Gå til innhold

Kloklipp!


Mr.Dean

Anbefalte innlegg

Har har et stort problem når det kommer til å klippe klørne på hunden min. Han takler det ikke! Og når jeg sier at han ikke takler det, så mener jeg at det ikke er håp for meg å klare å klippe de!

Det er ikke verdens undergang med "hovedklørne" for vi går så mye på tur at de blir filt ned, og ikke rekker å bli for lange. Men disse "ulveklørne" da..

De begynner å bli rimelig lange.

Han er 5mnd nå, og 15kg. Har jobbet med han siden vi fikk han i hus, 8 uker gammel. Men han tolererer ikke at vi tar i potene hans. Det er greit når vi har godterier for hånd, da får jeg holde poten hans i max 5 sekunder før han trekker til.

Jeg har fått helt angst for å klippe etter at jeg klipte han til blods sist jeg prøvde. TO ganger.. Det var ikke særlig gøy for verken hunden eller meg, men jeg vil jo så gjerne at jeg skal slippe å dra til veterinæren for å få klipt disse ulveklørne...

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. vi hadde samme problem med vår hund. fikk han da han var 3 mnd, og når vi sku til med kloklipping ble han helt fra seg. var ikke snakk om. jeg fylte lommen med godbiter, gav han en, klippet litt av en, gav han en godbit, kostelitt med han og klippet en negl til. sa han da at nok var nok tok vi en liten lekepause, og begynte på den igjen etterpå igjen med godbit, klipping av en negl, godbit osvosv... til slutt syns han det var helt greit. men det tok litt tid, men de godbitene han fikk var virkelig verdt strevet:) jeg har også klippet feil to ganger. første gangen hadde jeg ingenting for å få det til å stoppe, og la på en bandasje for at han ikke skulle slikke der og for at det kunne stoppe og blø. etter den gangen skaffet jeg noe som heter "blodstopp". en liten flaske med rennende veske som du tar en dråpe av og drypper på neglen. da stopper det med en gang og blø. det er fort gjort å klippe feil, men da er det lurt å kunne stoppe det fort også.så det anbefaler jeg.

i tillegg. liker han ikke å klippe negler blir det heller ikke bedre av at man klipper feil. ta litt og litt av gangen. klipp heller lite og ofte for å unngå å klippe feil. det har seg slik med hundenegler at jo lenger de blir, jo lenger ut sitter nerven. når man da klipper litt, vil nerven etterhvert trekke seg lenger og lenger inn. så om hunden din har veldig lange negler nå pga at du ikke har fått klippet neglene, ta heller litt og litt, og klipp heller hver 2-3 dag..

legger ved en link om kloklipp. sjekk den:) og Masse lykke til:)

http://4.bp.blogspot.com/-P23Q-vNvwCk/T1tztD_mCeI/AAAAAAAAAHw/pQgZM8PDqf0/s1600/Kloklipp.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Quake

Min forrige hun var helt panisk når man rørte labbene hans. Vi brukte tipset som nevent over med å gi godbit før og etter hver klo man klipte. Og vi tok også å koste med labbene hans ved hver anledning vi hadde, strøyk på de, masserte de, lekte med de. Bare så han ble vant med at potene ble berørt.

Gikk seg til etterhvert =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kos mye med potene hans, gjerne når han er litt sliten, så han venner seg til at du ikke skal klippe klørne hver gang du nærmer deg potene. Når han begynner å bli mer fortrolig med det klipper du en klo. Om du bare klipper en klo per dag blir ikke opplevelsen så voldsom og du kommer rundt til slutt :)

Om du skulle være uheldig å klippe nerven, så prøv å ikke gjøre noe nummer av det, og klipp en klo til (der du klipper litt mindre så du vet at uhellet ikke skjer igjen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han takler ikke at vi tar i fotene hans i det heletatt, desverre..

Jeg har prøvd dette med godterier, og å ta det sakte siden vi fikk han, men det funker altså ikke, for han blir like panisk hver gang. Jeg kommer ikke til med hendene engang, og ihvertfall ikke kloklipperen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

du må ihvertfall ta ham til veterinæren for å klippe dem inntil du klarer det selv. Nerven vokser i takt med kloa og jo lenger du venter jo vondere blir det for hunden og desto oftere må du klippe klørne for å tvinge nerven tilbake.

Endret av Uanonymbruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hos veterinæren med han for et par dager siden :)

"Hovedklørene" trengs ikke å klippes særlig ofte, grunnet naturlig sliping på tur osv. Men disse pokkers ulveklørne altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han takler ikke at vi tar i fotene hans i det heletatt, desverre..

Jeg har prøvd dette med godterier, og å ta det sakte siden vi fikk han, men det funker altså ikke, for han blir like panisk hver gang. Jeg kommer ikke til med hendene engang, og ihvertfall ikke kloklipperen..

er du aleine når du klipper han?? kan kanskje hjelpe om en sitter og koser med han(at han ligger litt over fanget) og en klipper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt sånn slipemaskin til klør? Har hørt at det skal gjøre susen og gjør overhodet ikke vondt og du kan ikke klippe i nerven slik at hunden begynner å blø osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Samma problemet med min hund, drar til vet. hver måned med han til ei som er utrolig god (ikke alle vet, er dette, bruk tid på å finne en!)

Så holder jeg han bare, og hun er enormt kjapp og flink uten at han blir spesielt urolig. Så får han godbit etterpå og det virker helt greit.

Synes det absolutt er verdt det for stress hver gang, for de merker veldig om du ikke er HELT stødig på klippingen selv og klarer å holde godt samtidig.

Men er du flink til å klippe selv, så øv på at det skal bli en fin opplevelse for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vår prøvde vi alt mulig når han var valp, masse ros, gi godbit underveis, en klo av gangen osv.. og han var ganske umulig.. Det som til slutt fungerte var at vi var 2 sammen. Den ene holdt ham hardt fast, og den andre klippet... Vi ignorerte fullstendig at han skrek og sprellet (sambo holdt foten hans, han er sterkere enn meg). For at det ikke skulle være for ille tok vi maks 1-2 poter av gangen. Etterpå fikk han en godbit. Dette fungerte myye bedre enn "dillingen" vi prøvde først! Etter å ha gjort dette 3-4 ganger så roet han seg helt og lå helt stille når vi klippet, selv når ingen holdt ham. Og med en gang man er ferdig løper han ut på kjøkkenet for å få godbit hehe.

Vi øvde også på å ta på potene til daglig, men det syntes han var helt ok da, var bare klipping han ikke likte. Generelt øvde vi mye på at han skulle tåle forskjellig håndtering og godta at vi og andre stelte ham, sjekket ham osv, det tror jeg vil kunne overføres noe til kloklipping.

Anonym poster: d0fde2c706e6204224c0e2fecf7ec3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...