedelig. Som sagt - det der var den ekstremt lange runden jeg hadde. De mer normale har vel tatt en times tid, men akkurat der så skulle han rense ut betennelse så det ble masse bytting av rense-et-eller-annet-er. :ler:

Det "vondeste" var vel i grunnen at jeg fikk krampe i kjeven av å ligge der og gape så lenge.

Gjest Blubberella
Skrevet

Tror neppe man kan bruke laser til å rotfylle, da røttene må fjernes helt. Har også hørt at svært få tannleger bruker laser da det funker på bare noen få typer hull (har bl.a. med plassering på tanna å gjøre) og fordi det ikke funker på litt store hull. De begynte jo å snakke om laser for mange herrens år siden, men det ser ikke ut til å ha slått særlig an blant tannleger. Det er kanskje en grunn til det.

Skrevet

Jeg trakk min bakerste oppe på høyre side for to uker siden. Enten bruke 1000,- på å trekke, eller 6-9000 på å fikse. Enkelt valg for min del, og tannlegen spøkte med at det var en mindre å miste senere.

Merker ingen forskjell i tygginga heller, akkurat, så passet meg fint..

Skrevet

Tror neppe man kan bruke laser til å rotfylle, da røttene må fjernes helt. Har også hørt at svært få tannleger bruker laser da det funker på bare noen få typer hull (har bl.a. med plassering på tanna å gjøre) og fordi det ikke funker på litt store hull. De begynte jo å snakke om laser for mange herrens år siden, men det ser ikke ut til å ha slått særlig an blant tannleger. Det er kanskje en grunn til det.

http://www.lasertann.no/rotfylling-laser-eller-ikke/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...