Gå til innhold

Internetthastighet og bruk av nett-tv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken bredbånd-internett-hastighet man bør ha fra Telenor for å kunne se bra nett-tv (nrk og tv3).

Jeg har adsl basid nå, betaler 378 i mnd uten tlflinje.

Synes ofte at nrk tv-episoder stopper opp for å laste (hvert 10 sek) og på tv3 play greier ikke nettleserne mine vise jamn film. Ser mer ut som stillbilder som er satt opp etter hverandre hvor det hopper fremover fra bilde til bilde.

Bruker mac.

Tenker at grunnen til at jeg har så dårlig visning av nett-tv er tregt internett. Maskinen er ikke halvfull en gang, og jeg har ikke oppe andre programmer når jeg prøver se tv...

Jeg prøvde også å registrere meg med vpn for tilgang til amerikanske netflix, men der går det enda tregere.

Skulle gjerne brukt datamaskinen til å se tv, men slik det er nå så blir det bare irriterende å prøve.

Noen gode råd?

Anonym poster: d3b02bf0db01881ee536e63bba2c2cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor rask linje du trenger, kommer an på kvaliteten på streamingen. NRK pleier å ha ganske dårlig kvalitet på sine nettsendinger, så det skal ikke kreve så altfor mye. Med dårlig linje kan det ofte kan det være lurt å la sendingen streame i en 10min før en begynner å se.

Du kan sjekke hastigheten på nettlinjen din her. Når du tar den er det viktig at du ikke har noen annen aktivitet på linja. Hvilke hastigheter er det du ifølge Telenor skal ha? Jeg forsøkte å søke opp ADSL Basis, men det så ikke ut til at de tilbød dette lenger. Det nærmeste prismessig (349) lå på rundt 5/0.5 Mbit/s, altså temmelig dårlig opphastighet, men det skal være mer enn nok for å se NRK sin nett-TV.

Hvor mye du har på harddisken har ikke så mye å si, er minne og prosessor som er utslagsgivende. Trykker du på eplet oppe i venstre hjørne, og går inn på "Om denne Macen", finner du ut hva maskinen din har av maskinvare. Men jeg har sett nett-tv med over fem år gamle laptoper, på linjer som er dårligere enn det jeg regner med at du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale under 6 mb/s linje, da får du det til å gå, under vil det hakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge NRK bruker vi ikke mer en 1mb når vi bruker nett-tv, og vi har 16 mb. Vi sliter like mye med hakking og stopping, og må oppdatere nettleseren ofte iløpet av et program. Litt bedre på tv3, men ikke flytende, så det er nok ikke internettforbindelsen din som er for dårlig :) Nrk og tv3 har dårlige servere. Men jeg vil nok anbefale å oppgradere linjen litt kanskje :). Hvilken vpn server bruker du? Jeg bruker Hotspotshield (gratisversjon) sammen med Netflix, og det funker fint. Så tror du kan prøve en annen vpn (jeg har prøvd mange dårlige/trege), men Netflix skal du kunne bruke uten problemer med din linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...