Gjest Camelia Skrevet 12. februar 2004 #1 Del Skrevet 12. februar 2004 Hjemmelaget, selvfølgelig. Har jo en million kokebøker, og også laget både grateng og suppe selv fra scratch, men den OPTIMALE? Sitter DU på Oppskriften? :D Fiskegratengen må gjerne inneholde makaroni, og tomatsuppen må gjerne inneholde litt av hvert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. februar 2004 #2 Del Skrevet 12. februar 2004 Fiskegrateng 500 g fiskefilet (torsk er best synes jeg) 1 pk dypfryste erter 5 ss hvetemel 3 ss smør 4 dl melk 1/2-1 ts salt 1/4 ts revet muskat 2-3 egg strøkavring/brødsmuler 2-3 porsjoner makaroni Hell de halvtinte ertene i en ildfast form. Skjær fisken i små terninger. Legg dem oppå ertene og dryss over litt salt. Smelt smøret, rør inn hvetemel og spe med melk. La småkoke 2-3 minutter. Smak til med salt, pepper og muskat. Avkjøl sausen litt. Visp eggene sammen i en bolle og bland det i sausen. Hell sausen over fisken. Bland alt + makroni i formen og dryss strøkavring over. Stek ved 200 grader i 35-40 minutter. Kremet tomatsuppe (6 pers.) 1 skivet løk 2 hakkede hvitløksfedd 3 stilker frisk basilikum 1 kvist frisk timian 1 laurbærblad 2 1/2 ss tomatpuré 1 kg modne tomater, delt i fire, kan evt bruke hermetiske tomater en klype sukker 1 kopp hønsebuljong 1/3 kopp fløte friske basilikumblader, finstrimlet Fres løken myk i litt olje. Tilsett hvitløk, basilikum, timian, laurbærblad, tomatpuré og tomater. Smak til med sukker, salt og pepper. Hell over buljong og kok opp, la småkoke under lokk i ca 15 minutter. Fisk ut laurbærbladet. Kjør suppen jevn i foodprocessor og sil tilbake i kjelen, rør inn fløte og kok opp. Server med et dryss av strimlet basilikum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 12. februar 2004 #3 Del Skrevet 12. februar 2004 Takk, Arkana! :D Og disse går du god for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2004 #4 Del Skrevet 12. februar 2004 Oppskriften til Arkana ser fin ut, men jeg dropper ertene. Dessuten bruker jeg sei, det gir mye mer smak enn torsk. La sausen koke minst 5 minutter så er du sikker på at melsmaken er borte. Skille plomme og hvite og bland plommen i sausen, bland fisken også i og makaroni. Stivpisk eggehvitene og bland den forsiktig inn til slutt, da blir gratengen luftigere. Ha et par smørklatter oppå før den settes i ovnen, jeg syns strøkavring blir for tørt. Et par baconskiver kan også gjøre nytten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. februar 2004 #5 Del Skrevet 12. februar 2004 Og disse går du god for? Jepp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2004 #6 Del Skrevet 12. februar 2004 Her er min nydelige tomatsuppe. Denne går jeg god for med alt jeg har av troverdighet. Er særlig glad i denne siden den smaker så mye i seg selv at det ikke er nødvendig med ekstra salt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 13. februar 2004 #7 Del Skrevet 13. februar 2004 Jeg synes denne tomatsuppa er veldig god, i tillegg er den veldig mettende. Jeg bruker mer hvitløk enn det som står i oppskriften da. Italiensk tomatsuppe (4 porsjoner) Ingredienser: 2 løk 3 ss olivenolje 2 hvitløksbåter (eller gjerne mer, hvis du liker det) 1 bunt persille 1/4 ts timian 1/2 - 1 ts basilikum Ca. 600 gram fullmodne tomater (Kan bruke to bokser grovhakkede tomater istedet) Ca 100 gram spaghetti, brekkes i stykker 1,5 liter god kraft (evt. buljong - grønnsak- eller hønsebuljong, obs! litt mindre hvis man bruker hermetiske tomater!) salt/pepper Tilbehør: Krutonger Loffterninger sprøstekt i olivenolje eller smør, gjerne tilsatt hvitløk. Revet ost evt. parmesan Fremgangsmåte: Hakk løken og la den surre i oljen sammen med knust hvitløk. (Ikke for sterk varme, skal IKKE brunes!) Ha i hakket persille, timian og basilikum og rør noen minutter. Hakk tomatene, og knus dem videre i gryten, eller ha i hermetiske tomater. Spe med buljongen, og legg på lokk, la suppen småkoke på svak varme ca 1/2 time tilsammen, legg i spaghetti når spaghettiens koketid gjenstår. Liker du hvitløkssmak, kan du godt ha i en knust hvitløksbåt eller to tilslutt! Smakes til med evt. salt og pepper. Serveres med krutonger, som må haes direkte i tallerkenen etter at suppen er øst opp. (Eller server hvitløksbrød til.) Toppes med revet ost/parmesan, kanskje litt frisk eller tørket basilikum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå