Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2012 #1 Skrevet 10. juli 2012 Hei! Jeg er en jente på 18 år, som fikk min første menstruasjon for snart 2 år siden (september 2010). Nå er jeg litt urolig, for jeg har ikke hatt mensen på tre måneder (siste var i slutten av mars). Jeg er ikke gravid. Jeg vet at jeg har lavt jernlager, og har nettopp begynt på tabelletter - kan dette ha en innvirkning? Burde jeg gå til lege og sjekke om noe er galt? Eller skal jeg la det gå en tid før jeg gjør noe?
Auroressa Skrevet 10. juli 2012 #2 Skrevet 10. juli 2012 Er du ikke gravid så er det nok ikke noe galt. Jeg har ikke hatt mensen på et halvt år, og det er ikke noe galt med meg. Kroppen er rar noen ganger den. Men den ordner som oftest opp selv. Det kan være psyken din?
Akuline Skrevet 10. juli 2012 #3 Skrevet 10. juli 2012 Manglende mensen er et tegn på at noe er galt, jo. Om mensen uteblir i flere måneder bør man absolutt gå til legen. Uteblivende mens kan føre til/være forårsaket av for lite østrogen, noe som igjen kan føre til beinskjørhet. Også i unge kvinner. Både fysisk og psykisk stress kan få mensen til å forsvinne. Hard trening, for lite næring, for hurtig vektnedgang, for lav fettprosent, sykdom, kan være fysiske faktorer som fører til mensentørke. Stress, depresjoner og lignende kan også få mensen til å forsvinne. Det beste er å kontakte legen.
Pia82 Skrevet 11. juli 2012 #5 Skrevet 11. juli 2012 Tok du dette ikke opp med legen når du sjekket jernlagret??? Men dra til legen du
"Maia" Skrevet 11. juli 2012 #6 Skrevet 11. juli 2012 (endret) Jeg burde kanskje gå til legen for å sjekke det ja.. Jeg har hatt en veldig uregelmessig syklus, der det noen ganger har gått 4 måneder, for så 1 mnd, og så 3 mnd mellom hver periode.. Men hva skal legen gjøre? Tar jeg blodprøver osv.? Noen som har opplevd det samme? Endret 11. juli 2012 av "Maia"
Gjest villrev Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 legen tar sikkert blodprøver ja. han bør sjekke hormoner hvertfall. men sikkert andre ting og.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå