Gå til innhold

Er det greit med billig brudekjole?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en sånn billig kjole fra Kina og det kostet meg 850,-. Kjolen var ikke veldig lik som den på bildet, men likevel en pen kjole. Bare ikke min drømmekjole. Den henger i skapet og skal selges. Jeg endte opp med å kjøpe en kjole fra en designer i USA som er helt fantatisk nydelig og min drømmekjole^_^ Den kostet meg 6400,- med frakt og avgifter.

Om det er en spesiell type kjole du ønsker deg, men som koster flesk, så kan du jo prøve å finne en lokal kjoleskredder som kan sy en lignende kjole etter dine mål og ønsker.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Men grunnen til at mange designer-brudekjoler er så dyre, er ikke først og fremst materielle kostnader eller arbeidstimer - men heller det at du betaler masse penger for å få en designers navn på kjolen. Jeg gidder ikke betale masse for et navn, og derfor synes jeg det bare er fint at noen lager kjoler i samme stil/design som er billigere.

Anonym poster: 60eda44b35bdb558361a29f0c8bc8bf0

Derfor kan man gå for lignende design av mindre designere. Da betaler du ikke for navnet, samtidig som du ikke bidrar til noe etisk tvilsomt.

Enig i det med bildene, men en billig kjole blir ikke noe tap for original designeren fordi de sikter til to forskjellige markeder. Google "fashion copyrights" og du kommer til å se hva jeg snakker om her.

Hovedpoenget mitt er ikke det rent økonomiske, det er det etiske. Synes du det er helt greit at noen jobber lenge med en bestemt ting, for at noen andre skal kopiere den og profittere? Det synes ikke jeg.

Skrevet (endret)

Derfor kan man gå for lignende design av mindre designere. Da betaler du ikke for navnet, samtidig som du ikke bidrar til noe etisk tvilsomt.

Hovedpoenget mitt er ikke det rent økonomiske, det er det etiske. Synes du det er helt greit at noen jobber lenge med en bestemt ting, for at noen andre skal kopiere den og profittere? Det synes ikke jeg.

Det blir kopier, og den som kjøper er bevist på at kopiene ikke blir 100% lik originalen... så jeg ser ikke noe "etisk problem" med det. Hadde vært annerledes om kjolen hadde blitt solgt som "ekte vare" når den var kopi, da er det et problem. Men jeg tror neppe at Pnina Tornai kommer til å tjene mindre penger bare fordi det finnes kopier av kjolene hennes. En person som har råd til å kjøpe en ekte Pnina Tornai kommer aldri til å ta sjansen å bestille en kopi fra Kina! det er to forskjellige markeder...

Endret av Natalie_M
  • Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Det blir kopier, og den som kjøper er bevist på at kopiene ikke blir 100% lik originalen... så jeg ser ikke noe "etisk problem" med det. Hadde vært annerledes om kjolen hadde blitt solgt som "ekte vare" når den var kopi, da er det et problem. Men jeg tror neppe at Pnina Tornai kommer til å tjene mindre penger bare fordi det finnes kopier av kjolene hennes. En person som har råd til å kjøpe en ekte Pnina Tornai kommer aldri til å ta sjansen å bestille en kopi fra Kina! det er to forskjellige markeder...

Men her er det snakk om en side som bruker originaldesignerens bilder - altså skal de være 100 % lik originalen! Kopien selges altså mer eller mindre som "ekte vare". Og du svarer fortsatt ikke på det etiske - er det greit å profittere på å kopiere andres arbeid? Om du synes det, så er det opp til deg, men jeg synes det blir helt feil. Uavhengig av Pninas økonomiske status :)

Skrevet (endret)

Men her er det snakk om en side som bruker originaldesignerens bilder - altså skal de være 100 % lik originalen! Kopien selges altså mer eller mindre som "ekte vare". Og du svarer fortsatt ikke på det etiske - er det greit å profittere på å kopiere andres arbeid? Om du synes det, så er det opp til deg, men jeg synes det blir helt feil. Uavhengig av Pninas økonomiske status :)

Jeg ser ikke noe etisk problem nei... og vet ikke hvilke sider du besøker, men på Ebay får man beskjed om at kjolen ikke blir 100% lik originalen. Ærlig talt, så finnes det ting som er "mere uetiske" enn det å kjøpe en kopi av en brudekjole, jeg ser ikke noe uetisk i å kjøpe en kopi, når det er lov.

Se her

P-S:

One of the magical side effects of having a culture of copying is the establishment of trends. People think this is a magical thing. How does it happen? Because it’s legal [in the fashion industry] for people to copy one another.”

(Johanna Blakley)

Endret av Natalie_M
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Også... hvis du har den tankegangen om at det er "uetisk" å kjøpe en klesplagg bare fordi den ligner for mye på originalen, burde du kanskje la være å kjøpe klær hos H&M eller Lindex, eller noen som helst butikk i verden, fordi disse kjedene "inspireres av" (dvs. kopierer design) av high fashion designere så å si hele tiden. Ingenting av det du ser på en butikk idag er en "original" design, alt er knock-off av andre design, noen ganger får de et vri, ja, akkurat som disse brudekjolene som man kan kjøpe på nettet.

EDIT: Beklager for dobbelpost! :)

Endret av Natalie_M
  • Liker 7
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Problemet her er jo at disse kjolene er uten den vrien du finner på kjedebutikkene - det er direkte kopier. Inspirasjon er en ting - stor musikk siterer annen musikk, forfattere lærer av bøker de leser, designere ser på trendene omkring seg. Å kopiere direkte, slik kopisider som TS sin jenjenhouse gjør, er noe helt annet.

Og, litt OT, men selvfølgelig finnes det mer uetiske ting enn kopiering av design. Det betyr ikke at man bare kan bry seg om disse tingene - vi kan fokusere på flere problematiske områder, små som store, samtidig. Det at noe er lovlig betyr forøvrig heller ikke at noe er etisk forsvarlig, bare at det ikke er straffbart.

Uavhengig av dette, så kommer ikke vi til å bli enige her. Jeg forstår hva du mener, jeg er bare uenig i premisset ditt.

• Liker 3
Skrevet

Problemet her er jo at disse kjolene er uten den vrien du finner på kjedebutikkene - det er direkte kopier. Inspirasjon er en ting - stor musikk siterer annen musikk, forfattere lærer av bøker de leser, designere ser på trendene omkring seg. Å kopiere direkte, slik kopisider som TS sin jenjenhouse gjør, er noe helt annet.

Og, litt OT, men selvfølgelig finnes det mer uetiske ting enn kopiering av design. Det betyr ikke at man bare kan bry seg om disse tingene - vi kan fokusere på flere problematiske områder, små som store, samtidig. Det at noe er lovlig betyr forøvrig heller ikke at noe er etisk forsvarlig, bare at det ikke er straffbart.

Uavhengig av dette, så kommer ikke vi til å bli enige her. Jeg forstår hva du mener, jeg er bare uenig i premisset ditt.

Der tar du fullstendig feil, disse kopier er ikke "direkte kopier" stoffet de bruker er annerledes og materialene bla. Man kan modifisere dem selv om man vil, og ikke alle er av samme kvalitet som original designet... Skal man bestille fra disse sider bør man ikke være alt for nøye, fordi det du får er ikke det samme som det du så på bildet... sånn er det bare.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Der tar du fullstendig feil, disse kopier er ikke "direkte kopier" stoffet de bruker er annerledes og materialene bla. Man kan modifisere dem selv om man vil, og ikke alle er av samme kvalitet som original designet... Skal man bestille fra disse sider bør man ikke være alt for nøye, fordi det du får er ikke det samme som det du så på bildet... sånn er det bare.

I mitt hode er ikke det å gå fra silke til polyester en stor nok designendring til at slike kopier er greit. Det at du ikke får produktet du betaler for (altså produktet som er på bildet), men må forvente å få noe som ser annerledes ut og er av lavere kvalitet, er vel bare enda et argument mot å kjøpe på disse sidene?

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg hadde helt ærlig blitt veldig skeptisk til en brudekjole som kostet så lite. Ikke fordi jeg mener at brudekjoler absolutt skal oste en formue, men fordi slike kjoler ofte er litt dyre. Da tenker jeg at det er en grunn til at den er såpass billig. Antagelgvis ligner den ikke på bilde, og er av elendig kvalitet. Greit nok at man skal bare bruke den en dag, men den ene dagen er jo en ganske vikig dag for mange da. Og da er det også viktig at man føler seg vel.

Jeg hadde heller lagt litt mer penger i noe man vet er av god kvalitet og som man føler seg pen i, eller satset på en billigere kjole som ikek nødvendigvis er en brudekjole, men som kan brukes til det formålet likevel.

• Liker 1
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Skal ikke gifte meg foreløpig men ble litt nysgjerrig på den brudekjolen til 52 kr. Hvis man får tak i noe sånt og den ser bra ut er det vel bare å slå til :fnise:

• Liker 2
Skrevet (endret)

I mitt hode er ikke det å gå fra silke til polyester en stor nok designendring til at slike kopier er greit. Det at du ikke får produktet du betaler for (altså produktet som er på bildet), men må forvente å få noe som ser annerledes ut og er av lavere kvalitet, er vel bare enda et argument mot å kjøpe på disse sidene?

Men det er din egen personlig mening... hvis du hadde sett videoen jeg linket til så hadde du sett eksempelet som viser to helt like par sko, en av de til halve prisen av den andre... dette er forsåvidt helt greit. Er det fortsatt uetisk?

Det som jeg reagerer mest på er at du kommer hit og sier at man ikke skal kjøpe knock-off kjoler, basert på ditt eget synspunkt... Er det ulovlig? nei... er det umoralsk? kanskje, men kanskje ikke... det får være opptil hvert enkelte å avgjøre, du kan ikke imponere ditt synspunkt for andre, fordi "opp i ditt hode" er ting sånn. Vær så snill, verden blir ikke et verre sted å være i bare fordi TS velger å kjøpe en kopikjole for 700 kr istedet for en originaldesign for 10000, man bestemmer selv hva slags prioriteringer man har i livet og hvor mye penger man er i stand eller gidder å betale.

Endret av Natalie_M
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Men det er din egen personlig mening... hvis du hadde sett videoen jeg linket til så hadde du sett eksempelet som viser to helt like par sko, en av de til halve prisen av den andre... dette er forsåvidt helt greit. Er det fortsatt uetisk?

Det som jeg reagerer mest på er at du kommer hit og sier at man ikke skal kjøpe knock-off kjoler, basert på ditt eget synspunkt... Er det ulovlig? nei... er det umoralsk? kanskje, men kanskje ikke... det får være opptil hvert enkelte å avgjøre, du kan ikke imponere ditt synspunkt for andre, fordi "opp i ditt hode" er ting sånn. Vær så snill, verden blir ikke et verre sted å være i bare fordi TS velger å kjøpe en kopikjole for 700 kr istedet for en originaldesign for 10000, man bestemmer selv hva slags prioriteringer man har i livet og hvor mye penger man er i stand eller gidder å betale.

Selvfølgelig er det min personlige mening! Vi diskuterer rett og galt, ikke samfunnsøkonomi og juss. Jeg har da vært tydelig på det hele veien? Jeg synes at knock-off-sider er umoralsk, og derfor synes jeg at man skal holde seg for god til å handle der. Hva du synes,er en annen side i den debatten. Hva TS til slutt gjør har jeg ikke noe med, men hun spurte hva folk synes, og det er det jeg har sagt. Det at du synes noe annet, får være opp til deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke gifte meg foreløpig men ble litt nysgjerrig på den brudekjolen til 52 kr. Hvis man får tak i noe sånt og den ser bra ut er det vel bare å slå til :fnise:

Hehe ja det var det jeg fant ut også, hadde liksom råd til å tape de pengene hvis kjolen ikke stod til forventningene.

Men den ble jo sydd etter mine mål, og satt helt perfekt!!

Og den så faktisk enda penere ut i virkeligheten enn i annonsen på Ebay:)

Har 3 venner til som også har kjøpt drømmekjolene sine på ebay for under 200 nok + frakt

Detter er jo ikke kjoler som utgir seg for å være designerkjoler, så da ser jeg ikke noe problem i det, selv om mange av dem ligner div designerkjoler....

Anonym poster: 455cb7b5d2674efb7a51015ed713b8fd

• 2 uker senere...
Skrevet

Mange av dem er billig dårlig kvalitet

Skrevet

jeg kjøpte min på jkdress ei anna ei som gifte seg samme dag som meg hadde kjøpt en spesial desinet kjole fra katrine sørland. og når ho så kjolen min kunne ho ikke fatte at den kosta 1500 kr. fikk masse koplimanger for den

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Mange av dem er billig dårlig kvalitet

Hvor bra kvalitet trenger man på noe som skal brukes en gang?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

kjenner flere som har kjøpt kjolene sine billige på ebay. de har vært meget fornøyde. prisen er ikke det som er viktig men at du er fornøyd men ville satset mer på ebay enn den siden du har vært på.

Anonym poster: 0fa7090a76cea5c988db2d430ac6a4d6

Skrevet (endret)

Er det ingen av dere som er ute etter billigst mulig kjole - og nå snakker jeg om de til under 200 kr (!?), som reflekterer bittelitte grann over hvordan dette er praktisk mulig? Hvem lager disse og hvor kommer de fra? Vi bor i et av verdens aller rikeste land, og jeg vil tro man bør tenke litt over hva man kjøper, og hvilke forhold folk som lager det vi handler lever/jobber under?

For meg ringer det nemlig mange bjeller når man får så rimelige kjoler og flere ledd skal tjene penger på det.

Ja, jeg vet dette kan diskuteres om med meste. Men for min del vet jeg hvor kjolen er laget og i dette landet er arbeidsforholdene regulert iforhold til EU regelverket.

Greit at vi som gifter oss ønsker det rimeligst mulig, men til hvilken pris skal vi ha vår "drømmedag"?

Endret av Portvinpiken
  • Liker 2
Skrevet

Brudekjolen min kostet 1300,- inkl. frakt.

Ikke noen typisk brudekjole da, men en middelalderinspirert hvit kjole fra en engelsk nettbutikk, designet og sydd i England.

Det er utrolig hvor mye billigere en kjole blir når det ikke står "brude-" foran den :P

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...