Gjest stasypus Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Hei, jeg har et ganske uvanlig spørsmål her på forumet. Altså en venninne av meg jobber på en daglivare butikk og var i dag tatt for å stjele penger i fra kassen. Hun forklarte at hun bare lånte de pengene og mente faktisk å legge dem tilbake. Men daglig leder tror ikke helt på det, og sier han vil gå gjennom kamera for å se om hun har "lånt" penger tidligere uten å bli tatt. Men spørsmålet mitt er, har han lov å bruke dette mot henne om han så finner noe lignende på kamera? Hun sier at hun er redd han anmelder henne men hva risikerer hun da? Hvilke bevis kan sjefen kommme med for å anmelde henne? Han kan vel ikke bruke det han har på kamera for jeg har lest at slikt ikke er lov. Hun måtte ha blitt tatt av vakter eller andre for at det skal være gyldig? ? ? Hva sier dere?? Noen som har peiling?
Gjest "gjest" Skrevet 13. juli 2012 #2 Skrevet 13. juli 2012 Hvis man vil låne så spør man. Så enkelt er det. 9
Gjest stasypus Skrevet 13. juli 2012 #3 Skrevet 13. juli 2012 Hvis man vil låne så spør man. Så enkelt er det. er enig med deg der, men hun gjorde da ikke det. og det er egentlig ikke lov å ta penger i fra kassen sånn ellers,,,
Gjest "gjest" Skrevet 13. juli 2012 #4 Skrevet 13. juli 2012 er enig med deg der, men hun gjorde da ikke det. og det er egentlig ikke lov å ta penger i fra kassen sånn ellers,,, Nemlig, det er rent tyverig og den her venninnen visste nok hva hun gjorde... 6
Gjest Miranda2011 Skrevet 13. juli 2012 #5 Skrevet 13. juli 2012 Hei, jeg har et ganske uvanlig spørsmål her på forumet. Altså en venninne av meg jobber på en daglivare butikk og var i dag tatt for å stjele penger i fra kassen. Hun forklarte at hun bare lånte de pengene og mente faktisk å legge dem tilbake. Men daglig leder tror ikke helt på det, og sier han vil gå gjennom kamera for å se om hun har "lånt" penger tidligere uten å bli tatt. Men spørsmålet mitt er, har han lov å bruke dette mot henne om han så finner noe lignende på kamera? Hun sier at hun er redd han anmelder henne men hva risikerer hun da? Hvilke bevis kan sjefen kommme med for å anmelde henne? Han kan vel ikke bruke det han har på kamera for jeg har lest at slikt ikke er lov. Hun måtte ha blitt tatt av vakter eller andre for at det skal være gyldig? ? ? Hva sier dere?? Noen som har peiling? Hun ble tatt for å stjele idag, er bare tåpelig å si at hun bare lånte dem, tyveri kaller vi sånt. Mest sannsynlig får hun sparken fra jobben. 6
Gjest stasypus Skrevet 13. juli 2012 #6 Skrevet 13. juli 2012 Nemlig, det er rent tyverig og den her venninnen visste nok hva hun gjorde... det regner jeg med ja, men jeg har også spurt om sjefen kan bruke kameraovervåking som bevis hvis han evt skal anmelde henne. jeg har lest at man har ikke lov til slikt.
Gjest "gjest" Skrevet 13. juli 2012 #7 Skrevet 13. juli 2012 det regner jeg med ja, men jeg har også spurt om sjefen kan bruke kameraovervåking som bevis hvis han evt skal anmelde henne. jeg har lest at man har ikke lov til slikt. Det er lov å ha kameraovervåkning, men det er restriksjoner på hvor lenge man kan lagre det. 1
Gjest stasypus Skrevet 13. juli 2012 #8 Skrevet 13. juli 2012 Hun ble tatt for å stjele idag, er bare tåpelig å si at hun bare lånte dem, tyveri kaller vi sånt. Mest sannsynlig får hun sparken fra jobben. ja, jeg tror nok hun gjør det, for jeg selv jobber i dagligvare og vet hvordan det er, men han kan ikke bruke det kameraovervåking som bevis for det har han ikke lov til. ut ifra det jeg har lest rundt om. men vet ikke helt sikkert
Marsipan Skrevet 13. juli 2012 #9 Skrevet 13. juli 2012 Film/lydopptak er bare gyldig som bevis dersom det er opplyst om at butikken er overvåket. Uansett, det å bli tatt i å stjele en gang er mer enn nok for både å bli oppsagt og politianmeldt.
Gjest Miranda2011 Skrevet 13. juli 2012 #10 Skrevet 13. juli 2012 ja, jeg tror nok hun gjør det, for jeg selv jobber i dagligvare og vet hvordan det er, men han kan ikke bruke det kameraovervåking som bevis for det har han ikke lov til. ut ifra det jeg har lest rundt om. men vet ikke helt sikkert Det har du rett i, han ser nok på kameraet likevel, uansett ble hun tatt, bevis nok det
Gjest stasypus Skrevet 13. juli 2012 #11 Skrevet 13. juli 2012 Det er lov å ha kameraovervåkning, men det er restriksjoner på hvor lenge man kan lagre det. Ja tror det blir lagret i 3 dager så blir alt slettet. Men det er det samme som å overvåke ansatte på jobb, og da er vel ikke lov? Jaja, vet no ikke jeg, men sparken får hun helt sikkert, vet ikke hvor aktuelt det er å anmelde slike tilfeller blant arbeidsgivere
Gjest "gjest" Skrevet 13. juli 2012 #12 Skrevet 13. juli 2012 Ja tror det blir lagret i 3 dager så blir alt slettet. Men det er det samme som å overvåke ansatte på jobb, og da er vel ikke lov? Jaja, vet no ikke jeg, men sparken får hun helt sikkert, vet ikke hvor aktuelt det er å anmelde slike tilfeller blant arbeidsgivere Pinadø. Jeg synes det er helt greit at folk som håntererer penger i jobben sin blir overvåket. 6
Gjest NerdMedSverd Skrevet 13. juli 2012 #13 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Nå har jeg ingen kilder på dette, men troor det er sånn at de har lov å kikke gjennom opptakene om de har "gyldig" grunn. Feks at de tror en ansatt stjeler fra bedriften etc edit: Forøvrig skjønner jeg ikke at du prøver å finne måter venninnen din kan lure seg unna anklagen sin på. Ingen som låner penger fra kassa, sier seg selv. Endret 13. juli 2012 av NerdMedSverd 2
Lovealii Skrevet 13. juli 2012 #14 Skrevet 13. juli 2012 Stjele fra kassa? Jobber i butikk selv! Aldri i livet om jeg noen gang ville ha tatt penger fra kassa. Venninna di fortjener å få sparken. Bevis er jo bevis, men videoen blir slettet etter 3 dager om jeg ikke tar feil!
Gjest Quake Skrevet 13. juli 2012 #15 Skrevet 13. juli 2012 Det er fullt lov å bruke kamera opptak OM det er tydelig markert og de ansatte vet at det er kameraovervåkning. Siden hun jobber i butikk antar jeg at det er skilt ved eller i butikken hvor det står at det er kameraovervåkning. Men de har uansett ikke bruk for det, siden de allerede har tatt henne i å stjele og kan sparke henne rent og holdent bare pga det.
Gjest stasypus Skrevet 13. juli 2012 #16 Skrevet 13. juli 2012 Stjele fra kassa? Jobber i butikk selv! Aldri i livet om jeg noen gang ville ha tatt penger fra kassa. Venninna di fortjener å få sparken. Bevis er jo bevis, men videoen blir slettet etter 3 dager om jeg ikke tar feil! Ja det er 3 dager så blir den vekk. Det er ikke sånn direkte stjeling, det låg penger der som andre hadde glemt og hun brukte det og sa til sjefen at hun ville legge penger tilbake men glemte det, og hun har faktisk lagt det tilbake sier hun og nå er hun redd for at hun blir anmeldt for hun sier hun mente ikke å stjele osv..
Gjest Indra Skrevet 13. juli 2012 #17 Skrevet 13. juli 2012 Ja det er 3 dager så blir den vekk. Det er ikke sånn direkte stjeling, det låg penger der som andre hadde glemt og hun brukte det og sa til sjefen at hun ville legge penger tilbake men glemte det, og hun har faktisk lagt det tilbake sier hun og nå er hun redd for at hun blir anmeldt for hun sier hun mente ikke å stjele osv.. Hun har stjålet penger, det finnes ingen bortforklaring her. Hun får ta lærdom av dette. 4
SemperFi Skrevet 13. juli 2012 #19 Skrevet 13. juli 2012 http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/
Gjest stasypus Skrevet 13. juli 2012 #20 Skrevet 13. juli 2012 Burde ikke de "lånene" vises i differansen? Nei, vi har penger i cashguarden altså inni i en maskin og de løs pengene som ligger i kassen er noe kunder har glemt å ta med seg og bli liggende igjen der. og det hender folk bruker de for å kjøpe mat osv.. men kun hun som ble oppdaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå