Gå til innhold

P-pillestopp med mensen på vent - Trygg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på p-pillen med pauser hver 3. måned ca, og bruker pillen som prevansjonsmiddel.

Når jeg skal ha planlagt mensen og stopper å ta piller, går det rundt 5 dager til jeg får mensen.

Er jeg trygg i denne perioden?

Anonym poster: 6e1157502a9dfaed4e9a273ef57e3e8a

Videoannonse
Annonse
Gjest LadyJ
Skrevet

Hvis du har tatt pillene hver dag de siste 3 ukene, er du trygg også i den pillefrie uken.

• Liker 1
Skrevet

Også er det da viktig at du starter igjen på p-pillene når den uka er ferdig, uavhengig om du fortsatt blør. Har ei venninne som hadde misforstått det og ventet til hun var helt ferdig med å blø før hun begynte igjen:p Brukte heldigvis dobbel prevansjon så det gikk bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Også er det da viktig at du starter igjen på p-pillene når den uka er ferdig, uavhengig om du fortsatt blør. Har ei venninne som hadde misforstått det og ventet til hun var helt ferdig med å blø før hun begynte igjen:p Brukte heldigvis dobbel prevansjon så det gikk bra.

Men blødningen kan også starte etter det har gått en hel uke uten piller. Jeg har alltid stoppet, og ventet til blødningen var helt over. Kunne gå to uker. 1 uke med venting, 1 uke med blødning/menstruasjon.

Om jeg glemmer pillene i 5 dager f.eks, og tar dem igjen da, får jeg ikke mensen de kommende dagene.

Vil ikke menstruasjonen stoppe om jeg starter pillene med en gang?

Gjest bente85
Skrevet

Jeg går på p-pillen med pauser hver 3. måned ca, og bruker pillen som prevansjonsmiddel.

Når jeg skal ha planlagt mensen og stopper å ta piller, går det rundt 5 dager til jeg får mensen.

Er jeg trygg i denne perioden?

Hvorfor har du pause hver 3.mnd? Det er nå opp til deg det, men i pakningsvedlegget så er ikke det anbefalt.

Når du slutter og ta pillene med hormoner i og starter med hvite piller i uke 4, så er du trygg så sant du har tatt alle pillene i 3 ukene før det.

Og har du glemt noen piller da, så er det nok lurt å bruke kondom, og mener å ha lest at det da tar ei uke før du er trygg igjen.

Skrevet

Hvorfor har du pause hver 3.mnd? Det er nå opp til deg det, men i pakningsvedlegget så er ikke det anbefalt.

Når du slutter og ta pillene med hormoner i og starter med hvite piller i uke 4, så er du trygg så sant du har tatt alle pillene i 3 ukene før det.

Og har du glemt noen piller da, så er det nok lurt å bruke kondom, og mener å ha lest at det da tar ei uke før du er trygg igjen.

Jeg sjekket pakingsvedlegget på mine p-piller nå, og der stod det ingenting om at dette ikke var anbefalt. Jeg bruker microgynon.

Gjest bente85
Skrevet

Kanskje fra forskjell fra merke til merke? På mine Yasmin 28 er det ikke det, men samtidig står det jo veiledning for hvordan man kan utsette.

Skrevet

Mikrogynon kan man fint bruke 3 mnd om gangen, det fikk jeg i alle fall fortalt av legen min ;-).

Og angående det om mensen din stopper opp når du da starter igjen etter pillefri uke vet jeg ikke. Jeg er ingen ekspert, men for at du skal være beskyttet så skal man vel ikke gå pillefri mer enn ei uke. Jeg begynner å blø 3-4 dager etter pillestopp og da kan det fortsatt være igjen litt småblødning når jeg er ferdig med min pillefrie uke men jeg begynner jo på nytt brett likevel.

Skrevet

Jeg begynner som regel å blø et par dager etter jeg har stoppet på pillen, og fortsetter når jeg begynner å blø igjen. Du er vel trygg hvis du begynner på pillen igjen ved første mensdag?

Gjest LadyJ
Skrevet

Man skal ikke gå lengre enn 7 dager uten pillen, uavhengig om du fortsatt blør. Selv om du starter på pillen den 7. dagen, går det fortsatt noen dager før du stopper å blø. Hvis du venter med å ta pillene til du har sluttet å blø, og det har gått over 7 dager, er du ikke lenger sikker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...