Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest villrev
Skrevet (endret)

hvorfor er det greit å spise kjøtt, men ikke gå på sirkus? Hva er forskjellen. Dyrene blir jo plaget på hver sin måte.

(jeg bare lurer. har ikke lyst til å dra på sirkus selv.)

Endret av villrev
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke hvorfor man skal latterliggjøres for å ha et ønske om å gjøre NOE bra ihvertfall.

Det monner ikke så veldig mye å la være å gå på sirkus, da. Hvor mange sirkus er det i Norge? To? Hvis man er opptatt av dyrevelferd så bør man kanskje sette inn tiltak andre steder?

Anonym poster: e28664ba7dcae7fd17c79c1b2b694a0d

• Liker 1
Skrevet

Og nettopp derfor er det flott å handle egg direkte fra gårder som har frittgående høns under gode forhold, evt kjøpe økologiske i butikken (som har mye mer plass enn såkalte frittgående fra Prior).

Og hva i all verden er galt med å ihvertfall gjøre NOE bra?? Hvorfor skal det være enten - eller? Må man enten være vegetarianer for ikke å gå i dyreparker? Og de som går i dyreparker eller på sirkus MÅ spise masse kjøtt og for all del ikke økologiske egg?

Fatter ikke hvorfor man skal latterliggjøres for å ha et ønske om å gjøre NOE bra ihvertfall.

Enig, man må velge sine kamper. Jeg vet ikke hvilke jeg skal velge. Skal jeg unngå å spise kjøtt, men bruke sko laget av skinn? Skal jeg unngå å spise kylling, men spise annet kjøtt? Hva med fisk, har egentlig opdrettslaksen det bra? Og hva med de som dyrker bananer for luselønn? Hva med de indiske barnearbeiderne som syr klær hele dagen?

Skulle jeg kjempet for en ting, måtte jeg kjempet for alt, og da hadde jeg gått naken og dødd av sult. Dessverre.

Jeg synes bare sirkus er umåtelig dårlig underholdning.

• Liker 3
Skrevet

Det monner ikke så veldig mye å la være å gå på sirkus, da. Hvor mange sirkus er det i Norge? To? Hvis man er opptatt av dyrevelferd så bør man kanskje sette inn tiltak andre steder?

Vel... med den innstillingen får man ikke endret på mye nei! Og hvem sier at det ikke går an å ha to tanker i hodet samtidig? Jeg er ganske så sikker på at de av oss som har tatt et valg om å ikke gå på sirkus med dyr, også er engasjert på andre dyrvelferdsområder.

Det jeg mener er hvorfor i alle dager man skal forventes å være et "overmenneske" for å ta et standpunkt i en sak om dyrevelferd? Noe a la hvis man er i mot pels, skal man heller ikke spise kjøtt, eie støvletter osv.

For meg handler det om å gjøre det beste man kan, og NOE er i alle tilfeller bedre enn ingenting - ikke sant? Det betyr at selv om man ikke går på sirkus, kan man spise kjøtt. Man kan også spise kjøtt og gå på sirkus, eller man kan unngå begge deler. Så enkelt og allikevel så vanskelig for mange å forstå...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig tar jeg med barna på sirkus, ellers så velger jeg at de skal være i uvissheten og uvitenheten. Vi er alle programmert til å oppsøke brød og sirkus. Denne programmeringen kjenner de fleste på kroppen etterhvert som livet faller på plass.

Anonym poster: 0f3fe2b8589502f53913b7d39255d38f

• Liker 1
Skrevet

har ikke barn enda. Men jeg har tenkt over det mange ganger. Jeg elsket sirkus når jeg var liten. Men nei, mine framtidige barn kommer aldri til å få oppleve det.

• Liker 2
Skrevet

Enig, man må velge sine kamper. Jeg vet ikke hvilke jeg skal velge. Skal jeg unngå å spise kjøtt, men bruke sko laget av skinn? Skal jeg unngå å spise kylling, men spise annet kjøtt? Hva med fisk, har egentlig opdrettslaksen det bra? Og hva med de som dyrker bananer for luselønn? Hva med de indiske barnearbeiderne som syr klær hele dagen?

Skulle jeg kjempet for en ting, måtte jeg kjempet for alt, og da hadde jeg gått naken og dødd av sult. Dessverre.

Jeg synes bare sirkus er umåtelig dårlig underholdning.

Godt skrevet :-)

Skrevet

Nei, jeg har ikke tatt med barna på sirkus siden jeg hadde med min eldste, dengang 6 år, og han bare var opptatt av hvorfor de plaget dyrene, og spurte meg hvorfor. Det var hans oppfatning av det som skjedde, og en vekker for meg.

• Liker 2
Skrevet

Tråden flyttes til generell debatt.

Mvh Sulosi, mod.

Gjest Minpin
Skrevet

Dere, altså. :hjerte: Nei, jeg kommer aldri til å ta mine barn med på sirkus når den tid kommer. Dyrevelferd er hjertesaken min.

Skrevet

Men nå til dags så bruker de vel ikke dyr i sirkus lengre?

Anonym poster: 64bdc2a5ca3ccf17059f914e8f1e2c1b

http://www.arnardo.no/flash/index.htm: hester, hunder, kameler og elefanter....

Jeg må innrømme at jeg i utgangspunktet ikke har noe problem med hester og hunder som trenes til underholdning, det kommer helt, helt an på treningsmetoden og hva de blir bedt om å gjøre. Det er ikke så stor forskjell i mine øyne mellom en hest som blir positivt trent til sirkuskunster og en trent spranghest som reiser rundt flere døgn i året, selv om sirkusdyra nok har mer reisetid. Og hunder har nok bedre reiseforhold enn de store dyra, spesielt Arnardo sine som er så små...

Men jeg ser heller elefanter i store dyreparkanlegg enn på sirkus. Helst synes jeg nok de fleste dyra i dyrehager har altfor liten plass...

Om jeg tar med barna på sirkus? Nok ikke. Da drar vi heller på show med bare mennesker i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tar med barna på sirkus. Synes det er en fin motvekt til diverse plastic-fantastic 3D interaktiv dataunderholdning med surround.

At dyra hadde hatt det aller best i sitt naturlige miljø, er det lite tvil om. Men jeg tror at de, i forhold til "dyr i fangenskap"-parametre, har det ganske godt. Det er mange andre dyr i Norge som jeg er mer bekymret for, for å si det slik.

Det er vanskelig å være prinsipielt for sirkusdyr. Jeg er heller ikke en fanatisk tilhenger av disse, men jeg synes enkelte motstandere (ikke i denne tråden- men feks organisasjoner som deler ut løpesedler med blodige dyrekadavre til småbarn i sirkuskø) har en tendens til å bli i overkant far out-idealistiske.

Anonym poster: 8c745a1c884f97587b9aabb8305d978e

Skrevet

Tok med ungene på cirkus. Synes det er noe de skal få lov til å oppleve en gang i livet.

Dessverre kommer det ikke cirkus uten dyr hit. Jeg er imot dyr på cirkus, men unner alikevel barna mine å få oppleve det en gang i livet, som jeg gjorde når jeg var liten.

Det mest spennende på cirkuset var jo menneskene, selvom de syntes det var stas å se en elefant på ordentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig, CEO Arild Otto Arnardo har ni mill i formue ifølge skattelisten. Han burde virkelig ha råd til å lage et bra miljø for dyrene..Jeg finner et par saker på de fra 06, men har det forbedret seg? Og jeg som gikk å trodde ingen sirkus i norge brukte dyr nå.

Anonym poster: 64bdc2a5ca3ccf17059f914e8f1e2c1b

• Liker 2
Skrevet

Det spiller vel ingen rolle hva du tror om den saken, for dyrene i dyrehagen går jo ikke rundt å tenker at "Jeg skulle gjerne løpt rundt på savannen nå, men jeg får være glad for at jeg havnet her og ikke på sirkus, tross alt." Enten er man mot dyr i fangenskap eller så er man det ikke.

Nettopp, hvilket er årsaken jeg ikke går i dyrepark eller spiser kjøtt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, jeg syns ingen dyr skal være i fange skap i det hele tatt.

Da er det bedre å reise til andre land og se på dyr i frie.

En at de er i bur, sirkus eller på dyre park.

For ingen dyr burde vær i fange skap, de er ikke lagret son. De er lagret å være ute i det fri. Husker når jeg var i dyre park i Norge og i Danmark.

Den skjønne isbjørnen og de to andre hadde jo ikke greit det. Heller ikke elgene i dyre parken i kristiansand.

(for å beholde de utrydet sa de, em tror ikke det. Når de ikke hadde det greit en gang)

Etter det sa jeg til min mor som 10 åring, jeg vil ikke være på dyre park, sirkus eller ting som gjelder dyr i fange skalp.

Har ikke vert siden da. Men min mor, far, beste mor/far tar min datter med dit til dyre park i Kristiansand.

Jeg klarer ikke å gå inn der, på grunn av jeg syns det er feil.

:hjerte:

Endret av jessica90
  • Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig tar jeg med barna på sirkus, ellers så velger jeg at de skal være i uvissheten og uvitenheten. Vi er alle programmert til å oppsøke brød og sirkus. Denne programmeringen kjenner de fleste på kroppen etterhvert som livet faller på plass.

Anonym poster: 0f3fe2b8589502f53913b7d39255d38f

Så smigrende at du velger å bruke mine ord fra "Dere som velger ikke å få barn"-tråden. Anbefaler anskaffelse av ny hobby... :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Er det fy å ha hund eller katt da? Det er jo dyrehold det og.

Har ikke barn men syns at det er kjedelig, også når jeg var barn, så kommer neppe til å ta barna mine med til sirkus. Men dyrehager liker jeg, artig å se på tv-programmer som Akvariet og Dyrepasserne, og dyrene virker veldig fornøyde og de ansatte er snille og omtenksomme. Klart mange dyr er laget for friheten, men det betyr ikke at ALLE dyr vantrives i dyrehager.

Anonym poster: 4e37421ba562c888a042b98240b621c1

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri tatt med niesa og nevøen min på sirkus. Jeg mener det er en av de klareste dyremishandlingsanstaltene vi har i samfunnet, blant annet fordi det er så synlig. Elefanter som er skapt for å vandre i flere mil hver dag står bundet med kjetting, må balansere på små "stubber" og opplever mye skremmende lyd og lys bare for menneskenes underholdning.

Og ja, det er mye fælt i verden, mye forferdelig dyremishandling. Men som Portvinpiken sier, det er da fint å gjøre NOE bra. Man klarer kanskje ikke å leve hundre prosent slik man bør hele tiden, men det å droppe sirkus er noe som er veldig enkelt å gjøre. Det koster mye mindre i hverdagen enn det å feks undersøke hvor all maten kommer fra, leve vegetarisk eller noe sånt.

Barn bør få vite at dyr i sirkus ikke er lykkelige dyr. Det har blitt avdekket såpass mange graverende forhold, veldig mye dyremishandling, at det bør stanses. Og sirkus uten dyr er også godt besøkt. Er det ikke Agora som har inngått samarbeid med NOAH og sluttet helt med dyr?

Og nei, jeg hadde ikke tatt dem med i zoo heller. I Norge er kanskje reglene strengere til hvor mye plass dyra skal ha i innhegningen sin, og jeg tror de har det bra her. Mange er her også for å kunne bevare arter, og de som jobber med dem gjør det beste de kan for at dyra skal ha det bra....men jeg er fortsatt ikke interessert i virksomheter som baserer seg på at dyra er der for menneskenes skyld og på menneskenes premisser - ikke motsatt.

Jeg vil at tantebarna og vennebarna mine skal få vite at dyr fortjener å ha det bra, leve slik de er skapt for og ha et godt liv! :)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...