Gå til innhold

Hvordan bli psykiatrisk sykepleier?


straamann

Anbefalte innlegg

Å få dekket en bachelor av arbeidsgiver er ikke lett, det spørs hvor desperate de er. Det er mange som tar sykepleier og vernepleierutdannelse, så jeg tviler på at så mange får til dette. Jeg får dekket inntil 20000 til bøker o.l av min arbeidsgiver (kommunen), men bare fordi jeg er fast ansatt og studerer deltid.

I psykiatrien stiller sykepleiere og vernepleiere likt, begge kan ta samme videreutdanning innen psykisk helsearbeid.

Anonym poster: b7bfdcd43dd01e51d7f26866f77c8ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å få dekket en bachelor av arbeidsgiver er ikke lett, det spørs hvor desperate de er. Det er mange som tar sykepleier og vernepleierutdannelse, så jeg tviler på at så mange får til dette. Jeg får dekket inntil 20000 til bøker o.l av min arbeidsgiver (kommunen), men bare fordi jeg er fast ansatt og studerer deltid.

I psykiatrien stiller sykepleiere og vernepleiere likt, begge kan ta samme videreutdanning innen psykisk helsearbeid.

Anonym poster: b7bfdcd43dd01e51d7f26866f77c8ea5

Det er vel det jeg tenker også, at det ikke er veldig lett å få dekket en bachelor av arbeidsgiver. Hadde det vært så enkelt som enkelte her hevder, så ville vel flere ha gjort det. Som du sier forekommer det sikkert studiefinansiering av arbeidsgiver steder der det er mangel på sykepleier/vernepleier, da fortinnsvis i grisgrente strøk. Dette er bare spekulasjoner fra min side, så jeg setter pris på om noen av dem som har fått fullfinansiert heltidsstudier av arbeidsgiver forteller hvor mye støtte de får, og ikke minst hvordan de gikk frem.

En ting som fremdeles er litt uklart: kan vernepleiere jobbe på psykiatriske avdelinger på sykehus, eller kan de ikke jobbe på sykehus i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleiere jobber ikke på sykehus.

Anonym poster: 2deaecccdb98cbcda7e905deaa81758c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleiere jobber ikke på sykehus.

Anonym poster: 2deaecccdb98cbcda7e905deaa81758c

Ikke på somatiske sykehus, men på psykiatriske sykehus/avdelinger jobber de. Jeg er lege i spesialisering i psykiatri og det jobber mange vernepleiere på alle avdelinger på det sykehuset jeg jobber, inkludert akuttavdelinger/mottak.<br /><br /> Anonym poster: 26328f4d496ac5dccc8b2c38c3d1f2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på somatiske sykehus, men på psykiatriske sykehus/avdelinger jobber de. Jeg er lege i spesialisering i psykiatri og det jobber mange vernepleiere på alle avdelinger på det sykehuset jeg jobber, inkludert akuttavdelinger/mottak.<br /><br /> Anonym poster: 26328f4d496ac5dccc8b2c38c3d1f2c3

Takk for presiseringen, du anonym lege! Jeg har selv vært ferievikar på et psykiatrisk sykehus (hvor man primært behandler psykiske lidelser, men selvsagt har lege og sykepleier tilgjengelig for å behandle somatiske lidelser som gjerne følger med på kjøpet). Sunn fornuft tilsier vel at akutte psykoser og livskriser samt rehabilitering av dette behandles best av fagfolk som har dette som spesialfelt - vernepleiere f.eks. Blir litt i tvil når flere hardnakket hevder at vernepleiere ikke får jobbe på sykehus, men det gjelder altså sykehus i betydningen somatiske avdelinger. Det finnes også rene psykiatriske sykehus i Norge, for dem som ikke var klar over det. Men det er fortsatt noe uklart om vernepleiere er ønsket i psykiatriske sykehus/avd, eller om dette kun er unntaket om man ikke får tak i sykepleier m/spesialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står da lenger opp i tråden at vernepleiere er ønsket i psykiatrisk sykehus. Opp til flere ganger. Hvordan kan dette fortsatt være uklart?<br /><br /> Anonym poster: 69e6be66d322aecf3495cc5ff58b7d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står da lenger opp i tråden at vernepleiere er ønsket i psykiatrisk sykehus. Opp til flere ganger. Hvordan kan dette fortsatt være uklart?<br /><br /> Anonym poster: 69e6be66d322aecf3495cc5ff58b7d1c

Fordi psykiatriske sykehus også er sykehus, og de har akuttmottak(for psykisk sykdom)

Da blir det forvirrende i mine øyne når flere skriver at "vernepleiere jobber ikke på sykehus"

Psykiatrisk sykehus er jo også et sykehus. ..

Og andre hevder at man sjelden primært lyser ut stillinger til vernepleiere i psykiatriske sykehus. Hvordan kan det da være at vernepleiere er like eller mer ønsket i psykiatriske sykehus, dersom man primært søker etter sykepleiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på et sted uten psykologtilbud og her jobber psykepleierne som "psykologer" i kommunen.

Anonym poster: 5d0cc604577a737713d4790dedcbf111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på psykiatrisk sykehus, og der var det ingen vernepleiere. På DPS en var det derimot flere. Kan godt være dette varierer mellom ulike landsdeler, men slik er det i alle fall her.

Anonym poster: 2deaecccdb98cbcda7e905deaa81758c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på et sted uten psykologtilbud og her jobber psykepleierne som "psykologer" i kommunen.

Anonym poster: 5d0cc604577a737713d4790dedcbf111

Sykepleiere har vel ikke lov å drive psykoterapi, men de kan nok samtale på ganske dypt plan med pasientene sine i behandlingsøyesmed. Psykologer har dog flere tilnærminger til behandling enn "bare å snakke" med pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere - somatisk sykehus.

Vernepleiere- psykiatrisk sykehus.

Jo, sykepleiere kan gi psykoterapi og kognitiv terapi, men da er det som regel sykepleiere med videreutdanning. Ville blitt lite samtaler om kun den (som regel ene) psykologen kunne gi terapi.

Det finnes også egen videreutdanning innen kognitiv terapi her i Norge. Har møtt sykepleiere som kommer bl.a. fra Danmark og Finland for å ta denne utdanningen her. Bøkene i denne utdanningen brukes andre steder i Norden.<br /><br /> Anonym poster: 69e6be66d322aecf3495cc5ff58b7d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...