Gå til innhold

Stygg uvane

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på en måte avhengig av å bite huden på innsiden av kinnene mine. Dette har jeg gjort siden jeg først fikk tenner, hvis vi ser bort fra en periode der jeg hadde tannregulering og derfor ikke hadde mulighet til å bite. Da sluttet jeg jo, og greide å la være en liten stund, men jeg begynte igjen uten å tenke over det.. Det ser jo ikke bra ut, det er ikke bra for verken tenner eller kinnene og det blir jo tilslutt vondt.

Noen tips til å slutte med dette? Har prøvd det meste, men ender som regel opp med å bite uten å tenke over det..

Anonym poster: 3e19baa78e1d308ffcb6565eaec3a711

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ååå, akkurat det samme sliter jeg med, så tips hadde vært flott! Jeg biter også hud rundt neglene, og det er jo bare ekkelt... :/

Gjest loler
Skrevet

Jeg gjør det samme..

tannlegen sier jeg må slutte, men jeg klarer ikke..

Skrevet

Ingen erfaringer der, men har hørt om at hypnose skal være effektivt mot uvaner som dette. Kanskje noe å google på? Evt sjekke hva som finnes av slikt i nærheten av der dere bor.

Skrevet

Hei igjen!

Jeg så akkurat et program av dr. phil, som inneholdt noe av dette, og kom til å tenke på denne tråden :) Det handlet om å bryte dårlige vaner, og hvordan man går frem for å gjøre det. Det første man i følge programmet skal gjøre er å lage seg et "vanekart". Finn ut når og hvor du utfører den dårlige vanen, skriv ned hvilke situasjoner og følelser som utløser den. Når du har kartlagt litt hva som fremkaller atferden, bør du finne en ny vane å bytte den ut med. I dette programmet var det biting av negler, og det var ofte i forbindelse med stress. Hadde hun da sluttet uten å bytte vanen ut med noe annet ville stressnivået øke, dette vil ikke skje dersom du har noe annet å gjøre istedet. Hun ble anbefalt å gjøre noe med hendene; strikke, hekle, pusle. Hva man skal bytte ut biting av hud i munnen med er litt vanskeligere, men jeg antar det blir noe som å venne seg av med å slutte å røyke - det er jo også stort sett en vane, det var det i alle fall for meg.. :) Jeg byttet ut røyken med pastiller, frukt, og grønnsaker, kan det hjelpe i dette tilfellet også?

Forøvrig syns jeg hypnose var et utrolig godt forslag, da jobber man jo med å endre holdninger og hva og hvordan man tenker om ting. Det tror jeg er effektivt! :)

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

sånn i stedet for å lage nyd tråd, googlet jeg dette, og fant tråden. Så det er tydeligvis fler som har det.. Jeg har slitt med sånn stygge uvaner siden barndommen, og er 20 :( blir gal av å tenke på hvor lenge jeg har hatt det, og på samme tid prøvd å slutte. Før så knekte jeg kjever, og har ikke gjort dette på mange år. Vet ikke hvorfor jeg stoppet. Men har hatt smerter etter dette, og kjeven har gått ut av ledd et par ganger, og det er sykt vondt. Har ikke vært plaget med det i det siste.
Men så..begynner jeg etter hvert å bite meg på innsiden av kjeften. Og jeg har gjort det lenge. Er som om jeg har blitt avhengig av å rive av kjøtt innvendig. Og til slutt blir det vondt. Jeg kan klare å la vær i nesten en dag, men da det har begynt å gro, begynner jeg igjen. Det er så kraftig og er vanskelig å stoppe! Det ser ikke bra ut heller, man gjør jo grimaser.

Anonymous poster hash: 07d5e...bcc
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør dette hele tiden nesten. Hver eneste dag. Men hvorfor er det skadelig for tennene?

Anonymous poster hash: 1823b...d2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...