Gå til innhold

Sliten eller trives ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en på 25 år, som har nettopp blitt ferdig utdannet. Jeg har jobbet en periode med mennesker hvor det var mye å gjøre, og hvor det dukket opp bemanningsproblemer. Hvor jeg måtte jobbe hele tiden jeg som var pliktoppfyllende. Det kunne gå noen dager hvor jeg droppet å spise lunsj pga. tidpress. Etterhvert ble jeg lei av jobben, og sliten. Negetive tanker hadde jeg om arbeidstedet, men jeg holdt fram til vikarperioden var over. Jeg følte også at jeg ikke var flink og hadde nok kompetanse. Begynte også å tenke på om jeg var på vei til å bli utbrent selv om jeg var ung.

Jeg hadde fri ca. en mnd før jeg begynte i en ny jobb, men jeg merker nå at jeg ikke er så motivert etter å ha jobbet litt på den nye jobben. Føler heller ikke at jeg er flink, og vil ikke jobbe mer innen utdannelsen som jeg har tatt. Blir lett bekymret eller tenker for mye hvis jeg gjør noe feil eller ikke har gjort noe så bra. Hvis det er at jeg ikke trives så synes jeg at det er synd. Jeg lurer på om jeg ikke trives og har tatt feil utdannelse, ELLER jeg er fremdeles sliten etter flere måneder i den gamle jobben og burde ha fri.

Noen her som kan hjelpe meg med å forstå hva det er som jeg opplever nå? Er forvirret. På forhånd takk for svar! :)

Anonym poster: 2c2a674e3512178e38f113fdc3239887

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et par jobber hvor jeg ikke har trivdes og har da tenkt at jeg kanskje burde jobbe med noe annet, men trur nok at det bare er pga lei, fordi når jeg fikk en jobb jeg trives i så fikk det over. I den ene jobben jobbet jeg for lenge mens jeg vantrivdes så jeg ble utbrent. Jeg ble deprimert, aldri sosial lenger, isolerte meg helt, magesmerter, svimmel, den ene influensaen etter den andre (dårlig psyke kan gi dårlig immunforsvar), trøstespiste (gikk opp 10 kg), fysisk dødssliten og til slutt så klarte jeg knapt å gå fordi bena var gele. Sånn gikk jeg i nesten 6 mnd. Ble sykemeldt og legen mente at jeg var utbrent. Jeg sa opp jobben og det var en enorm lettelse! Gikk hjemme noen mnd men gadd ikke være for lenge hjemme fordi det er ikke bra i lengden heller, man trenger å møte folk (bodde alene) og det er viktig å bruke kroppen. Hvis du bare er umotivert i den nye jobben så tviler jeg for at du er utbrent :) Når man er utbrent så er det ofte mer enn bare umotivert, men selvsagt så er ikke jeg ekspert på det så kan ta feil :)

Men du er jo nyutdannet, når jeg var det så følte jeg meg mindre flink og grublet mye i min første jobb, følte at jeg gjorde mye feil og følte meg dum fordi kollegene var så mye flinkere. Har skjønt i ettertid at jeg bare overtolket jobben på en måte, at jeg forventet at den var vanskeligere enn den er så jeg trudde at jeg var for dårlig for den jobben. Hadde for lite erfaring rett og slett. Er det sånn du kan ha det?

Trives du kanskje egentlig i den nye jobben eller ikke? Det er jo vanskelig for oss å vurdere. Hvis du ser bort fra at du grubler mye, hvordan trives du? Hyggelige kolleger og greie oppgaver? Eller gruer du deg til jobben hver eneste dag? Tenker du bare negativt om jobben? Hvis det er sånn så kan det jo hende at det er selve jobben som ikke er noe for deg, ikke at du har valgt feil utdannelse.

Prøv å snu på tenkemåten din, prøv å vær mer positiv og se hvordan det går. Blir det ikke bedre så prøv å få deg en annen jobb. Men husk at erfaring er noe du får etterhvert, så etterhvert vil jobben sikkert bli lettere og trivselen vil øke :)

Anonym poster: d065e400c26cadf8642829acb82328b1

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du jobber men husk at alle arbeidsplasser er forskjellige selv om man jobber med det samme :)

Anonym poster: d065e400c26cadf8642829acb82328b1

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Takk for svar begge to:)

Tusen takk for at du AB nr 1 delte dine erfaring med meg:) Det var godt å høre at jeg ikke er alene om det, og at du etterhvert fant en jobb du trives med. Ja, tror kanskje ikke jeg trives med oppgavene, og bruker mye energi nå med å tenke på framtiden som kanskje gjør meg trist og sliten. Tenker mye på at jeg må finne et sted jeg kan trives i flere år.

Men får prøve å tenke positivt, og ta det med ro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...