Gjest Vera Skrevet 10. juli 2012 #1 Skrevet 10. juli 2012 Er en jente på 22 (snart 23) som lurer på om noen har noe tips til ting man kan gjøre for å sove bedre som feks helsekost, trening, kjærringråd eller hva som helst. Jeg drikker ikke kaffe og veit at jeg ikke skal drikke noe med koffein innhold etter kl 17 på dagen. Har også hørt at man ikke burde spise rett før man legger seg eller trene sent på kvelden. Jeg tror en del av grunnen kommer av stress og en del for mye tenking. Vurderer å starte på Yoga eller Pilates. Jeg har problemer med å klare å sovne. Bruker 1 til 2 timer før jeg sovner etter jeg har lagt meg. Vrir og vender på meg. Når jeg endelig har sovnet sover jeg bare noen timer også våkner jeg igjen. Som i natt sov jeg fra 3 til 7 om morgenen. Jeg var utslitt i går så burde klare å sove lengre. Opplever også at jeg våkner av at jeg svetter veldig mye. Er det flere som har det som meg? Alle tips tas imot med stor glede!
baby2013 Skrevet 10. juli 2012 #2 Skrevet 10. juli 2012 hei. jeg har slitt med det samme som deg. det kommer i perioder, men er verst når det er hektisk på jobben. ble ferdig utdannet i fjor, og det første året i yrket har vært veldig hektisk. ingen som forteller deg om alle sykemeldingene og fraværene når man tar utdanningen. så jeg har prøvd å legge meg kl ti i håp om å sovne, men sovner da uansett ikke før klokken 2. prøvd et helsekosttiskudd( valerina natt og god søv? nej, husker ikke hva den het.. men disse skulle hjelpe på insovningen. prøvde også ulike te sorter og slikt. men vil ikke påstå at de hjalp. så når april kom var jeg helt utslitt, så jeg bestemte meg for å prøve noe annet. jeg satt oppe til kl 3 på natten og la meg. sovnet med en gang. dagen etter satt jeg oppe til 2. sovnet med en gang. dagen etter satt jeg våken til 1. sovnet med en gang. og i etter dette legger jeg meg ikke før jeg er stup trøtt. og jeg må for guds skyld ikke se/telle timene til jeg skal stå opp. det har vært redningen min. nå legger jeg meg i 12-1 tiden og sovner med en gang. men i og med at jeg står opp kl 0615 hver dag, blir det litt lite søvn. men det er bedre enn frustrasjonen over å ikke sovne.
Akuline Skrevet 10. juli 2012 #3 Skrevet 10. juli 2012 Jeg bruker pusten aktivt for å hjelpe til med å sove. Jeg bruker mye samme teknikk som ved mindfullness meditasjon. Jeg puster på samme måte som folk som sover dypt. Altså ganske langsomt inn, og så litt puh! ut. Så tenker jeg på en og en kroppsdel, mens jeg puster inn, og ber den slappe av mens jeg puster ut. Som "lilletå <pustinn> slapp av <pustut>". Sånn gjør jeg for musklene og kroppsdelene oppigjennom. Tankene vil gjerne begynne å vandre litt, og mer og mer når jeg nærmer meg å sovne, men da leder jeg dem bare rolig inn tilbake på spor. Ikke noe manisk tvinging av tankene, bare når jeg merker at oi, nå tenker jeg på noe annet, så starter jeg påan igjen fra der jeg slapp og fortsetter. 1
Silfen Skrevet 10. juli 2012 #4 Skrevet 10. juli 2012 Svetter du kun mye om natten? Har du sjekket stoffskiftet ditt?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2012 #5 Skrevet 10. juli 2012 Jeg har hatt problemer med å sovne i ca 15 år men er nesten kvitt det nå! Jeg har prøvd alt av helsekost jeg har kommet over, noen sovemedisiner på resept (fæle bivirkninger), trening, og alle andre råd jeg har kommet over. Det eneste som hjelper meg er å hver dag stå senest opp kl 8, skal jeg på jobb så er jeg oppe ca kl 6, mens fridager så står jeg uansett tidlig opp, som regel 7-7.30. Det var VELDIG slitsomt i begynnelsen men så lenge man er bestemt og streng med seg selv så gå det bra. Jeg har gått fra å være et veldig B-menneske til å bli et A-menneske, sovner nesten alltid innen en time nå! Er alltid så trøtt nå at jeg sovner fort, men det er egentlig litt merkelig fordi før så kunne jeg være stuptrøtt men sovnet aldri før kl 3 for det, å legge meg når jeg var trøtt hjalp ikke som baby2013 nevner men vi er jo forskjellige. Før sovnet jeg ca aldri før kl 3, selv hvis jeg la meg kl 21 eller 22. Har lest flere plasser at det er tidspunktet man står opp på man bør være nøye med, ikke når man legger seg. Men står man opp tidligere over lang tid så legger man seg tidligere automatisk. Jeg kan ikke lenger sove lenge, det er fysisk umulig, hehe, men det gjør ingenting fordi jeg sover så mye bedre! Savner hverken å sitte lenge oppe eller sove lenge, livet er så bedre nå At du svetter mye vet jeg ikke noe om, har du tatt det opp med legen? Anonym poster: 0a993770e85c236b53c89e960e557a43
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå