Gå til innhold

Sukker-avhengig

Anbefalte innlegg

Gjest villrev
Skrevet

Jeg er veldig sukker-avhengig og spiser mye sukker =( Det går utover livet mitt, humøret mitt, helsen min og alt. Jeg vil slutte med sukkeret, men det er så utrolig vanskelig. Føler jeg får søtsug av å spise brød og karbohydrater, så selv om jeg klarer å gå en stund uten sukker så er suget alltid der. Jeg burde begynne å spise lavkarbo, eller vil egentlig spise paleo. Men det er også vanskelig å begynne med, er så vanskelig å nekte meg alt som jeg liker. Hva burde jeg gjøre, kutte ut sukkeret helt, eller prøve å ha det kun på lørdager? Hvis jeg har det på lørdager så går jeg og craver det hele uken uansett =(

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert på kosthold, men jeg hadde også et lite problem med sukker og søtsug. Fant ut det hadde gått litt for langt - jeg drakk brus HVER dag, følte ikke tørsten ble slukket uten brus, måtte ha brus om morgenen for å våkne skikkelig, og så videre. Til lunsj kjøpte jeg boller, en liten sjokolade, en brus, og så videre. Det tok helt av, og suget var der hele tiden.

Jeg satte foten ned for meg selv, og bestemte meg for at jeg skulle begynne å kun drikke brus og spise snop EN dag i uken. Den første uken var helt grusom, jeg lengtet etter brus hele tiden, men klarte å holde meg. Når jeg kjente søtsuget, drakk jeg heller saft eller spiste druer, og når lørdagen kom unnet jeg meg alt jeg hadde lyst på. De første ukene var veldig vanskelige, men lørdagen var liksom et lyspunkt. Jeg tenkte at jeg klarer meg en dag til uten brus, og det er ikke lenge til lørdag... Nå, et par måneder senere, kan jeg gå flere uker uten å drikke brus eller spise snop. Kjenner jeg søtsuget tar jeg meg en sjokoladebit, og så trenger jeg ikke mer enn den ene biten. Nå koser jeg meg masse med et glass med vann og isbiter.

Etter jeg kuttet ned på alt det søte, har jeg det mye bedre! Jeg spiser fortsatt ikke direkte sundt, mye hvetemel og en del sukker, men allikevel har humøret og overskuddet blitt mye bedre. Det er utrolig vanskelig i begynnelsen, men å ha den ene dagen i uken hjalp meg veldig. Søtsuget som er der hver dag, hele tiden, forsvinner etter hvert. Bare sett foten ned for deg selv og bestem deg for at dette skal du klare!

• Liker 1
Skrevet

Sliter selv mye med dette sukker suget. Særlig så er brus og potetgull mine to største svakheter! Prøver så godt jeg kan å begrense det til bare i helgene, men det er vanskelig. Men klarer man å komme over kneika tror jeg man kommer en lang vei:-)

Gjest _La Femme
Skrevet

Sukkeravhengighet er som alle andre avhengigheter - alt ligger i hodet. Du må ha den riktige motivasjonen og viljestyrken til å slutte. Jeg mener at den beste måten å gjøre det på er å kutte sukkeret helt ut. Ikke karbohydrater generelt, men bare sukker. Å kutte ut flere ting i kosten på en gang vil kanskje føle overveldende og for mye, og da mister man kanskje litt motivasjonen og tenker "nah, fuck it". Hold deg unna sukker og etter 2 uker vil du merke at suget blir mindre og mindre. Det kan jeg love deg. Få i deg noe fruktsukker - spis f.eks. 1 frukt om dagen. Så kjenner du smaken på noe søtt.

Skrevet

Jeg var også sukkeravhengig helt til jeg la om til lavkarbo, og det funka fett. Jeg spiser så mye god mat (som er sunn og bra for kroppen min) og har fått så mye energi at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal gjøre med meg selv. Det tok noen dager, men å kutte helt tror jeg var cluet. Hadde jeg gått og hatt litt hele tiden, ville jeg bare sprukket - og fort!

Tror det beste du kan gjøre er å kutte det ut. Vekk med det. Finn alternativer når suget kommer (valnøtter, en god sukkerfri yoghurt eller rene bær), og så kan du sakte introdusere litt og litt tilbake i kosten din. Man skal selvfølgelig kose seg (det gjør jeg så absolutt), men kos trenger ikke bety sukker.

Sukker skaper avhengighet, sånn er det bare. Har kjent på det sjøl.

• Liker 1
Gjest villrev
Skrevet

Jeg kan prøve å begrense det til kun lørdagen. Men frykter jeg kommer til å gå med det suget i hverdagene mange uker før det evt blir som til Sophia, at jeg vender meg til det å ikke spise sukker så mye og ikke trenger det like mye.

Jeg kan og kutte ut sukkeret helt, sist jeg prøvde det klarte jeg bare to uker. Men har lyst til å kutte ut det meste av karbohydrater (utenom i grønnsaker) av andre grunner, så kanskje jeg gjør det i samme slengen.

Men vet ikke hva jeg skal gjøre. Må tenke litt på det.

• Liker 1
Gjest cool_water
Skrevet

Mange gode råd her, jeg holder på å venne av meg sukkeret nå, har vært sukkerfri i noen dager og det funker ganske bra. Spiser frukt og drikker te om jeg får cravings :) Målet mitt nå er å være sukkerfri i et par uker, også innføre en liten kosedag i uken :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg er sukkeravhengig, og jeg har sukkerfri måned nå.

Har ikke lov til å spise noe mat som inneholder raffinert sukker, deriblandt brus, godteri, boller, supper med sukker osv.

Som erstatning lager jeg mine egne oppskrifter hvor jeg bruker sukrin, stevia og andre naturlige søtningsmidler.

Brus lager jeg av farris og litt ferskpressa juice. Spiser mye fruktsalat.

Det jeg tenker er at man ikke kan nekte seg både raffinert sukker og sukker fra mat som inneholder det naturlig. Fruktsukker fra frukt er avhengighetsskapende det også, men ikke like skadelig. Dessuten er det fler fordeler med å spise frukt enn ulemper.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det med at du craver sukker når du spiser brød tror jeg er veldig lett å unngå uten å kutte ut alle karbohydrater.

Begynn med knekkebrød i steden. Ikke spis pasta og ris så ofte, og ikke så mye, så har du egentlig løst problemet uten å bli karbohydratfantatiker.

Skrevet (endret)

Mange gode råd her, jeg holder på å venne av meg sukkeret nå, har vært sukkerfri i noen dager og det funker ganske bra. Spiser frukt og drikker te om jeg får cravings :) Målet mitt nå er å være sukkerfri i et par uker, også innføre en liten kosedag i uken :)

Før jeg la om helt så kjøpte jeg Stevia til å ha i teen, så ble den søtet naturlig. Hvis du også unner deg en skikkelig god, litt luksus-te (som student kaller jeg Pukka-te skikkelig luksus) så får du litt den "kose" følelsen også. Og det er sunt!

En del av craving etter sukker er hunger etter noe søtt. Te med stevia blir søtt, og ingen kunstig søtning (som kan gjøre søtsuget verre).

Endret av Scherbatsky
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg og er sukker avhengi. og jeg leste en artikkel der det sto at sukker var like vanedannende som narkotika, jeg tviler ikke! tanke gangen må jobbes med! akkurat nå er jeg ikke motivert nokk. si til en som røyker: bare gjør det på fest så klarer du og slutte :) tja... spørs hvor sta man er... men i sverige hørte jeg det var avrusning for sukker avhengihet. finnes det her til lands og, vill jeg gjerne høre :) Lykke til :)

Men det som hjelper for meg, er og lage smoodie :) er mye sukker i det og, men jeg tilsetter ikke noe! har kunn oppi frukt. foreksempel jordbær og banan :) det hjalp meg mye :) dyrt hver dag... men og spise snop hver dag er jo dyrt det og. 0 vitaminer, og det verste er hva det gjør med hjertet, og kroppen, og ikke minst tennene. et tipps er og bruke sugerør når du drikker brus...

Endret av kokkosmamma
Skrevet

Jeg tror at hvis sukker ble oppdaget i dag, ville det vært forbudt. Sukker har tatt flere liv enn heroin, det er jeg nesten sikker på.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde et karboredusert kosthold for en tid tilbake, og da spiste jeg ikke godteri på en lang stund. Fikk heller ikke det søtsuget, så det var sjeldent jeg hadde lyst på. Det som derimot skjedde når jeg først skeia ut i noen dager og spiste godteri i flere dager på rad, så kom godterisuget hver eneste dag..

• Liker 1
Skrevet

Pepsi max hjelper meg for søtsuget :)

Skrevet

Pepsi max hjelper meg for søtsuget :)

Det bare lurer kroppen din.. for søtstoffet blir uansett gjort om til karbohydrater i kroppen din, som igjen blir gjort om til fett..

• Liker 1
Skrevet

Det bare lurer kroppen din.. for søtstoffet blir uansett gjort om til karbohydrater i kroppen din, som igjen blir gjort om til fett..

Har hørt at det bare er på noen kroppen reagerer slik. Og tror ikke det gjelder meg, for jeg har gått ned 5 kg på 4 uker og jeg spiser veldig sunt, men drikker veldig Pepsi max :)

Skrevet

Jeg og er sukker avhengi. og jeg leste en artikkel der det sto at sukker var like vanedannende som narkotika, jeg tviler ikke! tanke gangen må jobbes med! akkurat nå er jeg ikke motivert nokk. si til en som røyker: bare gjør det på fest så klarer du og slutte :) tja... spørs hvor sta man er... men i sverige hørte jeg det var avrusning for sukker avhengihet. finnes det her til lands og, vill jeg gjerne høre :) Lykke til :)

Men det som hjelper for meg, er og lage smoodie :) er mye sukker i det og, men jeg tilsetter ikke noe! har kunn oppi frukt. foreksempel jordbær og banan :) det hjalp meg mye :) dyrt hver dag... men og spise snop hver dag er jo dyrt det og. 0 vitaminer, og det verste er hva det gjør med hjertet, og kroppen, og ikke minst tennene. et tipps er og bruke sugerør når du drikker brus...

Banan har jo en haug med sukker i seg (de som trener mye bruker det for å bygge oppigjen karbo-lagret de nettopp har brukt av under trening), så hvis du kutter ut den, erstatt med tyrkisk yogurt og stevia eller noe, så gir nok søtsuget seg enda litt til.

• Liker 1
Skrevet

Reaksjon på pepsi max er forskjellig fra person til person. Noen kan ikke drikke kunstig søtede drikker, noen kan. Uansett så slepper man jo sukkeret, og den delen er jo bra. Vann er uansett best ;)

Skrevet

Har hørt at det bare er på noen kroppen reagerer slik. Og tror ikke det gjelder meg, for jeg har gått ned 5 kg på 4 uker og jeg spiser veldig sunt, men drikker veldig Pepsi max :)

Det har jeg nok ingen tro på, men at forbrenninga er forskjellig fra person til person uavhengig om det er sukker eller søtstoff er jo ingen hemlighet.

Les noe av dette, ho har veldig mye bra å si når det kommer til kosthold:

http://beritnordstrand.no/2011/03/31/lyst-til-a-vite-hva-brus-kan-inneholde/

http://beritnordstrand.no/2012/01/10/tips-mot-sotsug/

Skrevet

Banan har jo en haug med sukker i seg (de som trener mye bruker det for å bygge oppigjen karbo-lagret de nettopp har brukt av under trening), så hvis du kutter ut den, erstatt med tyrkisk yogurt og stevia eller noe, så gir nok søtsuget seg enda litt til.

Men det er hvertfall mye sunnere en godtteri, mulig annen frukt er sunnere... men det er snakk om og gjøre om vanen også, og få vekk sukkerbehovet... men jeg vet ikke hva som er best. det har hjelpt meg med og ikke spise så mye sjokolade og smågått,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...