AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #21 Skrevet 11. juli 2012 Den gode løsningen på dette dilemmaet er naturistbading. Der vil dere møte hyggelige mennesker som ikke har det så forbasket vanskelig med nakenhet, verken i garderoben eller i bassenget. Hvis det gjelder et anlegg som bare tilbyr tekstilbading og kjønnsdelte garderober, har dere fire alternativer: 1. Gå sammen i damegarderoben. Da må dere tåle å bli trakassert av kvinner som synes det er dødspinlig å bli sett naken av et guttebarn, eller av mødre som mener at deres døtre skal læres opp til å synes det. 2. Gå sammen i herregarderoben. Mange av de mannlige gjestene ville synes det er greit, men det finnes et mindretall blyge menn som ville reagert negativt. 3. Send ham alene i herregarderoben med den usikkerhet og bekymring det vil innebære. En syv år gammel gutt som er alene, vil lett bli utsatt for plaging av eldre gutter. Han vil også være et lett bytte for eventuelle overgripere, selv om faren for dette er nokså liten. 4. Bli hjemme og dropp hele badingen. Jeg synes at det klart dårligste alternativet er å sende ham alene i herregarderoben. Det kan umulig være verre å trosse egen og andres nakenangst enn å utsette ham for de reelle farer som kan true en liten gutt alene i en herregarderobe. Anonym poster: d0288b39b6d099d1acdd4dd1f04be0e5 1
skruf Skrevet 11. juli 2012 #22 Skrevet 11. juli 2012 Dem er fremdeles barn? Når jeg var under 10 år så tenkte ikke jeg noe seksuelt eller syntes nakenhet var flaut når det kom til det motsatte kjønn. De er fremdeles barn ja, men når de er 8 så begynner de å bli mere og mere obs på sitt eget kjønn. Har ei jente selv, og hun ville ikke likt at en jevnaldrende gutt skulle ha sett henne naken. Hun ville nok og blånektet å bli med faren i herregarderoben f.eks. 3
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2012 #23 Skrevet 11. juli 2012 Tja, de er jo barn, men mange er veldig bevisst på nakenhet i den alderen der. Mange barn ville ikke ha likt å møte en av guttene i klassen i jentegardroben. Er en grunn til at de fleste norske svømmehaller har en øvre grense på 6 år! Barn i den alderen har i liten grad en egen spesiell kroppslig sjenanse, den er i all hovedsak kunstig opplært. Barn har hørt om sex (og ser det gjerne som noe ekkelt og skremmende). Fra miljøet rundt får de oppfatningen at nakenhet med begge kjønn kun er knyttet til sex og de opplever dermed det annet kjønn som noe ekkelt og skremmende. I forbindelse med pubertet så opplever en del barn naturlig sjenanse, men det intreffer mye senere. At dette er kulturpåvirket ser vi lett ved å studere kulturer hvor nakenhet er utbredt f.eks. naturistkulturer. Også der blir noen barn sjenerte men først senere. At grensen er 6 år er en tilfeldig motesak. Man kunne utmerket ha opplært barn til at det var flaut å se det motsatt kjønn fra de var fire. Eller først fra 10 for den saks skyld.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #24 Skrevet 11. juli 2012 Barn i den alderen har i liten grad en egen spesiell kroppslig sjenanse, den er i all hovedsak kunstig opplært. Barn har hørt om sex (og ser det gjerne som noe ekkelt og skremmende). Fra miljøet rundt får de oppfatningen at nakenhet med begge kjønn kun er knyttet til sex og de opplever dermed det annet kjønn som noe ekkelt og skremmende. I forbindelse med pubertet så opplever en del barn naturlig sjenanse, men det intreffer mye senere. At dette er kulturpåvirket ser vi lett ved å studere kulturer hvor nakenhet er utbredt f.eks. naturistkulturer. Også der blir noen barn sjenerte men først senere. At grensen er 6 år er en tilfeldig motesak. Man kunne utmerket ha opplært barn til at det var flaut å se det motsatt kjønn fra de var fire. Eller først fra 10 for den saks skyld. Spiller ingen rolle om det er tillært eller ei: Sjenansen er der og det vil kunne være svært kjipt for en del småjenter om en gutt på egen alder er med i damegarderoben. Noe som faktisk kan føre til at jentene ikke vil g¨i garderoben/på svømming senere. Da foreslår jeg heller at mor og sønn går i herregarderoben i stedet. At grensen er satt til 6 år, er fordi det er da barna begynner på skolen, og dermed lærer kjønnslig sjenanse av de eldre elevene. Anonym poster: a8e8616ee4f1dbcf39160d9f1a5b9564 2
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2012 #25 Skrevet 11. juli 2012 Spiller ingen rolle om det er tillært eller ei: Sjenansen er der og det vil kunne være svært kjipt for en del småjenter om en gutt på egen alder er med i damegarderoben. Noe som faktisk kan føre til at jentene ikke vil g¨i garderoben/på svømming senere. Tror nok de fleste er uenig med deg at det er stor forskjell på tillært og instinktiv sjenanse. Når det gjelder tillært sjenanse så bør man selvfølgelig spørre om den er nyttig. Hvis det ikke er det bør man vurdere å fjerne den. Instinktiv sjenanse skal man selvfølgelig ha større respekt for. Men også instinktiv sjenanse bør man av og til vurdere om det er hensiktmessig å trene opp barnet til å undertrykke den. Det er lite hensiktmessig når jentene føler det kjipt fordi de er lært opp til det. Man kan også lære opp jenter til at det er kjipt å bli sett av en gutt når de ikke har på seg hijab. Hvis jentene ikker vant med gutter så vil det være skremmende. Hvis de var vant med gutter hele tiden så hadde de ikke reagert noe på det. Da foreslår jeg heller at mor og sønn går i herregarderoben i stedet. Spenstig forslag! Så du synes det er bedre at mor går i herregarderoben enn at en underårig gutt går i damegarderoben? Er det slik at du vil ha adskilte kjønn opp til en viss alder og deretter blande de? At grensen er satt til 6 år, er fordi det er da barna begynner på skolen, og dermed lærer kjønnslig sjenanse av de eldre elevene. Ja og det er forholdsvis tilfeldig ut fra når man begynner på skolen og ikke ut fra barnas egen utvikling. Tidligere, når barna begynte et år senere på skolen, så var grensen ett år senere. Grensen behøver ikke være ved skolealder. Noen steder dusjet gutter og jenter sammen til og med tredje klasse. Enkelte steder helt opp til sjette klasse. Vi lever tross alt i 2012 så vi burde vel kunne kreve av oss selv at vi er litt rasjonelle og stiller kritiske spørsmål ved tillærte konvensjoner? Skal vi tillate oss å utvikle kulturelle tabuer når de går ut over andre menneskers instinktive redsler og manglende modenhet? Et barns redsel for å være alene er langt mer instinktiv og naturlig enn et mindreårigs barn redsel for å bli sett av andre når det er sammen med sine foreldre./foresatte.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2012 #26 Skrevet 11. juli 2012 Tror nok de fleste er uenig med deg at det er stor forskjell på tillært og instinktiv sjenanse. Når det gjelder tillært sjenanse så bør man selvfølgelig spørre om den er nyttig. Hvis det ikke er det bør man vurdere å fjerne den. Instinktiv sjenanse skal man selvfølgelig ha større respekt for. Men også instinktiv sjenanse bør man av og til vurdere om det er hensiktmessig å trene opp barnet til å undertrykke den. Det er lite hensiktmessig når jentene føler det kjipt fordi de er lært opp til det. Man kan også lære opp jenter til at det er kjipt å bli sett av en gutt når de ikke har på seg hijab. Hvis jentene ikker vant med gutter så vil det være skremmende. Hvis de var vant med gutter hele tiden så hadde de ikke reagert noe på det. Spenstig forslag! Så du synes det er bedre at mor går i herregarderoben enn at en underårig gutt går i damegarderoben? Er det slik at du vil ha adskilte kjønn opp til en viss alder og deretter blande de? Ja og det er forholdsvis tilfeldig ut fra når man begynner på skolen og ikke ut fra barnas egen utvikling. Tidligere, når barna begynte et år senere på skolen, så var grensen ett år senere. Grensen behøver ikke være ved skolealder. Noen steder dusjet gutter og jenter sammen til og med tredje klasse. Enkelte steder helt opp til sjette klasse. Vi lever tross alt i 2012 så vi burde vel kunne kreve av oss selv at vi er litt rasjonelle og stiller kritiske spørsmål ved tillærte konvensjoner? Skal vi tillate oss å utvikle kulturelle tabuer når de går ut over andre menneskers instinktive redsler og manglende modenhet? Et barns redsel for å være alene er langt mer instinktiv og naturlig enn et mindreårigs barn redsel for å bli sett av andre når det er sammen med sine foreldre./foresatte. Dagens mest fjollete innlegg. På ungdomsskolen dusjer ungene MED boxeren på i kjønnsdelte garderober... I det sexfikserte samfunnet vi lever i forstår jeg dem godt. Gutter på 7 år bør klare å vaske ræva si sjøl og skal dermed inn i herregarderoben.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2012 #27 Skrevet 11. juli 2012 Dagens mest fjollete innlegg. På ungdomsskolen dusjer ungene MED boxeren på i kjønnsdelte garderober... I det sexfikserte samfunnet vi lever i forstår jeg dem godt. Gutter på 7 år bør klare å vaske ræva si sjøl og skal dermed inn i herregarderoben. Nå er det vel ikke akkurat om de klarer å "vaske ræva si sjøl" som er grunnen til at barn blir med i foreldrenes garderober eller ikke. Hvis du er negativ til sexfikseringen hvorfor ønsker du da adskilte garderober? Å markere for småunger og gjøre mye ut av at de tilhører forskjellig kjønn øker da heller seksualiseringen.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #28 Skrevet 11. juli 2012 Dagens nakenhetstabu, sexfiksering og høye forekomst av kroppsbildeforstyrrelser henger selvfølgelig sammen. Oppfatningen av at det å bli sett naken er noe av det aller verste du kan tenkes å oppleve, oppstår fordi det settes inn i en seksualisert forståelsesramme. Den nakenhet som er å se og som synes akseptert, er seksualisert og retusjert, mens vanlige menneskers vanlige nakne kropper for all del må skjules. Jeg er ikke i tvil om at tabuiseringen av vanlig ikke-seksuell nakenhet påfører oss mange problemer som det hadde vært ønskelig å unngå. Når det at barn blir sett nakne, eller selv ser andre barn eller voksne nakne, settes inn i en seksuell forståelsesramme, er det i mine øyne en seksualisering av barn som de burde vært spart for. Anonym poster: d0288b39b6d099d1acdd4dd1f04be0e5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #29 Skrevet 13. juli 2012 Da foreslår jeg heller at mor og sønn går i herregarderoben i stedet. Dette forslaget er interessant. Da blir den voksne, ikke barnet, som "tar belastningen" med å skifte og dusje på "feil side". For foreldre som er lite blyge, vil dette være en kurant løsning. Men andre gjester vil kanskje reagere negativt på mor og sønn i herregarderoben eller far og datter i damegarderoben. Anonym poster: d0288b39b6d099d1acdd4dd1f04be0e5
Mann1986 Skrevet 14. juli 2012 #30 Skrevet 14. juli 2012 Jeg så jenter ofte i herregarderoben da jeg var yngre som var på min alder som var med faren sin. Det var først da jeg var 9 år at det var litt ekkelt. Jeg hadde en forståelse for at de hadde behov for for å være med forelder enda. Snudde meg som regel bort fra dem når jeg så hva de holdt ett godt øye til, Det var flaut men det var ingen krise for meg i hvert fall. Jeg mener at hver enkelt forelder må vurdere sitt eget barn. Nettopp fordi foreldre er ansvarlige for sine egne barn. Andre olk må tolerere andre at ikke alle barn er selvstendige like tidlige, jeg mener de fleste forstår det. 1
Sara85 Skrevet 17. juli 2012 #31 Skrevet 17. juli 2012 Leste denne tråden, barnet er ditt så ditt ansvar. Så hvilken garderobe ble valgt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå