Gå til innhold

fjerning av visdomtann - dyrt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei visdomtann som jeg trur at må fjernes, hvor mye koster det ca? Ca når den trekkes? Og ca når den må opereres ut? Vet jo ikke hva min må, må spare penger til tannlegetimer, siden det er så dyrt :kjempesinna:

Takk for svar! :hjertesmil:

Anonym poster: 4deb3aef0901ec6df578d64889a5315e

Anonym poster: 72baeeec98e4873e1ed48382ca47bf82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den ligger vanskelig til/ikke kommet helt opp, så kan den taes kirurgisk. Da slipper du unna med egenandel på rett under tusenlappen. Kirurgisk fjerning er best synes jeg, de er flinke og vet hva de driver med. ;)

Skrevet (endret)

På en vanlig tannlege koster det ca 1300 kr og ca 150 kr for bedøvelse. Du burde helst trekke de før du er 25 år gammel, før røttene setter seg godt fast.

Endret av Kajalle
Gjest Blubberella
Skrevet

Enig med Honnikorn! Hvis du har en såkalt "retinert" visdomstann (ligger skjevt eller er underutviklet så den ikke kommer opp av tannkjøttet som normalt) kan den fjernes kirurgisk i lokalbedøvelse. Hos oralkirurg på sykehus er det bare rundt 300 kr i egenandel men veldig lang ventetid (opptil 2 år). Kan du vente ei stund er det vel verdt ventetiden både økonomisk og fordi kirurger gjør det mye kjappere og greiere enn de fleste tannleger. Hos tannlege får du noe refundert fra trygdekassa hvis tanna må fjernes kirurgisk, så det blir uansett billigere.

Er det bare ei vanlig visdomstann som kan trekkes på vanlig måte får du ingen refusjon, men maksprisen på trekking er vel rundt 1000 kr. Mange steder får man det billigere så det lønner seg å sjekke flere alternativer.

Skrevet

Jeg har nettop operert bort 2 visdomstenner kirurgisk. Der jeg tok dem, måtte jeg betale 1200 for begge tennene. Det er 25 % av hele prisen, etter som jeg ikke er 19 enda. Så egentlig skulle det koste ca. 4000 for begge :)

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg har nettop operert bort 2 visdomstenner kirurgisk. Der jeg tok dem, måtte jeg betale 1200 for begge tennene. Det er 25 % av hele prisen, etter som jeg ikke er 19 enda. Så egentlig skulle det koste ca. 4000 for begge :)

Og hvis man er over 20 år får man refundert en del av summen ved kirurgisk fjerning av visdomstann, så det vil ikke koste 4000 kr uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Er 30 år så det er litt for sent med tanke på å trekke de før jeg ble 20 eller 25 :P Denne visdomtanna har stått litt ut lenge og kommer seg tydeligvis ikke lenger ut, men nå har den begynt å gjøre litt vondt men ikke hele tiden, noen uker siden sist den var vond. Ja jeg burde sikkert dratt til tannlegen tidligere men lommeboka har ikke vært enig i det.

De andre visdomstennene har jeg ikke merket noe til. Ikke alle må fjerne de selv om mange må.

Er ikke så mange tannleger å velge mellom her jeg bor, blir nok den offentlige.

Anonym poster: 72baeeec98e4873e1ed48382ca47bf82

Gjest Blubberella
Skrevet

Høres ut som at du kan fjerne kirurgisk, og hvis du da kan gå til den offentlige og i tillegg får refusjon fra trygdekassa blir det ikke så ille. Du kan også be tannlegen om å henvise til oralkirurg på sykehus dersom tanna ikke må ut snarest. Jeg hadde hull i min og var en del plaget med betennelse i tannkjøttet som lå delvis over tanna, men kunne likevel vente ifølge tannlegen. Jeg fjernet forøvrig en visdomstann kirurgisk på sykehus da jeg var over 30 og hadde ikke vanskelige røtter. Det gikk veldig greit, så det gjelder ikke alle at røttene vokser seg store og krokete etter en viss alder.

Gjest Anonym
Skrevet

Jeg fjernet en visdomstann i går. Den var ikke helt utvokst. Jeg betalte 1800 kr inklusiv en flaske Corsodyl. Så på kvitteringen at jeg hadde fått ca 1200 kr i trygderefusjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...